Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yle: 62 000 kotitaloutta tippunut köyhyyteen hintojen nousun takia

Vierailija
19.10.2022 |

Se on paljon. Itsellä on ruokakori kaupassa kyllä muuttunut, vaikka hyvätuloinen olenkin. Miten teillä on vaikuttanut?

Kommentit (416)

Vierailija
341/416 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ollut tarkka kaupassa. Ostan edullisia tuotteita ja käytän hyödykseni ilta-alet. Käyttötavarat ostan yleensä aina alennusmyynneistä, todella harvoin mitään normaalihinnalla. Lemmikkien ruokia tilaan aina kerralla isompia määriä, se on edullisempaa.

Minulla loppuu sähkösoppari 31.12. ja ensi vuonna maksan sähköstäni viisinkertaisen hinnan! Olen nuuka sähkönkäyttäjä, joten en juuri voi siitä enää säästää. Ruokaa teen kerralla paljon ja varmaan ensi vuonna vielä enemmän ettei liesi/uuni lämpene edes joka viikko. 

Vierailija
342/416 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä on hauska lukea kun porukka luulee että Suomen eliitti on kyhännyt talouden laskusuhdanteen lypsääkseen köyhiä.

Miten voi aikuiset ihmiset olla näin ulalla maailman tilanteesta?

Hauskaa mutta toisaalta myös tosi surullista.

Sinulla on liian suuret luulot itsestäsi. Sinun pennosesi ei kiinta ketään. Eihän köyhistä saa mitään kun niillä ei ole rahaa.

Suomalaiset yritykset ovat tahkonneet voittoa vuosikaudet. Niiden omistajat ja työntekijät ovat koko ajan lypsäneet rahaa ulkomailta.

Ei minulla ole mitään luuloja.

Mutta täällä on useampikin palstailija sitä mieltä että Suomen hallitusta pitää syyttää tästä tilanteesta. Että kaikki tämä hintojen nousu ja yleinen kurjuus johtuu Sannasta ja kavereista.

Jos se olisikin niin että Suomi pystyisi hallitsemaan maailmaa.

Ja sitten vielä on nämä jotka miettivät että rikkaat tässä vaan rikastuu meidän köyhien avustuksella.

Niin kuin totesin, hauskaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/416 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, vihersiirtymä toimii!

Hinnat nousee ja lobbarit, heidän taustapisnekset keräävät satumaiset voitot.

Vierailija
344/416 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhille Ohisalo antaa neuvon, vaihtakaa (toimiva, halpa) diesel-auto, sähköautoon (kallis, lyhytkestoinen)

niin taloushuolet on ohi.

Helppoa, miksette tee niinkuin Ohisalo neuvoo?  Tesla-kauppaan siitä.

.

Maria Ohisalo Joensuussa: ”Kun diesel-auto vaihtuu sähköautoon, poistuu omasta taloudesta yksi huoli”

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/c6c6babe-e6f3-4dd5-a9d2-bf903ff48…

Vierailija
345/416 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä on kaupoissa työkokeilussa hyllyttämässä tavaroita työttömyyskorvauksella.

Moderni orja. Työtä ja katto pään päälle betonibunkkerista. Varallisuutta ei saa kertyä. Sama meininki kuin tuhansia vuosia sitten. Ainoa ero on ettei koko päivää tarvitse olla pellolla.

On tässä yksi ero niihin muinaisiin aikoihin nähden. Nykyisin työnantaja (orjaisäntä) olettaa, että työntekijä (orja) maksaa siitä, että menee töihin. Että eipä paljoa kyyneliä tule sen tosiasian tiimoilta, että se töihin meneminenkin maksaa. Työttömiä simputetaan kaiken maailman palkattomiin himmeleihin, mutta orjan pitäisi pitää euroopan kalleimmaksi laskettavaa autoa sen asian vuoksi.

Silloin tuhat vuotta sitten sentään orjalle tarjottiin ruoka, että pysyi hädintuskin hengissä ja se kyllä ihan haettiin aina töihin...

Vierailija
346/416 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli rahaa syödä lähinnä vain halvinta moskaa, nyt on varaa syödä halvinta moskaa vain joka toinen päivä.

Kympin tytöt hoiti hommat hienosti.

Tarkennapa minulle, miten hallitus vaikuttaa ruuan hintaan?

