Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kaupasta ei saa enää kunnon leipää vaan pullaa ja jauhohöttöä?

Vierailija
19.10.2022 |

MItä tämä touhu on länsimaissa?

Ruisleipää kun ostaa niin pussissa lukee 64% ruisjauhoja ja loput on jotain ihan muuta? Tästäkö se länsimaiden rappio alkaa?

Kommentit (202)

Vierailija
41/202 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin täällä Jyväskylässä myydään lähes jokaisessa kaupassa 100% ruisleipää, jossa ei ole muuta kuin ruisjauhoa vettä ja suolaa. Useammalta valmistajalta jopa. 

Katsopas uudestaan sitä pussinkylkeä. Ja tunnustele leipää. Jos leivässä on kova kuori niin se on aitoa.

Vierailija
42/202 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin täällä Jyväskylässä myydään lähes jokaisessa kaupassa 100% ruisleipää, jossa ei ole muuta kuin ruisjauhoa vettä ja suolaa. Useammalta valmistajalta jopa. 

Katsopas uudestaan sitä pussinkylkeä. Ja tunnustele leipää. Jos leivässä on kova kuori niin se on aitoa.

Katson joka kerta. Ei ole tapana ostaa mitä sattuu, vaan luen aina tuoteselosteen. Vaikka katsoisin kuinka monta kertaa ei 100% ruisleipään ilmesty mitään muita aineksia kuin ruisjauhoja, suolaa ja vettä. Ei edes tunnustelemalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/202 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VaahtoVasara kirjoitti:

Leipomoista saa, ei leipätehtaista.

Yksinkertaistettuna: rahalla saa ja ihmiset eivät halua maksaa.

Minä löydän ainakin paikallisesta marketista kunnon leipää; luen tuoteselosteet, niistä leivän sisältö löytyy.

Mitä se kunnon leipä sisältää? Sinun mielestäsi.

Vierailija
44/202 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkeen on sotkettu k(a)uraa prkl

Vierailija
45/202 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmaan liian nuori, kun mulla ei ole aavistustakaan millaista kunnon leivän kuuluisi olla. Suurin osa kaupoissa myytävistä leivistä on mielestäni ihan hyviä.

Vierailija
46/202 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katson joka kerta. Ei ole tapana ostaa mitä sattuu, vaan luen aina tuoteselosteen. Vaikka katsoisin kuinka monta kertaa ei 100% ruisleipään ilmesty mitään muita aineksia kuin ruisjauhoja, suolaa ja vettä. Ei edes tunnustelemalla. 

Ja mitäs kaikkea siinä vedessä on? Lääkejäämiä, fluoria, raskasmetalleja jne.

Vierailija
47/202 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupoista kannattaa sivuuttaa kaikki tuotteet. Itse ostan vain vihannes-heviosastolta, joskus jotain maustetta ja säilykettä ja llihat kalat ja kanat tiskiltä. Kanaa ei ikinä kannata ostaa missään hemmetin rasioissa vaan aina kannattaa ostaa koko kana ja valmistaa itse. Nykyihminen ei vain viitsi ja maksaa mieluummin.

Mä olen kyllä vähän eri mieltä tuosta kanasta. Kilohinta on varmaan joo pienempi kokonaisessa, mutta siinä saat mukana sitten luut, nahat ja muut rääppeet. Kun ostan rasiassa olevia fileepihvejä tai suikaleita, maksan vain ja ainoastaan siitä hyvästä tavarasta eikä siinä ole mitään turhaa.

Maksat itseasiassa siitä turhasta kun ostat fileetä. Hyvän ja ravintopitoisen osan hylkäät :)

Vierailija
48/202 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mitäs kaikkea siinä vedessä on? Lääkejäämiä, fluoria, raskasmetalleja jne.

No eipä sitten muuta kuin syöt pelkkiä ruisjauhoja. Ei tule vedestä mitään jäämiä mukaan :D 

Vierailija
49/202 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsalleni sopii parhaiten kaura, ja pienistäkin kaupoista olen löytänyt leipiä, joiden viljasta 100 % on kauraa. On jopa monia vaihtoehtoja.

Vierailija
50/202 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän 5€ leivästä ole paha hinta.

No kyllä se on aika korkea hinta. Mitä leipä maksoi mummoaikoina 90 luvulla? Ja oli aitoa.

En muista mutta 100 markalla sai reilusti viikon ruokaostokset yhdelle hengelle. Pärjäättekö nykyään 20€?

