Kaveri korkkasi lupaa kysymättä kosmetiikkatuotteen
Kaverini oli kylässä ja meni käymään jossain vaiheessa vessassa. Siinähän ei ole mitään ihmeellistä mutta hänen lähdettyään huomasin että Italiasta ostamani kallis paikallisesta oliiviöljystä valmistettu käsisaippua, jota olin tarkoituksella säästänyt, oli otettu käyttöön.
Vieressä oli kaksi palasaippuaa mutta hän valitsi siis avata kalliin käsisaippuan (pumppupullon).
Miten toimisitte tässä tilanteessa? Olen tosi yllättynyt ja vihainen että hän kehtasi tehdä näin. Tapasin kaverin tänään ja otin asian puheeksi. Ensin hän kielsi kaiken ja sanoi käyttäneensä palasaippuaa. Sitten hän sanoi ettei muista mitä oli käyttänyt. Lopuksi hän sanoi että oli tietenkin käyttänyt pumppupullossa olevaa käsisaippuaa koska se on hygieenisin. Hän sanoo että pumppupullo oli jo ollut avattu, mutta tiedän ettei se ollut, koska en ollut avannut sitä. Hän väittää vaan painaneensa pumppua normaalisti. En tiedä mitä uskoa. Tiedän ettei se aukea itsestään. Jos aukeaisi niin pullo olisi auennut lentolaukkuun kotimatkalla. Kerroin että harmittaa pahasti koska saippua on kallis ja uuden tilaaminen Italiasta maksaa 35 eur jo postikuluissa plus tuotteen hinta.
Asiassa nyppii myös kaverin reaktio eli eka kiertely, se ettei pyydä anteeksi, ja se ettei tarjoudu (edes hyväntahdon eleenä) korvaamaan tuotetta. Ja olen myös pettynyt kaveriini koska en tiennyt että hän tekee tällaista.
Pitkä teksti mut pakko oli avautua ja kuulla teiltä muilta miten itse toimisitte tilanteessa.
Kommentit (310)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käyttäisi kylässä palasaippuaa, vaan jättäisin mielummin käteni pesemättä.
Mikä palasaippuassa on vikana? Ja alapeukuttajat kertokaa joku kans :D
Ei mitään vikaa, mutta olen tottunut, että palasaippuat ovat henkilökohtaisia, samaan tapaan kuin alusvaatteet tai hammasharja.
Okei. Tää on mulle ihan uutta. Monilla tutuilla ja itsellä on ollut palasaippua, koska se on tuntunut ekologisemmalta valinnalta kuin muovinen pullo aina (vaikka täyttäisikin isommasta tonkasta.) Jännittävää. En ole koskaan kylässä nähnyt myöskään, että kaikille perheenjäsenille olisi oma palasaippua lavuaarin reunalla. Aina sitä oppii täälläkin uutta :D
Jos mulle tulee vieraita niin usein laitan ihan varta vasten uuden saippuan siihen esille. Ja enemmän häiritsee ne kerrat kun vieraat ei itse älyä pestä käsiä tullessan kuin se että nyt ne pesi nyyh mun saippualla.
Ap kerroit että mietit uuden hankkimista/korvausta. Niin oliko sitä saippuaa niin vähän että se kului kerrasta vai meneekö se nyt vanhaksi jotenkin sitten avattuna heti?
Vierailija kirjoitti:
Jos saippua oli lavuaarin vieressä, niin kaverisi luuli että sitä saa käyttää.
Luuli että pullosaippua oli varta vasten vieraille. Ei sen arvokkuutta voi tietää. Tavalliset aukeaa ihan vain vääntämällä, sekin oli tae että vieraille puhdasta.
Palasaippuat ovat hygienia, saippuassa eivät pöpöt elä. Ottakaa nyt palasaippuoiden haukkujat asiasta edes selvää.
Nämä jotkut kommentit, (että miksi jätit esille mikset laittanut kaappiin -tyyliset) on vähän samaa kategoriaa, kuin taannoin eräässä ketjussa, missä keskusteltiin siitä mikä on ollut törkeintä mitä joku vieras on kotonasi tehnyt. Vastasin siihen, että törkeintä on ollut, kun vieras on varastanut kultaiset korvakoruni kylppärin kaapista. Mitä kuului vastaukseksi: Oma syysi, miksi niitä siellä kylppärin kaapissa pidit! Ilmeisesti kaappikaan ei siis riitä, kun on tietty ihmiskyyppi kyseessä. Oli sitten kyse korvakoruista tai saippuoista.
Jos multa alkaisi kaveri vakavalla naamalla kysymään, että millä saippualla pesit kätesi eilen meillä niin varmaan menisin vähän että ööö enkä muistais kyllä heti edes että niin millä pesin.
Enkä uskaltaisi enää ehkä käydä.
"Istuitko minkä sohvatyynyn vieressä? Joitko vettä mistä lasista? Laitoitko vessaan minkä valon päälle? Kun siinä on kaksi katkaisijaa ja toista ei saisi laittaa kun säästän sitä lamppua."
