Mitäpä tehdä kun teini täyttää 18 ja isänsä ei osallistu elatukseen
Ja on poistunut Suomesta. Sopparissa lukee selkeästi että osallistuu elatukseen kunnes itse elättää itsensä.
Kommentit (58)
Se jää tehtäväksi sinulle ja suvullesi Suomessa. Ei ole mitään tehtävissä varmaan. Tukia saattaa olla nuorelle aikuiselle.
Vierailija kirjoitti:
Ei maksanut minunkaan eksä mitään kun lapsi oli 18 v. Siihen kun heillä ei ole mikään pakko eikä laki takana. Yksin elätin vuosia kun asui kotona. Kyllä nämä isät pääsee monesti kuin koira veräjästä!
Kannattaa pitää siitä ukkelista parempaa huolta eikä pihdata koko ajan. Itse varpailllani jo koko ajan mietin mitä tekis tän touhun kanssa kun olis ikää ja terveyttä vielä aloittaa uusi elämä.
Odotan tietenkin että kohta ei ole elatusvelvollisia.
Elatusvelvollisuus jatkuu vanhemmilla toisen asteen opintojen loppuun asti. Ei pääty 18v. ikään. Ja kai sitä nyt normivanhempi huolehtii lapsensa elatuksesta ainakin kouluajan ilman pakkoakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos yli 18-vuotias makaa kotona äidin helmoissa kykenemättä itse hankkimaan minkäänlaista elantoa itselleen, niin ensi sijassa pitänee kysyä äidin onnistumista kasvattajana, huoltajana ja lähivanhempana. Ymmärrän, että oli helppoa niin pitkään kun rahaa virtasi isältä tilille katkeamattomana nauhana, mutta olisi kannattanut miettiä lapsen tulevaisuutta ja omaakin etua pidemmällä aikajänteellä.
Missä luki, että ap:n lapsi makaa kotona? Hänhän voi olla koulussa, lukiossa tai amiksessa. Osa-aikaisen työn voi toki yrittää löytää, mutta se ei saa häiritä koulunkäyntiä.
Isän kuuluu maksaa myös lapsensa elatuksesta, että ihan turhaan katkerana taas vingut kun isät joutuu maksamaan elareita. Jos haluaa välttyä elareilta, niin sitten kannattaa hoitaa asiat niin ettei lapsia tule.
Jos lapsi on yli 18 niin hänellä on elatusvelvollisuus itseensä. Hän ei enää ole lapsi vaan aikuinen, omavaltainen ja itsenäinen kansalainen. Vaikka olisi koulussa. Opiskeluun saa opintotukea ja jos asuu omineen, saa asumisen tukia. Muutoin kaikkia normaaleja yhteiskunnan tukia, kuten kuka tahansa aikuinen. Aina voi myös tehdä töitä tai ottaa lainaa. Käytännössä tietenkin moni vanhempi ei raaski heittää penskaa pihalle oman onnensa nojaan heti 18-v -synttärien jälkeen, vaan tukee huomattavasti esim. toisen asteen opintojen loppumiseen saakka, jolloin yleensä sitten siirrytään työelämään tai jatko-opintoihin ja viimein itsenäistytään. Mutta jos äiti näin päättää tehdä, niin maksaa itse kyllä sitten viulut. Turha siihen on enää vinkua isän apuja, jos ei tätä kiinnosta.
Jos sulla on varaa elättää, ei varmaan kannata lähteä tyyliin yhden vuoden takia riitelemään. Jos taas ei ole, mutta tiedät, että isällä on, ehkä kannattaa.
Olen ollut erittäin pitkäjänteinen ja sitkeä, ja pärjätty ollaan.
Isänsä on erittäin myrkyllinen ihminen eikä sopinut olemaan kanssani.
Asiat on toki asioita, ja ne pitäisi sellaisina hoitaa. Haluan lapselle hyvän elämän. En tiedä mitä kuraa tulee niskaan jos kehtaan vaatia asioita.
Toisaalta messevä ajatus, jos teini katsoisi huvittuneena isin selittelyitä oikeussalissa.
Vain ajatus. Tuskinpa sinne saakka mennään.
Ajattelen sitäkin, että paras ehkä kannustaa lasta pärjäämään omillaan. Lahjakas ja hyväntuulinen kun on.
Ainakin opin millaisia ihmisiä päästän elämääni.
Valoisa päivä näyttää tulevan.
Voikaa hyvin ja kiitos vastauksista.
Ap
Kannattaa opettaa lapsi tekemään töitä, koska se takaa menestyksen vanhempana. Ja opeta myös maksamaan omat laskut. Olen huomannut, ettei moni opeta tälläisiä yksinkertaisia asioita lapsilleen.
Tai vastaavasti, että lähtee kouluttautumaan hyvään ammattiin.
