Kaveri korkkasi lupaa kysymättä kosmetiikkatuotteen
Kaverini oli kylässä ja meni käymään jossain vaiheessa vessassa. Siinähän ei ole mitään ihmeellistä mutta hänen lähdettyään huomasin että Italiasta ostamani kallis paikallisesta oliiviöljystä valmistettu käsisaippua, jota olin tarkoituksella säästänyt, oli otettu käyttöön.
Vieressä oli kaksi palasaippuaa mutta hän valitsi siis avata kalliin käsisaippuan (pumppupullon).
Miten toimisitte tässä tilanteessa? Olen tosi yllättynyt ja vihainen että hän kehtasi tehdä näin. Tapasin kaverin tänään ja otin asian puheeksi. Ensin hän kielsi kaiken ja sanoi käyttäneensä palasaippuaa. Sitten hän sanoi ettei muista mitä oli käyttänyt. Lopuksi hän sanoi että oli tietenkin käyttänyt pumppupullossa olevaa käsisaippuaa koska se on hygieenisin. Hän sanoo että pumppupullo oli jo ollut avattu, mutta tiedän ettei se ollut, koska en ollut avannut sitä. Hän väittää vaan painaneensa pumppua normaalisti. En tiedä mitä uskoa. Tiedän ettei se aukea itsestään. Jos aukeaisi niin pullo olisi auennut lentolaukkuun kotimatkalla. Kerroin että harmittaa pahasti koska saippua on kallis ja uuden tilaaminen Italiasta maksaa 35 eur jo postikuluissa plus tuotteen hinta.
Asiassa nyppii myös kaverin reaktio eli eka kiertely, se ettei pyydä anteeksi, ja se ettei tarjoudu (edes hyväntahdon eleenä) korvaamaan tuotetta. Ja olen myös pettynyt kaveriini koska en tiennyt että hän tekee tällaista.
Pitkä teksti mut pakko oli avautua ja kuulla teiltä muilta miten itse toimisitte tilanteessa.
Kommentit (310)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sinulla siis on lavuaarin päällä saippuapullo vain näytillä ja sitä ei kuulu käyttää?
Siltähän tuo kuulostaa🤣 vähän sama kuin kerran joku täällä määki kun vieras oli ottanut hedelmän hedelmäkorista mikä oli kahvipöydässä. Oli kuulemma tarkoitus vain kahvitella ja hedelmäkori oli siinä muuten vaan.
Ihanaa, kun jonkun mielenrauha on kiinni siitä, menettääkö yhden hedelmän vai ei. Ja vielä ystävälleen, koska tuskin ketään umpivierasta siellä kotonaan kahvitteli.
Rajattomuutta ei tarvi sietää . Eikä päästää kotiinsa ihmistä jolla on paha silmä.
Pahaa silmää selitetään kateudeksi.
Et kyllä mielestäni voi kaveria tästä kauheasti syyttää. Jos jotain tuollaisia käyttötavaroita haluaa jemmata eihän niitä esillä pidetä? Kyllä itsekin mieluummin pumppupulloa käyttäisin ja olettaisin sen olevan käytettävissä, jos se on siinä tyrkyllä.
Kaveri on kirjaimellisesti ottanut yhden pumppauksen kallisarvoista saippuaasi ja olet vailla siitä KOKO HINNAN KORVAUSTA? :D
Hyväksikäyttävä lokkihan sinä taidatkin olla. Ei tuollainen saippua mene pilalle, vaikka tästä korkkauksesta huolimatta laittaisitkin sen takaisin jemmaan pölyttymään.
Vierailija kirjoitti:
Olis kaverin pitänyt tajuta kysyä saippuasta, jos se oli avaamaton. Itse en menis kyllä availemaan kenenkään erikoisen näköisiä saippuoita, jos kerran saippuaa on jo avattuna (olkookin sitten vaikka palaversiota, saippuaa kuitenkin millä kätensä voi pestä).
Meillä käyvät vieraat on onneksi niin fiksuja, että kysyvät mihin pyyhkeeseen saa kuivata ja jos on käsipaperia vessassa esillä, niin kysyvät, että voiko kuivata niihin. Yhtäkään saippuapulloa kukaan ei ole availlut, vaikka olisi ollut esillä ja vaikka saippua ois ollut lähes loppu. Joskus kyllä oli kylässä yksi, joka tonki peilikaapin sisältöä. Kuulin, kun purkki tippui sieltä lavuaariin ja kaveri ähkäsee, että oho.
