Miten toimisin (isänpäivä)
Olemme uusperhe: asun miehen kanssa kaksin, miehen lapset ovat meillä aina lomilla. He asuvat ulkomailla äitinsä kanssa.
Miehelle isänpäivä on aiemmin ollut tosi tärkeä, on saanut silloin lasten tekemiä kortteja ym ja arvostaa niitä tosi paljon. Tykkää itsekin muistaa kaikkia tuttuja nimi- ja synttäripäivinä ym.
Isänpäivä on, kuten arvaattekin, miehelle vaikea, koska lapset eivät ole hänen luonaan ja heitä on ikävä. Mies ei nyt näe lapsia moneen kuukauteen. Ikävää on myös se ettei lasten äiti koe tarpeelliseksi askarteluttaa lapsilla kortteja tms isälle merkkipäiviksi. Soittavat kyllä yleensä.
Minulla ja miehellä ei vielä ole yhteisiä lapsia, suunnitelmissa kylläkin.
Kysyisin teiltä mielipiteitä (minun kuvailuni perusteella), miten itse toimisin isänpäivän tullessa. Olisinko kuin kyseessä olisi tuikitavallinen päivä (vaikka mies on ollut sen lähestymisestä hiukan alakuloinen jo pari viikkoa) vai ilahduttaisinko miestä jotenkin? Viime vuonna ostin valmiskakun ja söimme sen yhdessä päiväkahvilla. Sanoin silloin miehelle että hän on maailman paras isä lapsilleen ja siksi kakun arvoinen. Mies ilahtui. Tavallaan haluaisin tänäkin vuonna tehdä noin, toisaalta tuntuu hölmöltä. Eiväthän miehen lapset ole minun lapsiani ja siksi asia ei tavallaan kuulu minulle yhtään. Ja vaikka lapsista tykkäänkin hirmuisesti niin en voi väittää etteikö joskus (etenkin isänpäivänä ja äitienpäivänä) tuntuisi pahalle, että mies on jo ehtinyt hankkia lapsia jonkun muun kuin minun kanssani, siksi tuntuu vähän hassulta juhlia miehen isyyttä minun toimestani..
Mutta jos olisitte minun tilanteessani, miten toimisitte? Ja perusteluja kuulisin mielelläni myös.
Kommentit (11)
tai lähtisin miehen kanssa ulos syömään. Mitä väliä sillä on kenen ne lapset ovat. Miehesi on isä ja hänen pitäisi saada viettää isänpäivää.
Jos viime vuonnakin kerta ilahtui, niin varmasti myös nyt.
Mutta koska jo viime vuonna ostit kakun miehellesi, olisi toisaalta outoa unohtaa nyt koko päivä. Ostaisin/leipoisin siis varmaan sen kakun.
Olen ollut itse lähes samassa tilanteessa, eli miehelläni on kaksi lasta entisen vaimonsa kanssa. En kuitenkaan juhlistanut mitenkään isänpäivää ennen kuin saimme omia lapsia. En pidä muutenkaan itseäni mieheni ja hänen exänsä lapsista vastuullisena, miksi sitten juhlimaankaan heidän keskinäistä vanhemmuuttaan.
Kun menin mieheni kanssa yhteen, hänellä oli pieni tytär. Ostin aina hänen tyttärensä puolesta lahjan isänpäivänä. Nykyään meillä myös yhteinen lapsi ja edelleen ostan molempien lapsien puolesta lahjan isälle.
ja varsinkin, jos on noin hyvä, miltä saat hänet kuulostamaan :)
Tuntuisi kauhean teennäiseltä, kun omia lapsia ei ole.
Mitä sitä toisen naisen kanssa tehtyjä pentuja ja näiden isyyttä juhlimaan.
Yrittäisin kuitenkin piristää miestäni esim viemällä ulos syömään, kävelylle... ja tukisin häntä ikävän keskellä.
On todella surullista, että miehesi ja hänen lapsensa joutuvat olemaan erossa toisistaan. Sinä kuitenkin olet todennäköisesti syytön vallitsevaan tilanteeseen. En koe luonnollisena järjestää isänpäivä ohjelmaa, kun lapset eivät ole paikalla eikä ole yhteisiä lapsia, joiden lapsuutta muistella. Minulla ainakin nousisi oma lapsettomuussuruni pintaan, jos väkisin järjestäisin kakkua ja muuta.
Todennäköisesti olet ihan hyvissä väleissä miehesi lasten kanssa, kun teillä lomiaan viettävät. Voisitko olla suoraan heihin ( vanhimpaan ) yhteydessä ja kysyä, mitä haluaisivat antaa isälleen. Sitten voisit heidän puolestaan muistaa miestäsi. Varmaan tuntuisi hyvältä hänestä.
Mieti asiaa siltä kannalta, että osat olisivat toisin päin; sinä olisit äiti, jonka lapset asuvat kaukana, etkä tapaisi heitä äitienpäivänä. Haluaisitko, että mies teeskentelisi muistamatonta.
Ehdotan, että suunnittelet viikonlopun kokonaisuutena. Jotain kivaa tekemistä, ehkä risteily tai hotelliviikonloppu, jos olette äveriäitä. Jos ette, niin jotain muuta sitten, ei kovin perhekeskeistä, ettei tilanne korostu. Jos olette kotona lauantai-iltana, voit ehkä virittää hyvän keskustelun hänen isyydestään, tulevista lapsistanne tms. Sunnuntaina menette ehdottomasti ulos syömään, mut johonkin intiimiin paikkaan, missä ei perheet mekasta.
että miehesi alakuloisuun sillä kakulla juhlistamisella hävisi, on se pieni vaiva siihen nähden että saa puolisoansa ilahduttaa. Mitä väliä sillä on onko teillä yhteisiä lapsia vai ei. Itse en ainakaan miettisi hetkeäkään, tiedän nimittäin mihin masenukseen toi isänpäivän viettäminen ilman lapsia voi johtaa.
Onnistuisko etukäteen sovittu puhelu lapsille? Sopisit siis äidin kanssa etukäteen, että soittelisitte isänpäivänä.. Tai jos molemmilta löytyy web-kamera, niin vielä parempi, jos oikein kuvan kanssa pääsis juttelemaan ;)
Riippuen tietty, missä päin ulkomailla lapset asuvat, onnistuisiko tuo homma heti aamulla miehelle yllätyksenä ja sen päälle sitten kakkukahvit ym jutut ;)
Isänpäivä on minusta erityisesti päivä jolloin yhdessä juhlitaan vanhemmuutta. Vanhemmuus on pitkälti yhdessä jakamista, eli jakakaa tämä päivä yhdessä, tehkää jotain kivaa yhdessä (vaikka ulos syömään). Näin osoitat miehellesi, että arvostat hänen vanhemmuuttaan ja haluat olla omalta osaltasi sitä jakamassa. Sinun kanssasihan hän vanhemmuuteen ja lapsiinsa ja liittyviä tuntojaan kuitenkin jakaa.
Hyvää isänpäivää!