Pesukoneiden eko-ohjelmat - siis säästääkö ne vettä, sähköä vai molempia?
Ainakin meillä tiskarin ja pyykinpesukoneen eko-ohjelmat on järjettömän pitkiä, ja minusta ne säästää vaan vettä eikä sähköä? Onko jollain parempaa tietoa?
Kommentit (15)
Säästää vettä. Sen sijaan kuluttavat sähköä sekä vaatteita.
Joku juttu oli, että säästää molempia. Pestään matalammassa lämpötilassa, jolloin sähköä ei tarvitse käyttää niin paljoa veden lämmittämiseen. Ja pestään pidempään, koska veden lämpötila on alhaisempi ja vesimäärä on myös pienempi.
Sun laitteen ohjekirjasta varmaan löytyy valmistajan tarkemmat kulutusarvot eri ohjelmien välillä
Kumpaakin säästävät. Siksi se on niin hidas kun vähässä vedessä makuuttaa pyykkejä. Mutta luulen että jos miettii vain sähkön kulutusta niin jokin tunnin perusohjelma on vähemmän kuluttava.
Itse oon huomannut ettei nuo kannata. Vaatteet alkaa haisemaan eko-pesun jäljiltä paljon nopeammin kuin normaalin pesun.
Vierailija kirjoitti:
Kumpaakin säästävät. Siksi se on niin hidas kun vähässä vedessä makuuttaa pyykkejä. Mutta luulen että jos miettii vain sähkön kulutusta niin jokin tunnin perusohjelma on vähemmän kuluttava.
Joo hyvin se eko-ohjelma toimii ainakin rummun puhdistusohjelmana, kun vaatteet siellä kuivana pyöriessään kerää liat joka raosta. Laitoin suht valkoisen lakanan kokeeksi ekolla pesuun ja se tuli kummallisia tummia läiskiä täynnä ulos.
Ei kumpaakaan, koska eko-ohjelmilla ei voi pestä täysiä koneellisia. Eihän pyykit edes kastu kunnolla pitkään aikaan eko-ohjelmissa, eli on aivan turha röykytystä.
Lika ei huuhtoudu pois, joten samoja vaatteita joutuu pesemään useammin, kun vaikuttavat likaisilta jo yhden käyttökerran jälkeen. Ei tule säästöä siitäkään.
Kaikkien ekologisin pesu oli täydet koneelliset riittävän reilulla vedellä ja lämmöllä. Pyykit tulevat puhtaiksi, eivät kulu yhtä paljon ja pesukertoja on vähemmän.
Käsittäisin että perustuu enemmän liotukseen eli että pyykit tai astiat seisoo pitempään vesi+pesuaine seoksessa.
Kuluu enemmän aikaa mutta ehkä vähemmän vettä ja sähköä?
Nämä ns. Eco-ohjelmat on niin pitkiä, että alkaa vaatteet jo märkänemään koneessa, 4h. Onneksi on se ajanpuolitus-nappula, 1.5h, muuten ei oikein edes ehtisi arki-iltana pesemään ja kuivaamaan edes yhtä koneellista.
Käyttäkää pyykkilautaa, se kuluttaa vain kaloreita.
Vierailija kirjoitti:
Joku juttu oli, että säästää molempia. Pestään matalammassa lämpötilassa, jolloin sähköä ei tarvitse käyttää niin paljoa veden lämmittämiseen. Ja pestään pidempään, koska veden lämpötila on alhaisempi ja vesimäärä on myös pienempi.
Sun laitteen ohjekirjasta varmaan löytyy valmistajan tarkemmat kulutusarvot eri ohjelmien välillä
50 asteisella vedellä pesty pyykki/astiat . Tappaako tuo lämpötila kalsareiden ja käsipyyhkeiden bakteerit. Sama astioissa ?! Vastaus on: #ei tapa#.
Suht puhdasta voi pestä mielestäni ekolla.
Eivät säästä kumpaakaan. Eivätkä tee puhdasta jälkeä. Täysin turhakkeita.
Ne on pelkästään luokituksia varten, ei niillä ole tarkoitus mitään pestä.
Meillä on 37 vuotta vanha miele, vettä se lotraa melko reippaasti mutta ei haittaa kun vesi ei maksa mitään, puhdasta tulee.
Sähkön kulutuksesta ei ole hajuakaan, kai se sitäkin kuluttaa.
Minulla on sähkönkulutusmittari ja mittasin normiohjelman ja eko-ohjelman sähkönkulutusta. Ei ainakaan sähköä säästänyt. Huomasin että mitä lyhyempi pesuohjelma sen enemmän säästyy sähköä. Varmaan sitten vettä säästävät.
Pitäisi löytyä tietoa koneen käyttöoppaasta.