Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työ kannattaa otaa vastaan vaikka olisi kannustinloukku

Vierailija
22.10.2022 |

Usein perustellaan tuilla elämistä sillä että ei kannata ottaa työtä vastaan. Kun miettii asiaa vähän pidemmälle, ymmärtää että vaikka saa töissä saman summan (tai melkein) käteen kuin sosiaalituella, tulee siitä työnteostä silti hyötyjä, joita et muuten saa.

- eläkekertymä
- sosiaalinen hyöty (asiakkaat/työkaverit rikastuttaa päiviä ja työllisillä on parempi asema parisuhdemarkkinoilla)
- merkitystä elämälle kun on hyödyksi muille ihmisille (en tarkoita että työ on ainut merkityksen antaja mutta kyllä se vähän tuo merkitystä elämään että tekee työtä)
- tuleva työllistyminen helpompaa kun on työhistoriaa
- mahdollisuus uralla etenemiseen tai palkankorotukseen, jolloin palkkaero tukiin suurempi
- ei tarvi huolehtia tukien hakemisen byrokratiasta ja vaivasta
- palkkataso saattaa nousta enemmän kuin tuet eli vaikka nyt rahallinen ero ei ole suuri saattaa se tulevaisuudessa olla
- vaikka yhdelle ihmiselle olisi rahallisesti yhdentekevää onko töissä vai elääkö tuilla, koko yhteiskunnan laajuudella sillä on merkitystä että montako ihmistä maksaa veroja ja montako nostaa tukia. Eli kun useampi tekee töitä niin valtiolla on parempi rahatilanne tarjota terveydenhuoltoa ja päiväkoteja, kouluja, infraa...
- työterveyshuolto
- mahdollisuus verovähennyksiin ansiotulosta

Keksitään yhdessä lisää

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkekertymän kannalta ei kannata ottaa vastaan työtä jossa kuukausipalkka alle 3000€. Kertymä jää alle takuueläkkeen, eli merkityksetön asia.

Eihän tuo pidä paikkaansa. Minun työeläkekertymäni on noin 170 e, ja minulle on sanottu, etten saa takuueläkettä, kun työeläkettä on kertynyt noin paljon.

Vierailija
22/32 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Kehittyy ihmisenä

- Kartuttaa ammattitaitoa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkekertymän kannalta ei kannata ottaa vastaan työtä jossa kuukausipalkka alle 3000€. Kertymä jää alle takuueläkkeen, eli merkityksetön asia.

Eihän tuo pidä paikkaansa. Minun työeläkekertymäni on noin 170 e, ja minulle on sanottu, etten saa takuueläkettä, kun työeläkettä on kertynyt noin paljon.

Sinulle on valehdeltu.

Vierailija
24/32 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Blaa blaa. En kaipaa ihmisiä. Päinvastoin rasitun heistä. Oma perhe ja muutama ystävä on tarpeeksi.

Eläkettä en mieti. Jos nyt sinne asti elän, niin ei sen tarvitse juhlaa olla. Tavoitteenani ei ole elää vanhaksi (80-90v.).

Tekemistä minulla on niin paljon, etten tiedä millä ajalla kävisin töissä.

Vierailija
25/32 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Blaa blaa. En kaipaa ihmisiä. Päinvastoin rasitun heistä. Oma perhe ja muutama ystävä on tarpeeksi.

Eläkettä en mieti. Jos nyt sinne asti elän, niin ei sen tarvitse juhlaa olla. Tavoitteenani ei ole elää vanhaksi (80-90v.).

Minulla on sama ongelma nyt työllistettynä, kaikki remontti, pihatyöt yms. joita pitäisi ehtiä tekemään pitää siirtää ensi keväälle / kesälle, ei vaan riitä aika enää kaikkeen. Lisäksi vanhemmat ovat +80V, heidän perään pitää katsella ja käydä tarvittaessa auttamassa, välillä on lapsenlapset kylässä, mökillä olisi tekemistä yllin kyllin. Ei tässä oikein ehtisi olemaan töissä ei sitten millään. OVE häämöttää jo horisontissa, miksi siis haluaisin töihin, aika kyllä kuluu muutenkin ja vieläpä liian nopeasti.

Vierailija
26/32 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on sama ongelma nyt työllistettynä, kaikki remontti, pihatyöt yms. joita pitäisi ehtiä tekemään pitää siirtää ensi keväälle / kesälle, ei vaan riitä aika enää kaikkeen. Lisäksi vanhemmat ovat +80V, heidän perään pitää katsella ja käydä tarvittaessa auttamassa, välillä on lapsenlapset kylässä, mökillä olisi tekemistä yllin kyllin. Ei tässä oikein ehtisi olemaan töissä ei sitten millään. OVE häämöttää jo horisontissa, miksi siis haluaisin töihin, aika kyllä kuluu muutenkin ja vieläpä liian nopeasti.

Täällä myös yksi, jonka työ häiritsee elämää. Olin pitkään työttömänä ja keksin itselleni paljon (puoli)ilmaisia harrastuksia ja vanhemmatkin alkavat olla siinä iässä, että tarvitsevat apua. Nyt pitäisi löytää aikaa noille työn lisäksi, jotta pää ei leviäisi työn takia. En edes pidä työstäni vaan jokainen päivä on yhtä tuskaa. Eläkettä en myöskään mieti.

Vierailija
27/32 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se työeläkekertymähän on AINA plussaa. Se lasketaan esim. kansaneläkkeen päälle tiettyyn rajaan asti.

Vierailija
28/32 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä työ tekijäänsä kiittää

Vierailija
29/32 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:llä hyviä pointteja. Tosin eläkekarttumalla ei nykyisellään ole merkitystä ennen kuin se ylittää takuueläkkeen eli liki 900 euroa. Pienillä ja satunnaisilla ansioilla tuohon ei yllä ikinä.

Mutta, korostaisin lisäksi sitä että tuet eivät välttämättä tule säilymään näin hyvällä tasolla elämäsi loppuun saakka. Olen jopa varma että yhteiskuntamme ei kestä näin hyviä tukia, vaan niitä on pakko leikata jo ihan lähivuosina tai ainakin vuosikymmeninä. Silloin työhistoriasta ja eläkekarttumasta on kuin onkin etua.

Vierailija
30/32 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerroppa ap miten maksan 500 euron lyhennykset opintolainastani ja vuokran ym. 1452 euron palkasta, josta menee vielä verot?

Sanot varmaan, että kannattaa menettää luottotiedot jne. kunhan vaan tekee toiselle ilmaista työtä ja kärsii itse?

Mitä jos kaivautuisit maan alle kuulumattomiin ja pysyisit siellä?

Mitä ihmettä selität?

Vierailija
31/32 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerroppa ap miten maksan 500 euron lyhennykset opintolainastani ja vuokran ym. 1452 euron palkasta, josta menee vielä verot?

Sanot varmaan, että kannattaa menettää luottotiedot jne. kunhan vaan tekee toiselle ilmaista työtä ja kärsii itse?

Mitä jos kaivautuisit maan alle kuulumattomiin ja pysyisit siellä?

Mitä ihmettä selität?

Sitä, että olet tyhmä ja muutenkin vittumainen "ihminen"

Vierailija
32/32 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin tarvitsen lisää halpoja työntekijöitä, kannatan!