Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hautakiven muutoslupahakemus - kokemuksia prosessista ja sen kestosta

Vierailija
20.10.2022 |

Ensimmäisenä totean kysyväni täällä siksi, että hautausmaan työntekijän kanssa on ollut aiemmin kurjia epäselvyyksiä (mm ohjeistanut väärin aiemmin ja unohtanut vastata viesteihin), enkä siksi halua tai viitsi pommittaa.

Kysymys on, kauanko teillä on kestänyt hautakiven poikkeusluvan/muutosluvan käsittely? Läheinen on haudattu hautaan, jonka kiviin ei mahdu uusia nimiä, yksi kivi pitäisi siis vaihtaa uuteen. Muutoslupahakemus on lähetetty luonnoskuvineen ja odotan tulisilla hiilillä vastausta, jotta saisin kiven tilaukseen. Alustavasti lupa on myönnetty (toki niin myönnettiin aiemminkin toiseen ratkaisuun ja sittemmin tämän yksittäisen työntekijän antama lupa vedettiin takaisin, kun säännöt sanoivatkin vastaan), mutta jännittää silti. Mietin, missä vaiheessa prosessin perään kehtaa edes kysellä, onko kyse viikkojen vai kuukausien odotuksesta?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö paikkansa että Aleksis veljen haudalla on seitsemän kiveä?

Vierailija
2/22 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä osaa sanoa, haluaisin läheiseni kiviasian kuntoon ihan tällä yhdellä kivellä.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautakivi maksaa keskimäärin 1500 -2000 euroa.

Ja nyt ap on tehnyt kärpäsestä härkäsen.

Meidän isovanhempien kivi vaihdettiin kokonaan uuteen, koska haudassa oli tilaa vielä muille vainajille. Ja kivi oli sen takia liian pieni. Ja hyvin vanha.

Veljeni hoiti asian, eikä siinä ollut mitään ongelmia missään vaiheessa. Asia hoitui alle kuukaudessa. Tietysti mietimme tarkkaan sen, millaisen kiven haudalle haluamme.

Vierailija
4/22 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän isovanhempien kivi vaihdettiin kokonaan uuteen, koska haudassa oli tilaa vielä muille vainajille. Ja kivi oli sen takia liian pieni. Ja hyvin vanha.

Veljeni hoiti asian, eikä siinä ollut mitään ongelmia missään vaiheessa. Asia hoitui alle kuukaudessa. Tietysti mietimme tarkkaan sen, millaisen kiven haudalle haluamme.

Nopeaa toimintaa tuo alle kuukauden aika! Olen itse siis odotellut muutoslupahakemuksen vastausta pian kaksi viikkoa, siksi mietin kauanko tässä kannattaa vielä odotella ennen kuin soittelen perään :) odotan siis mielelläni ja ymmärrän, jos prosessi on pitkä! Lähinnä mietin, kauanko muut ovat odotelleet päätöksiä. Toki paikkakuntakin varmasti vaikuttaa ruuhkaan, tässä on kyse pääkaupunkiseudusta. Meidän tapauksessa vain hautausmaa on aluksi ohjeistanut väärin ja prosessi on pitkittynyt työntekijän erheen vuoksi alun perin - siksi pohdin, "kuuluuko" tässä mennä "näin kauan" . Hinnat mulla onkin tiedossa, kivi on suunniteltu ja odottelee enää hautausmaan lupaa.

Vierailija
5/22 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiveen voi lisätä muistolaatan, turha koko kiveä on uusia.

Vierailija
6/22 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut laittavat kiven viereen omilla jaloittaan olevan pienen laatan, jossa on myöhemmin haudatun nimi.

Vierailija
7/22 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn usein lähellä sijaitsevalla hautausmaalla jossa kiertelen ja katselen hautojen " historiaa" ja nimiä. On alkanut olla yhä enemmän hautakiviä, joissa on päällimmäisenä vain " Rakkaamme" ja kivessä useita nimilaattoja. Soikeita, suorakulmaisia tms. Yksi hautakivi viimeksi kiinnitti huomioni, jossa oli yhdeksän soikeaa nimilaattaa ja kun luin laatoista nimiä, niistä löytyi neljää eri sukunimeä.

Totesin, että tosi kätevää. Laattoja sopii kiveen vieläkin, sillä se oli aika iso.

Vierailija
8/22 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan uuden nimen raaputtaa kiveen vaikka sitten sivuun tai taakse. Avaimella tai ruuvimeisselillä saa kyllä raaputettua nimen.

Vierailija
9/22 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ainakaan olis mahtunu mihinkään edes laattaa, vaan kyllä piti vaan vaihtaa kivi. Siihen jätettiin sit tilaa seuraavillekin

Vierailija
10/22 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nopeaa toimintaa tuo alle kuukauden aika! Olen itse siis odotellut muutoslupahakemuksen vastausta pian kaksi viikkoa, siksi mietin kauanko tässä kannattaa vielä odotella ennen kuin soittelen perään :) odotan siis mielelläni ja ymmärrän, jos prosessi on pitkä! Lähinnä mietin, kauanko muut ovat odotelleet päätöksiä. Toki paikkakuntakin varmasti vaikuttaa ruuhkaan, tässä on kyse pääkaupunkiseudusta. Meidän tapauksessa vain hautausmaa on aluksi ohjeistanut väärin ja prosessi on pitkittynyt työntekijän erheen vuoksi alun perin - siksi pohdin, "kuuluuko" tässä mennä "näin kauan" . Hinnat mulla onkin tiedossa, kivi on suunniteltu ja odottelee enää hautausmaan lupaa.

Kyllä meillä tuli päätös parissa päivässä. Paikkakunta pienempi mut soittaisin ja kysyisin miksei lupaa oo tullut kun ton pitäis olla aika perus kauraa meille sanottiin. Osanotto.

T. Nro 9

Vierailija
11/22 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vanhan kiven viereen ei voinut laittaa toista kiveä? Meillä tehtiin niin että vanhan kiven molemmille puolille lisättiin uusi kivi. Kyseessä on kolme hautaa leveä hautapaikka, keskellä oleva alkuperäinen alkuperäinen kivi on 1,5 haudan levyinen ja sen molemmille puolille tuli kivet joiden kummankin leveys aluskivineen on 0,75 hautapaikkaa.

Vierailija
12/22 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ihan vaan ostanut uuden kiven, enkä kyllä hakenut siihen mitään lupia. Ostin kiven hautausmaan vieressä olevasta kiviveistämöstä (Hki, Malmi) ja kyseinen liike sitten siirsi vanhan kiven pois ja laittoi uuden isomman tilalle. En sitten tiedä, että liittyikö kyseisellä kiviveistämöllä tähän jotain byrokratiaa. Aikaa meni jokunen viikko, käsittääkseni uuden kiven valmistamiseen.

Vierailija
13/22 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä niistä?

Vierailija
14/22 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ihan vaan ostanut uuden kiven, enkä kyllä hakenut siihen mitään lupia. Ostin kiven hautausmaan vieressä olevasta kiviveistämöstä (Hki, Malmi) ja kyseinen liike sitten siirsi vanhan kiven pois ja laittoi uuden isomman tilalle. En sitten tiedä, että liittyikö kyseisellä kiviveistämöllä tähän jotain byrokratiaa. Aikaa meni jokunen viikko, käsittääkseni uuden kiven valmistamiseen.

Kiitos vastauksesta! :) Itse käsitin, että nimenomaan minun on haettava lupa itse - näin siis neuvottiin, kun kyselin etenemisohjeita. Tämä on kyllä ollut sekavaa muutenkin: ensin sanottiin, että haudalle voi laittaa läheiselle ylimääräisen luonnonkiven laatalla, sitten lupa vedettiinkin takaisin työntekijän tietämättömyyteen vedoten. Sitten annettiin puhelimitse lupa vaihtaa vanha kivi uuteen, hivenen suurempaan samanlaiseen - ja tämän jälkeen tuleekin lupaa hakea kirjallisesti kaavakkeella, kun varmuuden vuoksi kyselin asian perään vielä kertaalleen. En ole ennen haudannut ketään ja tämä sääntöviidakko (josta edes hautausmaan vastaava ei tunnu olevan ihan ajan tasalla) hämmentää, kun ensin luvataan vaikka mitä ja kaikki kuitenkin perutaan tietämättömyyteen vedoten.

