Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Töissä ilman tutkintoa

Vierailija
19.10.2022 |

Toisen asteen käytyäni olen ollut jatkuvasti töissä. Välillä osa-aikaisena, välillä taas käynyt onni ja olen päässyt kokoaikaiseksi.

Ei löydy minkään alan tutkintoa. En jotenkin vaan ole saatua haettua mihinkään opiskelemaan. Luulen, että saattaa löytyä jonkin sortin keskittymisvaikeuksia. Lukihäiriö on, mutta ei itsessään oikein vaikuttanut koulussa.

Eihän näistä työpaikoista yksikään ole ollut mikään hohdokas 3000€ /kk, mutta olen saanut pärjäiltyä ja maksettua omat asumiset yms. En yleensä ajattele koko asiaa, käyn vaan töissä ja tulen töistä takaisin. Mutta välillä hävettää, kun joku haluaakin yhtäkkiä kysyä koulutuksesta :/ Ei pitäisi hävetä kun ei omapa on valintani, eikä toistaiseksi ole elämään vaikuttanut, mutta meneehän mulla naama punaseksi kun alan sopertamaan vastausta. Eikä omasta mielestä ole olemassakaan "noloa" työtä, mutta onhan se valinta kun periaatteessa jättää koulut kesken.

Jes.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sinulla on toisen asteen tutkinto.

Vierailija
2/37 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis sinulla on toisen asteen tutkinto.

No lukion olen käynyt (huonot paperit), mutta ei ole minkään tietyn alan tutkintoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et varmasti ole ainoa, mutta kyllä jonkinlainen koulutus kannattaa hankkia.

Vierailija
4/37 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni on pärjännyt ilman tutkintoa. Edellisen työpaikkani aluejohtaja oli koulutukseltaan ylioppilas. Mennyt suorittavan tason töihin, ylennyt työnjohtajaksi, päälliköksi ja lopulta johtajaksi. Hänellä oli toistasataa alaista ja 6000€:n palkka.

Työelämä vaatii vähän erilaisia taitoja kuin opiskelu. Eikä sillä, etteikö opiskelu aina kannattaisi, eikä lukiopohjalta voi saada vaadittuja pätevyyksiä monilla aloilla.

Vierailija
5/37 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelu ei läheskään aina kannata.

Vierailija
6/37 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan vastata, että sulla on sama koulutus kuin Suomen ulkoministerillä.

Ja vähän röyhistää rintaa.

Vierailija
7/37 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lukio on ihan validi koulutus. Autokauppiaat, eri myyjät, kiinteistövälittäjät, lähiesimiehet yms. On monet ihan samassa tilanteessa. Ollaan ylikoulutettu kansa ja ei ole järkeä huhkia päästäkseen kortistoon. Työnantajat arvostavat kokemusta aina koulutuksen edelle.

Vierailija
8/37 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis lukio on ihan validi koulutus. Autokauppiaat, eri myyjät, kiinteistövälittäjät, lähiesimiehet yms. On monet ihan samassa tilanteessa. Ollaan ylikoulutettu kansa ja ei ole järkeä huhkia päästäkseen kortistoon. Työnantajat arvostavat kokemusta aina koulutuksen edelle.

Samaa mieltä. Ylikoulutettu kansa. Kaikille korkeasti koulutetuille ei edes riitä oman alan töitä, eikä haluta tyytyä "huonompiin" paikkoihin, koska on jo ehditty käyttää kamalasti aikaa, energiaa ja rahaa niihin opintoihin.

Omasta mielestä menee jo ihan hyvin, jos saa sen toisen asteen käytyä ja hakeutuu vielä töihin. Nolostelin itsekin kyllä nuorempana, että olin vaan "normaali amistyttö", eikä löytynyt intoa kouluttautua enempää. Ei mitään järkeä.

Vierailija
9/37 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkinto hankitaan, jotta saataisiin töitä. Jos mielekkäitä töitä jo on, niin tutkinnon hankkiminen ei ole tarpeellista. Jos jossakin vaiheessa jää työttömäksi tai nykyiset työt pännivät, niin voihan sitten sitä opiskelua miettiä.

Vierailija
10/37 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkinto hankitaan, jotta saataisiin töitä. Jos mielekkäitä töitä jo on, niin tutkinnon hankkiminen ei ole tarpeellista. Jos jossakin vaiheessa jää työttömäksi tai nykyiset työt pännivät, niin voihan sitten sitä opiskelua miettiä.

Aapeen tapauksessa kyse olikin kai ns. turhamaisuustutkinnosta: että voisi vaan sanoa jotain hienon kuuloista kysyttäessä. Eli hänellä ei ole käytännön tarvetta tutkinnolle, vain sosiaalinen. 

Vierailija
11/37 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Ylikoulutettu kansa. Kaikille korkeasti koulutetuille ei edes riitä oman alan töitä, eikä haluta tyytyä "huonompiin" paikkoihin, koska on jo ehditty käyttää kamalasti aikaa, energiaa ja rahaa niihin opintoihin.

Omasta mielestä menee jo ihan hyvin, jos saa sen toisen asteen käytyä ja hakeutuu vielä töihin. Nolostelin itsekin kyllä nuorempana, että olin vaan "normaali amistyttö", eikä löytynyt intoa kouluttautua enempää. Ei mitään järkeä.

Kysehän ei likikään aina ole siitä, etteikö työtön maisteri tai tohtori suostuisi alemman tason töihin, vaan siitä, ettei korkeakoulututkinnon suorittaneita oteta suorittavan tason töihin. Ihan sama, mitä on tehnyt ennen yliopistokoulutusta. Ei uskota, että maisterina pystyisi niihin samoihin hanttihommiin, mitä teki ilman koulutusta.

