Kun erosit sairaalloisesta suhteesta, oman hyvinvointisi tähden. Miten sait itsesi olemaan säälimättä toista osapuolta? Vaikeaa.
Tiedän, ettei muuta vaihtoehtoa ole.
Inhoan kuitenkin olla ilkeä ihminen vaikka sitä minulle ollaan todenteolla oltu, jo vuosia.
Estot ja täydellinen kylmyys, lähteminen oli ainoa vaihtoehto. Miksi tunnen syyllisyyttä? Ja milloin tämä loppuu?
Yritän realisoida tilannetta ja olla ylpeä itsestäni, etten ole enää siinä minua alistavassa suhteessa, jossa rajat ja itsetuntoni rikottiin. En ole enää sama ihminen ollut kun tapasin tämän ihmisen. Kaikki meni pieleen ja nyt on uusi elämä edessä taas.
Voin kuulla tuon ihmisen äänen ajatuksissani. Hän kertoo kuinka väärin olen tehnyt kun estin kylmästi ja haukkuu minut maanrakoon ja kertoo mitä olisi toivonut elämältä kanssani ja kuinka rakasti mutta en ollut sen arvoinen. Tiedän ettei hän syytä itseään vaan minua.
Hän oli se joka oli väkivaltainen ja uhosi, vei aivan liikaa minulta. Haluan vain toipua tästä, siksi estin hänet enkä halua enää nähdä.
Miksi tunnen syyllisyyttä?
Kommentit (45)
Useamman eron kokeneena on helpompi olla säälimättä kun huomaa helpommin millaisia hyväksikäyttäjiä kaikki kumppanit ovat olleet vaikka ovat olleet todella erilaisia ihmisiä
Sääli on sairautta ja empatiasta ei ole mitään käytännön hyötyä. Ole fiksu ja ajattele järjellä äläkä tunteilla
Veikkaan, että saat saman diagnoosin, kun pääset psykiatrin juttusille - toivottavasti on hyvä psykiatri, niissäkin on eroja. Itse kävin ensin yhdellä, joka ei valitettavasti ymmärtänyt ollenkaan väkivaltaisen suhteen mekanismia, mutta sitten löytyi aivan mahtava psykiatri, joka todellakin tietää mistä on kyse.
Tunteiden ja tunteettomuuden vaihtelu on tuttua itsellenikin. Sekin kuuluu traumatisoitumiseen. Välillä puhun kaikesta kokemastani kuin kuvailisin päivän ruokaostoksia, joskus taas muistojen mukana saattaa nousta myös tunteita pintaan. Suurimmaksi osaksi ne ovat kuitenkin jäässä, etenkin negatiiviset tunteet. Pystyn tuntemaan iloa, mutta etenkään vihaa en vain kykene tuntemaan, joskus pieniä kiukun leimahduksia, mutta nekin lähinnä muihin ihmisiin kohdistuen, jos olen joutunut kokemaan vääryyttä. Enemmän siitäkin tosin tulee vain lamaantunut, lannistunut ja toivoton olo.