Vierailija
347/416 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu pahalta köyhien lapsiperheiden puolesta. Oma lapsuus oli myös hyvin köyhä, muistan sen hyvin, kun ei ollut ikinä rahaa tai ruokaa kotona. Päätin jo nuorena, että samaa en halua omille lapsilleni, jos sellaisia joskus saan. Olen opiskellut paljon ja ollut ahkera töissä. Palkka ei ole mikään kauhean suuri, mutta yli keskitason kuitenkin. Ja olen naimisissa ja meillä on 3 lasta. Miehelläni on hyvä palkka. Kyllä meillä on jotain karsimista tehty menoissa, ainakin itse koitan vähentää omat vaate- ja tavaraostokset minimiin. En osta mitään ylimääräistä tällä hetkellä. Palveluissa ei olla vielä karsittu, käydään kampaajalla, joskus ulkona syömässä, matkoilla.

Vierailija
348/416 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä on kaupoissa työkokeilussa hyllyttämässä tavaroita työttömyyskorvauksella.

Moderni orja. Työtä ja katto pään päälle betonibunkkerista. Varallisuutta ei saa kertyä. Sama meininki kuin tuhansia vuosia sitten. Ainoa ero on ettei koko päivää tarvitse olla pellolla.

Näin juuri. Onneksi olen pystynyt välttämään työkokeilut sun muut pelleilyt vaikka pitkään työtön jossain vaiheessa olinkin. En suostuisi tekemään töitä ilman asiankuuluvaa palkkaa. Opintoihin kuuluvat harjoittelut on sitten eri asia.

Vierailija
349/416 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samalla K-kauppiaat tekevät ennätystulosta ja ennätyskatteita. Miksei tästä nouse meteliä, vaan suostumme maksamaa vessapaperista kaviaarin hintaa?

En minäkään hyväksy sitä jos kaupat tekevät voittoa. Sodan takia hyväksyn hinnat, ehdottomasti, mutta jos k-ryhmä hyötyy ihmisten hädästä niin sitä en.

Mene prismaan? Minä en ainakaan maksa siitä surkeasta Pirkka vessapaperista naurettavaa hintaa. Hinta oli liian korkea jo aiemmin laatuun nähden.

Keskustelun innoittamana taidan luopua k-ryhmän kaupoista kokonaan. Jotain pientä voin hakea jos on pakottava tarve.

Vierailija
350/416 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä on hauska lukea kun porukka luulee että Suomen eliitti on kyhännyt talouden laskusuhdanteen lypsääkseen köyhiä.

Miten voi aikuiset ihmiset olla näin ulalla maailman tilanteesta?

Hauskaa mutta toisaalta myös tosi surullista.

Sinulla on liian suuret luulot itsestäsi. Sinun pennosesi ei kiinta ketään. Eihän köyhistä saa mitään kun niillä ei ole rahaa.

Suomalaiset yritykset ovat tahkonneet voittoa vuosikaudet. Niiden omistajat ja työntekijät ovat koko ajan lypsäneet rahaa ulkomailta.

Ei minulla ole mitään luuloja.

Mutta täällä on useampikin palstailija sitä mieltä että Suomen hallitusta pitää syyttää tästä tilanteesta. Että kaikki tämä hintojen nousu ja yleinen kurjuus johtuu Sannasta ja kavereista.

Jos se olisikin niin että Suomi pystyisi hallitsemaan maailmaa.

Ja sitten vielä on nämä jotka miettivät että rikkaat tässä vaan rikastuu meidän köyhien avustuksella.

Niin kuin totesin, hauskaa.

Ei ne rikkaatkaan rikastu jos maa on köyhä eikä raha liiku.

Sehän se on sosialistien tarkoitus.

Vierailija
351/416 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pennonen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samalla K-kauppiaat tekevät ennätystulosta ja ennätyskatteita. Miksei tästä nouse meteliä, vaan suostumme maksamaa vessapaperista kaviaarin hintaa?

En minäkään hyväksy sitä jos kaupat tekevät voittoa. Sodan takia hyväksyn hinnat, ehdottomasti, mutta jos k-ryhmä hyötyy ihmisten hädästä niin sitä en.

Mene prismaan? Minä en ainakaan maksa siitä surkeasta Pirkka vessapaperista naurettavaa hintaa. Hinta oli liian korkea jo aiemmin laatuun nähden.

Keskustelun innoittamana taidan luopua k-ryhmän kaupoista kokonaan. Jotain pientä voin hakea jos on pakottava tarve.

Haluat tilalle Neuvostoliiton kaupat?