Vierailija
12/37 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse korkeakoulutettu eli maisteri. Ja vuosien koulutusta vastaavalla työkokemuksellanikin voin sanoa että siitä on todella paljon haittaa että töitä on keskimäärin niin vaikea löytää ilman koulutusta. On paljon ihmisiä jotka eivät loista koulunpenkillä mutta ovat loistavia jossakin käytännönläheisessä tehtävässä ja saattavat olla tietyssä jutussa aivan korvaamattomia. Vielä joitakin vuosikymmeniä aiemmin oli helppoa löytää töitä ihan näppäryydellä ja sinnikkyydellä ja sillä ettei vaikka kysele liikoja asiasta vaan hoitaa annetun homman. Nykyään sitten moni tällainen jää kotiin valtion elättämäksi ja kuntokin siinä huononee, henkinen ja fyysinen. Koko kuvio pitäisi miettiä uusiksi. Teen pääasiassa töitä rikoksiin syyllistyneiden kanssa ja tulee mietittyä kyllä että kuinka monelle olisi suurta apua siitä jos olisi vaan mahdollista kävellä jonnekin töihin, tehdä parhaansa ja saada siitä kohtuullinen toimeentulo.

Vierailija
13/37 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysehän ei likikään aina ole siitä, etteikö työtön maisteri tai tohtori suostuisi alemman tason töihin, vaan siitä, ettei korkeakoulututkinnon suorittaneita oteta suorittavan tason töihin. Ihan sama, mitä on tehnyt ennen yliopistokoulutusta. Ei uskota, että maisterina pystyisi niihin samoihin hanttihommiin, mitä teki ilman koulutusta.

Menee kyllä vaikeaksi. Auttaisikohan tuossa tapauksessa vetoaminen aiempaan työkokemukseen hanttihommista vai onko peli tosiaan menetetty korkeakoulujen jälkeen? Tuntuu hassulta. Varmaan pelkäävät, että esim. tuo tohtori on jatkuvasti hakemassa töitä ja häipyy heti koulutustaan vastaavan työpaikan auettua. Mutta sanoisin suurimman osan ihmisistä koulutuksesta riippumatta tekevän samoin.

Tälläistä taas Suomessa.

Vierailija
14/37 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole jännä että ylioppilaat servaa ammattikoulutetut mennen tullen?

Vierailija
15/37 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lukion oon käynyt, en sen enempää. Joskus oon miettinyt, että lähtisin jatko-opiskelemaan, mutta vielä ei ole löytynyt oikeaa alaa". On paljon ihmisiä, jotka ei ole valmistuneet edes toiselta asteelta. Ei kaikkien tarvitse olla, suorittavaan työhönkin tarvitaan tekijöitä eikä se ole yhtään vähempiarvoista kuin pidempää koulutusta vaativa työ.

Vierailija
16/37 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse korkeakoulutettu eli maisteri. Ja vuosien koulutusta vastaavalla työkokemuksellanikin voin sanoa että siitä on todella paljon haittaa että töitä on keskimäärin niin vaikea löytää ilman koulutusta. On paljon ihmisiä jotka eivät loista koulunpenkillä mutta ovat loistavia jossakin käytännönläheisessä tehtävässä ja saattavat olla tietyssä jutussa aivan korvaamattomia. Vielä joitakin vuosikymmeniä aiemmin oli helppoa löytää töitä ihan näppäryydellä ja sinnikkyydellä ja sillä ettei vaikka kysele liikoja asiasta vaan hoitaa annetun homman. Nykyään sitten moni tällainen jää kotiin valtion elättämäksi ja kuntokin siinä huononee, henkinen ja fyysinen. Koko kuvio pitäisi miettiä uusiksi. Teen pääasiassa töitä rikoksiin syyllistyneiden kanssa ja tulee mietittyä kyllä että kuinka monelle olisi suurta apua siitä jos olisi vaan mahdollista kävellä jonnekin töihin, tehdä parhaansa ja saada siitä kohtuullinen toimeentulo.

Ja asiantuntevuudessakin voi päästä pitkälle ilman koulumenestystä. Olin itse vuosia töissä kooderina ennen kuin työnantaja pisti kursseille, ihan lukiopohjalta.

Sisälukutaito ei kerro älykkyydestä mitään.

Vierailija
17/37 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakaan ei ole muuta kuin ylioppilastutkinto ja olen jo keski-ikäinen. Tunnistan itsessänikin tuon nolouden kun tulee puhe tutkinnoista tai joku uusi työkaveri kysyy missä opiskelin. Varsinkin yliopiston käyneille tuntuu olevan todella tärkeää jakaa opiskelukokemuksiaan ja tykkäävät muistella kursseja ja opettajia.

Vierailija
18/37 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmyyrä kirjoitti:

Moni on pärjännyt ilman tutkintoa. Edellisen työpaikkani aluejohtaja oli koulutukseltaan ylioppilas. Mennyt suorittavan tason töihin, ylennyt työnjohtajaksi, päälliköksi ja lopulta johtajaksi. Hänellä oli toistasataa alaista ja 6000€:n palkka.

Työelämä vaatii vähän erilaisia taitoja kuin opiskelu. Eikä sillä, etteikö opiskelu aina kannattaisi, eikä lukiopohjalta voi saada vaadittuja pätevyyksiä monilla aloilla.

Myös vaatii aikakoneen jotta voi palata 60-80 luvulle jossa vielä yleni tuolla tavoin.

Vierailija
19/37 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän tämä ap ala on kun on noin iso palkka?

Vierailija
20/37 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän tämä ap ala on kun on noin iso palkka?

Luitkohan aloituksen oikein.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme