Lapsi hoitoon lomalla
Ihmettelen kovasti näitä vanhempia, jotka vievät lapsensa hoitoon lomalla. Vanhemmat ovat siis itse kotona, mutta lapsi viedään hoitoon. Ymmärrän toki, että välillä on raskasta, mutta sehän on vain elämää.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Siskoni oli kaksi päivää lastensa kanssa (3 ja 5 vuotiaat) ja vei loppu viikoksi päiväkotiin. Myönsi suoraan että ei jaksa olla lastensa kanssa kotona kun kokoajan tappelevat. En ymmärrä, kyllä meilläkin lapset välillä kähisee mutta se on normaalia. Itse ainakin tykkään kun aamusta ei ole mihinkään kiire ja voidaan päättää lasten kanssa yhdessä kuinka käytetään päivä.
Miksi ihmiset eivät enää pidä kuria lapsilleen? Lasun pelkoko tuossa on taustalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siskoni oli kaksi päivää lastensa kanssa (3 ja 5 vuotiaat) ja vei loppu viikoksi päiväkotiin. Myönsi suoraan että ei jaksa olla lastensa kanssa kotona kun kokoajan tappelevat. En ymmärrä, kyllä meilläkin lapset välillä kähisee mutta se on normaalia. Itse ainakin tykkään kun aamusta ei ole mihinkään kiire ja voidaan päättää lasten kanssa yhdessä kuinka käytetään päivä.
Tuo kuulostaa siltä, kuin lapset voisi vain viedä päiväkotiin, jos nämä riitelevät. Tosiasiassahan loma-aikojen hoitopäivät täytyy ilmoittaa viikkoja etukäteen.
Hän oli varannut lapsilleen hoidon kun lomaajan hoitokysely tuli. Heillä lapset on aina vähintään osan koulujen lomaajoista hoidossa ja siskoni miehineen kotona lomalla.
Onneksi suurin osa vanhemmista suo lapsilleen loman. Niinkuin kuuluukin tehdä. Päivähoitoon vieminen omalla lomalla kuuluisi maksaa oikean hinnan mukaan. Mukavuudella olisi hintansa. Yhteiskunnan ei tällaista palvelua kuuluisi tarjota. Esim järjetöntä että opettaja vie lapsensa hoitoon lomalla. Suorastaan käsittämätöntä.
On myös perheitä, joiden PITÄÄ viedä lapset päiväkotiin joka ikinen päivä, oli lomaa tai ei. Sukulaisperhe oli aikoinaan sellanen että toinen vanhempi kun lähti töihin, niin hänen täytyi viedä lapset hoitoon koska näiden toinen vanhempi oli niin väkivaltainen ettei hänen vastuulleen voinut lapsia jättää. Tää ei ollut tän normaalin vanhemman valinta viedä lapsia sinne päivittäin vaan erään tahon käsky.
Ymmärrän yksittäisen päivän että voi hoitaa asioita.Mutta kun osa lapsista ei saa edes kesälomaa viettää vaan.on hoidossa. Ja vielä 7-17 päiviä.
Suurin osa ajasta lapset leikkivät, puuhailevat ja ulkoilevat ikäistensä seurassa ja suurimmalle osalle se on lapsesta kivaa.
Ap. lapsuudessa (oletan sinun olevan 30-40v) vanhemmat laittoi lomalla lapset ulos, mummolaan tai naapuriin, jossa oli paljon saman ikäisiä lapsia ja lapset saivat leikkiä ikäistensä seurassa.
Ei ennen lomalla vanhemmat hoitaneet lapsia, mummolta hoidoksi riitti, kun hän pari kertaa päivässä huuti rappusilta, nyt lapset syömään ja saunotti ja järjesti petipaikan.
Hyviä kommentteja. Todellakin ymmärrän lapsen viemisen hoitoon jos kotona on vaikeuksia jaksamisen kanssa tai jotain muita haasteita.
Lapsen keskinäinen riitely ei minusta ole kuitenkaan sopiva syy käyttää hyväkseen yhteiskunnan tarjoamaa palvelua.
Aivan ehdottomasti päiväkotiin lapsi jos vanhempi ei jaksa. Ei ole kenellekään hyväksi että häpeää omaa jaksamistaan eikä veisi hoitoon. Olkaa suopeampia toisille vanhemmille. Koskaan ei voi tietää mitä siellä kotona oikeasti tapahtuu kun kukaan ei näe. On väsymystä ja loppuunpalamista, perheriitoja jne.. Perhesurmissa kaikissa yhteinen tekijä on ollut yleensä uupumus ja rahahuolet, häpeä tuoda ongelmat esille ja pelko lastenhuostaanotosta. Jos perheet saisivat enemmän tukea raskaissa elämäntilanteissa, olisimme varmasti onnellisempi kansa.
Kun olen lomalla ja lapsi on hoidossa, saan levätä. Kun haen lapsen hoidosta, olen hyvällä tuulella ja jaksan koko illan olla parempi vanhempi.
Senkus ihmettelet sitten vaan. Minulla on koulussa välillä monta viikkoa itsenäistä työskentelyä ja lapset ovat normaalisti päiväkodissa silloin. Vielä ilmainen hoito kun olen opiskelija
Tuo armollisuus- kirjoitus oli loistava.
Ilmeisesti näillä perheillä on erityisen raskaita lapsia ja elämä. Suotakoon siis tämä palvelu heille.
Älä oleta että vanhemmat olisivat jollain syyslomalla. Meiltä töistä ei tänä vuonna ole yksikään pienten lasten vanhempi lomalla syysloma-aikaan, joten lapsetkin on "lomaviikon" hoidossa.
Joissain perheissä ei käytännössä nukuta yhtään kokonaista yötä moneen kuukauteen tai vuoteen ja lapsilla on moninkertaisesti enemmän virtaa kuin toisilla lapsilla. Ja ei ole elossa olevia isovanhempia jne tai voimat menee niiden hoitamiseen.
Sitten löytyy aina joku urpo-maija, joka tulee selittämään totuuksia, miten pitäis muiden elää, kun itsellä lapset nukkuu ja vanhemmat hoitaa. Vähän kuin sydärin kanssa kouristelevalle maassamakaavalle selittäisi, miten tämä kehtaa ja että oma ruokavalio ja suonet on kyllä kunnossa ja suvussakaan ei ole sairauksia.
Kai nykyään perus 5-vuotias selviää päineenkin mainiosti vaikkapa viikon päivät
Vierailija kirjoitti:
Itse jouduin riitelemään exän kanssa siitä, että voinko pitää lasta kesälomalla vapaalla. Hän raivosi, että mun loman aikana lapsi pitää joka päivä viedä päiväkotiin. En ymmärrä miksi. En tietenkään vienyt, mutta valtavat vihat sain päälleni.
Itse ei pitänyt mitään lomaa.
Näin.
Mitä?
Vierailija kirjoitti:
Nämä ovat vain provoja.
Jos se itseä helpottaa, voi leimata kaikki provoiksi, jotka ovat eri mieltä.
En ole ap, muttta olen täysin samaa mieltä lasten viemisestä hoitoon lomalla.
Kaverini vie myös lapsen hoitoon lomalla. Ei vain jaksa omaa lastaan, ei ole edes erityislapsi. Selittelee syyksi sitä ja tätä. Ei ymmärrä, että myös lapselle kuuluu loma. Miksi hankki lapsen???