YLE: Nainen oli päätyä alastomana teinin valokuvaan uimahallin pukukopissa kohta kuvan olisivat nähneet miljoonat ihmiset ympäri maapallon
Eikö älylaitteita ja kuvaamista millään voida kieltää näissä tiloissa? Joo, uimahallit on julkisia paikkoja, mutta et todellakaan voi pukuhuoneessa ottaa alastonkuvaa toisesta ihmisestä, edes epähuomiossa, ja julkaista sitä koko maailmalle jossain TikTokissa. Ihan järkyttäväksi mennyt tämä meno.
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus lapset kuvaavat suoraa lähetystä tai videopuhelua esim. kauppakeskuksessa tai bussissa, taustalla ihmisiä. Lapset ottavat varmaan mielellään kuviakin kaikesta mahdollisesta.
Mitä pahaa siinä on? Julkisella paikalla saa kuvata. Katso itse vaikka uutiset jos et usko, joka päivä on kuvaa kauppakeskuksista. Tämä ei koske tiloja, joissa ollaan alasti.
Huomaa ero saa kuvata kuin, että saa julkaista. Lisäksi pukutilat/suihkut ei ole laissa julkisia tiloja. Tässäkin tapauksessa teinille tulisi langettaa maksimirangaistus salaakuvaamisesta, kunnianloukkauksesta, seksuaalirikoksesta
ei tämä jonneille muuten mene jakeluun.
Suomessa toivoisin, että yhä useampi opettaja veisi nämä oppitunneiilla välitunneilla tapahtuvat kuvaamiset eteenpäin, jossa ovat mukana ilman, että heiltä on kysytty lupaa kuvanjulkaisuun. Alkaisi pikkuhiljaa menee vähä-älysille jonneille jakeluun
Ottakaa ihan rauhallisesti, ei pukuhuoneissa saa kuvata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nautin teinin vastauksesta: alastonkuva olisi Tiktokissa vain määräajan ja poistuu sitten. Just joo.
Voisiko nuoret aloittaa somen käytön vasta, kun heillä on toimivat aivot?
Eikö diginatiivi teini ole koskaan kuullut kuvakaappauksista? 😂
diginatiivista on tullut gigiosaamattoman korvike opetuspuolella. Eivät osaa edes koulun sähköpostia avata..
Lopetin jo aiemmin pari vaatteet päällä -harrastusta. Jos harrastuksessa on MAKSU, niin silloin maksajan pitäisi saada päättää kuvauksesta. Lopetin siis. Pitäkööt kuvaussessioitaan keskenään. Minä menin sinne urheilemaan, en kuvattavaksi.
Joku idiootti ig huomioh.... laittoi myös kuvia yrjönkadun uimahallista missä kuvauskielto
Minusta julkisella paikalla kuvaamisen salliminen on VANHENTUNUT säädös, mikä tulisi poistaa.
Ennen sen kuvaajan erotti helposti koska kädessä oli (video)kamera, ja nettiin/someen ei samalla tavalla ladattu sisältöä.
On oikeasti todella typerä olo, kun huomaa että muksut kuvaavat bussissa tmv. videota johonkin, ja itse näkyy taustalla, tietämättä mihin mahdollisesti päätyy.
Pitäisi olla niin, ettei kameroita sallita esim. uimahalleissa LAINKAAN. Jos on jotain sporttisovelluksia, niitä varten voitaisiin tehdä muita järjestelyjä, esim.
-Älyellot, ei välttämättä tarvita puhelinta
-Puhelin saa olla altaalla, mutta jossain lokerossa sermin takana, mistä uimari voi sitä katsoa, mutta ei saa ostettu kuvaa.
-Isot näytöt tmv. hallin seinään, mihin saa jaettua puhelimestaan sporttisovelluksen tiedot (jos siis seuraa sykettä tmv.)
Myös uimahalleissa voitaisiin panostaa lisää yksityisyyteen. Muualla maailmassa ei puku- ym. tilat ole niin "avoimia" mitä täälä. Johtunee Suomen saunakulttuurista. Muualla olla "siveämpiä" sen suhteen, ettei esim. suihki- ja pukutilat ole 'yhtä avointa' tilaa, vaan on enemmän looseja/sermejä/koppeja missä näkösuojaa.
Haitanneeko tuo jos parit tissit tai pinpit vilahtaa kuvassa, minua ei ainakaan haittaisi, pipo ei ole niin tiukka
Itse en käy enää nykyään uimahalleissa. Lapset jo sen ikäisiä, että ei tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Eikö missään saa ihminen olla enää rauhassa?
Hattarapäät kuvaa kännyillään busseissa "hassun näköisiä" matkustajia ja ottavat muka selfieitä bussipysäkeillä ja julkisissa!
Ja vammaisesta vaikeasti kävelevästä ihmisestä laitetaan video nettiin örkkiörinällä säestettynä. Miten hauskaa!
Nuoret ihmiset ovat menettämässä ihmisyytensä.
Vierailija kirjoitti:
Haitanneeko tuo jos parit tissit tai pinpit vilahtaa kuvassa, minua ei ainakaan haittaisi, pipo ei ole niin tiukka
Niin, ei sua varmaan haittaakaan, jos toisten ihmisten tissit tai pimpit kuvissa vilahtelevat.
oisko ollu sit julkkisprrse, nyt rutisee
Mitä enemmän teknologiaa sen tyhmempiä ihmisiä.
Huoh, netissä on miljoonia alastonkuvia ties kenestä. Ketä kiinnostaa jos jonkun suomipirkon pillu on esillä jossain videossa? Herätkää, ketään ei kiinnosta, vaikka toisin luulette!
Auta armias, jos joku mies olisi uimahallissa puhelimen kanssa (esim. vaimolla laskettu aika), niin johan oltaisiin lyttäämässä koko miessukupolvi ja vaatimassa tiukempia lakeja!
Suoraan sanottuna ihmettelen ettei teinit ole aikaisemmin keksineet tätä. Mikään ei ole nykyään pyhää ja kun kaikki pahoinpitelyt ja onnettomuudetkin kuvataan ja jaetaan, niin miksipä ei naisten vartaloita suoraan uimahallista. Sillä saa aikaan kiinnostusta ja naurua ja huomiota. Kaipa tästäkin villitys tulee.
Jos yhteiskunnalla ei vaan ole halua sanktioida näitä voimakkaasti, ei tavallinen ihminen voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Eikö hemnetti uimahalliinkaan voi mennä ilman sitä kännykkää?!
Näköjään ei voi. Mä olen hammashoitaja. Vastaanotolle tuli teini puhelin kädessä. Piti hammashoidon aikanakin sitä kädessä ja kurkkasi puhelinta joka kerran kun se piippasi. Olisin kieltänyt mutta hammaslääkäri on harvinaisen pitkäpinnainen eikä komentanut laittamaan puhelinta pois.
Vierailija kirjoitti:
Huoh, netissä on miljoonia alastonkuvia ties kenestä. Ketä kiinnostaa jos jonkun suomipirkon pillu on esillä jossain videossa? Herätkää, ketään ei kiinnosta, vaikka toisin luulette!
Ketä kiinnostaa, no varmaan sitä suomipirkkoa itseään? Etenkin jos sattuisi vaikka toimimaan ammatissa, kuten opettaja, jossa oppilaat törmäävät kuvaan
meni tietenkin sit narisee, jotenkin niin tyypillistä käytöstä. jos kelpaa kuvaan niin alkaa rutisee.
Niin, kameran käyttö on kielletty uimahallin pukutiloissa.