Työkaveri haisee joka päivä, miten ottaa asia puheeksi?
Oikeasti tämä hien löyhkä on jo huomattu useamman kollegan toimesta ja haju lemahtaa paikalle aina kun hän on lähellä ja läsnä. HR pesee tästä kätensä mutta henk. koht. hygienian ylläpitäminen on kunnioitusta koko työyhteisöä kohtaan
Kommentit (525)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tiedän että henkeni haisee kamalalle. Käytän suuvettä, suihkeita, pastilleja. Silti kärsin asiasta. Yritän aina pitäö väliä ihmisiin puhuessani. Jos joku vaikka laittaa käden jasvoille, tai perääntyy tms kun keskustellaan lähekkäin ajattelen aina että haisen. Ja menen heti kauemmas. Kärsin asiasta paljon. Suu on tutkittu. Vatsa on tähystetty. Mitään syytä ei ole löytynyt.
Tässä vain yksi haisulin kanta asiaan.
Läheiselläni sama ongelma. Tähystetty on useammankin kerran. Hoitaa suunsa (hampaat, ikenet, kieli, nielu) täydellisesti. On kokeillut useita erilaisia ruokavalioita jne. Ongelma ei vaan poistu ja apua ei löydy. Vähän väliä tulee jostain puskista "täydellinen" kikka kolmonen, jonka pitäisi auttaa, mutta ei.
Mulla sama, ei ole hammaskiveä eikä mitään ongelmaa suussa. Ruokavalio mietitty yms. Mutta noi suuvedet kyllä pahentaa tilannetta, niitäei kannata käyttää.
ALKOHOLIA SISÄLTÄVÄT SUUVEDET pahentavat, koska alkoholi kuivattaa suuta ja kuiva suu haisee. Alkoholiton suuvesi ei aiheuta mitään😑
Työkaverilla oli kissoja ja ne varmaan kävi välillä kuseksimassa sen vaatteissa. Ainakin jos oli töissä yksi tietty villapaita päällä, niin haisi. Välillä varmaan käytti vaatteita pesukoneessa eikä haissut.
Itse haisin pistävälle ennen kuin minulla todettiin yksi vakava krooninen sairaus :/ Hikeni haisi jotenkin kamalalle. Nyt en enää hikoile samalla tavalla.
Kukille saa viehättävän näköisiä luomuötökkäkarkoittimia näin:
Ota halpoja tikkuja, mitä vaan, kunhan riittävän pitkiä ettei kastu> leikkaa sitrushedelmien kuorista 5-6 teräisiä pikku kukkasia> Lävistä tikunnokkaan , 1-5 peräkkäin kauniisti> tökkää kukkanen kukan juurelle. Toimii.
Mulla meinasi fiikus kuolla ötököihin, pyyhin toluvedellä lehdet, ja pyyhin huuhtoen uudelleen, vein suihkuun ja sitten valutin liiat vedet ja tökkäsin tuon kukan alle. Siihen loppui ötökät.
Kyllä Suomessa on ihmeellisiä ihmisiä kun on ihan ok haista! Suihkussa ei tarvia käydä (koska se kuuluisa iho kuivuu). Haiseminen on väkivaltaa toisia kohtaan ja jos omalla työpaikallani tuollainen yksilö olisi, niin tekisin kaikkeni että asiaan puututtaisi.
Taas joku muutaman noita-akan kuppikunta jauhaa keskenään asiaa ja on tehnyt siitä samalla kaikkien muidenkin puolesta koko työyhteisön havainnoiman suuren ongelman.
Mulle eräs tuttu sanoi pikku hiprakassa, että vaatteeni haisee ns. vanhalta talolta. Voi olla oikeassa, mutta järkytyin tästä aika paljon, koska en tiedä mitä asialle voin tehdä ja nyt olen sen vuoksi melkein eristäytynyt kotiini, jonne en enää edes kehtaa pyytää ketään kylään, jos heidänkin vaatteet alkaa haisemaan. Pesen vaatteet usein ja kuivaan ne ulkona, tuuletan vaatteita ja taloa, kokeilin otsonaattoriakin, mutta jatkuva hajun pelko rajoittaa elämää. Eikä varmaan muuksi muutu, ennenkuin joskus muutan tästä talosta pois. Pelkään myös hengitykseni haisevan, vaikka hammaspesut ja -lankaukset+suuvedet ja proppujen ja hammaskiven poisto on säännöllistä, mutta närästyksen vuoksi epäilen, että jotain kaasuja pukkaa suustani ulos toisten haisteltavaksi. Itse kuitenkin haistan todella herkästi toisten pahat hajut, enkä haluaisi olla samanlainen haisuli, jota muut karttaa :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tiedän että henkeni haisee kamalalle. Käytän suuvettä, suihkeita, pastilleja. Silti kärsin asiasta. Yritän aina pitäö väliä ihmisiin puhuessani. Jos joku vaikka laittaa käden jasvoille, tai perääntyy tms kun keskustellaan lähekkäin ajattelen aina että haisen. Ja menen heti kauemmas. Kärsin asiasta paljon. Suu on tutkittu. Vatsa on tähystetty. Mitään syytä ei ole löytynyt.