Pärjään jos ostan kaikki raaka-aineina ja teen itse. Tekisin jos olisi aikaa.

Vierailija
51/202 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tajua miksi suomalaiset "tunnetaan" ruisleivän syönnistä, vaikka eihän nykyään juuri kukaan syö ruisleipää. Joku ruispala ei ole ruista nähnytkään.

Vierailija
52/202 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän 5€ leivästä ole paha hinta.

No kyllä se on aika korkea hinta. Mitä leipä maksoi mummoaikoina 90 luvulla? Ja oli aitoa.

Muistan hämärästi rieskojen ja ruisleipien hintoja jotain 5-6 markan välillä. Saako nykyään alle eurolla leipää? Voiko edes saada?

Vierailija
53/202 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupoista kannattaa sivuuttaa kaikki tuotteet. Itse ostan vain vihannes-heviosastolta, joskus jotain maustetta ja säilykettä ja llihat kalat ja kanat tiskiltä. Kanaa ei ikinä kannata ostaa missään hemmetin rasioissa vaan aina kannattaa ostaa koko kana ja valmistaa itse. Nykyihminen ei vain viitsi ja maksaa mieluummin.

Tätä ei porukka tajua. Ostaavat rintafileen 6€. Tuolla tavalla kanalle tulee paloiteltuna jotain 30€ hintaa. Pakasteena kanan saa kokonaisena alle 10€. Valitettavasti Suomessa myytävät kanat on ihan saatanan pieniä.

Vierailija
54/202 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina on ihminen halunnut ostaa toiselta, kuin tehdä itse. Miten muuten leipomoita olisi koskaan syntynyt, jos kaikki olisivat leiponeet itse?

Ei minulla leipomoita vastaan mitään olekaan vaan puolivalmisteita, jotka ei ole kuin kusetusta ja rahastusta ja ihmisten terveyden pilaamista.

Vierailija
55/202 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä ei porukka tajua. Ostaavat rintafileen 6€. Tuolla tavalla kanalle tulee paloiteltuna jotain 30€ hintaa. Pakasteena kanan saa kokonaisena alle 10€. Valitettavasti Suomessa myytävät kanat on ihan saatanan pieniä.

Kaikilla ei ole tarvetta venyttää senttiä. Silloin voi ostaa rintafileen 6€ hintaan täysin ongelmitta. Ei kyse ole tajuamisesta, vaan siitä, että haluaa käyttää aikansa muuhun kuin kanan pilkkomiseen. 

Vierailija
56/202 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulet sä että nykyajan instapimperoista on kokonaista kanaa käsittelemään? "Iik!" "Hyi!" "Ällöttävää!" "Sairasta!"

Vierailija
57/202 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laatu leipään joutuisi panostamaan ja sillä kauppiaan on hankala maksimoida voittoja minimoimalla kuluja kun se ei mene enää kaupaksi. Kaupoissa olevat leivät on juuri niitä millä saa maksimaalisen katteen kun ne on mauttomia ja hajuttomia

Vierailija
58/202 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etsi käsiisi Meriläisen leipomon juureen tehtyä ruisleipää -sis. vain täysjyväruista, vettä ja suolaa. Parasta koskaan syömääni leipää!

https://merilaisenleipomo.fi/tuotteet/

Tuo on sitä mitä tarvitaan koko Suomeen. Ei sitä saatanan tehdaspullaa.

Vierailija
59/202 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä leivon leipäni nykyään muista aineksista kuin ns. kotimaisesta viljasta. Palkokasveista jauhetut jauhot sisältävät rutkasti enemmän ravintoaineita ja kuitujakin on.

No hyi helvetti. Palkokasvit kannattaa kule valmistaa ihan niiden omien reseptien mukaan.

Vierailija
60/202 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina on ihminen halunnut ostaa toiselta, kuin tehdä itse. Miten muuten leipomoita olisi koskaan syntynyt, jos kaikki olisivat leiponeet itse?

Ei minulla leipomoita vastaan mitään olekaan vaan puolivalmisteita, jotka ei ole kuin kusetusta ja rahastusta ja ihmisten terveyden pilaamista.

Mistä kohtaa ne ovat kusetusta ja rahastusta ja ihmisten terveyden pilaamista? Niissä lukee, mitä sisältävät, ja toki, niistä pitää maksaa, semmoiset on markkinat, eikä ruoka terveyttä pilaa, vaan miten sitä ruokaa käyttää.