Ymmärrän myös ap harmin, mutta jos on tarkoin varjeltu aarre jota muut ei ehkä hoksaa niin se pitäisi pitää pois sen käyttöpaikalta silloin kun ei saa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Nämä jotkut kommentit, (että miksi jätit esille mikset laittanut kaappiin -tyyliset) on vähän samaa kategoriaa, kuin taannoin eräässä ketjussa, missä keskusteltiin siitä mikä on ollut törkeintä mitä joku vieras on kotonasi tehnyt. Vastasin siihen, että törkeintä on ollut, kun vieras on varastanut kultaiset korvakoruni kylppärin kaapista. Mitä kuului vastaukseksi: Oma syysi, miksi niitä siellä kylppärin kaapissa pidit! Ilmeisesti kaappikaan ei siis riitä, kun on tietty ihmiskyyppi kyseessä. Oli sitten kyse korvakoruista tai saippuoista.
Onko vähän eri kategoriassa, että varastetaan kaverilta irtaimistoa tai käytetään saippuaa sille tavallisessa paikassa ja tilanteessa..
Palasaippuan on oltava riittävän ilmavassa telineessä, eikä se saa olla jatkuvasti kostea ollakseen hygieeninen. Ja se pitää huuhdella pinnan likajäämistä. Ei se oikein lapsiperheen lavuaarin viereen sovi.
Toivottavasti ap ostaa seuraavalla markettikäynnillään vahingossa kosmetiikkatuotteen testerin. Niin rasittava ap on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko vähän eri kategoriassa, että varastetaan kaverilta irtaimistoa tai käytetään saippuaa sille tavallisessa paikassa ja tilanteessa..
Teit niin tai näin niin aina on joku valittamassa että mikset tehnyt eri tavalla että oma on syysi. Vierailla ei tietystikään mitään vastuuta? Piti niitä tavaroita sitten esillä tai kaapissa.
Mistä kaverisi olisi voinut tietää, että altaan reunalla oleva saippuapullo on tarkoitettu museoesineeeksi? Normaalisti altaareunalla pn ne käyttöön tarkoitetut saippuat
Oma mokasi, jos säilytät museosaippuaa käyttösaippuan paikalla
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin kyllä erikoista, ettei kaverisi kysynyt palasaippuat ja avaamattoman pumppusaippuan kohdattuaan, että saako pumppusaippuan avata. Kyllähän sen siinä huomaa, että on kiinni, jos ei eka pumppaisusta toimi. Itse olisin huikannut vessasta että onko ok että käytän, aivan kuten kysyn, onko ok kuivata mihin pyykeeseen jne. Kyse kuitenkin toisen kodista. Ei olisi itsellä tullut mieleenkään lähteä availemaan kenenkään pumppusaippuoita kysymättä lupaa. Ei vaikka olisivat olleet esillä. Piiloonko kaikki pitäisi laittaa?
Mutta joo olen kyllä törmännyt siihen omassa kodissa, että suht henkilökohtaisiakin tavaroita jotkut lähtevät hipelöimään kysymättä. Esim. kokeilemaan kipukoukkuani tai niskahierontalaitettani, kuulokkeitani, jotka tulevat suoraan iholle. Mielestäni ei kuuluisi joutua keräilemään kaikenlaisia tavaroita pois, jos joku tulee kylään. Kyläilijällä pitäisi olla tajua siitä, mitä toisen kodissa voi tehdä ja mitä ei. Ja esim. henk.koht tavarat ovat henk.koht tavaroita.
Tuossa tapauksessa, jos olet asiasta ystävältä kysynyt, ja on väittänyt palasaippuaa käyttäneensä ja tarina sittemmin muuttunut, niin häviäisi kyllä luotto kyseisen ystävän rehellisyyteen. Jos kerrot saippua-asian vaivaavan ja että olet sitä kallista saippuaa säästänyt, niin luulisi kaverin vähintään olevan pahoillaan ja pyrkivän korvaamaan asian jotenkin sinulle.
Onko käsisaippua henk.koht.tavara?
Vierailija kirjoitti:
Luin näitä joitain 8kommentteja ja vähän hämmentää. Osa kommenteista jopa törkeitä.
Ajatellaan nyt vaikkapa, että menet kylään. Tarjolla on limpparia. Menet kuitenkin avaamaan esillä olevan skumppa/shampanjapullon. Koska se on esillä, niin se on varmaan myös tarjolla? Meneenkö nyt ihan oikein.
Istut kahville pöydän ääreen. Tarjolla on keksejä. Nappaat sivupöydältä avaamattoman pullapussin ja otat pullan siitä. Koska pussi on siinä esillä, niin ne ovat varmaan myös tarjolla? Meneekö nyt ihan oikein.
En ymmärrä mikä eroavaisuus on tässä saippua-asiassa. Jos jossain sivussa ollut eikä edes lavuaarilla. Tarjolla palasaippuaa ja menet silti avaamaan jonkun kalliinnäköisen pumppusaippuan omine lupinesi. Meneekö nyt ihan oikein.