Tässä vain yksi haisulin kanta asiaan.
Mulla sama juttu. :(
Mitään ei ole löydetty, ja lapsesta asti ollut tämä ongelma. Muistan kun kiusaajat teki yhdessä pilkkalaulun asiasta, muuttamalla erään sen aikaisen mainosrallatuksen sanoja.
Lankaan ja harjaan huolellisesti kahdesti päivässä, muun ajan syön purkkaa ja pastilleja. Tuntuu kurjalta huomata kun joku ottaa askeleen taaksepäin jos vaikka naurahdan tai huokaisen.
Hyvänen aika tuo tuollaisten sokeriaineitten jauhaminen on osa sun aineenvaihduntaa sekoittavaa ongelmaa! Miten syöt muuten? Sehän voi aiheuttaa hajujen puskun ulos jos mikä?
Hyvänen aika kiitos että kerroit! Nyt ratkesi 40 vuotta kestänyt ongelma!
Syön niitä pastilleja silloin kun on tapaaminen, enkä mitenkään ateriana. Otin tämän tavan käyttöön vuosi sitten. Välillä jauhan purkkaa ennen tapaamista jos en kehtaa olla pastilli suussa.
Tässä on väliin mahtunut aika monta eri ruokavaliota. Kaikki oli vissiin vääriä, mutta kerro sinä tietäjänä tarkka menu niin minä lupaan sitä noudattaa.
Tarkka menu on: Ei valkosipulia , ei sipulia ollenkaan, ei mereneläviä, kuten shrimppejä ja ostereita ja happamia kaloja.
Kasviksista voi olla ettei sinulle sovi kaalit, herneet ja pavut. Eikä ruiskaan välttis> pierua> pieniä tuhnuja. Painonpudotuskin auttaa. Siis JOS haluat tehdä jotain tarkistuksia, its up to You. Kerron vaan ehdotuksina.
Veikkaat siis että ihminen joka on elämänsä kärsinyt pahanhajuisesta hengityksestä ja on kaikkea kokeillut, ei jostain syystä ole älynnyt että sipulista ja valkosipulista tulee hengitykseen hajua?
Tyypillinen "expertti" joka pystyy kuvittelemaan tietävänsä kaiken ihan vain siitä syystä ettei tiedä yhtään mitään.
Just sunkaltaiset olen syyssiivonnut elämästäni pois ja ai että kun on raikasta!
Solidaarinen Ukrainan kansalle. Suihkussa alle viisi minuuttia, niin se vaikuttaa jotenkin johonkin. Säästäkää vettä, Afrikassa on pula vedestä!
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa jättää valkosipuli ja muut voimakkaanmakuiset mausteet vähemmälle, sillä jos niitä on ruoassa, niin hengitys ja hikoilu muuttuu voimakkaasti pahanhajuiseksi.
Ei pidä paikkaansa. Jotkut sairaudet, lääkkeet, hoitamattomat hampaat ja kova stressi aihettavat haju ongelmia. Ja epäilen liikaa sokeria joka johtaa elimistön tulehdustilaan. Järkyttävästi on piilosokeria kaikessa koska se on halpaa ja sillä koukutetaan.
Vaihdevuosissa hikoilen koko ajan eikä se haise. Syön kaikkia sipuleja joka päivä raakanakin salaateissa, leivän päällä ja laittaen joka ruokaan ja maustan kunnolla ruuat. Puolisonikin syö samoja ruokia eikä me haista millekkään.
Ei tarvitse ihan väärää paskaa jauhaa missä ei ole mitään perää.
Pakkaseen ulos vaan tuulettumaan .Siis ne vaatteet. Ja työkaveri voi rynnätä aukomaan ikkunaa vihjeenä jos...moni tajuaa jo siitä.
