Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Töissä ilman tutkintoa

Vierailija
19.10.2022 |

Toisen asteen käytyäni olen ollut jatkuvasti töissä. Välillä osa-aikaisena, välillä taas käynyt onni ja olen päässyt kokoaikaiseksi.

Ei löydy minkään alan tutkintoa. En jotenkin vaan ole saatua haettua mihinkään opiskelemaan. Luulen, että saattaa löytyä jonkin sortin keskittymisvaikeuksia. Lukihäiriö on, mutta ei itsessään oikein vaikuttanut koulussa.

Eihän näistä työpaikoista yksikään ole ollut mikään hohdokas 3000€ /kk, mutta olen saanut pärjäiltyä ja maksettua omat asumiset yms. En yleensä ajattele koko asiaa, käyn vaan töissä ja tulen töistä takaisin. Mutta välillä hävettää, kun joku haluaakin yhtäkkiä kysyä koulutuksesta :/ Ei pitäisi hävetä kun ei omapa on valintani, eikä toistaiseksi ole elämään vaikuttanut, mutta meneehän mulla naama punaseksi kun alan sopertamaan vastausta. Eikä omasta mielestä ole olemassakaan "noloa" työtä, mutta onhan se valinta kun periaatteessa jättää koulut kesken.

Jes.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikähän tämä ap ala on kun on noin iso palkka?

Luitkohan aloituksen oikein.

Eihän näistä työpaikoista yksikään ole ollut mikään hohdokas 3000€ /kk, mutta olen saanut pärjäiltyä ja maksettua omat asumiset yms. En yleensä ajattele koko asiaa, käyn vaan töissä ja tulen töistä takaisin.

Vierailija
22/37 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän näistä työpaikoista yksikään ole ollut mikään hohdokas 3000€ /kk, mutta olen saanut pärjäiltyä ja maksettua omat asumiset yms. En yleensä ajattele koko asiaa, käyn vaan töissä ja tulen töistä takaisin.

Eli alle kolme tonnia. Ei siis tiedetä lainkaan palkkaa. Sain itse käsityksen, ettei olisi kovin iso. Mutta ehkä sinä sait toisen laisen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis sinulla on toisen asteen tutkinto.

No lukion olen käynyt (huonot paperit), mutta ei ole minkään tietyn alan tutkintoa.

Mitä väliä? Kuulostat pärjäävän hyvin.

T: maisteri

Vierailija
24/37 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä muuten väliä ole, mutta lama tulossa ja sitä myöten YT:t iskee moneen paikkaan, silloin ensimmäisenä lähtee epäpätevät. Nähty on.

Vierailija
25/37 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä muuten väliä ole, mutta lama tulossa ja sitä myöten YT:t iskee moneen paikkaan, silloin ensimmäisenä lähtee epäpätevät. Nähty on.

Koetko olevasi työssäsi epäpätevä? Sehän on eri asia kuin tutkinnon puuttuminen. Ja tutkinto sinulla jo on. Älä häpeile yo-papereita. Niidenkin hankkiminen kertoo pitkäjänteisyydestä.

Vierailija
26/37 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli alle kolme tonnia. Ei siis tiedetä lainkaan palkkaa. Sain itse käsityksen, ettei olisi kovin iso. Mutta ehkä sinä sait toisen laisen.

Kun kerrotaan palkka kerrotaan aina netto palkka koska brutolla ei tällaisessa keskustelussa tee mitään.

Vierailija
27/37 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koetko olevasi työssäsi epäpätevä? Sehän on eri asia kuin tutkinnon puuttuminen. Ja tutkinto sinulla jo on. Älä häpeile yo-papereita. Niidenkin hankkiminen kertoo pitkäjänteisyydestä.

Epäpätevä = ei tutkintoa. Vaikka sillä ei oikeasti ole tekemistä ammattitaidon kanssa. YT:t on oiva keino vähentää työntekijöitä ja tuossa vaiheessa tutkinnon puuttuminen haittaa.

Vierailija
28/37 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et varmasti ole ainoa, mutta kyllä jonkinlainen koulutus kannattaa hankkia.

Muuten tilallesi tulee viellä henkilö jolla on tutkinto ja sinut irtisanotaan monivuotisesta työstäsi.Vedoten sinulla ei alalle ole tutkintoa.Onnistu työnantajalta.

Vierailija
29/37 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenellä Suomen toimittajalla on mitään tutkintoa? No ehkä jollain Ulla Appelsinilla on mutta muut ovat kaikki ylioppilaita ja koulupudokkaita.

Vierailija
30/37 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kerrotaan palkka kerrotaan aina netto palkka koska brutolla ei tällaisessa keskustelussa tee mitään.

3000€ brutosta voi netto olla 1170-3000€  koska jos oikein huonosti hoitaa veroasiat niin veroprosentti voi olla n.61% tai sitten jos ei maksa veroja lainkaan niin se netto olisi tuo 3000€

Vierailija
31/37 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis sinulla on toisen asteen tutkinto.

No lukion olen käynyt (huonot paperit), mutta ei ole minkään tietyn alan tutkintoa.

Olet siis "käynyt" lukion mutta et ole suorittanut yo-tutkintoa? Ilmeisesti olet Steiner-koulun oppilaita. Siellähän lukutaidottomatkin saa lukion päästötodistuksen, vaikka heitä ei kelpuutettaisi kirjoittamaan yo-tutkintoa.

Vierailija
32/37 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten vaan kirjoitti huonosti? Sanon itsekin aina, että olen "käynyt" lukion, vaikka ylioppilas olen. Koska se tulee kuitenkin olettamuksena. 

