Jos olisit joku keskiaikaisen kylän henkilö nykyajan ammattisi perusteella, mikä olisit?
Aloittaja itse on koulutukseltaan kemiantekniikan insinööri ja olisi siten varmaan tietäjä/noitanainen joka keittelisi kaikenlaisia ihmeliemiä ja yrittäisi valmistaa kultaa :D
Kommentit (78)
Ehkä joku haudankaivaja, mutta haaveilisin ehkä inkvisiittorin työstä, erikoisosaamisalueena noitien poltto roviolla, koska pidän lämpimästä, liekkien leimunnasta etc. Kiduttaminen olisi kyllä luultavasti mielestäni barbaarista vanhanaikaista touhua...
Hautaisin kuolleet, ei keskiajasta ole työnkuva varmaan paljoa muuttunut. Siinähän on vaan kyse ruumiin hävittämisestä.
Tässä on parikin työtehtävää, jotka varmasti vastaavat nykyistä työtä - esim. nuo rahoihin ja veroihin liittyvät - mutta harvempi nainen keskiajalla pystyi tekemään niitä töikseen. Paitsi tietenkin nunnat ja leskeksi jääneet kauppiaat / käsityöläiset.
Kumpaan muuten sairaanhoitaja/lääkäri yms assosioi itsensä: nunna-sairaanhoitajaan luostarissa vaiko kummalliseen kylän ulkopuolella asuvaan noitaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakentaisin kiviaitoja.
Eikä perustu nykyiseen ammattiin, vaan siihen että ne on aina kiehtoneet minua. Ehkä olen edellisessä elämässä tehnyt niitä.Nykytyö, eli tietokoneella istuminen ei ehkä vertaudu mihinkään. Jollei sitten lypsyjakkaralla istumiseen.
et kai sinä sillä koneella istu ihan vain koneella istumisen vuoksi? Jos olet esim. asiantuntijatyössä, voisit olla vaikka kylän vanhimman neuvonanataja. Vähän nyt ihmiset mielikuvitusta peliin.
Eri koneella istuja mutta minä olen assistentti (ei sen tarkempaa määritelmää, koko talon assari) joten olisin sitten joku kyläorja jota kuka vaan käskyttää ruokapalkalla :D
En tiedä onko sellaisia ennen ollut olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakentaisin kiviaitoja.
Eikä perustu nykyiseen ammattiin, vaan siihen että ne on aina kiehtoneet minua. Ehkä olen edellisessä elämässä tehnyt niitä.Nykytyö, eli tietokoneella istuminen ei ehkä vertaudu mihinkään. Jollei sitten lypsyjakkaralla istumiseen.
et kai sinä sillä koneella istu ihan vain koneella istumisen vuoksi? Jos olet esim. asiantuntijatyössä, voisit olla vaikka kylän vanhimman neuvonanataja. Vähän nyt ihmiset mielikuvitusta peliin.
Eri koneella istuja mutta minä olen assistentti (ei sen tarkempaa määritelmää, koko talon assari) joten olisin sitten joku kyläorja jota kuka vaan käskyttää ruokapalkalla :D
En tiedä onko sellaisia ennen ollut olemassa.
Tuollaisella työnkuvalla olisit luultavasti piika tai renki jossain isommassa kartanossa tai miksei myös luostarissa. Luostareissakin oli kuitenkin maallikkosisaria ja -veljiä hoitamassa joitain asioita.
Tehnyt tarjoilijan työtä, joten kait sitä keskiajalla olisin jonku palvelijan roolissa, ehkä ruokaa tekemässä ja siivoamassa :D Tai sitten olisin joku kojukauppias torilla.
Taitaisin olla kuninkaan veronkerääjä tai aarrekammion kultakolikoiden laskija.
Toimin vero- ja talousasiantuntijana nykyaikana.
Täällähän on monta veronkerääjää... Tuli uusi näkökulma "av-mammaan"...
Huutaisin linnan tornista tunnin välein, että kello on niin ja niin paljon ja valtakunnassa kaikki hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on parikin työtehtävää, jotka varmasti vastaavat nykyistä työtä - esim. nuo rahoihin ja veroihin liittyvät - mutta harvempi nainen keskiajalla pystyi tekemään niitä töikseen. Paitsi tietenkin nunnat ja leskeksi jääneet kauppiaat / käsityöläiset.
Kumpaan muuten sairaanhoitaja/lääkäri yms assosioi itsensä: nunna-sairaanhoitajaan luostarissa vaiko kummalliseen kylän ulkopuolella asuvaan noitaan?
Minä olisin mieluummin noita metsämökissä.
Mä piirtelisin sulkakynällä paperille jotain taulukoita ja kaaviokuvia (vaikkapa torimyyjän porkkananmyyntitilastoja tai päiden lukumäärää pyövelin pääkorissa kuukausittain).
Vanhapiika majatalossa keittelemässä ohikulkijoille ja yhdenyön yöpyjille pataruokia ja pieni panimo olisi joka valmistaisi "olutta"
Pitäisin siis sankarit ja historian tekijät ruuassa ja juomassa