Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kaupasta ei saa enää kunnon leipää vaan pullaa ja jauhohöttöä?

Vierailija
19.10.2022 |

MItä tämä touhu on länsimaissa?

Ruisleipää kun ostaa niin pussissa lukee 64% ruisjauhoja ja loput on jotain ihan muuta? Tästäkö se länsimaiden rappio alkaa?

Kommentit (202)

Vierailija
21/202 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa leivistä, joiden nimessä tai pakkauksessa lukee "täysjyväleipä", sisältävät täysjyvää vain osan leivontaan käytetyistä jauhoista, tavallisimmin lisänä on myös puhdistettuja vehnäjauhoja. Lisäksi ruisleivissä on usein vehnägluteenia, siirappia, sokeria ja muita täyteaineita. Vehnägluteeni voi etiketissä olla myös nimellä vehnäproteiini.

Vehnägluteeni tekee vaaleasta leivästä "höttöisen" tai monen kuluttajan mielestä "ihanan pehmeän".

Vierailija
22/202 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei kunnon ruisleipää enää saa, kaikki on jatkettu jollain muulla ja maku ihan muuta kuin kunnon rukiista.  Ja nyt on sitten tullut tämä kaurahömpötys.  Joka ikinen leipä on jotain kaurajuttua.  Itse en yhtään tykkää kaurasta, siinä on joku imelä maku, mistä en pidä.  Mutta ilmeisesti kaikki muut tykkää, kun sitä niin paljon tarjotaan.  

Puhumattakaan, että siitä kaurasta tehdään nykyään melkein kaikki muukin.  

Onneksi niissä muissa on sentään vielä valinnanvaraa, ei ole pakko ostaa kaurajugurttia.

Ranskanleipä ei ole enää sitä mitä ennen.  Pehmeäkuorista mössöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/202 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ennen ranskanleipä ollut kunnon leipää ja lauantaimakkaraviipaleen kanssa terveellinen vaihtoehto?

Ranskanleipäkin oli aikoinaan kokojyvää. Ei ole enää.

Ranskanleipä on aina ollut pullaa.

Kun sinulla vatsatauti syö ranskista sellasenaan.ei mitän pälle. sitoo vatsan pöpöt itseesi ja teetä,nopettaa vatsataudista paranemisen.Niin lapsilla kuin aikuisilla.Leipiä löyttyy kyllä monen sorttisia kun maksat leivästä. Mene isoon KKK-kauppaan tai Citymarket valintaa on .Kuin Prismoissa.Ainakin Itä-Keskuksen lähiöissä ja kaupoissa.

Vierailija
24/202 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä leivon leipäni nykyään muista aineksista kuin ns. kotimaisesta viljasta. Palkokasveista jauhetut jauhot sisältävät rutkasti enemmän ravintoaineita ja kuitujakin on.

Vierailija
25/202 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupoista kannattaa sivuuttaa kaikki tuotteet. Itse ostan vain vihannes-heviosastolta, joskus jotain maustetta ja säilykettä ja llihat kalat ja kanat tiskiltä. Kanaa ei ikinä kannata ostaa missään hemmetin rasioissa vaan aina kannattaa ostaa koko kana ja valmistaa itse. Nykyihminen ei vain viitsi ja maksaa mieluummin.

Vierailija
26/202 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porokylän leipää pyydä tilaamaan kauppaan.

Sitä meilläkin ostetaan.

Vierailija
27/202 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ennen ranskanleipä ollut kunnon leipää ja lauantaimakkaraviipaleen kanssa terveellinen vaihtoehto?

Ranskanleipäkin oli aikoinaan kokojyvää. Ei ole enää.

Ranskanleipä on aina ollut pullaa.

Ei ollut vielä 1800-luvulla. Tehtaista se alkoi nykyinen ranskis 1800 lopulla tulemaan.

Vierailija
28/202 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

VaahtoVasara kirjoitti:

Leipomoista saa, ei leipätehtaista.

Yksinkertaistettuna: rahalla saa ja ihmiset eivät halua maksaa.

Minä löydän ainakin paikallisesta marketista kunnon leipää; luen tuoteselosteet, niistä leivän sisältö löytyy.

Vierailija
29/202 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän 5€ leivästä ole paha hinta.

No kyllä se on aika korkea hinta. Mitä leipä maksoi mummoaikoina 90 luvulla? Ja oli aitoa.

Vierailija
30/202 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän 5€ leivästä ole paha hinta.

