Kävin juuri kaupassa ja voi hyvä luoja!
Muutamaksi päiväksi ostin ihan perus elintarvikkeita ja hinta lähes 30€!!! Miten ihmeessä tässä selviää jos ruoan hinta vielä kallistuu?
Kommentit (537)
Jahas jahas, avohoitopotilaat ovat heränneet kirjoittelemaan vauva-palstalle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin tänään kurkun 2,37eur.
Talvella ei tarvitse ostaa kurkkuja. Ostin eilen 4 kg lanttuja ja punajuuria, 2 €
Ruotsin telkkarin mukaan porkkanat olisivat jopa halventuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ostin pitkästä aikaa yksi päivä herkkuja, suklaalevy, patukka Ja cokis maksoivat yli 8e. No eipähän tarvi ostaa taas hetkeen.
Mä harkitsin tänään suklaalevyä piiiiiitkästä aikaa, mutta 3, 65 euroa näytti maksavan joten se siitä sitten.
Viimeksi kun ostin niin se maksoi alle kaksi euroa, olisiko ollut 1,79 euroa. No ilmankin pärjään kyllä.
No eihän toi ole mitään, kun ostat baarissa lonkeron se on yli 8 euroa.
Epäilemättä. Tosin kun en alkoholia käytä niin se on ihan yksi lysti vaikka se lonkero maksaisi 80 euroa tai 80 senttiä.
Tuo suklaalevy oli silti ihan poskettoman hintainen.
Ja kuten jo sanoin, onneksi pärjään ilmankin. Ja niin pärjäät sinäkin ilman lonkeroa ja etenkin jos sen hinta noin hirvittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi 2,37 euron kurkku on ryöstöhinta mutta kolme Fazerin suklaapatukkaa 2,5e kohtuuhintainen?
Kalorimäärä kurkussa on olematon, suklaapatukoissa korkea, siksi.
Hinnat taitaa olla jo nousseet melkein 50% ?
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan kalliiden kurkkujen käy: mätänevätkö heviosastolle kun kellään ei ole varaa ostaa tai kiinnostusta maksaa niin paljon.
Olen miettinyt ihan samaa ja tullut tulokseen, että mätänemään jäävät. Talvella media sitten kirjoittelee kilometritolkulla juttuja kauppojen äkillisesti suurenneesta ruokahävikistä ja kohtuuttomasta hiilijalanjäljestä päästäen kauppiaan toisensa perään itkemään asiasta. Kuluttajat tullaan näkemään syyllisinä ilmiöön ja mediassa tullaan oletettavasti myös näkemään paljon juttuja aiheesta "suomalaiset syövät nyt entistä vähemmän kasviksia ja hedelmiä" ja "suomalaisten elintavat ovat muuttuneet epäterveellisemmiksi". Itse ongelmakohtaan eli dramaattisesti nousseisiin hintoihin puututaan korkeintaan pikaisesti jossain sivulauseessa, koska pääpointtina on kauppiaiden huoli hävikistä, ei suinkaan kuluttajien huoli elintarvikkeiden hintojen rajusta noususta.
Vierailija kirjoitti:
Jossain yksittäisissä, harvoissa tuotteissa ehkä. Keskimäärin ei. Eipäs nyt liioitella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika sitkeästi ihmisten ostokäyttäytyminen ja kulutustottumukset pysyvät samoina, vaikka hinnat nousevat. Ehkä Suomessa on niin totuttu vakauteen, ettei sellainen sopeutuminen muuttuneeseen tilanteeseen tule luonnostaan. Toki hinnat ovat nousseet aikalailla kaikissa tuotekategorioissa, mutta harva yksittäinen tuote on sellaisenaan pakollinen elämän edellytys, joten ei ole kovin vaikeaa jättää niitä eniten kallistuneita tuotteita kauppaan ja muuttaa tottumuksiaan halvempien tuotteiden pariin.
Mutta kun ne halvimmatkin on kalliimpia kuin mitä ennen hintojen nousua. Sitten se laatu. 😀
Aika paljon säästää kun jättää einekset kaupan hyllyyn ja keittää vaikka juureksia tai puuroa välillä. Höystää sen vaikka tonnikalalla tai jauhelihalla. Helppoa, halpaa ja paljon vähemmän kaloreita ja lisäaineita..
Entäpä kun ei ole ennenkään ostanut eineksiä? Mistäs se säästö sitten revitään? Olen tehnyt ruoat alusta asti jo vuosia, kyllä ne hinnat nyt vaan on nousseet ihan kaikessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki hinnat on noussut? Ymmärrän että sota vaikutti ehkä joihinkin tuotteisiin mutta miksi kaikkien tuotteiden hintoja hilataan ylöspäin? Voiko joku avata tätä kun ihmetyttää.
