Jos olisit joku keskiaikaisen kylän henkilö nykyajan ammattisi perusteella, mikä olisit?
Aloittaja itse on koulutukseltaan kemiantekniikan insinööri ja olisi siten varmaan tietäjä/noitanainen joka keittelisi kaikenlaisia ihmeliemiä ja yrittäisi valmistaa kultaa :D
Kommentit (78)
Seppä, puuseppä tai joku muu käsityöläinen.
Nunna. Ihan vaan taitojeni takia: lukeminen, kirjoittaminen, tiimityö, oma-aloitteisuus, uuden x suunnittelu ja perustaminen, lojaalisuus, taiteellisuus.
Saattaisin kyllä rikkoa joitain sääntöjä, mutta salaa.
Välillä kyllästyisin muiden kälätykseen ja menisin etätöihin, eli hiljaisuuden retriittiin :D
En osaa ammattini pohjalta mitään, mistä keskiajalla olisi hyötyä, ainakaan kyläyhteisössä, joten minut varmaan ajettaisiin pois tai yrittäisin elättää itseni kerjäämällä.
Rakentaisin kiviaitoja.
Eikä perustu nykyiseen ammattiin, vaan siihen että ne on aina kiehtoneet minua. Ehkä olen edellisessä elämässä tehnyt niitä.
Nykytyö, eli tietokoneella istuminen ei ehkä vertaudu mihinkään. Jollei sitten lypsyjakkaralla istumiseen.
Luultavasti lapsenpäästäjä, eli,sen aikainen kätilö.
Olen taitava käsistäni, minulla on lehmän hermot eli pystyn olemaan rauhallinen ja asiallinen, tilanteessa kuin tilanteessa.
Lisäksi olen kiinnostunut yrteistä ja luonnonkasveista, myös niiden parantavien vaikutuksen takia, en pelkästään mausteina.
Minulla on myös hyvä kunto, joten jaksaisin kävellä pitkiä matkoja, korpimökkeihin, siinä synnytyksessä auttamaan.
Tietokoneita ei ollut siihen aikaan eli... työtön pummi
Nunna ilmanmuuta. Kaikkein paras mahis pysyä hengissä. Linnanneito voisin myäskin olla.
Opettamassa nunnaluostarissa. Kieliä ja musiikkia varmaan. Käännättäisin kirjoja. Kopioitaisiin niitä tuntikausia keskittyen musteella. Lisäksi laulattaisin liturgioita aamuyön tunteina varmalla äänellä. Kaikilla tietysti hoito-, keittiö- ja puutarhavuorot omien taitojensa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Nunna ilmanmuuta. Kaikkein paras mahis pysyä hengissä. Linnanneito voisin myäskin olla.
Nykyajan ammattiin perustuva?
olisin kylän pankkiirin tai koronkiskurin palveuksessa, laskisin tuottoja ja tarkkailisin riskejä, joita lainaamiseen liittyy.
Olen proviisori, joten enköhän minä jotain rohtoja siellä sekoittelisi erilaisten vaivojen hoitamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Roviolle joutuisin.
Olen kätilö.
Ei, kyllä sinä lapsen päästäjänä olisit yhteisön arvostettu jäsen.
Piika.