Jotenkin ehkä itsekästäkin vieraalta, että näkee jonkin hienonnäköisen pullon ja ajattelee, että minäpä avaan tuon ja pesen sillä käteni. Minä minä minä minä. Ihan sama, mihin se pullo on tarkoitettu ja kenelle ostettu jne. Jos tekee mieli avata, niin kysyä pitäisi ainakin.
Tais olla nyt AP kirjoittamassa tuota. Kaikki muut täällä tajuaa, että saippuapullo lavuaarilla on tarkoitettu käytettäväksi, oli se sitten avaamaton tai avattu. Ensi kerralla piilotat sen pullon kylppärin kaappeihin, tai hei, mikä estää asettelemasta kunniapaikalle, miten olis vaikka olkkarin pöydälle, oikein paraatipaikalle, mikä olisi ehkä selkeä osoitus siitä et ko. saippuaa ei ole tarkoitus käyttää, vaan ihailla ;)
Vierailija kirjoitti:
Rajattomuutta ei tarvi sietää . Eikä päästää kotiinsa ihmistä jolla on paha silmä.
Pahaa silmää selitetään kateudeksi.
Vainoharhaisuus on paha tauti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olis kaverin pitänyt tajuta kysyä saippuasta, jos se oli avaamaton. Itse en menis kyllä availemaan kenenkään erikoisen näköisiä saippuoita, jos kerran saippuaa on jo avattuna (olkookin sitten vaikka palaversiota, saippuaa kuitenkin millä kätensä voi pestä).
Meillä käyvät vieraat on onneksi niin fiksuja, että kysyvät mihin pyyhkeeseen saa kuivata ja jos on käsipaperia vessassa esillä, niin kysyvät, että voiko kuivata niihin. Yhtäkään saippuapulloa kukaan ei ole availlut, vaikka olisi ollut esillä ja vaikka saippua ois ollut lähes loppu. Joskus kyllä oli kylässä yksi, joka tonki peilikaapin sisältöä. Kuulin, kun purkki tippui sieltä lavuaariin ja kaveri ähkäsee, että oho.
Jotenkin ehkä itsekästäkin vieraalta, että näkee jonkin hienonnäköisen pullon ja ajattelee, että minäpä avaan tuon ja pesen sillä käteni. Minä minä minä minä. Ihan sama, mihin se pullo on tarkoitettu ja kenelle ostettu jne. Jos tekee mieli avata, niin kysyä pitäisi ainakin.
Tais olla nyt AP kirjoittamassa tuota. Kaikki muut täällä tajuaa, että saippuapullo lavuaarilla on tarkoitettu käytettäväksi, oli se sitten avaamaton tai avattu. Ensi kerralla piilotat sen pullon kylppärin kaappeihin, tai hei, mikä estää asettelemasta kunniapaikalle, miten olis vaikka olkkarin pöydälle, oikein paraatipaikalle, mikä olisi ehkä selkeä osoitus siitä et ko. saippuaa ei ole tarkoitus käyttää, vaan ihailla ;)
Tulee vaikutelma, että aloittajalla ei käy paljon vieraita, (ehkä syystä), ja siksi hän on tottumaton ottamaan taloudessaan huomioon muita.
Esim. vieraspyyhkeen päälle voisi jopa laittaa lapun: "Vieraspyyhe" tai "vieraille", niin vieraiden ei tarvitse vessasta huhuilla, mihin saisi kätensä pyyhkiä. Pitäisikö siis paperisista käsipyyhkeistäkin kysyä, saako käyttää?! Vessapaperia varmaan saa ottaa kysymättä? :)
Suurin virhe oli aloittajalla se, että piti saippuaa esillä, vaikka sitä ei saanut käyttää. Joillekin saippuapullo ei edusta sellaista luksusta, jonka käytöstä pitäisi kysyä erikseen. Käyttöesineitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylässä käytän mieluummin nestesaippuaa kuin palasaippuaa. Jos se oli koristeeksi tarkoitettu, niin pitäisit jollain olohuoneen hyllyllä tms.
Saippuaa olohuoneen hyllyllä. Kyllä tää palsta taas naurut tarjoaa.
Jokaisella on oikeus pitää tavaroita esillä omassa kodissaan. Ja vieläpä ihan tasan siellä missä haluaa. Toisella ei taasen ole oikeutta lähteä niitä availemaan tai käyttelemään kysymättä ensin että onko OK. Vaikka haluaisikin ennemmin jotain muuta kuin mitä oli jo valmiiksi tarjolla.
