YLE: Nainen oli päätyä alastomana teinin valokuvaan uimahallin pukukopissa kohta kuvan olisivat nähneet miljoonat ihmiset ympäri maapallon
Eikö älylaitteita ja kuvaamista millään voida kieltää näissä tiloissa? Joo, uimahallit on julkisia paikkoja, mutta et todellakaan voi pukuhuoneessa ottaa alastonkuvaa toisesta ihmisestä, edes epähuomiossa, ja julkaista sitä koko maailmalle jossain TikTokissa. Ihan järkyttäväksi mennyt tämä meno.
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Huoh, netissä on miljoonia alastonkuvia ties kenestä. Ketä kiinnostaa jos jonkun suomipirkon pillu on esillä jossain videossa? Herätkää, ketään ei kiinnosta, vaikka toisin luulette!
Kysymy on itsemääräämisoikeudesta. Ei kaikilla ole only fans -tiliä.
Vierailija kirjoitti:
Nautin teinin vastauksesta: alastonkuva olisi Tiktokissa vain määräajan ja poistuu sitten. Just joo.
Voisiko nuoret aloittaa somen käytön vasta, kun heillä on toimivat aivot?
Kannatetaan! Kielletään alaikäisiltä sometus ja kuvien jakaminen. Täysi-ikäistyttyä siihen hommaan pitäisi käydä ensin kurssi ja todistaa olevansa riittävän tasapainoinen ja fiksu kansalainen saadakseen sometusajokorttinsa. Törppöilyistä kortti hyllylle ja sometauko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö hemnetti uimahalliinkaan voi mennä ilman sitä kännykkää?!
Näköjään ei voi. Mä olen hammashoitaja. Vastaanotolle tuli teini puhelin kädessä. Piti hammashoidon aikanakin sitä kädessä ja kurkkasi puhelinta joka kerran kun se piippasi. Olisin kieltänyt mutta hammaslääkäri on harvinaisen pitkäpinnainen eikä komentanut laittamaan puhelinta pois.
Miksiet ainä sanonut siitä laitteesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh, netissä on miljoonia alastonkuvia ties kenestä. Ketä kiinnostaa jos jonkun suomipirkon pillu on esillä jossain videossa? Herätkää, ketään ei kiinnosta, vaikka toisin luulette!
Ketä kiinnostaa, no varmaan sitä suomipirkkoa itseään? Etenkin jos sattuisi vaikka toimimaan ammatissa, kuten opettaja, jossa oppilaat törmäävät kuvaan
Olisko se sit niin uutta ja ihmeellistä. Ihan hyvin voisi vaikka yläasteen biologian tunnilla vetää iteltään housut alas kun ihmisen anatomiaa esitellää ja opetetaan oppilaille tunnilla.
Vierailija kirjoitti:
Minusta julkisella paikalla kuvaamisen salliminen on VANHENTUNUT säädös, mikä tulisi poistaa.
Ennen sen kuvaajan erotti helposti koska kädessä oli (video)kamera, ja nettiin/someen ei samalla tavalla ladattu sisältöä.
On oikeasti todella typerä olo, kun huomaa että muksut kuvaavat bussissa tmv. videota johonkin, ja itse näkyy taustalla, tietämättä mihin mahdollisesti päätyy.
Pitäisi olla niin, ettei kameroita sallita esim. uimahalleissa LAINKAAN. Jos on jotain sporttisovelluksia, niitä varten voitaisiin tehdä muita järjestelyjä, esim.
-Älyellot, ei välttämättä tarvita puhelinta
-Puhelin saa olla altaalla, mutta jossain lokerossa sermin takana, mistä uimari voi sitä katsoa, mutta ei saa ostettu kuvaa.
-Isot näytöt tmv. hallin seinään, mihin saa jaettua puhelimestaan sporttisovelluksen tiedot (jos siis seuraa sykettä tmv.)
Myös uimahalleissa voitaisiin panostaa lisää yksityisyyteen. Muualla maailmassa ei puku- ym. tilat ole niin "avoimia" mitä täälä. Johtunee Suomen saunakulttuurista. Muualla olla "siveämpiä" sen suhteen, ettei esim. suihki- ja pukutilat ole 'yhtä avointa' tilaa, vaan on enemmän looseja/sermejä/koppeja missä näkösuojaa.
Samaa mieltä. Tee lakialoite, tulen allekirjoittamaan :)
Vasikkanapin painelijalle huomauttaisin että se toinen, alasampumasi ketju tästä samasta aiheesta oli aloitettu tätä ketjua aiemmin, eikä sisältänyt asiatonta törkyä, eli sitä ei olisi tarvinnut sensuroida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö hemnetti uimahalliinkaan voi mennä ilman sitä kännykkää?!
Näköjään ei voi. Mä olen hammashoitaja. Vastaanotolle tuli teini puhelin kädessä. Piti hammashoidon aikanakin sitä kädessä ja kurkkasi puhelinta joka kerran kun se piippasi. Olisin kieltänyt mutta hammaslääkäri on harvinaisen pitkäpinnainen eikä komentanut laittamaan puhelinta pois.
Miksiet ainä sanonut siitä laitteesta?
Terveyskeskuksessa, sairaalassa ja muissa vastaavissa tiloissa EI saa kuvata. Suomen laissakin on määrätty ihmisten terveystiedot yksityisiksi ja noissa paikoissa asiointi ei ole mitään julkista tietoa.
Meidän keski-ikäisten naisten kannattaa "voimaantua" kun saa oman kuvansa julkisuuteen. Eiks se ole ihan trendi nykyään. 😝
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haitanneeko tuo jos parit tissit tai pinpit vilahtaa kuvassa, minua ei ainakaan haittaisi, pipo ei ole niin tiukka
Niin, ei sua varmaan haittaakaan, jos toisten ihmisten tissit tai pimpit kuvissa vilahtelevat.
pitää sit olla naama nousun vtulla
Poistettu aloitus:
"Alaston nainen pukuhuoneessa meinasi joutua teinin tiktokkiin
Ylessä juttu miten teini kuvasi itseään peilin kautta pukuhuoneessa välittämättä siitä että tilassa oli alastomia ihmisiä. Tarkoituksena oli laittaa tuotos tiktokkiin.
https://yle.fi/uutiset/3-12664229
Meidän lait on auttamattoman vanhanaikaisia nykyteknologialle. Ne on laadittu aikana, jolloin monellakaan ei ollut varaa kuvata paljoa, koska niin kamerat kuin filmi ja sen kehitys maksoi. Kameratkin oli aika paljon suurempia, eikä jäänyt epäselväksi kuvaako joku vai etsiikö bussiaikatauluja. Ihmisillä ei myöskään ollut mahdollisuutta julkaista ottamiaan kuvia ihan noin vain, koska ei ollut nettiä tai somea, eivätkä lehtitalot julkaisseet ihan mitä sattuu.
Ärsyttää tämä ettei voi enää pistää nenäänsä ovesta ulos ilman että on mahdollisuus päätyä kansainväliseksi ilmiöksi tietämättään ja tahtomattaan. Koska laitkaan ei estä ihmisiä olemasta törkeitä tyyppejä, pitäisi edes pukuhuoneet muuttaa yleisistä nakukeitaista yksityisiksi pikkukopeiksi. Tulee kalliiksi, mutta se on hinta mikä meidän vaan pitää maksaa someriippuvaisten klikkinälästä. "
Nykyaika on tällaista. Mikään ei ole pyhää. Kaikki kuvataan videolle ja todellisuus alkaa hämärtymään. Teinit katsoo päivät pitkät videoita tuolta sodasta miten ihmisten päälle tiputetaan kranaatteja ja ne lentää kappaleiksi. Ei ne tajua että se on todellista, ihmisiä kuolee. Tai tietää, mutta ei välitä. Alkeellinen kyky ymmärtää sovinnaisuutta puuttuu. Tästä syystä myös kaikki pahoinpitelyt ja onnettomuudet on viihteellistetty ja niitä jaetaan.
Digitaalinen vallankumous saattoi tapahtua liian nopeasti. Netin tulosta on vajaa 30 vuotta, somen tulosta paljon vähemmän. Ihmislaji ja yhteiskunta ei pysy kehityksessä mukana.
Vierailija kirjoitti:
Eikö missään saa ihminen olla enää rauhassa?
Hattarapäät kuvaa kännyillään busseissa "hassun näköisiä" matkustajia ja ottavat muka selfieitä bussipysäkeillä ja julkisissa!
Oon kerran joutunut pysäkillä kuvatuksi, kun olin kaiketi hassun näköinen aamuväsyneenä. Huomautin heti kuvaajalle, joka näytti hämmentyneitä "se meni jo. Mut hei, ei se ollut kuin snappi"
Miten niin turvallisesti olla, eikö se kuvaaminen juuri lisää turvallisuutta.
Nipottamista minun mielestäni, ja luullaan ittestään liikoja. siellä nyt mitkään supermallit käy kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Nautin teinin vastauksesta: alastonkuva olisi Tiktokissa vain määräajan ja poistuu sitten. Just joo.
Voisiko nuoret aloittaa somen käytön vasta, kun heillä on toimivat aivot?
No miksei se teini sitten pistänyt itsestään alastonkuvaa nettiin, kun se kuva on niin lyhyen aikaa Tiktokissa?
Vierailija kirjoitti:
Poistettu aloitus:
"Alaston nainen pukuhuoneessa meinasi joutua teinin tiktokkiin
Ylessä juttu miten teini kuvasi itseään peilin kautta pukuhuoneessa välittämättä siitä että tilassa oli alastomia ihmisiä. Tarkoituksena oli laittaa tuotos tiktokkiin.
https://yle.fi/uutiset/3-12664229
Meidän lait on auttamattoman vanhanaikaisia nykyteknologialle. Ne on laadittu aikana, jolloin monellakaan ei ollut varaa kuvata paljoa, koska niin kamerat kuin filmi ja sen kehitys maksoi. Kameratkin oli aika paljon suurempia, eikä jäänyt epäselväksi kuvaako joku vai etsiikö bussiaikatauluja. Ihmisillä ei myöskään ollut mahdollisuutta julkaista ottamiaan kuvia ihan noin vain, koska ei ollut nettiä tai somea, eivätkä lehtitalot julkaisseet ihan mitä sattuu.
Ärsyttää tämä ettei voi enää pistää nenäänsä ovesta ulos ilman että on mahdollisuus päätyä kansainväliseksi ilmiöksi tietämättään ja tahtomattaan. Koska laitkaan ei estä ihmisiä olemasta törkeitä tyyppejä, pitäisi edes pukuhuoneet muuttaa yleisistä nakukeitaista yksityisiksi pikkukopeiksi. Tulee kalliiksi, mutta se on hinta mikä meidän vaan pitää maksaa someriippuvaisten klikkinälästä. "
Hyvin kiteytetty. On totta, että lait on auttamattomasti jäljessä teknologian kehityksestä. Ne on säädetty aikana, kun salaa kuvaaminen ja tuotosten julkaisu eivät olleet yhtä vaivattomia ja ihan kaikkien ulottuvilla.
Nykyään tehdään myös paljon kiusaa ja ahdistellaan ihmisiä kuvaamalla. Tungetaan kameraa jonkun naamaan vaikka metrossa tai bussissa.
Kerran nettiin laitettu ei koskaan sieltä häviä ja data muistaa aivan kaiken. Jos lehteen päätyi joku epäimarteleva kuva, niin se viime viikon lehti on jo kohta lehtikeräyksessä eikä sitä kukaan muista. Netissä kaikki on kaikkien saatavilla koko ajan ja jaetaan eteenpäin.
Itsemääräämisoikeus pitäisi ulottaa koskemaan myös digitaalista sisältöä, eikä ihmisistä pitäisi saada julkaista kuvia ilman lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus lapset kuvaavat suoraa lähetystä tai videopuhelua esim. kauppakeskuksessa tai bussissa, taustalla ihmisiä. Lapset ottavat varmaan mielellään kuviakin kaikesta mahdollisesta.
Mitä pahaa siinä on? Julkisella paikalla saa kuvata. Katso itse vaikka uutiset jos et usko, joka päivä on kuvaa kauppakeskuksista. Tämä ei koske tiloja, joissa ollaan alasti.
Silti voisi noudattaa yleisiä käytöstapoja, vaikka joku asia ei olekaan laitonta. Sitä on mahdollista tehdä vaikka kuinka julmia asioita syyllistymättä kuitenkaan rikokseen. Ihmisillä on aivot sitä varten, että niitä käytettäisiin.
Nuorilla naisilla selfiekuvien ottaminen on yhtä luonnollista kuin hengittäminen. Kuntosalilla nuori pimu poseerasi kännykälleen huulia mutristaen ja välillä näytti kieltä. Olin itse myötähäpeissäni siinä vieressä mutta yhtään ei pimua häirinnyt. Itse otan selfien huoneessa jossa ei ole ketään ja ovi lukossa 😅
M35
Ihmisten aivot ei pysy mukana kehityksessä, eikä lainsäädäntöä ole päivitetty. Ehkä 20 vuoden päästä moni asia on toisin, mutta nyt tuntuu että some vyöryy ja kaikki on kuin villissä lännessä.