Onko mitään järkeä yrittää lähteä opiskelemaan yliopistoon vaikealla taustalla?
En ole edes käynyt lukiota, mutta mahdollisuus olisi aikuislukioon. Historia on aina kiinnostanut jonkin verran. Tiedä sitten. Mielenterveysongelmaa on kyllä. 🤷🏼
Kommentit (28)
Vetis 20 kirjoitti:
Kiitos stemppaavista kommenteista. :) Soitan huomenna lukiolle ja kysyn milloin voisin aloittaa. Ompa kivaa päästä opiskelemaan, kun aiemmin siitä en ole niin piitannut. Lukio on hyvä pohja, vaikka lähtisikin siitä AMK:n, vaikka yliopistokin toki kiinnostaa.
Miksi sinä lukioon änkeät? Pääset AMKiin ammattikoulun tokarillasi.
Jos olet jo käynyt ammattikoulun, voit aivan hyvin lukea pääsykokeisiin ja pyrkiä sillä yliopistoon. Turhaan käytät aikaa lukioon, kun voit opiskella vain pääsykokeeseen tarvittavia asioita. Myös vaikeammille aloille kuten oikikseen ja lääkikseen on päästy pelkällä amis-pohjalla, toki se vaatii aika paljon itsekuria ja oma-aloitteisuutta opiskeluun.
Historia on hyvä ala hakea myös heillä joilla ei ole yo tutkintoa tai ovat toiskertalaisia. Ei ole niin kovaa kilpailua ja hissa työllistää hyvin. On hyvä yleispätevyys valtion virkamieheksi, ylemmäksi toimihenkilöksi, tutkijaksi, opettajaksi ja jopa toimittajaksi. Monilla toimittajilla on hissasta tutkinto.
Eli työttömäksikö ajattelut valmistua? Ei missään nimessä kannata opiskella humanistisia aloja. Ei ole töitä.
Vierailija kirjoitti:
Historia on hyvä ala hakea myös heillä joilla ei ole yo tutkintoa tai ovat toiskertalaisia. Ei ole niin kovaa kilpailua ja hissa työllistää hyvin. On hyvä yleispätevyys valtion virkamieheksi, ylemmäksi toimihenkilöksi, tutkijaksi, opettajaksi ja jopa toimittajaksi. Monilla toimittajilla on hissasta tutkinto.
Ei todellakaan työllistä hyvin. Ei kannata uskoa, että historian maisteria valittaisiin valtsikan tai viestinnän maisterin sijaan. Tutkijaksi tuolla taustalla ei myöskään enää pääse. Ei pääse minnekään yritykseen töihin ylemmäksi toimihenkilöksi, ei mitään mahdollisuutta.
Sinne aikuislukioon nyt vaan.
Olen itse mt-ongelmainen, aikuislukion käynyt, ja sen jälkeen maisteriksi opiskellut. Töitä on vaihtelevasti. Mutta vaikka ei olisi yhtään, en katuisi sitä, että opiskelin unelma-alaani.
Jos sinulla on lähipiirissäsi ihmisiä, jotka eivät usko mahdollisuuksiisi, älä kerro heille, mitä olet tekemässä. Voi olla raskasta pitää noin isossa asiassa salaisuus, mutta vielä raskaampaa on kuunnella jatkuvaa dissaamista tai vähättelyä.
Sen takia se lukio ensin, koska antaa hyvän pohjan, jos sen käy kunnolla, saa miettimisaikaa ja tietoa mistä edes oikeasti pitää. Luulen että järkevin tehdä noin. Enkä usko että minun kannattaa pyrkiä esim. sairaanhoitajaksi, kun ei ole palavaa kiinnostusta siihen, vaikka työllistääkin hyvin.
Kiitos stemppaavista kommenteista. :) Soitan huomenna lukiolle ja kysyn milloin voisin aloittaa. Ompa kivaa päästä opiskelemaan, kun aiemmin siitä en ole niin piitannut. Lukio on hyvä pohja, vaikka lähtisikin siitä AMK:n, vaikka yliopistokin toki kiinnostaa.