Täytyy vaan hyväksyä, ettei jotkut osaa ottaa huomioon muita. Oma kokemus on henkilöstä, joka haisi hieltä ja takapuolikin lehahti kun hän kävi vieressä tuomassa jotain ja itse istuin pöydän ääressä. Huomasin myös ettei pese käsiään nopean vessakäynnin jälkeen. Tästä huomautin, mutta vastaus oli että hänen kädet kuivuvat. Ällötti niin tuo tyyppi. Söi kaikki herkut jos oli yhteisesti jätetty jokaiselle yhteiseen tilaan otettavaksi. Kaikin puolin käytös oli kuin kiukuttelevalla lapsella vaikka kyseessä oli 4kymppinen aikuinen. Onneksi tekee etätöitä nykyään suurimman osan ajasta.
Olen kokenut tuon.Eräs nuori nainen vaatealalla haisi hielle aivan kamalasti.Koko kauppa haisi mutta en uskaltanut sanoa hänelle mitään .Kaiken päälle piti aina paksuja villapuseroja joten se haju vaan voimistui.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sama "haju" ongelma hajusteyliherkän kanssa. Ei käytä mitään tuoksuvia saippuoita, deodorantteja eikä pese vaatteitaan millään tuoksuvilla aineilla, edes pyykkietikalla. Voitte sitten kuvitella, että ohi kulkiessa pelmahtaa tympeä pesemättömän haju, vaikka varmasti käy joka päivä suihkussa.
Itse olen se, joka sairastaa astmaa ja atopiaa, käytän silti mietoja ja raikkaita tuoksuja, kuten laventelilta tuoksuvaa pyykkietikkaa. Joskus saan kuulla siitä palautetta, että tuoksuu liikaa. Silti tämä tuoksuyliherkkä pystyy värjäämään hiuksiaan säännöllisesti ja myös tupakoimaan satunnaisesti.
Itselle tuo tympeä pesemättömyyden haju aiheuttaa yökkäämisrefleksin, jota joudun työssä peittämään ja yritän pysyä tietyn etäisyyden päässä tästä työkaverista. Tosi vaikea asia moneltakin kantilta, en usko, että pystyisin ottamaan mitenkään tuota pahanhajuisuutta puheeksi, koska asiaan liittyy hajusteyliherkkyyskin.
Siis tuoksutko ne pesee pyykin ja ihon? Vai oisko sittenkin ihan ne pesuaineet? :D Naurattaa tää pinttynyt ajatus, että hajusteet = puhtaus. Puhtaus kun on alunperin ihan vaan sitä, että ei tuoksuta millekään.
Eli kyllä se "pesemättömyyden haju" on kirjaimellisesti sitä, että ei peseydytä kunnolla. Ja todennäköisesti pyykinpesukone itsessään on likainen, joten pyykit haisee pahalle. Jos pyykkikone ja sitä myöten pyykit on oikeasti puhtaita, niin ne ei tuoksu yhtään millekään, eikä tarvita mitään tuoksuja peittämään huonoja hajuja.
Eli ilmeisesti sinäkään et peseydy kunnolla, jos tarvitset tuoksuja peittämään omia hajujasi. Näinhän sitä ennen vanhaan tehtiin, kun ei ollut mahdollista peseytyä jatkuvasti.
Esimiehelle viesti, että ottaa asian nimettömänä seuraavassa työpaikkapalaverissa esille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkka menu on: Ei valkosipulia , ei sipulia ollenkaan, ei mereneläviä, kuten shrimppejä ja ostereita ja happamia kaloja.
Kasviksista voi olla ettei sinulle sovi kaalit, herneet ja pavut. Eikä ruiskaan välttis> pierua> pieniä tuhnuja. Painonpudotuskin auttaa. Siis JOS haluat tehdä jotain tarkistuksia, its up to You. Kerron vaan ehdotuksina.
Aivan kamalaa jos pitää kaikkein terveellisin valkosipuli ja sipuli jättää pois jotka ovat vielä edullisinta superfoodia. Minä syön sipulia joka päivä ja siivutan leivän päälle tavallista tai punasipulia epäterveellisten lihajalosteiden sijaan. Terveenä pysyminen on tärkeämpää enkä välitä elämisen normaaleista hajuista mitään. Mädäntymään päässeet hampaat yleensä haisevat enkä ole hampaistaan huolehteiden suun hajuja huomannut.
Tiedoksi vaan että kaikissa sivistysmaissa ymmärretään jättää valkosipuli jos ollaan tiiviisti missä yhdessä. Ainakin tunteja ennen sessiota.
Jos syö valkosipulia joka päivä niin elimistö tottuu siihen ja se ei enää haise. Oletko kokeillut. Tunnen monia valkopipulin ystäviä jotka syö joka päivä eikä ne haise. Jos pitää taukoa vähän aikaa niin se sitten haisee jonkin aikaa.