No kyllä se on aika korkea hinta. Mitä leipä maksoi mummoaikoina 90 luvulla? Ja oli aitoa.

En muista mutta 100 markalla sai reilusti viikon ruokaostokset yhdelle hengelle. Pärjäättekö nykyään 20€?

Vierailija
31/202 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kaipaa mitään 100% ruiskönttiä. Lempparini ovat Ruispalojen ohuen ohuet viipaleet ja vaaleista leivistä se Fazerin Leipureiden harmaassa pussissa myytävä vaalea hapanjuurileipä. Ihanan rapea kuori.

Vierailija
32/202 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupoista kannattaa sivuuttaa kaikki tuotteet. Itse ostan vain vihannes-heviosastolta, joskus jotain maustetta ja säilykettä ja llihat kalat ja kanat tiskiltä. Kanaa ei ikinä kannata ostaa missään hemmetin rasioissa vaan aina kannattaa ostaa koko kana ja valmistaa itse. Nykyihminen ei vain viitsi ja maksaa mieluummin.

Aina on ihminen halunnut ostaa toiselta, kuin tehdä itse. Miten muuten leipomoita olisi koskaan syntynyt, jos kaikki olisivat leiponeet itse?

Vierailija
33/202 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen itsekin ihmetellyt. Meidän lähimmässä citymarketissa on valtava leipäosasto. En ole koskaan laskenut, mutta varmaan lähemmäs 100 erilaista leipävaihtoehtoa.. Mutta etsipä perinteistä paperipussiin pakattua 100%:sta ruislimppua ilman siivutuksia,, niin löytyy harvoin! Entisaikaan pikkukaupasta meidän tienoilla saattoi löytää kaupasta viisi leipävaihtoehtoa, niistä ruislimppu oli aina yksi! Tuonne kauppaan tulee perjantaisin yhteen nurkkaan, yhden leipomon tuotteet erikseen ja jos silloin sattuu kauppaan, niin saat ostettua sen ruislimpun. Ja on kuitenkin Citymarket, eikä mikään pikkualepa.

Tottakai löytyy ties mitä cashewkarpalociabattaa, valmiiksi siivutettuja leipiä, joissa on perunaa ja vehnää vaikka kutsuvat ruisleiväksi jne paahtoleipävaihtoehtoja on toistakymmentä.

Käyn usein Prismassa. Kaikeka muuta saan ja tykkään ostoskärryn täyteen, mutta leipäosastolla kun puristelen pusseja, niin kaikki jää hyllyyn. Ja sitä leipälaaria on kymmeniä metrejä...

Vierailija
34/202 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsi käsiisi Meriläisen leipomon juureen tehtyä ruisleipää -sis. vain täysjyväruista, vettä ja suolaa. Parasta koskaan syömääni leipää!

Vierailija
35/202 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman... Ja tullut muutenkin siihen tulokseen, että jos haluaa syödä hyvin nykyään Suomessa, niin kaikki pitää tehdä itse aidoista raaka-aineista.

Vierailija
36/202 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täältä saa enää edes Pietarin Limppua!

Siis ihan suomalainen leipä, tuolla nimellä ollut mehevän tiivis hapanleipä, eikä vastineita ole.

Vierailija
37/202 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etsi käsiisi Meriläisen leipomon juureen tehtyä ruisleipää -sis. vain täysjyväruista, vettä ja suolaa. Parasta koskaan syömääni leipää!

Saakohan näitä maaseuduille. Meillä on nimittäin sama ongelma. Leipomot ajettiin alas ja kaikki leipä tänne tulee tehtaista. Ja kaikki on pullaa. En käsitä miten jengi voi syödä tätä eikä huomaa eroa.

Vierailija
38/202 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin täällä Jyväskylässä myydään lähes jokaisessa kaupassa 100% ruisleipää, jossa ei ole muuta kuin ruisjauhoa vettä ja suolaa. Useammalta valmistajalta jopa. 

Vierailija
39/202 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jälkiuunileipää on.

En jaksa purra. Liian kovaa.

Vierailija
40/202 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kyllä vähän eri mieltä tuosta kanasta. Kilohinta on varmaan joo pienempi kokonaisessa, mutta siinä saat mukana sitten luut, nahat ja muut rääppeet. Kun ostan rasiassa olevia fileepihvejä tai suikaleita, maksan vain ja ainoastaan siitä hyvästä tavarasta eikä siinä ole mitään turhaa.