Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Silmissä salamoi + hengenahdistus

Vierailija
17.10.2022 |

Eilen näin pari oranssia valonvälähdystä näkökentän reunassa ja tänään on koko päivän ollut lievää hengenahdistusta. Muutenkin viime päivinä ollut vähän etova olo. Aiemmin päivällä oli myös niska kipeä.

Kärsin migreenistä joten valonväläykset eivät yksinään huolestuttaisi, mutta aloinpa tässä nyt miettimään mikä oikein vaivaa, kun on näitä muita epämääräisiä oireita. Jotenkin en nyt osaa yhdistää näitä välähdyksiä tähän muuhun huonoon oloon. Pitääkö olla huolissaan?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

korona tai koronarokote syynä

Vierailija
2/13 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välähdyksen lisäksi mun migreeniä enteilee niskajumi ja haju harhat tai hapan olo. Henkeä ei ole koskaan ahdistanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkea verenpaine saa näkymään silmien sivussa salamoita. Hengenahdistus, sydänoireita?

Vierailija
4/13 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

korona tai koronarokote syynä

Niinpä niin. Entä sitten, jos ei ole kumpaakaan hankkinut?

Vierailija
5/13 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä se on kun lihoo.

Vierailija
6/13 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkea verenpaine saa näkymään silmien sivussa salamoita. Hengenahdistus, sydänoireita?

Normaalisti minulla on matala verenpaine. Toki en nyt ole sitä aikoihin mittauttanut. Perjantaina kävin vähän reippaammalla lenkillä. Katsoin nyt apista, että syke noussut silloin päälle 170.

Vierailija
7/13 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä se on kun lihoo.

Voihan se olla. Painan nyt 48kg, mutta myönnän, että pari lisäkiloa on tässä vuosien mittaan tullut.

No ei ehkä kuiteskaan siitä nyt ole kyse. Kiitos huolenpidosta.

Vierailija
8/13 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välähdyksen lisäksi mun migreeniä enteilee niskajumi ja haju harhat tai hapan olo. Henkeä ei ole koskaan ahdistanut.

Joo se hengenahdistus minua tässä hämääkin. Muuten menisi migreenin piikkiin ja sivuuttaisin koko jutun.

Vierailija
9/13 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hengenahdistus voi tulla jos hätäännyt migreenikohtauksesta

Vierailija
10/13 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hengenahdistus voi tulla jos hätäännyt migreenikohtauksesta

Voiko tulla vieläkin yllättäen, vaikka olisi jo sellaiset +20 vuotta elänyt migreenidiagnoosin kanssa? Jotenkin vaikea kuvitella, että tiedostamatta olisin nyt jotenkin hätääntynyt.

Nykyään migreenikohtaukseni ovat kaiken lisäksi paljon lievempiä kuin lapsena, jolloin kipu oli niin kovaa, että laatta lensi ja teki mieli hakata päätä seinään. Aiempaan verrattuna sanoisin, että kohtaukset ovat suorastaan helppoja nykyään.

Vierailija
11/13 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasiaisen irtauma aiheuttaa salamointia, mutta ei hengenahdistusta tai muita oireita. Lasiaisen irtauma tulee usein iän mukana, jopa 2/3 saa sen jossain vaiheessa. Se on vaaraton jos siihen ei liity verkkokalvon irtaumaa, jonka oireina on tumma varjo näkökentässä tai näön alenemaa, jolloin kiireesti lääkäriin. Pelkkä lasiaisen irtauma ei  ei vaadi hoitoa, mutta kannattaa välttää raskasta liikuntaa ja äkkiliikkeitä muutama päivä. Jos salamointi on runsasta ja päivittäistä kannattaa käydä silmälääkärillä, tai jos tulee muita näköhäiriöitä. Oletko lopettanut äkillisesti mielenterveyslääkkeiden käytön? Joidenkin lopetuksen vieroitusoireina voi olla salamointia.

Vierailija
12/13 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasiaisen irtauma aiheuttaa salamointia, mutta ei hengenahdistusta tai muita oireita. Lasiaisen irtauma tulee usein iän mukana, jopa 2/3 saa sen jossain vaiheessa. Se on vaaraton jos siihen ei liity verkkokalvon irtaumaa, jonka oireina on tumma varjo näkökentässä tai näön alenemaa, jolloin kiireesti lääkäriin. Pelkkä lasiaisen irtauma ei  ei vaadi hoitoa, mutta kannattaa välttää raskasta liikuntaa ja äkkiliikkeitä muutama päivä. Jos salamointi on runsasta ja päivittäistä kannattaa käydä silmälääkärillä, tai jos tulee muita näköhäiriöitä. Oletko lopettanut äkillisesti mielenterveyslääkkeiden käytön? Joidenkin lopetuksen vieroitusoireina voi olla salamointia.

Olen alle 30-vuotias, vaikka ei se kai ikää katso tuo lasiaisen irtauma. En kuitenkaan usko sen olevan ongelmana. Kärsin tosiaan migreenistä ja näitä välähdyksiä tulee sen myötä aina silloin tällöin. Salamointi ei kuitenkaan ole runsasta saati sitten päivittäistä.

Nyt kuitenkin eilen välähteli, mutta itse pääkipua ei tullut. Sen sijaan tuli tämä hengenahdistus joka ei sovi niin migreenin kuin lasiaisen irtaumankaan oireisiin.

En ole eläissäni syönyt mielenterveyslääkkeitä. Enkä oikeastaan mitään muitakaan lääkkeitä kuin särkylääkkeitä ja e-pillereitä, jotka nekin lopetin jo pari vuotta sitten (se onkin sitten asia erikseen miksi niitä ikinä edes minulle määrättiin, kun on tämä migreeni).

Vierailija
13/13 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin ehdottamassa samaa, mutta ehkä ei nyt kuitenkaan sovi aapeen oireisiin.