Kaikki tuotteet pitää kuljettaa, varastoida, kuljettaa... Ja se kaikki maksaa kokoajan enemmän koska polttoaineet ja sähkö maksaa enemmän.
S-ryhmän ja Lidlin tukikohdat on kai sitten rakennettu eri tavalla kun asia ei heitä koske.. heillä logistiikkakin jostain syystä erilaista kun ei ole tullut moisia kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Olen K-ryhmän kaupassa osastovastaavana, eli huolehdin myös osastojeni hinnoista. Ostohinnat vaan nousee... Kuljetuskustannukset ja sähkönhinta vaikuttaa kaikkiin tuottajiin, ei vaan pysty pitämään hintoja ennallaan. Monet joutuu kokonaan lopettamaan ja siitä tulee sitten saatavuusongelmia :( hölmöä ajatella, että jos ostohinta kaupalle nousee niin kauppiaan pitäisi maksaa se omasta pussista ja olla nostamatta myyntihintaa samassa suhteessa.
Itse pystyn onneksi kaupanalan palkalla elämään ihan normaaliin tapaan, hyödynnän aina tarjoukset ja en ostele mtn ylimääräistä kuten herkkuja,alkoholia,limuja ym. Koirien ruuissa en säästä, ne syö paremmin kuin omistajansa :D
Ei pysty kun haluaa pitää voiton samana kuin ennen sotaa?
Kurkkua ei kannata ostaa, se on aivan pelkkää vettä, kuin myös vesimeloni, salaatit yms.
Kauppiaat itse tekee katteita ruoalle.
Miten se kanamunapaketin hinta on voinut nousta pilviin kun tuottajille ei makseta juuri sen enemp kuin aiemmin...
Lukekaa il juttu, jossa Kyösti Kaikkonen lataa täyslaidallisen kauppiaista, ne ei häviä yhtään tässä tilanteessa, päinvastoin!
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa miten jotkut juniorit eivät ole ilmeisesti kokeneet hintojen ja korkojen nousua. Kahvi ja tuore kala ovat varmaankin kallistuneet eniten mutta toisaalta asuntojen hintojen nousu on tasaantunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1.29e.
Mulla maksoi pieni kurkku 1,40€. Kilohinta oli lähemmäs 5 euroa.
32rl emboa maksoi syyskuun alussa 11.89e ja sen jälkeen on tullut kaksi korotusta: 13.59e --- 14.89e
Sähkön hinta laskee keväällä/kesällä ja nousee taas ensi syksynä koska meillä ei ole omaa tuotantokapasiteettia talviajalle. Tuulivoima tuottaa kyllä talvellakin mutta siirtoverkossa ei ole kapasiteettia niille jättimäisille tuulivoima farmeille joita suunnitellaan tai on rakenteilla.
Jos asuu omakotitalossa niin taitaapi olla viisasta pitää käytössä edelleen se öljylämmitys jos sellainen vielä on: siihen päälle varaava takka ja ilmalämpöpumppu. Maalämpöä sitten tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Kerrohan nyt vähän mitä ostit. Itse ostan 4 hengelle 4 päivän ruuat ja menee 60-80e.
No huhhuh. Aikamoista tuhlausta.
Vierailija kirjoitti:
Voi voi, että ihan 30 euroa, hirveetä, kauheeta, järkyttävää. Meillä menee 100 euroa kaksi kertaa viikossa + noutoruoat päälle. About 250 euroa per viikko.
No ei mikään ihme kun teillä on koko ajan rahat lopussa.
Onneksi asun yksin enkä ole perheellinen, monet perheelliset pulassa varsinkin kun kotona kasvavia nuoria,esim teinipojat syö ihan järkkyjä määriä eikä mikään riitä. Itse erittäin pienituloinen ja joutunut jättämään monta tuotetta hyllyyn, noille hintojen nousuille ei kukaan anna järkevää syytä aina toistavat mantraa koska se sota ja pakotteet,ei ne ei ole oikeita syitä vain tekosyitä!
Lidl mikään halpa ole. Pari päivää sitten kävin viimeksi. Ainakin kaikki juustot jätin hyllyynsä. Ei olleet lähelläkään halpaa. Oikeastaan vain paistopisteen tuotteita pystyin ostamaan. Kaikki muu kallista.
Työttömiä pidetään 9€ per päivä orjatyöleireillä, joista osa päästetään välillä tekemään töitä 1600 eurolla kuukaudessa, vaikka hinnat nousisivat tästä nykyisestä vielä miljoonakertaisiksi.
Eliitillä ei ole hätää vielä siinäkään markkinatilanteessa. Ei muuta kuin entistä prameempaa autoa alle ja toista miljoonalukaalia vielä paremmilla näköaloilla.