Työkaveri kyllä tietää haisevansa, ei tarvitse kertoa. Se on kuin ylipainoisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Suomessa on ihmeellisiä ihmisiä kun on ihan ok haista! Suihkussa ei tarvia käydä (koska se kuuluisa iho kuivuu). Haiseminen on väkivaltaa toisia kohtaan ja jos omalla työpaikallani tuollainen yksilö olisi, niin tekisin kaikkeni että asiaan puututtaisi.
Atoopikkona suihkussa on käytävä päivittäin ja huolehdittava ihon rasvauksesta aina suihkun jälkeen. Olen samaa mieltä siinä, että paha haju on kamalaa.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy vaan hyväksyä, ettei jotkut osaa ottaa huomioon muita. Oma kokemus on henkilöstä, joka haisi hieltä ja takapuolikin lehahti kun hän kävi vieressä tuomassa jotain ja itse istuin pöydän ääressä. Huomasin myös ettei pese käsiään nopean vessakäynnin jälkeen. Tästä huomautin, mutta vastaus oli että hänen kädet kuivuvat. Ällötti niin tuo tyyppi. Söi kaikki herkut jos oli yhteisesti jätetty jokaiselle yhteiseen tilaan otettavaksi. Kaikin puolin käytös oli kuin kiukuttelevalla lapsella vaikka kyseessä oli 4kymppinen aikuinen. Onneksi tekee etätöitä nykyään suurimman osan ajasta.
Vessa kyttääjille olen pesevinäni kädet ja päästän vettä jonkin aikaa että se kuulee, 🤣 sitten laitan käsidesinfiointi ainetta paperiin ja pyyhin sillä käteni. Ja samalla paperilla, toisella puolella koskettelen vessan veto nappiin, hanaan ja oven aukasu vetimiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa jättää valkosipuli ja muut voimakkaanmakuiset mausteet vähemmälle, sillä jos niitä on ruoassa, niin hengitys ja hikoilu muuttuu voimakkaasti pahanhajuiseksi.
Ei pidä paikkaansa. Jotkut sairaudet, lääkkeet, hoitamattomat hampaat ja kova stressi aihettavat haju ongelmia. Ja epäilen liikaa sokeria joka johtaa elimistön tulehdustilaan. Järkyttävästi on piilosokeria kaikessa koska se on halpaa ja sillä koukutetaan.
Vaihdevuosissa hikoilen koko ajan eikä se haise. Syön kaikkia sipuleja joka päivä raakanakin salaateissa, leivän päällä ja laittaen joka ruokaan ja maustan kunnolla ruuat. Puolisonikin syö samoja ruokia eikä me haista millekkään.
Ei tarvitse ihan väärää paskaa jauhaa missä ei ole mitään perää.
Muistui mieleen, kun aikoinaan tapailin yhtä miestä ja kerran kun näimme, hän tuli halaamaan ja suukotti, niin tokaisi heti, että oot vissiin syönyt valkosipulia. En todellakaan ollut, koska inhoan sitä ylikaiken, enkä muutenkaan mitään sen tyyppistä ollut syönyt. Hampaatkin olin pessyt ennen tapaamista, joten ilmeisesti hengitykseni haisi niin pahalle ja koko loppuajan yritin vältellä lähikontaktia. Sen jälkeen olen ollut aika fanaattinen "suuhygienisti" ja yritän pitää suun puhtaana ja raikkaana, mutta silti välttelen päin toisen naamaa puhumista. En kehtaa keneltäkään tutulta kysyä suoraan, haiseeko henkeni.
Ehkä näille haisuleille voisi jotenkin sivulauseessa heittää jonkun vinkin, sillä päin näköä töksäyttäminen toisen hajusta on aika karua ja voi nolottaa kyseistä ihmistä niin, että aiheuttaa jotain traumoja.
Aivan kamalaa jos pitää kaikkein terveellisin valkosipuli ja sipuli jättää pois jotka ovat vielä edullisinta superfoodia. Minä syön sipulia joka päivä ja siivutan leivän päälle tavallista tai punasipulia epäterveellisten lihajalosteiden sijaan. Terveenä pysyminen on tärkeämpää enkä välitä elämisen normaaleista hajuista mitään. Mädäntymään päässeet hampaat yleensä haisevat enkä ole hampaistaan huolehteiden suun hajuja huomannut.
Tiedoksi vaan että kaikissa sivistysmaissa ymmärretään jättää valkosipuli jos ollaan tiiviisti missä yhdessä. Ainakin tunteja ennen sessiota.