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/wp-content/uploads/2019/06/20yearssinc…

Vierailija
352/416 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu pahalta köyhien lapsiperheiden puolesta. Oma lapsuus oli myös hyvin köyhä, muistan sen hyvin, kun ei ollut ikinä rahaa tai ruokaa kotona. Päätin jo nuorena, että samaa en halua omille lapsilleni, jos sellaisia joskus saan. Olen opiskellut paljon ja ollut ahkera töissä. Palkka ei ole mikään kauhean suuri, mutta yli keskitason kuitenkin. Ja olen naimisissa ja meillä on 3 lasta. Miehelläni on hyvä palkka. Kyllä meillä on jotain karsimista tehty menoissa, ainakin itse koitan vähentää omat vaate- ja tavaraostokset minimiin. En osta mitään ylimääräistä tällä hetkellä. Palveluissa ei olla vielä karsittu, käydään kampaajalla, joskus ulkona syömässä, matkoilla.

Monet 60-80 luvuilla syntyneistä ovat köyhistä perheistä kotoisin. Mutta nykyisin jollei ole elämän hallinnan ongelmia mm. päihde ja peliongelmaisia tai uusavuttomia, ei niin köyhiä pitäisi olla ettei ole rahaa ja ruokaa ja paljon avustetaan vähävaraisia. En muista että ennen olisi ollut mitään avustuksia, ainoastaan sukulaiset vähän avustivat. 

Nykyään varallisuus erot vaan näkyvät ihan sen takia kun äärettömän varakkaiden osuus on kasvanut ja sitten vertaillaan niihin mitä ne pystyvät hankkimaan ja saamaan kalliita elämyksiä koko ajan. 

Meillä on tiedetty jo ajat sitten ettei tämmöinen nousukausi voi jatkua loputtomiin laittaen säästöön eikä matkustelemiseen, valiten halvempia huveja jo senkin takia kun voi tulla sairauksia ja työttömyyttä, lomautuksia. Nyt siitä on sitten hyötyä kun hinnat nousee ja tulee yllättäviä kuluja. Ei joudu kuusen juurelle asumaan ja sossun luukulle kerjäämään ihan äkkiä. 

Väitäittäisin että köyhistä oloista lähtöisin on helpompaa palata niin sanotusti pula-aikoihin, ettei mielenterveys järky niin kuin sellaisilla jotka eivät ole sitä kokeneet 😁

Vierailija
353/416 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetin yli 50 euron viinien ostamisen. Halvemmallakin saa ihan kunnollisia

Kyykyllä saa saman pöhnän !

Vierailija
354/416 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitusohjelma: ”Suomi voi olla kokoaan suurempi ilmasto- ja kestävyyshaasteen ratkaisijana – meillä voi olla pieni jalanjälki, mutta suuri kädenjälki.” Suomi pyrkii maailman ensimmäiseksi fossiilivapaaksi hyvinvointiyhteiskunnaksi.

Ei siten tullut demareiden äänestäjille mieleen että te maksatte tämän tämän kokeilun kustannukset ihan itse. Nyt te maksatte ja itkette.

Vierailija
355/416 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ollut tarkka kaupassa. Ostan edullisia tuotteita ja käytän hyödykseni ilta-alet. Käyttötavarat ostan yleensä aina alennusmyynneistä, todella harvoin mitään normaalihinnalla. Lemmikkien ruokia tilaan aina kerralla isompia määriä, se on edullisempaa.

Minulla loppuu sähkösoppari 31.12. ja ensi vuonna maksan sähköstäni viisinkertaisen hinnan! Olen nuuka sähkönkäyttäjä, joten en juuri voi siitä enää säästää. Ruokaa teen kerralla paljon ja varmaan ensi vuonna vielä enemmän ettei liesi/uuni lämpene edes joka viikko. 

Kannattaa ymmärtää että tämä on uusi normaali tästä eteenpäin.

Jos haluaa palata vanhaan elintasoon niin 4 vuoden välein voi äänestää itsensä tästä kokeilusta ulos.

Vierailija
356/416 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli rahaa syödä lähinnä vain halvinta moskaa, nyt on varaa syödä halvinta moskaa vain joka toinen päivä.

En ole tuo jolle vastasit, mutta hallitus voisi vaikuttaa ruoan hintaan laskemalla arvonlisäveroa. Vaan eipä hallitusta näytä kiinnostavan. Kehitysapuun törsätään miljoonia, mutta oman maan kansalaisia ei haluta auttaa.