Vierailija kirjoitti:
Asiat on toki asioita, ja ne pitäisi sellaisina hoitaa. Haluan lapselle hyvän elämän. En tiedä mitä kuraa tulee niskaan jos kehtaan vaatia asioita.
Toisaalta messevä ajatus, jos teini katsoisi huvittuneena isin selittelyitä oikeussalissa.
Ajattelen sitäkin, että paras ehkä kannustaa lasta pärjäämään omillaan. Lahjakas ja hyväntuulinen kun on.
Ap
Hienoa että ap olet noin hyvin päässyt miehestä yli.
Mutta halusit kuitenkin lapsen hänen kanssaan??
Nuoret naiset, ottakaa opiksi ja miettikää sitä "ihanaa ja komeaa" onko siitä oikeasti isäksi ja puolisoksi, vai kuoriutuuko täysi egoisti ja paskiainen. Kyllä ulkopuolinen pystyy usein jo kauas näkemään, kenestä ei ainakaan ole isäksi perheeseen (tai äidiksikään) - enkä tarkoita tatskoja tai tupakointia vaan sitä miten maailmaan ja toisiin suhtautuu, onko "kasvanut aikuiseksi".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Nuoret naiset, ottakaa opiksi ja miettikää sitä "ihanaa ja komeaa" onko siitä oikeasti isäksi ja puolisoksi, vai kuoriutuuko täysi egoisti ja paskiainen. Kyllä ulkopuolinen pystyy usein jo kauas näkemään, kenestä ei ainakaan ole isäksi perheeseen (tai äidiksikään) - enkä tarkoita tatskoja tai tupakointia vaan sitä miten maailmaan ja toisiin suhtautuu, onko "kasvanut aikuiseksi".
Naiset, jotka päätyvät huonojen miesten kanssa yhteen on useimmiten tulleet huonoista oloista itse, eivätkä siksi kykene näkemään että nämä miehet ovat huonoja, koska ovat tottuneet huonoon kohteluun.
Jos lapsi ei jo tiedä, niin hänelle kyllä kannattaa kertoa millainen ihminen hänen isänsä on. Näin lapsi pystyy itse myöhemmin välttämään omalta osaltaan vastaavan käytöksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Siis tosi hienoa, miten sinä pystyt heti muutaman kuukauden seurustelun jälkeen huomaamaan, millainen kyseinen tyyppi on 20 tai 30 vuotta myöhemmin. Sinulla on poikkeuksellisen hyvä ihmistuntemus, minulla ei nuorena ollut.
Onhan se karua jos heti 18-vuotiaana heitetään omilleen. Tärkeintä on minusta tunne tuesta - eli pienituloinen vanhempi pyrkii auttamaan siten miten voi, eikä rankaise lasta turhaan. Sen kanssa voi elää että on pienituloinen, henkinen kylmyys on kovempi taakka.
Isä on valintansa tehnyt. Jos ap on pärjännyt tähän asti niin varmaan vielä 1-2 vuotta menee.
Sama homma. Mitään en ole tosin pyytänyt enkä missään tekemisissä exän kanssa ole. Noin vain lopettanut elatuksen heti, kun virallinen elatusvelvollisuus on loppunut eikä muutenkaan juuri osallistu lastensa elämään eikä muista juhlapäivinä. Ensi kesänä nuorin täyttää 18v. Hänen elatus piti hakea kelasta alkuvuonna kun ex yhtäkkiä lopetti elatuksen maksamisen.
Kaikki lapset lähteneet vasta 21v omilleen tulis mieleenkään pakottaa omilleen tai pakottaa ottamaan lainaa.
Suurin osa yh akoista käyttää nämä elarit lähinnä omaan elämiseen ja hömpötyksiin tai on lauma elukoita.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa yh akoista käyttää nämä elarit lähinnä omaan elämiseen ja hömpötyksiin tai on lauma elukoita.
Kyllä. Koska ne lapsethan elää pyhällä hengellä.
18 vuotias on oikeutettu ikänsä puolesta kaikkiin yhteiskunnan tukiin joten sitä ei tarvitse kenenkään elättää. Hän elättää itsensä joko tuilla tai työllä.
isä maksaa, kunnes lapsi itse elättää otsensä
mitäs wt-soppareita nämä on?
eli ei koskaan kannata tehdä mitään :D
Vierailija kirjoitti:
No eipä tuolla paljon mitään mahda. Sä maksat ja teini voi katsella osa-aikaisen työn jos haluaa enemmän rahaa.
18-vuotias on aikuinen, ei teini.
Hän saa äänestää, ajaa täysperävaunurekkaa, juoda tiukkaa viinaa, ottaa velkaa ym.
AIKUINEN.
Aikuista ei tartte elättää.
Menee töihin / ottaa opintolainan.
Fiksumpi tekee molemmat.