Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Täytyykö oppisopimuspaikkaa hakiessa ehdottaa, että aloittaa yhden kuun työkokeilulla, vaikka joutuukin tekemään ilmaista työtä ilman taetta jatkosta?

Vierailija
19.10.2022 |

Miten siis yleensä?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajalle ei ole mitään riskiä palkata sinua suoraan oppisopimuksella, koska he voivat purkaa sopimuksen koeaikana, jos katsovat parhaaksi. Kuten voit sinäkin.

Eli et todellisuudessa kuitenkaan saa takeita että työsuhde jatkuu ekan kuukauden jälkeen vaikka tekisittekin heti oppisopimuksen. 

Sitähän minäkin ajattelin, että miksi turhaan itse ehdottaa työkokeilua.

Vierailija
22/35 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö jatkossa ottaa lause 'voin aloittaa kuukauden työkokeilulla' kokonaan pois sähköpostiviestejä kirjoittaessani? Tuohon paikkaan, jonne odotan mahdollista kutsua haastatteluun en laittanut kuin lyhyesti kysymyksen olisiko heillä oppisopimuskoulutus mahdollinen, koska en edes tiennyt kenelle henkilölle se kuuluisi laittaa ja sieltä sattumoisin vastasikin sähköpostiin oikea henkilö. Eli siksi en työkokeilusta mitään maininnut ja varmaan ihan hyvä niin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö jatkossa ottaa lause 'voin aloittaa kuukauden työkokeilulla' kokonaan pois sähköpostiviestejä kirjoittaessani? Tuohon paikkaan, jonne odotan mahdollista kutsua haastatteluun en laittanut kuin lyhyesti kysymyksen olisiko heillä oppisopimuskoulutus mahdollinen, koska en edes tiennyt kenelle henkilölle se kuuluisi laittaa ja sieltä sattumoisin vastasikin sähköpostiin oikea henkilö. Eli siksi en työkokeilusta mitään maininnut ja varmaan ihan hyvä niin.

Antaa susta epävarman vaikutelman jos tarjoudut kokeiluun. Vaikuttaa ettet tiedä mitä haluat (et ehkä tiedäkään), etkä tiedä tuletko pärjäämään ko. paikassa, ja et myöskään usko antavasi kovin suurta panosta työnantajalle.

Voihan olla, ettet pärjääkään, mutta sitä ei ehkä ole viisasta tuossa hakuvaiheessa heille huudella.

Vierailija
24/35 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata laittaa tuota lausetta, mutta jos oikeasti olet motivoitunut, osoita motivaatio. Meillä ei olisi päässyt haastatteluun saakka pelkällä kysymyksellä, joten jos sinulla tosiaan on haastattelu luvassa niin mieti etukäteen, miten osoitat sen, että oikeasti haluat sitoutua koulutukseen ja työhön.

Vierailija
25/35 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä työkokeilulla, eikös sen pidä olla oppisopimuspaikka.

Niin on, mutta TE-toimisto ehdotti ensin työkokeilua, jos en itse tykkääkään paikasta, jonne menossa ja jos firma ei kylmiltään palkkaa. Tuntuu vain niin hölmöltä, että yritys voisi näin hyödyntää ilmaisena työvoimana ja heittää pellolle heti sen jälkeen.

Työkokeilu on hyvä tapa selvittää kiinnostusta molemmille

Vierailija
26/35 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin on, mutta TE-toimisto ehdotti ensin työkokeilua, jos en itse tykkääkään paikasta, jonne menossa ja jos firma ei kylmiltään palkkaa. Tuntuu vain niin hölmöltä, että yritys voisi näin hyödyntää ilmaisena työvoimana ja heittää pellolle heti sen jälkeen.

Mistä työttömät ovat keksineet, että työkokeilussa ollaan töissä? Tämä sama oletus toistuu vuodesta toiseen, vaikka kokeilussa on kokeilemassa, ohjaajan kanssa yhdessä, ohjaajaa seuraten kokeilemassa, ei ilmaisena työvoimana. Ettekö te edes lue työkokeilusopimusta ja sovi niistä tehtävistä, joita haluatte kokeilla?

Vierailija
27/35 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antaa susta epävarman vaikutelman jos tarjoudut kokeiluun. Vaikuttaa ettet tiedä mitä haluat (et ehkä tiedäkään), etkä tiedä tuletko pärjäämään ko. paikassa, ja et myöskään usko antavasi kovin suurta panosta työnantajalle.

Voihan olla, ettet pärjääkään, mutta sitä ei ehkä ole viisasta tuossa hakuvaiheessa heille huudella.

Tuokin kyllä on tärkeä pointti. Itse kyllä olen varma, että haluan kyseistä työtä tehdä. Epävarmuutta tulee enemmän siitä, jos oon työkokeilussa ja sitten ilmoittavatkin, etteivät palkkaakaan eli annoinkin turhaan työpanokseni ja siinähän on tavallaan huijatuksi tulemisen vaarakin. Enkä kyllä viitsisi tuhlata aikaani useammassa työkokeilussa. Onneksi vain harvaan olen laittanut maininnan työkokeilusta ja ne ovat olleet sellaisia, joissa ei joko ole lainkaan kyseistä alaa tarjolla tai sitten ei määrärahoja. Kyllä varmasti itsekin ehdottavat työkokeilua, jos katsovat sen tarpeelliseksi.