Vierailija
357/416 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on köyhä tai vähävarainen niin ei pitäisi ahnehtia liikaa ruokittavia hyvinä aikoinakaan, kuten liikaa lapsia, lemmikkejä olettaen että kyllä yhteiskunta avustaa ja pitää huolen. Eikä ahnehdi liian isoja velkoja. Se on vain raaka totuus valitettavasti. Törkeintä kun sysätään vastuuta muille omista valinnoista kun minä nyt halusin vain ihan kaiken laskematta omaa budjettia niin ettei se kestä yhtään kriisiaikojen muutoksia. Kamalaa on se sitten luopumisen tuska entisestä totutusta elintasosta. 

Vierailija
358/416 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirryn kokonaan Lidlin asiakkaaksi ja ostan aina vain sitä lihaa, mikä milloinkin on tarjouksessa. Kaikista tuotteista valitsen halvimman vaihtoehdon. Yllättävän paljon säästää tällä tavalla, kun vertaa että asioisi kalliisa duopolin kaupoissa ja ostaisi normihintaista. Etenkin lihat kannattaa ostaa aina vain tarjouksesta. Vaikka en heti käyttäisi, niin ostan jos tarjouksessa on ja pistän pakkaseen. Käytän sitten myöhemmin.

Vierailija
359/416 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo jolle vastasit, mutta hallitus voisi vaikuttaa ruoan hintaan laskemalla arvonlisäveroa. Vaan eipä hallitusta näytä kiinnostavan. Kehitysapuun törsätään miljoonia, mutta oman maan kansalaisia ei haluta auttaa.

Rikkaan maan pitää auttaa vähä osaisempia tai muuten kun otettaisiin ne kaikki tänne niin tulisi paljon kalliimmaksi. Tulevaisuudessa ilmastonsa tuhonneet kyllä täyttää tätä pientä erä maata, niin se on hyvä kun kaikkien ei ole pakko lisääntyä eikä sitä paheksuta ettei täytä maata ja tee veronmaksajaa tai verojen nostajaa 😃 Se on ihan venäläistä rulettia kumpiko siitä tulisi 🤣

Vierailija
360/416 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on joutunut köyhäilemään, säästämään, tinkimään ja kituuttamaan jo vuosikausia, ajatus vieläkin tarkemmasta taloudenpidosta tuntui ensin mahdottomalta. Mutta yllättävästi vieläkin löytyy nipistettävää ja järkeistettävää, kun tilanne on tiukka.

Ruokien suhteen ne tutut: punalaput, halpamerkit, kauden kasvikset ja yksinkertainen kotiruoka. Gluteenittomana olen siedättänyt vatsaa enemmälle kauralle ja siitä leivon leivätkin yhä enemmän itse, milloin missäkin muodossa, sillä kaupan gluteeniton leipä on hintavaa jo -60% -alestakin ostettuna.

Mitään tilattuja lehtiä tai palveluita, joista enää tinkiä, ei ole ollut vuosiin. Puhelinliittymät ne perus-halvimmat tai latausliittymät, joissa ei kk-maksuja. Nettihommat hoidetaan kotona kiinteän laajakaistan kautta.

Ei tietenkään ole käyty eikä käydä missään ulkona syömässä tai muissa huvituksissa. Kampaajalla viimeksi joskus ennen koronaa ja nyt leikkaan itse latvat. Kun on puolipitkät, ei niin nuukaa. Lasten hiukset leikkurilla jo yli 20 v, nyt aikuisia, mutta edelleen näin, ei ole vaikeaa. Juuri jouduin  ostamaan kolmannen leikkurin, kun entinen hyytyi.

Ei vaatteita, kenkiä tms. kuin pakolliset rikki menneiden tilalle eli ei paljon mitään.

Auto on oltava jo työn takia, mutta muita ajoja karsittu minimiin.

Sähkösoppari meni kesällä uusiksi, mutta onneksi nykymittapuulla varsin edullinen määräaikainen. Silti tarkkana sähkön käytön kanssa.

Suihkuaikoja lyhennetty. Seuraavaksi on tarkoitus hommata vettä säästävä suihkupää. Uskon että tuottaa säästöä meillä.

Ja meidän köyhäily ei muuten johdu siitä, etteikö olisi opiskeltu korkeakoulututkintoja ja oltu yritteliäitä, vaan paljon huonoa tuuria ja sairauksia löytyy taustalta. Elämä kun ei aina suju suunnitelmien mukaan.