Kävin juuri kaupassa ja voi hyvä luoja!
Muutamaksi päiväksi ostin ihan perus elintarvikkeita ja hinta lähes 30€!!! Miten ihmeessä tässä selviää jos ruoan hinta vielä kallistuu?
Kommentit (537)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin tänään kurkun 2,37eur.
Talvella ei tarvitse ostaa kurkkuja. Ostin eilen 4 kg lanttuja ja punajuuria, 2 €
Laitatko lanttua ja punajuurta tuoreen leivän päälle kurkun sijasta?
Kyllä minä ainakin köyhinä aikoina söin ympäri vuoden paljon raasteleipiä ja nykyäänkin talvella ekologisista syistä. Lanttu ja varsinkin porkkana sopivat hyvin näkkärin tai ruisleivän päälle.
Keväällä kannattaa välttää raakaa punajuuriraastetta ruokamyrkytysten pelossa :)
Minä,taas yllätyin, kun oli hihna täynnä tavaraa ja maksoi vaan 37. Pottuja, porkkanoita isot säkit, leipää kolme pakettia, muroja iso paketti, maitoa, banaania, omenoita, mandariineja, leikkeleitä jugurttia, kanaa, ym, joilla meidän perhe pärjää monta päivää. Ei minusta ole mitenkään erityisen kallista. En ole huomannut muutosta.
Vierailija kirjoitti:
Mä tilan ruuat kotiin kahdelle kerran kuussa noin 200e. Lisäksi täydennyksiin menee noin 40-60e. Tähän kuuluu esim. juustoja 50e, helposti voisi vähentääkin jos rahat ei riittäisi.
Miksi valehtelet?
Vierailija kirjoitti:
Vertasinpa juuri paikallisen lähikauppani Salen kuitteja tasan vuoden takaa tähän päivään.
Poimin vertailuun yleisiä jokapäiväisiä ostoksia, leipää, kinkkua, juustoa, maitoa jne.
Hinnat olivat nousseet 20,5 %.
Ainoa mikä ei ollut kallistunut oli Hiillosmakkara, se oli pysynyt samana.
Hiillosmakkaran hinta noussu täällä tänä vuonna 1,99:stä 2,49:n S-Market.
Vierailija kirjoitti:
Energia on kallista myös muualla kuin Suomessa.Jotkut kuvittelevat muuta.
Kerro ihmeessä missä?
Suomessa on tällä hetkellä Euroopan kallein sähkö.
Ja Suomessa on maailman kallein Dieselpolttoaine.
Nordpoolin systeemisähkön hinta oli tänään keskimäärin 137,42 EUR/MWh
Suomessa sähkön hinta oli tänään keskimäärin 251,20 EUR/MWh
Saksassa sähkön hinta oli tänään keskimäärin 163,45 EUR/MWh
Ruotsissa sähkön hinta oli tänään keskimäärin 91,40 - 124,15 EUR/MWh
Tanskassa sähkön hinta oli tänään keskimäärin 163,45 EUR/MWh
Ranskassa sähkön hinta oli tänään keskimäärin 158,13 EUR/MWh
Itävallassa sähkön hinta oli tänään keskimäärin 169,08 EUR/MWh
Britanniassa sähkön hinta oli tänään keskimäärin 113,18 EUR/MWh
Hollannissa sähkön hinta oli tänään keskimäärin 148,37 EUR/MWh
Vierailija kirjoitti:
Nordpoolin systeemisähkön hinta oli tänään keskimäärin 137,42 EUR/MWh
Suomessa sähkön hinta oli tänään keskimäärin 251,20 EUR/MWh
Saksassa sähkön hinta oli tänään keskimäärin 163,45 EUR/MWh
Ruotsissa sähkön hinta oli tänään keskimäärin 91,40 - 124,15 EUR/MWh
Tanskassa sähkön hinta oli tänään keskimäärin 163,45 EUR/MWh
Ranskassa sähkön hinta oli tänään keskimäärin 158,13 EUR/MWh
Itävallassa sähkön hinta oli tänään keskimäärin 169,08 EUR/MWh
Britanniassa sähkön hinta oli tänään keskimäärin 113,18 EUR/MWh
Hollannissa sähkön hinta oli tänään keskimäärin 148,37 EUR/MWh
Sähkön hinta pidetään Suomessa keinotekoisesti korkealla.
Suomessa on seisomassa voimalaitoksia 6 Loviisan ydinvoimalan verran + OL 3 ydinvoimala päälle.
Suomalaisia kusetetaan vihreällä siirtymällä. Ei energiasta ole pulaa. Valtionyhtiö Fortum pitää hinnan tarkoituksella korkealla.
Kahvin hinta on poikkeuksetta lähes tuplaantunut. Mutta plussa-kortilla jatkuvasti tarjouksessa 3,95e tai 10e/3 kpl.
Siitä voi laskea kuka siitä hinnan korotuksesta taas hyötyy.
Vaikka olisi varaa, niin olen periaatteesta vähentänyt kaikkea istelua. Lihaa harvemmin, kalaa vielä harvemmin, mietin että leivänkin voisi kohta tehdä itse. Iso osa näistä hinnankorotuksista on tehty ihan sen varjolla että kaikki kallistuu. Vähän niin kuin tilaisuus tekee varkaan.
Ajattelin tyhjentää kaapit ensin ja sitten miettiä niitä edullisempia ruokia jatkoon.
Tietääkö joku sanoa onko juuston proteiini yhtä hyvää ravitsemuksellisesti kuin lihan proteiini? Tekeekö joku juustoa itse? Ohje olisi kiva.
Vierailija kirjoitti:
Lokakuun alussa uutisoitiin miten S- ja K-ryhmät tekee loistavaa tulosta, liemessä on tuottajat ja kuluttajat. Kyllä pisti kiukuksi, maksaisivat edes tuottajille tarpeeksi että sitä ruokaa saadaan jatkossakin mutta ei, ahneuksissaan tehdään nyt voittoa vaan itselle. Eli tarkoittaa sitä että ruoan hintoja on nostettu reippaasti yli nousseiden kustannusten. Vaikka sähkön ja bensan hinnan nousulla ollut vaikutusta, niin hintoja nostettu vielä enemmän kuin tarpeen. Ja bensan hinta nyt sitä paitsi ok, että siihen ei voi vedota. Mitenköhän käy kun ihmiset alkaa ostelee vähemmän ja Lidlistä. Alkaa kauppiaiden valitus kun talous tiukalla, vaikka oma vika kun hintoja nostivat.
Hintoja vedätetään sodan varjolla. Huijaus kyseessä. Merkillistä ettei asiaan puutu mikään viranomainen. Niitähän nimittäin tässäkin asiassa riittä kovilla palkoilla. Varmaan muuta tekemistä ja ehkä pikku lalhjuksista nauttien kun katsellaan muualle sopivasti oligopolin hintavedätystä. Yksikään poliitikkokaan ei näe tärkeäksi. Sähkän hintavedätyskään ei herätä intohimoja ei asiaa valvovassa virkarälssissä eikä poliitikoissa. Haisee korruptiolle.
Kun isot toimijat näin härskisti varastaa niin ei kansallakaan ole syytä olla lainkuuliainen. Kassialanneus vaan käyttöön kaupassa käydessä. Monet pienemmätkin tahothan jo kusettaa siekailematta yhteiskunnassa.
Ostin pitkästä aikaa kaupasta lemppari suklaapatukkani Kismetin. Ennen maksoi 0,55 euroa ja nyt 0,79. Tämä siis Tokmannissa.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olisi varaa, niin olen periaatteesta vähentänyt kaikkea istelua. Lihaa harvemmin, kalaa vielä harvemmin, mietin että leivänkin voisi kohta tehdä itse. Iso osa näistä hinnankorotuksista on tehty ihan sen varjolla että kaikki kallistuu. Vähän niin kuin tilaisuus tekee varkaan.
Ajattelin tyhjentää kaapit ensin ja sitten miettiä niitä edullisempia ruokia jatkoon.
Tietääkö joku sanoa onko juuston proteiini yhtä hyvää ravitsemuksellisesti kuin lihan proteiini? Tekeekö joku juustoa itse? Ohje olisi kiva.
Juustossa on kovaa rasvaa väkisin melko runsaasti.
Olen K-ryhmän kaupassa osastovastaavana, eli huolehdin myös osastojeni hinnoista. Ostohinnat vaan nousee... Kuljetuskustannukset ja sähkönhinta vaikuttaa kaikkiin tuottajiin, ei vaan pysty pitämään hintoja ennallaan. Monet joutuu kokonaan lopettamaan ja siitä tulee sitten saatavuusongelmia :( hölmöä ajatella, että jos ostohinta kaupalle nousee niin kauppiaan pitäisi maksaa se omasta pussista ja olla nostamatta myyntihintaa samassa suhteessa.
Itse pystyn onneksi kaupanalan palkalla elämään ihan normaaliin tapaan, hyödynnän aina tarjoukset ja en ostele mtn ylimääräistä kuten herkkuja,alkoholia,limuja ym. Koirien ruuissa en säästä, ne syö paremmin kuin omistajansa :D
Vierailija kirjoitti:
Ostin pitkästä aikaa kaupasta lemppari suklaapatukkani Kismetin. Ennen maksoi 0,55 euroa ja nyt 0,79. Tämä siis Tokmannissa.
Hinta on noussut 43 %!
Kun virkarälssi varastaa isoilla palkoilla ja sallimalla hintavedätyksen. Poliiitikot varastaa valtion kassasta miljoonia. Niin on täysi oikeus myös kansalla alkaa varastamaan vaikka sitten kaupoista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen K-ryhmän kaupassa osastovastaavana, eli huolehdin myös osastojeni hinnoista. Ostohinnat vaan nousee... Kuljetuskustannukset ja sähkönhinta vaikuttaa kaikkiin tuottajiin, ei vaan pysty pitämään hintoja ennallaan. Monet joutuu kokonaan lopettamaan ja siitä tulee sitten saatavuusongelmia :( hölmöä ajatella, että jos ostohinta kaupalle nousee niin kauppiaan pitäisi maksaa se omasta pussista ja olla nostamatta myyntihintaa samassa suhteessa.
Itse pystyn onneksi kaupanalan palkalla elämään ihan normaaliin tapaan, hyödynnän aina tarjoukset ja en ostele mtn ylimääräistä kuten herkkuja,alkoholia,limuja ym. Koirien ruuissa en säästä, ne syö paremmin kuin omistajansa :D
Nyt taisi tulla pahemman luokan kusetusta. Katteet on kohdillaan kun kaupat ja sähköfirmat takoo kaikkien aikojen ennätyksiä ja ruokakauppiaat on mijonäärejä tulokuninkaita. Härskiä valehtelua ja petosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö joku sanoa onko juuston proteiini yhtä hyvää ravitsemuksellisesti kuin lihan proteiini? Tekeekö joku juustoa itse? Ohje olisi kiva.Juustossa on kovaa rasvaa väkisin melko runsaasti.
Juusto kannattaa hintansa puolesta jättää suosiolla kaupan hyllyyn. Juustoa ei mihinkään tarvitse, eikä leipää. Voi korvata halvimmilla hedelmillä ja puurolla. Puuroa voi syödä myös välipalaksi.
Eli Pjutinin taktiikka alkaa toimia.