Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teistä normaalia, että lapsi joutuu synttäreillä siivoamaan vahingossa kaatamansa limsat?

Vierailija
22.10.2022 |

Tuli mieleeni muisto lapsuudesta. Olin luokkakaverin synttäreillä, ja limsani kaatui vahingossa. Luokkakaverin äiti suuttui ja käski minun itse siivota limsat, vaikka en niitä tietenkään tahallani kaatanut. Muistan miten jäin yksin häpeissäni pyyhkimään limsoja kun muut menivät leikkimään.
Nyt aikuisena ajattelen, että olipas mulkku tämä kaverin äiti! Itse en ikinä tekisi noin lapsen syntymäpäivillä.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä asia on vaivannut minua koko ajan. Mt-ongelmia ollut aiemminkin kyllä, burn-out, lapsuustraumaa. Nyt tämän takia lääkitystä lisätty ja kovasti odotan terapiaan pääsyä. En pääse tästä asiasta eteenpäin omin voimin. Vertaistukea pyydän😢

Ap

Tämän viestin laittaja spämmää tätä samaa viestiä joka ketjuun. Huomatkaa se.

Vierailija
22/33 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muistan sellaisen, että oli myös jotkut koulukaverin synttärit, en kaatanut limsaa, mutta jotenkin muuten "riehuin" kaverin äidin mielestä liikaa. Sanoi siitä äidilleni, kun tuli hakemaan, äiti sanoi tälle kaverin äidille, että antaa kotona minulle remmiä, minkä myös teki. Nykypäivänä äidit asettuisivat oman lapsen puolelle ja haukuttaisiin yhdessä tuollaista nipottajaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieli voi myös värittää asioita. Sinun mielikuvissasi vihainen, koska tilanne oli jännittävä ja vieraampi aikuinen kyseessä. Oikeasti ihan normaali aikuinen, joka on pyytänyt siivoamaan?

No sitten itse asiaan, vähän riippuen tilanteesta itse varmaan joko siivoisin sotkut tai jos lapsi olisi esim pelleillyt ja riehunut pöydässä ja siksi kaatanut, sanoisin, että siivotaanpa yhdessä.

Vierailija
24/33 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä muistan sellaisen, että oli myös jotkut koulukaverin synttärit, en kaatanut limsaa, mutta jotenkin muuten "riehuin" kaverin äidin mielestä liikaa. Sanoi siitä äidilleni, kun tuli hakemaan, äiti sanoi tälle kaverin äidille, että antaa kotona minulle remmiä, minkä myös teki. Nykypäivänä äidit asettuisivat oman lapsen puolelle ja haukuttaisiin yhdessä tuollaista nipottajaa!

Minäkin muistan, että äidit piti tavallaan yhtä niin, että jos joku sanoi lapsesta jotain, sitä uskottiin, eikä hyökätty vastaan, että mitä v*ua meidän kullannupun tekemiset sulle kuuluu!

Vierailija
25/33 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi vaan sanoittaa se limpparin kaatuminen.

Vierailija
26/33 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin muistan, että äidit piti tavallaan yhtä niin, että jos joku sanoi lapsesta jotain, sitä uskottiin, eikä hyökätty vastaan, että mitä v*ua meidän kullannupun tekemiset sulle kuuluu!

Tässä on erona se, että lapsella ei ollut tahallista riehumista, vaan limsat läikkyivät vahingossa. Aikuisten kutsuillakin kuuluu asiaan suuttua kaikille kahvikuppien täristäjille?

Vierailija
27/33 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydetään juhlilla kahvia läikyttänyttä aikuistakin siivoamaan, tuskinpa. En ole koskaan moista nähnyt,

Vierailija
28/33 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on erona se, että lapsella ei ollut tahallista riehumista, vaan limsat läikkyivät vahingossa. Aikuisten kutsuillakin kuuluu asiaan suuttua kaikille kahvikuppien täristäjille?

Se oli tietysti ylimpään yhteiskuntaluokkaan kuuluvan perheen äiti, joka näin koulutti keskiluokkaan kuuluvan perheen lasta.

Vierailija
29/33 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu toki siitä, mitä riehumisella tässä tarkoitetaan, mutta onhan se aika normaalia, että kierrokset voi vähän nousta synttärijuhlissa ja siitä voi nätisti sanoa, että nyt vähän rauhallisemmin. Pitikö siitä tosiaan lisäksi vielä rangaista?

Vierailija
30/33 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin opettajan kokemuksella sanoisin, että kannattaa opettaa sitä omien jälkien korjaamista. Mitä ajattelet aikuisesta, joka ei mitenkään edes tarjoudu korjaamaan vahinkojaan? Miten näitä käytöstapoja opitaan, jos ei kukaan näytä mallia? Suuttuminen on turhaa ja väärin, mutta voidaan esimerkiksi siivota yhdessä. Jos ei näitä opeta lapselle, tulos on nykyisin yleinen ihmistyyppi, joka vain jättää kaiken peräänsä kuin koira paskansa, koska aina on muka joku muu, joka siivoaa.

Vierailija
31/33 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin opettajan kokemuksella sanoisin, että kannattaa opettaa sitä omien jälkien korjaamista. Mitä ajattelet aikuisesta, joka ei mitenkään edes tarjoudu korjaamaan vahinkojaan? Miten näitä käytöstapoja opitaan, jos ei kukaan näytä mallia? Suuttuminen on turhaa ja väärin, mutta voidaan esimerkiksi siivota yhdessä. Jos ei näitä opeta lapselle, tulos on nykyisin yleinen ihmistyyppi, joka vain jättää kaiken peräänsä kuin koira paskansa, koska aina on muka joku muu, joka siivoaa.

Tupakoijat on hyviä esimerkkejä tällaisesta kasvatuksesta. Miten he kuvittelevat, että heillä on oikeus pudottaa se tumppi keskellä katua?? Tämähän pitäisi jo pikkulapsille opettaa, että roskat roskiin.

Vierailija
32/33 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tietenkin.

Vierailija
33/33 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se oli tietysti ylimpään yhteiskuntaluokkaan kuuluvan perheen äiti, joka näin koulutti keskiluokkaan kuuluvan perheen lasta.

Voi olla myös toisinpäin: äiti koulutti "paremman väen kermapersettä". Mahdollisuuksia on vaikka kuinka paljon, eikä välttämättä mikään näistä pidä paikkansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan