Äänen muuttuminen terapiassa
Siis asiakkaan ääni kun muuttuu välillä tämän puhuessa, kokemuksia?
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla voi olla sivupersoonia, kenties.
Puhe menee kuiskaukseksi välillä.Eli sivupersoona on kun välillä kuiskaa, ei vitsi itselläkin taitaa siis olla tämä häiriö :D (sarkasmia jos joku ei tajunnut)
Hassun hauskaahan se.
Osalla ääni rupeaa särisemään...Osalla lähes jatkuvaa narinaa. Ei se sitten kovin "sivu"persoona ole, vaan se ydin.
:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Asiakas" taitaa olla stalkkeri. Ajatelkaa sellaista ryhmässä, kuuntelemassa henkilökohtaisia ajatuksianne... VAROKAA!
Kuulostaa kyllä tosiaan tyypiltä, jota ei varmaan kukaan toivoisi omaan terapiaryhmäänsä. Sääli, että säästösyistä nää ryhmäterapiat alkaa olla vakikäytäntö, eikä kukaan varjele ryhmäläisiä niiltä toisilta, vaarallisesti tasapainottomilta ryhmäläisiltä.
Ei ole laillista nauhoittaa salaa.
Jaa ne on yleisiä? Olen luullut, että ryhmiä on vain kahdessa tapauksessa: alkoli-addiktiosta vieraantumiseen, sekä avioerosta toipumiseen.
Oikeasti psyykkisistä poikkeavuuksista kärsivät voivat olla vaarallisia. Pidän riskinä, että he pääsevät kuulemaan muiden heikkouksia.
Ainakin Helsingissä on kovasti menty siihen suuntaan ettei mielellään polilla olisi juurikaan yksilöaikoja, vaan kaikille koetetaan kehitellä näitä ryhmiä missä pitäisi levittää asiansa ties kenelle. Huoliin vastataan sillä, että jokaisen pitää ennen ryhmää sitoutua sääntöihin, ettei asioita levitellä! :D
Kuulostaa KARMEALTA.
Varmasti se pitää kurissa monen sellaisen, joka ei pysty tuntemaan elämäänsä kokonaisuutena, ja jaarittelisi terapiassa vuositolkulla pääsemättä mihinkään...
Mutta toisaalta on niitä, joilla on ehkä vain joitakin vuosia kestävä kriisi, ja he pystyvät hyvinkin loogiseen ajatteluun. Tuleeko heistä ensin mainituille tukihenkilöitä, oman hyvinvointinsa ja ehkä jopa turvallisuutensa kustannuksella??
Ei ole reilua pakottaa noihin yhtään ketään.
Kaveri kertoi että hän kun joutui tuollaiseen ryhmään, niin yksi potilaista oli jäänyt kiinni ryhmien nauhoittamisesta kännykällä! Oli vedonnut siihen, että hänellä on laillinen oikeus nauhoittaa omaan käyttöön, eikä sitä ollut edes säännöissä kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen äänen muuttumisesta nyt puhutaan? Oletko op siis itse se asiakas vai joku muu ?
Hän on asiakas, mutta emme tiedä, kenen äänestä hän puhuu.
Kysytäänpä.
Keskustelun aloittaja, kenen puheäänestä kysyt? Asiakkaan vai terapeutin? Molempien?
Asiakkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen äänen muuttumisesta nyt puhutaan? Oletko op siis itse se asiakas vai joku muu ?
Kysytäänpä.
Keskustelun aloittaja, kenen puheäänestä kysyt? Asiakkaan vai terapeutin? Molempien?
Ehkä ääniä päässä? Jos hän on yksilöterapiassa, muttei mielestään itse puhu vaan potilas on joku toinen persoona?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseessä on ryhmäterapia ja mietit toisen ryhmäläisen asioita, niin ota puheeksi siellä ryhmässä. Sitä varten se on.
Ei ole ryhmäterapia.
Siis sun yksilöterapia, jossa koet että sun ääni muuttuu ja parasta mitä keksit on kysyä sitä täältä sen terapeutin sijaan?
Terapeutti ei sitä selittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi siis halutessaan nauhoittaa ryhmäterapian, kunhan ei siitä mainitse eikä kukaan tule kysyneeksi? Eikä siitä ole mitään seuraamuksia, jos on vain omaan käyttöön, esim. kuuntelee kavereiden kanssa? Uskomatonta, jos näin on!
Ei lentänyt kuulemma ulos ryhmästä, eikä edes vaadittu pitämään sitä kännykkää kassissa, tai peräti poissa huoneesta tuon jälkeen. Sanottiin vaan että ei ehkä ole toisista kivaa tämmöinen.
Huonosti oli selitystä, sivupersoonat vois selittää tämän.
Mikset kysy siltä sun terapeutilta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Asiakas" taitaa olla stalkkeri. Ajatelkaa sellaista ryhmässä, kuuntelemassa henkilökohtaisia ajatuksianne... VAROKAA!
Kuulostaa kyllä tosiaan tyypiltä, jota ei varmaan kukaan toivoisi omaan terapiaryhmäänsä. Sääli, että säästösyistä nää ryhmäterapiat alkaa olla vakikäytäntö, eikä kukaan varjele ryhmäläisiä niiltä toisilta, vaarallisesti tasapainottomilta ryhmäläisiltä.
Jaa ne on yleisiä? Olen luullut, että ryhmiä on vain kahdessa tapauksessa: alkoli-addiktiostavieraantumiseen, sekä avioerosta toipumiseen.
Oikeasti psyynkisistä poikkeavuuksista kärsivät voivat olla vaarallisia. Pidän riskinä, että he pääsevät kuulemaan muiden heikkouksia.
Ainakin Helsingissä on kovasti menty siihen suuntaan ettei mielellään polilla olisi juurikaan yksilöaikoja, vaan kaikille koetetaan kehitellä näitä ryhmiä missä pitäisi levittää asiansa ties kenelle. Huoliin vastataan sillä, että jokaisen pitää ennen ryhmää sitoutua sääntöihin, ettei asioita levitellä! :D
Onpa outoa. Terveysasioita ei ole velvoitettua kertoa muille kuin terveyden ammattilaisille. Miten niistä siis puhutaan ilman, että puhutaan? "Olen täällä, koska minulla todettiin vuonna 2020 asia X, mutta diagnoosia en avaa. Tämä aiheuttaa minulle eri oireita, mutta näitä en avaa, koska ovat terveystietoja." ?
Ja ryhmässä oleminen ei muutenkaan sovi läheskään kaikille. Jos esim. luottamuksen kanssa on jo lähtökohtaisesti ongelmia, on mahdotonta saada rakennettua luottamuksellista terapiasuhdetta koko ryhmän välille. Se voi olla haastavaa jo yksilön ja terapeutin välillä yksilöterapiassa. Toiseksi ihan persoonallisuuserot, esim. ujous ja ryhmässä vetäytyminen tai dominoivuus.
Vierailija kirjoitti:
Kun ihmistä tarpeeksi kiusataan, tai hän niin kokee, niin kyllä hän lopulta "räjähtää".
"Lieväasteinen dissosiatiivinen identiteetin häiriö" tarkoittaa esim. sitä, että ihminen "kilahtaa" herkemmin kuin tilannetta kapeakatseisesti tarkasteltaessa voisi aiheelliseksi olettaa.
Mutta yhtä lailla ko. häiriö voi olla vaihkaa kiusaamista, pikku hiljaa provosoimista, niin että toisen syystäkin kilahtaessa hänestä yritetään tehdä se syyllinen... Mikäs tän käytöksen nimi onkaan, reactive abuse?
