Ärsyttää kun ei saisi opiskeluryhmässä olla tyytyväinen opintojensa nopeampaan etenemiseen
Opiskelen töiden ohessa sairaanhoitajaksi ja tavoitteeni on valmistua kolmessa vuodessa ja olen siksi tehnyt opintoja nopeammin. Ensimmäisen harjoittelun ahotoin työkokemuksella ja olen suorittanut itsenäisesti niitä kursseja mitä voi itsenäisesti tehdä. Tein näitä kursseja kesällä ja nytkin menossa pari kurssia itsenäisesti. Olen myös tehnyt koululla kursseja ylemmän vuosikurssin kanssa.
Normaalisti opinnot siis kestävät 3,5 vuotta. Koulun vahva suositus on, että alle 3 vuoden ei valmistuta koska EU:n pykälä määrää, että koulutuksen on pitänyt kestää vähintään 3 vuotta, että voi työskennellä EU:n alueella. Jos aikoo työskennellä vain Suomessa, niin koulutuksen voi suorittaa alle 3 vuodessa. Itse saisin kyllä puristettua opinnot alle 3 vuoteen, mutta koska ei koskaan tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan, niin en aio menettää mahdollisuuttani työskennellä Suomen ulkopuolella. Sitä vain olen miettinyt, että tuohon 3 vuoteen sisältyy lomat kun taas mä teen opintoja myös lomalla, mutta sillä ei ilmeisesti ole merkitystä.
Mä olen siis nopeuttanut opintoja ja samalla teen töitä 100% työajalla. En kuitenkaan uskalla iloita opintojen nopeutumisesta kuin muutaman samoin tehneen opiskelijan kanssa. Osa kun ahdistuu ja turhautuu kun kuulevat muiden olevan opinnoissa edellä. Kun ei me olla edes mitenkään hehkutettu ja retostelu asialla vaan ihan vain kerrottu, että mitä kursseja ollaan tehty itsenäisesti tai muiden ryhmien kanssa. Tai sitten ollaan mietitty yhdessä mitä kursseja voitaisiin tehdä itsenäisesti ja mitkä ovat ne tunnit jotka sopii yhteen meidän omien tuntien kanssa. Jos joku muu on asiasta kiinnostunut, niin ollaan totta kai neuvottu.
Kun ei me herran jumala mitenkään väheksytä jos joku käy koulun 3,5 vuodessa! Tai jos menee pidempään jostakin syystä. Eihän kukaan meistä opintojen nopeuttajistakaan tiedä jos tulee jotakin elämässä ja siksi ei onnistukaan opinnot 3 vuodessa. Tiedän, että joillakin meidän ryhmässä vaikeaa terveydellisistä tai muista syistä ja haluan heitä tukea. Tuntuu vain, että heille ei voi puhua mitään omista opinnoista etteivät ahdistu tms. Kun kyllä tässä mullakin on rankkaa hoitaa työt, opinnot nopeammassa tahdissa ja perhe. Sitä pitää vain olla hiljaa isossa porukassa ja sitten niiden muutaman kanssa vain puhua asioista. Kun ei toimi molempiin suuntiin muiden kanssa toisen tukeminen. Ryhmän whatsappissa ei voi näistä jutella tai antaa muille neuvoja vaan pitää hoitaa yksityisviesteillä asia. Ryhmässä on myös meidän tutorit ja jos heiltä on ryhmässä kysynyt asioita liittyen opintojen nopeuttamiseen, niin on joillakin mennyt herne nenään tästäkin.
No ei auta kuin olla hiljaa näistä isommassa porukassa. Onneksi jo muut asiasta kiinnostuneet tietää keiltä tulla kysymään neuvoja jos kiinnostaa itsekin nopeuttaa opintoja.
Kommentit (33)
Hoitoala on täynnä läheisriippuvaisia joille jatkuva validointi on äärimmäisen tärkeää.
Opinnot kasaan, niin pääset lakkoilemaan. Puheesi perusteella sovit Pullariikan leiriin kuin valettu.
Mun kaveri dissasi kurssikaveriaan joka valmistui tradenomiksi vuoden etukäteen. Oli kuulemma kunnon hikke eikä sillä ollut muuta elämää. En sitten sillä näkemisellä kertonut että sain just opparin tehtyä ja tutkinto on plakkarissa 1,5 vuodessa :) tuo traden tutkinto oli ihan älyttömän helppo eikä kurssit läpäistäkseen tarvinnut osata muuta kuin tietää mistä tiedon löytää.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse samassa tilanteessa, lähihoitajan työn ohessa opiskelen sh:ksi nopeaa tahtia. En kuitenkaan kuvittele muiden olevan millään tavalla kiinnostuneita etenemisestäni, enhän minäkään jaksa kiinnostua muiden opiskelutahdista. En osallistu aina kaikkeen ryhmän sisäiseen keskusteluun, enkä kuvittele, että kaikki muut haluaisivat osallistua minun käymiini keskusteluihin. Jos joku ahdistuu tavastani opiskella, en ole vastuussa hänen tunteistaan. Ryhmän whatsappissa keskustellaan ryhmää koskevista asioista, ei henkilökohtaisista opinnoista tai kursseista, joille muut eivät osallistu. Nopeasti etenevät voivat aivan vapaasti perustaa oman wa-ryhmän.