Muihin kommentteihin: kiviin ei mahdu uusia nimiä kaivertaen eikä oikein laattojakaan siististi. Uusia merkkejä haudalle ei saa asettaa, kun siellä on jo kaksi kiveä joka kuulemma on maksimi.

Ap

Vierailija
15/22 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli asia olisi ollut jo aikoja sitten kunnossa, jos et olisi varmistellut ja kysellyt asiaa vaikka keneltä. Huoh....

Vierailija
16/22 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli asia olisi ollut jo aikoja sitten kunnossa, jos et olisi varmistellut ja kysellyt asiaa vaikka keneltä. Huoh....

Olen siis kysynyt tasan yhdeltä ihmiseltä - työntekijältä, joka on määrätty vastaamaan hautausmaan hoidosta (hautakivet, hautojen hoito jne) ja joka on kolmesti jo ennättänyt pyörtää lupaamansa vedoten siihen, "ettei ole tiennyt uusista lupa-asioista ja säännöksiä". Tästä syystä kyselen täältä kun en jaksaisi tiedustella ihmiseltä, jonka vuoksi olen päässyt säätämään useampaan otteeseen turhaan ja joka on vetänyt mattoa jalkojen alta epämääräisillä lupauksillaan, jotka ovat osoittautuneet vääriksi :)

Täytynee kuitenkin soittaa ja luulla seuraava arvio - ja sitten kuulla taas viikkojen kuluttua totuus. Anteeksi, turhauttaa. En aidosti haluaisi olla tähän ihmiseen yhteydessä kun en luota siihen, tietääkö hän mistä puhuu tai vastaako hän huomenna vai kahden kuukauden kuluttua. Siksi kyselin täältä kokemuksia siitä, millaisista määräajoista muutoslupahakemuksissa on ollut kyse.

Ap

Vierailija
17/22 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä, että alussa kyselin olisiko jotakuta muuta vastaamaan kysymyksiin, kun kyseisen työntekijän vastaukset viipyivät viikkoja ja olivat mallia "Emmä tiiä, mä soitan sulle". Ei ole, ohjattiin aina tälle samalle työntekijälle. Ihan symppiksen oloinen ja kohtelias, mutta tämän keissin kanssa on menty metsään.

Eniten harmittaa se, että sydän ruvella etsin läheiselleni hautakiveksi sopivaa luonnonkiveä josta sain ohjeetkin ko työntekijältä (mitat, väri, malli). Kiven löydyttyä meilasin sovitusti kuvat ja sain paluuviestin jossa todettiin, että hän on neuvonut vahingossa väärin eikä kyseistä kivimallia ole saanut vastaavalle haudalle asettaa seitsemään vuoteen. Niinpä.....

Ap

Vierailija
18/22 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä, että alussa kyselin olisiko jotakuta muuta vastaamaan kysymyksiin, kun kyseisen työntekijän vastaukset viipyivät viikkoja ja olivat mallia "Emmä tiiä, mä soitan sulle". Ei ole, ohjattiin aina tälle samalle työntekijälle. Ihan symppiksen oloinen ja kohtelias, mutta tämän keissin kanssa on menty metsään.

Eniten harmittaa se, että sydän ruvella etsin läheiselleni hautakiveksi sopivaa luonnonkiveä josta sain ohjeetkin ko työntekijältä (mitat, väri, malli). Kiven löydyttyä meilasin sovitusti kuvat ja sain paluuviestin jossa todettiin, että hän on neuvonut vahingossa väärin eikä kyseistä kivimallia ole saanut vastaavalle haudalle asettaa seitsemään vuoteen. Niinpä.....

Ap

Soita saman seurakunnan toisen alueen vastaavalle jos löytyy, kuulostaa aika oudolta tää työntekijä

Vierailija
19/22 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri niin 👍

Vierailija
20/22 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se pitäis ollakki