Ei se kyllä tarkoita mitään herkempää räjähtelevyyttä, vaan sitä, ettei persoonallisuus ole ehjä kokonaisuus, vaan on jakautunut erinäisiksi osiksi, jotka kukin vuorollaan tulevat esiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ihmistä tarpeeksi kiusataan, tai hän niin kokee, niin kyllä hän lopulta "räjähtää".
"Lieväasteinen dissosiatiivinen identiteetin häiriö" tarkoittaa esim. sitä, että ihminen "kilahtaa" herkemmin kuin tilannetta kapeakatseisesti tarkasteltaessa voisi aiheelliseksi olettaa.
Mutta yhtä lailla ko. häiriö voi olla vaihkaa kiusaamista, pikku hiljaa provosoimista, niin että toisen syystäkin kilahtaessa hänestä yritetään tehdä se syyllinen... Mikäs tän käytöksen nimi onkaan, reactive abuse?
Ei se kyllä tarkoita mitään herkempää räjähtelevyyttä, vaan sitä, ettei persoonallisuus ole ehjä kokonaisuus, vaan on jakautunut erinäisiksi osiksi, jotka kukin vuorollaan tulevat esiin.
Pettäminen ja juonittelu voivat tulla todella luonnostaan dissolle. Valitettavasti kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sivupersoonahäiriö diagnoosi ja se on kaikkea muuta kuin kivaa. Häiriö johtuu lapsuusajan traumasta. Eri persoonat voi näkyä ulospäin tai pysyä piilossa. Äänen muuttuminen on mahdollista. Diagnoosin tekee psykiatri.
Sivupersoonahäiriöinen ei ole vaaraksi muille. Korkeintaan itselleen.
Vaarallisuus riippunee täysin siitä luonteesta, jota ihminen kulloinkin kokee: jos se on "psykopaattinen", neuroottinen ja pahansuopa, sadistinen, niin saattaahan se olla vaarallinen siinä missä sama luonne "pääasiallisena persoonana" eli ilman
sivupersoonahäiriötä. Ts. diagnoosi itsessään ei kai kerro mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysytäänpä.
Asiakkaan.
Ok. Eli puheäänesi vaihtelee tavalla, jota et pidä tavanomaisena. Kertoisitko lisää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysytäänpä.
Ehkä ääniä päässä? Jos hän on yksilöterapiassa, muttei mielestään itse puhu vaan potilas on joku toinen persoona?
Mahdollisesti. Hänhän puhui vain äänistä, eli voi olla puheäänen lisäksi.
Mulla vaihtui ääni kun näin terapeutin laskun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseessä on ryhmäterapia ja mietit toisen ryhmäläisen asioita, niin ota puheeksi siellä ryhmässä. Sitä varten se on.
Ei ole ryhmäterapia.
Siis sun yksilöterapia, jossa koet että sun ääni muuttuu ja parasta mitä keksit on kysyä sitä täältä sen terapeutin sijaan?
Millaisen kysymyksen esitit hänelle? Älä kerro vastausta, pelkkä kysymys riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ryhmäterapia.
Selittänyt mitä?
Ehkä hän "vastasi itselleen" eli esitti vain kommentin, ja terapeutti oli hiljaa. Nyt hän tahtoisi kuulla muiden kommentteja ilmiöstä, jossa kokee jonkun/joidenkin äänien olevan erikoisia, tai äänenkäytön muuttuvan oudosti, emne tiedä mistä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Huonosti oli selitystä, sivupersoonat vois selittää tämän.
🤣 olen varma, että osaisi paremmin.
Minulla on sivupersoonahäiriö diagnoosi ja se on kaikkea muuta kuin kivaa. Häiriö johtuu lapsuusajan traumasta. Eri persoonat voi näkyä ulospäin tai pysyä piilossa. Äänen muuttuminen on mahdollista. Diagnoosin tekee psykiatri.
Sivupersoonahäiriöinen ei ole vaaraksi muille. Korkeintaan itselleen.