Ap kirjoitti saippuapullon olleen lavuaarin reunalla, ei missään sivussa hyllyllä/tasolla. Joten skumppavertauksesi on ihan eri asia.
Kysytkö itse kahvipöydässä jokaista keksiä ja pullaa saako ottaa vai oletat pöytään katettujen herkkujen olevan tarjolla? Kai muistat verrareissulla varmistaa, että vessapaperia saa käyttää?
Mistä kaveri olis voinut arvata, että sulla on kova tunneside tuohon saippuaan? Tuskinpa halusi järkyttää sua pesemällä käsiään? Olis eri asia, jos hän olis kaivanut kaapista sen, tai käyttänyt vaikka sun hammasharjaa tai ripsiväriä. Tai vaikka pöllinyt saippuaa mukaansa. Saippua nyt kuitenkin on yleensä yhteisessä käytössä, etenkin jos se on vielä jätetty sille kuuluvalle paikalle. En ainakaan itse olis tajunnut, että joku ostaa saippuaa koristeeksi tai menettää yöunensa sen takia.Tai varsinkaan, että sen käytöstä kuulustellaan jälkikäteen. Jos se oli lahjaksi tarkoitettu, oli kyllä valitettavasti sun moka, ettet sanonut siitä tai nostanut pois.
Vierailija kirjoitti:
NurseBetty kirjoitti:
Miksi tuote oli lavuaarin luona, jos sitä ei saa käyttää? Olisit piilottanut jonnekin. Harva varmaan tajuaisi, että esillä olevaa saippuaa ei saa käyttää. Harva saippua on niin erityinen. Ymmärtäisin, jos joku superkallis meikkituote tai hajuvesi olisi salaa korkattu.
Ehkäpä aloittajalle tällainen käsintehty erikoispakattu ulkomailta tuotu erikoissaippua nimenomaan vertautuu superkalliiseen tuotteeseen, jollaista ei normaalisti osta ja sen avaamisen haluaa säilyttää johonkin spesiaalimpaan ajankohtaan (vaikkapa joulunaika). Ei meillä ainakaan olisi varaa ostella jotain parinkympin saippuoita. Tokmannin euron saippuat on käytössä. Jos olisi joku tällainen kalliimpi ja erikoisempi saippua, niin ei sitä käytettäisi heti.
No siis juu, mutta mistä kaverin olis pitänyt tunnistaa, että kyseessä joku pyhä juttu, johon ei saa koskea? Meikki ja hajuvesi eivät nyt yleensä ole yhteiskäytössä, toisinkuin saippua. Siksi ap:n olis pitänyt itse tajuta siirtää saippua jonnekin. Kuitenkin nyt korona-aikaan käsienpesu on tärkeää ja varmaan kaveri piti käsienpesua tärkeänä.
Voi hyvät hyssikät! Kyseessä oli vain saippua eikä 35 euroa ole edes mikään katastrofi.
Köytät sen italialaisen nyt itse ja lakkaat nillittämästä.
Voin kertoa, että elämä lykkää isompiakin murheita.
Sope kirjoitti:
Voi hyvät hyssikät! Kyseessä oli vain saippua eikä 35 euroa ole edes mikään katastrofi.
Köytät sen italialaisen nyt itse ja lakkaat nillittämästä.
Voin kertoa, että elämä lykkää isompiakin murheita.
Kohtalolla on pirullinen huumorintaju.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän että on vähän outoa pitää lavuaarin vieressä käsisaippuaa jota ei ole avattu, ja tavallaan miksi sitä säästelisi. Mutta tuo oli minulle todella tärkeä reissu ja halusin nimenomaan pitkittää sitä muistoa lykkäämällä saippuan avaamista, jos sen näkemisestä tuli hyviä Italiamuistoja mieleen. Nyt siitä tulee vaan paska fiilis ja olen laittanut sen takaisin kaappiin.
Onko tämä sama tyyppi, jolle kaveri kutoi villapaidan? Kaveri pyysi 100 € ja tyyppi ei halunnut käyttää sitä enää riistohinnan takia, ja pisti sen kipparille myyntiin.
Ja nyt saippua on pilalla ja kaapin kätköissä kun ei itse ole sitä avannut.
Herran jestas, se on saippua, siis SAIPPUA joka on tarkoitettu käsien pesuun.
Käytä nyt se saippua itse loppuun, ja muistele sitä ihanaa Italianreissua käsiä pestessäsi.
Sen jälkeen täytä pullo vaikka lasihelmillä ja pistä olosuoneen vitriiniin.
Jos reissun muistot menee pilalle sen takia, että joku muu avasi saippuan, niin hakeudu hoitoon. Nuppivikaan on hoitoja olemassa.
Lavuaarin vieressä palasaippua ja nestesaippua.. mutta nestesaippuaa ei olisi saanut ilman lupaa käyttää.
Onko eteisessä naulakko johon missään nimessä ei vieras saa takkiaan ripustaa?