Kiva kun eka sivu pysyi vielä asiallisena ja tokalla on heti kaikkia arvuutteluja aloittajasta.

Vierailija
33/37 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis lukio on ihan validi koulutus. Autokauppiaat, eri myyjät, kiinteistövälittäjät, lähiesimiehet yms. On monet ihan samassa tilanteessa. Ollaan ylikoulutettu kansa ja ei ole järkeä huhkia päästäkseen kortistoon. Työnantajat arvostavat kokemusta aina koulutuksen edelle.

Samaa mieltä. Ylikoulutettu kansa. Kaikille korkeasti koulutetuille ei edes riitä oman alan töitä, eikä haluta tyytyä "huonompiin" paikkoihin, koska on jo ehditty käyttää kamalasti aikaa, energiaa ja rahaa niihin opintoihin.

Omasta mielestä menee jo ihan hyvin, jos saa sen toisen asteen käytyä ja hakeutuu vielä töihin. Nolostelin itsekin kyllä nuorempana, että olin vaan "normaali amistyttö", eikä löytynyt intoa kouluttautua enempää. Ei mitään järkeä.

Kysehän ei likikään aina ole siitä, etteikö työtön maisteri tai tohtori suostuisi alemman tason töihin, vaan siitä, ettei korkeakoulututkinnon suorittaneita oteta suorittavan tason töihin. Ihan sama, mitä on tehnyt ennen yliopistokoulutusta. Ei uskota, että maisterina pystyisi niihin samoihin hanttihommiin, mitä teki ilman koulutusta.

Menee kyllä vaikeaksi. Auttaisikohan tuossa tapauksessa vetoaminen aiempaan työkokemukseen hanttihommista vai onko peli tosiaan menetetty korkeakoulujen jälkeen? Tuntuu hassulta. Varmaan pelkäävät, että esim. tuo tohtori on jatkuvasti hakemassa töitä ja häipyy heti koulutustaan vastaavan työpaikan auettua. Mutta sanoisin suurimman osan ihmisistä koulutuksesta riippumatta tekevän samoin.

Tälläistä taas Suomessa.

Minulle on pari kertaa haastattelija sanonut, että olen koulutetumpi kuin hän itse. Eivät halua sitä kuuluisaa lisäarvoa ja lisäosaamista, vaan se on heille ongelma. Pomolle on ongelma, että työntekijllä on enemmän koulutusta.

-eri

Vierailija
34/37 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ap tarkoittaa, sillä että on "käynyt" lukion mutta ei ole tutkintoa? Hän ei siis ole suorittanut yo-tutkintoa? No, onko se lukio suoritettu eli onko lukion päättötodistusta vai oletko vain käynyt lukiossa? Yritä olla täsmällinen.

Vierailija
35/37 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä sama tilanne ja olen ollut töissä ihan ok paikassa jo 12 v, palkka ei ole suurensuuri mutta riittää minulle elämiseen oikein hyvin.

Mieluummin niin kuin vaikkapa vuosia koulunpenkillä istunut ylikoulutettu, joka ei silti löydä oman alan töitä.

Vierailija
36/37 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sulla on sama koulutus kuin

Jari Sarasvuolla

Pekka Haavistolla

👍🤭

Lukion paperit

Vierailija
37/37 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis lukio on ihan validi koulutus. Autokauppiaat, eri myyjät, kiinteistövälittäjät, lähiesimiehet yms. On monet ihan samassa tilanteessa. Ollaan ylikoulutettu kansa ja ei ole järkeä huhkia päästäkseen kortistoon. Työnantajat arvostavat kokemusta aina koulutuksen edelle.

Samaa mieltä. Ylikoulutettu kansa. Kaikille korkeasti koulutetuille ei edes riitä oman alan töitä, eikä haluta tyytyä "huonompiin" paikkoihin, koska on jo ehditty käyttää kamalasti aikaa, energiaa ja rahaa niihin opintoihin.

Omasta mielestä menee jo ihan hyvin, jos saa sen toisen asteen käytyä ja hakeutuu vielä töihin. Nolostelin itsekin kyllä nuorempana, että olin vaan "normaali amistyttö", eikä löytynyt intoa kouluttautua enempää. Ei mitään järkeä.

Kysehän ei likikään aina ole siitä, etteikö työtön maisteri tai tohtori suostuisi alemman tason töihin, vaan siitä, ettei korkeakoulututkinnon suorittaneita oteta suorittavan tason töihin. Ihan sama, mitä on tehnyt ennen yliopistokoulutusta. Ei uskota, että maisterina pystyisi niihin samoihin hanttihommiin, mitä teki ilman koulutusta.

Menee kyllä vaikeaksi. Auttaisikohan tuossa tapauksessa vetoaminen aiempaan työkokemukseen hanttihommista vai onko peli tosiaan menetetty korkeakoulujen jälkeen? Tuntuu hassulta. Varmaan pelkäävät, että esim. tuo tohtori on jatkuvasti hakemassa töitä ja häipyy heti koulutustaan vastaavan työpaikan auettua. Mutta sanoisin suurimman osan ihmisistä koulutuksesta riippumatta tekevän samoin.

Tälläistä taas Suomessa.

Minulle on pari kertaa haastattelija sanonut, että olen koulutetumpi kuin hän itse. Eivät halua sitä kuuluisaa lisäarvoa ja lisäosaamista, vaan se on heille ongelma. Pomolle on ongelma, että työntekijllä on enemmän koulutusta.

-eri

siksi kaikkea ei tarvii kertoa haastattelijalle ja laittaa cvhen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi