Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etla ehdottaa lukukausimaksuja ja aikuiskoulutusta maksulliseksi. Linkki

Vierailija
24.10.2022 |

https://www.is.fi/politiikka/art-2000009154030.html

Pieni maksu. No tottakai se alkuun on pieni. Sitä sitten voi kätevästi nostaa.

Ja aikuiskoulutus: itse mietin uutta koulutusta. Olen ikääntyvä pitkäaikaistyötön. Ei oo varaa kustantaa.

Kaiken huippu, että veroja pitäisi laskea.

Vaikka kuinka kompensoitaisiin, niin vähätuloisten koulutus ilman muuta kärsisi noista uudistuksista.

Kommentit (162)

Vierailija
101/162 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ETLAhan kerran erehtyi tekemään tutkimusta yritystuista ja sen perusteella näkivät niistä luopumisen järkeväksi. Seurasi kauhea itku varsinkin metsäteollisuuden suunnalta, joka on siis yksi tutkimusta rahoittavista tahoista. Tykkäävät toki hehkuttaa tutkimuksensa riippumattomutta rahoittajista, mutta ihan paskaahan se on tietenkin.

Vierailija
102/162 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on muuttumassa Amerikaksi. Kohta et saa sairauksiin hoitoa ilman kallista vakuutusta etkä voi opiskella ilman kalliita lukukausimaksuja. Jossain vaiheessa ollaan siinä tilanteessa, että peruskoulukin maksaa. Pikkuhiljaa hiipii nämä ja joskus kymmenen vuoden päästä on jo täysi Amerikan meininki maksujen osalta. 

Kun loppuu rahat, niin enää ei voi kaikki olla ilmaista

Maatalous- ja yritystuet sitten voisi lopettaa samalla.

Tuskin kannattaa ajaa yhteiskunta kokonaan tuontiruuan varaan

Lobbari pitää vain turpansa kiinni.

Tunge lehmä banaani hanuriisi

Poika yrittää kiroilla. Ammu reikä päähäsi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/162 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksaa jo nyt kun pakotetaan ottamaan lainaa...

Kohta maksaa vielä enemmän. Seuraavaksi kai aikuiskoulutustuki muutetaan kokonaan lainaksi.

Monissa maissa opinnot rahoitetaan työnteolla, stipendeillä, lainalla tai vanhempien avustuksella. 

Näissä maissahan on tyypillisesti matalampi veroaste ja suppeammat julkiset palvelut kuin Suomessa, ja kouluttautuminenkin on parempiosaisten etuoikeus. Vai onko muitakin maita, missä verotetaan kansan selkänahka verille ja silti pitäisi vielä maksaa lisää?

Miksi koulutus pitäisi olla huonompien ihmisten saatavilla ilmaiseksi?

Sitten on näitä varakkaita, jotka ovat päässeet kouluun suhteilla ja rahalla, vaikka koulumenestys nolla.

Esim. ketkä?

Kokoomuksen setämiehet. Puolue antanut koulutuspaikat ja työpaikat ja paskanjauhaminen sen kuin jatkuu.

Eli ketkä? Sulla löyty konkreettisia nimiä köyhistä opiskelijoistakin, joten konkretiaa myös tähän. Muuten käy ilmi, että väite on sun omaa keksintöä. 

Orpo.

Höpöhöpö

Orpon maisteriopinnot kestivät 12 vuotta ja ennen kansanedustajansuhmurointiaan työskenteli Turun AMK:ssa 3 vuotta.

Opintojen pituus ei välttämättä korreloi lahjojen kanssa. Fiksuimmat pääsevät koulutusta vastaaviin töihin jo kauan ennen valmistumistaan, jolloin motivaatio valmistumiseen katoaa 

Jaa? Toki, jos puolueen heebot jeesaa.

Siihen aikaan kun Orpo opiskeli ei ollut mitään aikarajoja jolloin piti valmistua. Jos töitä riitti niin miksi kiirehtiä valmistumista. Itse en opiskelut ihan noin kauan, mutta oli vaikea löytää töiltä aikaa opintojen loppuun saattamiseksi. Sitten tuli lakimuutos ja tein ne loppuun parissa kuukaudessa

Itsekin valmistuin neljä vuotta sen jälkeen, kun olin siirtynyt työelämään. Siinä välissä oli kolme vuotta ilman mitään opintosuoritteita ja viimeisenä palautin gradun ja suoritin lopputentit.

Vierailija
104/162 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on muuttumassa Amerikaksi. Kohta et saa sairauksiin hoitoa ilman kallista vakuutusta etkä voi opiskella ilman kalliita lukukausimaksuja. Jossain vaiheessa ollaan siinä tilanteessa, että peruskoulukin maksaa. Pikkuhiljaa hiipii nämä ja joskus kymmenen vuoden päästä on jo täysi Amerikan meininki maksujen osalta. 

Tiedän missä asut

Vierailija
105/162 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poika yrittää kiroilla. Ammu reikä päähäsi

Nyt pitäisi kyllä äidin pestä pikku kullan murun suu saippualla. 

Vierailija
106/162 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän missä asut

Tule käymään niin saat tukkapöllyä.

Vierailija
107/162 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos opiskelee työttömyyskorvauksella niin silloin pitää saada työkkärin lupa. Ja työttömyyskorvauksella saa opiskella maksimissaan 2 vuotta, jos saa luvan. Yleensä luvan voi saada vaikeasti työllistyvä.

Eli jos lähtee hoitoalalta niin ei välttämättä saa lupaa opiskeluun, koska hoitoala on hyvin työllistävä.

Nykyään täytyy olla työmarkkinoiden käytettävissä myös opiskeluaikana, joten täysin järjetöntä tuo opiskelun luvanvaraisuus

Opiskeluun ei tarvita mitään lupaa, kuka tahansa saa opiskella. Mutta yhteiskunnan ei kannata maksaa työttömyyskorvausta opiskelusta, jos opiskelija työllistyy hyvin ilman kyseistä koulutustakin. Siksi hoitoalalla työskentelevää ei kannata kouluttaa puutarhuriksi työttömyysetuudella.

Vierailija
108/162 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pois, pois turhat koulutukset!

Terveisin ETLA:n pikku nilkit

Vierailija
109/162 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos opiskelee työttömyyskorvauksella niin silloin pitää saada työkkärin lupa. Ja työttömyyskorvauksella saa opiskella maksimissaan 2 vuotta, jos saa luvan. Yleensä luvan voi saada vaikeasti työllistyvä.

Eli jos lähtee hoitoalalta niin ei välttämättä saa lupaa opiskeluun, koska hoitoala on hyvin työllistävä.

Nykyään täytyy olla työmarkkinoiden käytettävissä myös opiskeluaikana, joten täysin järjetöntä tuo opiskelun luvanvaraisuus

Opiskeluun ei tarvita mitään lupaa, kuka tahansa saa opiskella. Mutta yhteiskunnan ei kannata maksaa työttömyyskorvausta opiskelusta, jos opiskelija työllistyy hyvin ilman kyseistä koulutustakin. Siksi hoitoalalla työskentelevää ei kannata kouluttaa puutarhuriksi työttömyysetuudella.

Siis työmarkkinoiden käyttävissä tarkoittaa, että pitää edelleen hakea 4 työpaikkaa kuukaudessa, joten miksi se työttömyyskorvaus pitäisi evätä? 

Vierailija
110/162 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt 15.4.2008 lähtien vuosien mittaan 12 unta, joissa on viittauksia siihen, että minusta tulisi Suomen presidentti.

Vierailija
111/162 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän missä asut

Et ehdi tekemään mitään.

Vierailija
112/162 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksaa jo nyt kun pakotetaan ottamaan lainaa...

Kohta maksaa vielä enemmän. Seuraavaksi kai aikuiskoulutustuki muutetaan kokonaan lainaksi.

Monissa maissa opinnot rahoitetaan työnteolla, stipendeillä, lainalla tai vanhempien avustuksella. 

Suurimmassa osassa läntisen Euroopan maita korkeakouluopinnot ovat joko maksuttomia tai nimellisellä maksulla. 

Ja muutenkin jos jossain udangassa on huonosti, niin sehän se onkin hieno esimerkki tehdä meilläkin samalla tavalla. 

Vierailija
113/162 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nähnyt 15.4.2008 lähtien vuosien mittaan 12 unta, joissa on viittauksia siihen, että minusta tulisi Suomen presidentti.

Sen lisäksi seitsemän eri henkilöä on sanonut minulle, että minusta pitäisi tulla presidentti tai vielä suoremmin, että minusta tulee presidentti.

Vierailija
114/162 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän missä asut

Et ehdi tekemään mitään.

We will see

Vierailija
115/162 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen lisäksi seitsemän eri henkilöä on sanonut minulle, että minusta pitäisi tulla presidentti tai vielä suoremmin, että minusta tulee presidentti.

