Täytyykö oppisopimuspaikkaa hakiessa ehdottaa, että aloittaa yhden kuun työkokeilulla, vaikka joutuukin tekemään ilmaista työtä ilman taetta jatkosta?
Kommentit (35)
Tällä hetkellä siis tilanne, että oon kuntouttavassa työtoiminnassa ollut jo yli vuoden. Eli ilmaistyötä näin kauan jo. Nyt selvisi, että voisin opiskella minua kiinnostavan alan oppisopimuskoulutuksena, mutta en voi sitä tehdä paikassa, jossa nyt oon vaan etsittävä uusi.
Millä työkokeilulla, eikös sen pidä olla oppisopimuspaikka.
Vierailija kirjoitti:
Millä työkokeilulla, eikös sen pidä olla oppisopimuspaikka.
Niin on, mutta TE-toimisto ehdotti ensin työkokeilua, jos en itse tykkääkään paikasta, jonne menossa ja jos firma ei kylmiltään palkkaa. Tuntuu vain niin hölmöltä, että yritys voisi näin hyödyntää ilmaisena työvoimana ja heittää pellolle heti sen jälkeen.
Ei tarvitse, mutta työnantajan ei myöskään tarvitse palkata työntekijää sitovaan, jopa parin vuoden määräaikaiseen työsuhteeseen tietämättä yhtään, millainen tämä on työntekijänä.
Älä mene työkokeiluun. Voit sen oppisopimuksenkin katkaista jos siltä tuntuu. Saat kumminkin rahaa joka kuulta.
En ainakaan enempää kuin neljä tuntia päivässä tee, jos ei makseta mitään. Se on työkokeilun minimituntimäärä.
Vierailija kirjoitti:
Älä mene työkokeiluun. Voit sen oppisopimuksenkin katkaista jos siltä tuntuu. Saat kumminkin rahaa joka kuulta.
Aivan niin. Mutta palkkaavatko ilman työkokeilua?
Vierailija kirjoitti:
En ainakaan enempää kuin neljä tuntia päivässä tee, jos ei makseta mitään. Se on työkokeilun minimituntimäärä.
Ja ajattelet, että tuolla asenteella tulevan työntekijän työnantaja palkkaa määräaikaiseen työsuhteeseen ja palkan + sivukulujen lisäksi käyttää runsaasti työvoimaresursseja työpaikkaohjaukseen?
Vierailija kirjoitti:
Oppisopimus = määräaikainen työsuhde. Ei määräaikaista työsuhdetta noin vain katkaista, periaatteessa voi jopa joutua korvaamaan työnantajalle aiheutunutta vahinkoa. Vähintäänkin tulee karenssi.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse, mutta työnantajan ei myöskään tarvitse palkata työntekijää sitovaan, jopa parin vuoden määräaikaiseen työsuhteeseen tietämättä yhtään, millainen tämä on työntekijänä.
Toi on kinkkinen juttu tosiaan, kun noin pitkästä työsuhteesta kyse.
Onko joku päässyt oppisopimuskoulutukseen samantien ilman mitään työkokeilua uudessa paikassa?.
Olen mahdollisesti pääsemässä haastatteluun lähiaikoina enkä ole maininnut vielä mitään työkokeilusta. Eli suostunko siihen vain, jos työnantaja sitä itse ehdottaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppisopimus = määräaikainen työsuhde. Ei määräaikaista työsuhdetta noin vain katkaista, periaatteessa voi jopa joutua korvaamaan työnantajalle aiheutunutta vahinkoa. Vähintäänkin tulee karenssi.
mitä siitä? Sitten saa tttukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ajattelet, että tuolla asenteella tulevan työntekijän työnantaja palkkaa määräaikaiseen työsuhteeseen ja palkan + sivukulujen lisäksi käyttää runsaasti työvoimaresursseja työpaikkaohjaukseen?
Mitä siinä on jos muutkin olleet 4 tuntia/päivä työkokeilussa ja silti saaneet työpaikan? Sitäpaitsi kyseessä olisi osa-aikatyö muutenkin, max 6 tuntia mikäli oppisopimus onnistuu.
No jos tiedät että alalle haluat niin ei työkokeilua tarvi. Sano niin jos ehdottavat sitä. Ei ole pakko.
Vierailija kirjoitti:
Onko joku päässyt oppisopimuskoulutukseen samantien ilman mitään työkokeilua uudessa paikassa?.
Olen mahdollisesti pääsemässä haastatteluun lähiaikoina enkä ole maininnut vielä mitään työkokeilusta. Eli suostunko siihen vain, jos työnantaja sitä itse ehdottaa?
Et tietenkään myy itseäsi ilmaiseksi niin kauan kuin on mahdollista että palkkaavat suoraan oppisopimuksella. Jos neuvottelussa käy ilmi etteivät ota sinua ilman työkokeilua, sitten varmaan suostut siihen jos haluat ko. työpaikkaan.
En lähtisi oma-aloitteisesti heikentämään asemaani, sanoi työkkäri mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
No jos tiedät että alalle haluat niin ei työkokeilua tarvi. Sano niin jos ehdottavat sitä. Ei ole pakko.
Ja mielestäni neljä tuntia/päivä sopiva muutenkin, varsinkin uusi paikka kyseessä. Kyllä siinäkin saa jo vähän tuntumaa.
Meillä oli viimeksi noin vuosi sitten työntekijä oppisopimuksella, emme edellyttäneet työkokeilua. Hänellä oli jo osa opinnoista suoritettu ja oli kaikin puolin motivoitunut ja vakuuttava hakija.
Mutta ihan oikeasti kannattaa muistaa, että se määräaikainen työsuhde on työnantajalle kallis riski. Hän palkkaa jopa täysin alan töitä osaamattoman ihmisen määräaikaiseen työsuhteeseen. Palkan ja sivukuljen lisäksi on valmis uhraamaan ohjaamisresursseja. Työntekijän työpanos ei ehkä tuota organisaatioon yhtään mitään moneen kuukauteen, ja jos kyseessä on esim. hoiva-ala jossa on pätevyysvaatimus, niin ei ennen kuin opiskelija voidaan laskea päteväksi työvoimaksi. Vaikka siihen sisältyy koeaika, niin ei kukaan työnantaja lähde siihen kokeilumielessä.
Työnantajalle ei ole mitään riskiä palkata sinua suoraan oppisopimuksella, koska he voivat purkaa sopimuksen koeaikana, jos katsovat parhaaksi. Kuten voit sinäkin.
Eli et todellisuudessa kuitenkaan saa takeita että työsuhde jatkuu ekan kuukauden jälkeen vaikka tekisittekin heti oppisopimuksen.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajalle ei ole mitään riskiä palkata sinua suoraan oppisopimuksella, koska he voivat purkaa sopimuksen koeaikana, jos katsovat parhaaksi. Kuten voit sinäkin.
Eli et todellisuudessa kuitenkaan saa takeita että työsuhde jatkuu ekan kuukauden jälkeen vaikka tekisittekin heti oppisopimuksen.
Kyllä siinä vaan on riskiä, ainakin ellei kyseessä ole joku iso organisaatio. Kustannuksia alkaa muodostua heti työsopimuksen kirjoittamisesta alkaen; palkkahallinto, laitteet/asusteet/varusteet, työterveys, mahdolliset henkilöstömäärään perustuvat lisenssit ja sovellukset jne.
Jos itse olisin työtön ja innostunut kouluttautumaan uudelle alalle, niin menisin todella mielelläni ensin vaikka kuukaudeksi työkokeiluun osoittamaan motivaatiotani.
Ei.