En kyllä haluaisi tulla teille vieraaksi, kun pitää koko ajan kysellä onko ok käyttää jotain. Saanko istua tälle tuolille, ettei se vaan ole joku edesmenneen Miina-mummin lempituoli, jolla hän aina istui kylässä ollessaan ja nyt se tuoli on pilalla, kun siinä on ollut mun perse, koska ihanan Miina-mummin sijasta tuoli tuo nyt mieleen vaan mun perseen.
1) Käsisaippua ei ole mielestäni kosmetiikkatuote. 2) Jos saippua on lavuaarin vieressä esillä, ei kaverisi voi mitenkään tietää, että olet ajatellut säästää saippuaa 3) Kaikki tämä 35 euron takia? Olen itsekin perseauki, mutta en ymmärrä tämän tason flippausta tuosta summasta, osta halvempaa saippuaa jos ei talous kestä (itsellä 10€ pullo joka täytetty sen jälkeen 3 euron saippualla kun loppui :D Pullo on hieno. Saa vieraat läträtä saippualla ihan mielensä mukaan)
Jotain suhteellisuuden tajua nyt kehiin hei!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älytöntä muutenkin, että vessassa käydessä pitäisi oven läpi alkaa huutelemaan jotain aneluita siihen mihin saa toimittaa asiansa. Jos on noin tarkat säännöt miten vessassa saa käydä ne kerrotaan sille vieraalle etukäteen, eikä velvoiteta mitään kyselytulvaa asioillaan.
Ap on aivan uskomaton marisija. Jos joku kaverini aloittaisi vakavan keskustelun jostain saippuasta, varmaan ensireaktiona olettaisin, että kyseessä on joku omalaatuinen vitsi. Varmasti takeltelisin minäkin vain koska aihe olisi niin kummallinen ja lapsellinen.
Hyvä, ettei tuollaisia vieraita ole mun kotiin eksynyt.
No senyt oli kuitenkin "vain" saippua, vaikka lienee ollut kallis. Eikä se loppu ny siitä pilalla oe, jos avasi sen.
Osasta kommentteja saa sen käsityksen, että piilotatte kaikki tavaranne kaappiin ennen vieraiden tuloa. Entäs jos joku tulee yllättäen käymään (etkä ole ehtinyt tsekkailla mitä olet mihinkin jättänyt)? Saako vieras lähtökohtaisesti mennä koskemaan esillä oleviin tavaroihin?
Juu, onneksi ystäväni ovat letkeitä ja huumorintajuisia eivätkä tuollaisia kurtistelevia hermoheikkoja kuin ap. Jos olisin apn ystävä katsoisin pitkään ja sitten jatkaisin elämääni normaalin seuran kanssa.
Saippua, tsiisus. Halpaa on ystävyys aplle. Tämä ystäväparka on vielä joku joka ei puhu kunnolla suomea, on siinä vaillinaisella kielitaidolla saanut pohtia että tosissaanko tuo tästä vauhkoaa.
Jos mulla olisi mielestäni jotain niin uniikkia ja kallista tavaraa, kuin tuo saippua tuntuu olevan aloittajalle, niin laittaisin sen kerrassaan pois näkyvistä jonnekin ihan muualle, kunnes olisi aika ottaa se käyttöön.
Mitä sitä nyt aarteitaan tarjolla ja näkyvillä pitää, houkutuksena liian innokkaille vieraille.
Onko vaimosi kosmetiikkatuote? Ja kaverisi korkkasi sen?
Vierailija kirjoitti:
Osasta kommentteja saa sen käsityksen, että piilotatte kaikki tavaranne kaappiin ennen vieraiden tuloa. Entäs jos joku tulee yllättäen käymään (etkä ole ehtinyt tsekkailla mitä olet mihinkin jättänyt)? Saako vieras lähtökohtaisesti mennä koskemaan esillä oleviin tavaroihin?
Saa koskea jos siltä tuntuu. Arvotavarat ovat aina piilossa kaappien kätköissä ja saippuat ei niihin kuulu.
Tuli ainakin selväksi, että kallis saippua oli kallisarvoisempi kuin se ystävä.
Mokia ym. sattuu. Aikuinen pääsee kuitenkin pettymyksistään yli ja osaa myös asettaa asiat oikeisiin mittasuhteisiin, kuten saippuat ja ystävän.
Siltähän tuo kuulostaa🤣 vähän sama kuin kerran joku täällä määki kun vieras oli ottanut hedelmän hedelmäkorista mikä oli kahvipöydässä. Oli kuulemma tarkoitus vain kahvitella ja hedelmäkori oli siinä muuten vaan.