On kovin itsekeskeinen tapa ajatella, että kaikkien pitäisi olla kiinnostuneita juuri sinun opinnoistasi ja jaksaa kuunnella keskusteluja niistä. Ehkä ahdistusta ei aiheuta sinun upea ja nopea etenemisesi, vaan ahdistujan omat deadlinet ja tekemättömät asiat, jotka nousevat pintaan kun puhut opinnoistasi.
Oletko siis sitä mieltä, että ap:n pitäisi sen yhden opiskelukaverinsa kanssa poistua jonnekin muualle, jos he haluavat keskustella jostain kurssista, jota käyvät? Ei saa kysäistä vaikka lounaspöydässä, että saitko muuten vielä sitä arvosanaa, jos muut ovat samassa pöydässä kuulolla? Vaan pitää sanoa, että mennäänkö juttelemaan tonne, kysyt kysymyksen ja tuutte heti takas kun saat vastauksen? Miltäs se nyt taas sitten vaikuttaisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse samassa tilanteessa, lähihoitajan työn ohessa opiskelen sh:ksi nopeaa tahtia. En kuitenkaan kuvittele muiden olevan millään tavalla kiinnostuneita etenemisestäni, enhän minäkään jaksa kiinnostua muiden opiskelutahdista. En osallistu aina kaikkeen ryhmän sisäiseen keskusteluun, enkä kuvittele, että kaikki muut haluaisivat osallistua minun käymiini keskusteluihin. Jos joku ahdistuu tavastani opiskella, en ole vastuussa hänen tunteistaan. Ryhmän whatsappissa keskustellaan ryhmää koskevista asioista, ei henkilökohtaisista opinnoista tai kursseista, joille muut eivät osallistu. Nopeasti etenevät voivat aivan vapaasti perustaa oman wa-ryhmän.
On kovin itsekeskeinen tapa ajatella, että kaikkien pitäisi olla kiinnostuneita juuri sinun opinnoistasi ja jaksaa kuunnella keskusteluja niistä. Ehkä ahdistusta ei aiheuta sinun upea ja nopea etenemisesi, vaan ahdistujan omat deadlinet ja tekemättömät asiat, jotka nousevat pintaan kun puhut opinnoistasi.
Oletko siis sitä mieltä, että ap:n pitäisi sen yhden opiskelukaverinsa kanssa poistua jonnekin muualle, jos he haluavat keskustella jostain kurssista, jota käyvät? Ei saa kysäistä vaikka lounaspöydässä, että saitko muuten vielä sitä arvosanaa, jos muut ovat samassa pöydässä kuulolla? Vaan pitää sanoa, että mennäänkö juttelemaan tonne, kysyt kysymyksen ja tuutte heti takas kun saat vastauksen? Miltäs se nyt taas sitten vaikuttaisi?
Mistä tuollaiset päätelmät vetäisit? Lainaan itseäni "Jos joku ahdistuu tavastani opiskella, en ole vastuussa hänen tunteistaan". Av-kieleksi käännettynä: jos joku ahdistuu siitä, että keskustelen kaverin kanssa asiasta, joka ei ollenkaan ahdistujalle kuulu, niin ahdistujan ahdistus ei voisi minua vähempää kiinostaa.
Toisaalta, ei minua kyllä kiinnosta muiden arvosanatkaan.
Meidän amkissa ainoastaan opettajan lellikit saivat edetä nopeammin. Muille sanottiin, ettei onnistu mitenkään nopeuttaa opintoja. Voisiko taustalla olla jotain tällaista?
Kannattaa totutella tuohon. Koko yhteiskunta on muuttunut toimimaan heikoimpien ehdoilla
Omahyväisyys ja kehuskelu omilla suorituksilla ei ole hyvää käytöstä. Tämä kyllä vahvistaa käsitykseni, että hoitsuopiskelijat on typeriä kanoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä noista pitäisi puhua yhtään missään?
Ap jankuttaa. Näin monen kommentin jälkeen en itsekään haluaisi viettää ruokataukoja hänen kanssaan.
Naisvaltaisilla aloilla osataan olla melkoisia laumasieluja. Eli jos et ole se joukkion suosittu tyttö tai imartele häntä riittävästi, katsotaan sinua karsaasti jos olet millään tavalla edellä muita. Nimimerkillä kokemusta on.
Toki oma lukunsa on se, että mitä jää koulusta käteen, jos sen harppoo työn ohella alle minimiajan. Se, että kertaalleen saa nelosia ja vitosia, ei tarkoita että olisi oikeasti oppinut asiat. Tunnen tällaisia nopeita oppijoita, joilla on myös taito unohtaa kaikki tentin jälkeen, ja se on oikeastaan luonnollinen reaktio, jos tietoa virtaa koko ajan paljon päähän.
En ole itse hoitoalalla, mutta olen ollut ymmärtävinäni, että siinä tarvitaan runsaasti toistoja ja aikaa, että tietyt asiat muuttuvat rutiineiksi esim. aseptiikassa. Toisaalta oppiminen jatkuu työelämässä, mutta silti potilaana toivoisin, ettei minun kohdalleni satu se tyyppi, joka on hankkinut oppinsa ruuhkavuosina kahvin ja univelan voimalla eikä muista jälkikäteen mitään edes perhe-elämästään, johon vahvimmat muistijäljet yleensä liittyvät.
😅 Suosittelen välittämään vähemmän mitä sinusta ajatellaan jos oikeasti aiot hoitoalalla tehdä töitä. Voi herranjestas. Kaikki ihmiset eivät aina pidä sinusta etkä voi miellyttää kaikkia, korkea aika oppia se.