Vierailija
28/35 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et muuten löydä harjoittelupaikkaa, niin työkokeilun kautta sitten. Työkokeilussa kannattaa tehdä oikeasti niitä töitä mihin haluat kouluttautua, mutta mihin tahansa ei pidä suostua. Esim. ylitöitä ehdotettaessa voit sanoa, että jos hinnasta sovitaan. (Onko muuten sallittua tehdä palkallisia tunteja siihen firmaan, jossa on työkokeilussa?) Muiden työntekijöiden opastamisesta on syytä kieltäytyä, ellei se opastaminen ole nimenomaan sitä työtä, jota harjoittelet. Eli ei tarvitse suostua perehdyttämään uutta työntekijää niihin tehtäviin, joita vielä itsekin opettelet.

Vierailija
29/35 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et muuten löydä harjoittelupaikkaa, niin työkokeilun kautta sitten. Työkokeilussa kannattaa tehdä oikeasti niitä töitä mihin haluat kouluttautua, mutta mihin tahansa ei pidä suostua. Esim. ylitöitä ehdotettaessa voit sanoa, että jos hinnasta sovitaan. (Onko muuten sallittua tehdä palkallisia tunteja siihen firmaan, jossa on työkokeilussa?) Muiden työntekijöiden opastamisesta on syytä kieltäytyä, ellei se opastaminen ole nimenomaan sitä työtä, jota harjoittelet. Eli ei tarvitse suostua perehdyttämään uutta työntekijää niihin tehtäviin, joita vielä itsekin opettelet.

Kiitos vinkeistä. En todellakaan suostu mihinkään ylitöihin työkokeiluaikana.

Vierailija
30/35 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kyllä outo ehdotus työkkärin virkailijalta ehdottaa kuukauden työkokeilua vapaaehtoisesti ja luoda näin kuvan, jos en pärjääkään. Ikäänkuin oppisopimuspaikkoja olisi paljonkin tarjolla. Paljon positiivista palautetta olen saanut tekemästäni työtä työtoiminnassa, joten kova luotto, että pärjään.

Vierailija
31/35 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata laittaa tuota lausetta, mutta jos oikeasti olet motivoitunut, osoita motivaatio. Meillä ei olisi päässyt haastatteluun saakka pelkällä kysymyksellä, joten jos sinulla tosiaan on haastattelu luvassa niin mieti etukäteen, miten osoitat sen, että oikeasti haluat sitoutua koulutukseen ja työhön.

Voihan toki olla, etten pääsekään heti haastatteluun vaan pyytää lähettämään esimerkiksi cv:n. Silti on positiivista, kun kuitenkin pyydettiin kertomaan sisältö koulutuksesta, ettei tyrmätty ainakaan suorilta käsin :) Laitoin tietoa koulutuksesta ja nyt odotan mitä sieltä päin vastataan. En tietysti tiedä sitäkään onko koulutus sisältönsä puolesta sopiva firmalle itselleen.

Vierailija
32/35 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon vinkeistänne. Turhan liian nöyrästi ja epävarmasti olen ollut liikkeellä, mutta nyt siihen tulee korjaus.

Ap

Vierailija
33/35 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuokin kyllä on tärkeä pointti. Itse kyllä olen varma, että haluan kyseistä työtä tehdä. Epävarmuutta tulee enemmän siitä, jos oon työkokeilussa ja sitten ilmoittavatkin, etteivät palkkaakaan eli annoinkin turhaan työpanokseni ja siinähän on tavallaan huijatuksi tulemisen vaarakin. Enkä kyllä viitsisi tuhlata aikaani useammassa työkokeilussa. Onneksi vain harvaan olen laittanut maininnan työkokeilusta ja ne ovat olleet sellaisia, joissa ei joko ole lainkaan kyseistä alaa tarjolla tai sitten ei määrärahoja. Kyllä varmasti itsekin ehdottavat työkokeilua, jos katsovat sen tarpeelliseksi.

Joku laittanut alapeukun tähän kommenttiin? Mitä...???

Vierailija
34/35 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse, et ymmärrä oikein oppisopimuksen käytäntöjä. Siinä sovitaan, että työsopimuksen allekirjoittaneella firmalla pitää maksaa 80% palkkaa normaalista palkasta. Et ole ilmainen harjoittelija. Olen ollut oppisopimuksella töissä ja työnantajalle maksetaan myös kulukorvaus.

Oppisopimuspaikka voi johtaa työsuhteeseen mutta aina ei johda mutta saat tutkinnon.

Vierailija
35/35 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilu on hyvä tapa selvittää kiinnostusta molemmille

Sama on 6 kk koeaika