Viimeksi näin viime yönä unta, että minut oli valittu presidentiksi ja olin menossa johonkin tilaisuuteen, jossa oli paljon ihmisiä. Minulla oli kädessäni iso valtikka, millaista ei Suomessa käytetä, joten sen merkitys on symbolinen kuvaten valtaa.

Vierailija
116/162 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi näin viime yönä unta, että minut oli valittu presidentiksi ja olin menossa johonkin tilaisuuteen, jossa oli paljon ihmisiä. Minulla oli kädessäni iso valtikka, millaista ei Suomessa käytetä, joten sen merkitys on symbolinen kuvaten valtaa.

Kun kävelin kohti minulle varattua paikkaa, katsoin vasemmalle ja oikealle ja tervehdin ihmisiä pään nyökkäyksellä. Mietin kulkiessani, että toivottavasti minä nyt osaan käyttäytyä arvokkaasti ja presidentillisesti.

Vierailija
117/162 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoka tulee sieltä missä on edullisempaa. Maatalouksille voisi laittaa vielä kymmenittäin erilaisia haittaveroja.

Ja kuten Venezuelassa huomattiin: ruoka on todella kallista, jos maassa ei ole omaa elintarviketuotantoa, koska jokainen myyjä tietää, että tuolla ollaan tuontiruuan varassa. Katsotaan tilannetta tammikuussa, kun avocado voi hyvinkin maksaa 18 e/kg ja tarjolla on maittavaa bulgarialaista lihaa.

Vierailija
118/162 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulutuksen pitää olla maksutonta.

Kuitenkin ihan älytöntä tehdä toinen aste myös tarvikkeiltaan maksuttomaksi. Vähätuloiset saivat jo aiemmin tukea, joka ei edes onneksi riippunut omaisuudesta.

(Aivan älytöntä, että usein omaisuus on pakko myydä tukia saadakseen. Ohiksena.)

Mikä siinä on älytöntä?  Jos ja kun oppivelvoillisuutta (siis pakollista koulunkäyntiä) pidennetään, tulee toisen asteen olla maksuton, kuten alemmatkin pakolliset ovat. 

Lukion kirjat maksavat, kaikilla vanhemmilla ei ole mahdollisuuksia (tai halua, kaikilla ei ole hyvät vanhemmat) ostaa niitä lapsilleen. Samoin ammattikoulussa usean alan opinnoissa on jouduttu itse hankkimaan työvälineet.

Kansainvälisen tutkimuksen mukaan korkeampi oppivelvollisuusikä lisää koulutukseen

osallistumista, kasvattaa työllisyyttä ja tuloja sekä vähentää erilaisten sosiaalietuuksien tarvetta ja

vähentää nuorisorikollisuutta.

Koulutustasolla on voimakas tilastollinen yhteys työmarkkinoilla menestymiseen. Ilman toisen

asteen koulutusta jääneillä on noin kaksinkertainen työttömyysaste toisen asteen koulutuksen

suorittaneisiin verrattuna. Monet pelkän peruskoulun varassa olevat ovat myös kokonaan

työvoiman ulkopuolella.

Vierailija
119/162 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kävelin kohti minulle varattua paikkaa, katsoin vasemmalle ja oikealle ja tervehdin ihmisiä pään nyökkäyksellä. Mietin kulkiessani, että toivottavasti minä nyt osaan käyttäytyä arvokkaasti ja presidentillisesti.

Päästyäni paikalleni jäin seisomaan, koska menossa oli jokin juhlallinen seremonia, luultavasti kansallislaulu, en muista tarkkaan.

Vierailija
120/162 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on mielenkiintoisia ehdotelmia. Suomi halutaan puoliväkisin vetää kölin alta kehitysmaaksi.

Päinvastoin niillä käännetään Suomen talous velanotosta kohti kestävää taloutta ja saadaan Suomi nousuun.

Kerro missä maassa tuottavuus kasvaa, missä koulutuksesta tingitään?

Miten koulutuksesta tingitään jos korkeakouluihin tulee pieni lukukausimaksu? Niilläkin rahoilla voitaisiin saada oikein kohdennettuina laatua parannettua.

Ihmisen pitää olla ihan täysi aasi, jos kuvittelee, että se maksu jää ikinä pieneksi maksuksi tai että se ylipäätään lisäisi korkeakoulujen rahoitusta. Ei lisää, sillä sitten se raha leikataan pois valtionrahoituksesta. Eikä sen jälkeen koskaan sinne tulee yhtään lisää rahaa korkeakouluille vaan aina se lisäraha tulee vain sitä kautta, että nostetaan opiskelijoiden maksuja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän