Millaista sushisettiä suosittelisit? Mitkä välineet on sinusta välttämättömiä?
Lapsi rakastaa sushia kaikissa muodoissa ja aion hankkia nyt kotiin sushisetin. Erikokoisia settejä on monenlaisia, lähinnä mietin nyt sushimuottien tarpeellisuutta. Onko sinulla niistä kokemusta? Puisista vai muovisista? Millaisia muotteja kannattaisi hankkia ja miksi? Entä kumpaa suosit makien tekoon, bambu- vai silikonimattoa?
Välineet tulee pääasiassa teinin käyttöön, eikä aiempaa kokemusta sushien teosta ole meillä kummallakaan.
Kiitos! :)
Kommentit (20)
Vierailija kirjoitti:
Eli haluaa syödä pelkkää riisiä. Hohhoijaa. Keitä riisi ja tarjoile, ei tarvitse mitään kattilaa kummempaa..
Nyt jompikumpi meistä ei tainnut ymmärtää pointtia. Kyse ei lainkaan ole pelkän riisin syönnistä. Esim. makit voi sisältää kovinkin monenlaisia täytteitä. Ja kattiloita meillä jo on joka lähtöön, ihan niin avuttomina ei tässä olla liikkeellä. Kiitos kuitenkin, että halusit olla avuksi. :)
ap
Ei tartte muottia
Ihan hyvin voi muotoilla nigirit käsin
Multitasking on aika suuria 
Mieluummin ehkä silikoinen matto jonka voi pestä tiskikoneessa kuin bambuinen joka on äkkiä sotkettu wasabiin yms täytteisiin kun täyttää/käsittelee sitä pötkylää, itse kyllä kokoan rullan ihan vaan kostutetuin käsin pyörittelemällä.
Eikä niiden palluroiden kasaamiseenkaan oikeastaan tarvita muottia kun sen voi kämmenelläkin tehdä.
Nykyään myös poke bowlit on suuri hitti eli muuten samat ainekset kuin sushissakin mutta suoraan lautaselle salaatin tapaan.
Tai ehkä ostat jonkun tarjoiluastian, pienet sievät kipot soijakastikkeelle?
Oliko tämä joku lahja niin siihen sopisi kaveriksi ihan niitä leväarkkeja, wasabit, inkiväärit, sushiriisit?
Sitten voitte ostaa vain kalaa ja muita täytteitä kun inspiraatio iskee.
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin ehkä silikoinen matto jonka voi pestä tiskikoneessa kuin bambuinen joka on äkkiä sotkettu wasabiin yms täytteisiin kun täyttää/käsittelee sitä pötkylää, itse kyllä kokoan rullan ihan vaan kostutetuin käsin pyörittelemällä.
Eikä niiden palluroiden kasaamiseenkaan oikeastaan tarvita muottia kun sen voi kämmenelläkin tehdä.
Nykyään myös poke bowlit on suuri hitti eli muuten samat ainekset kuin sushissakin mutta suoraan lautaselle salaatin tapaan.
Oliko tämä joku lahja niin siihen sopisi kaveriksi ihan niitä leväarkkeja, wasabit, inkiväärit, sushiriisit?
Ainiin ja tietenkin se viinietikka riisin maustamiseen, esim. sushi su.
Ei ole kokemusta itse valmistamisesta, mutta rakastan sushia ja olen matkustanut paljon Japanissa. Ottaisin ilman muuta bambuisia ja puisia välineitä muovisten sijaan. Oikeanlaisen riisin valmistaminen on myös vaikeaa ja sitä kannattaa alkaa harjoitella, koska väärä koostumus riisissä pilaa koko kokemuksen.
Vierailija kirjoitti:
Eli haluaa syödä pelkkää riisiä. Hohhoijaa. Keitä riisi ja tarjoile, ei tarvitse mitään kattilaa kummempaa..
Sulla on vissiin makuaistissa pahoja ongelmia, jos pidät maustettua riisiä, merilevää, kalaa, kasviksia ja soijakastiketta, inkivääriä ja wasabia samana kuin maustamatonta riisiä. Kai syöt myös esim. spagettia pelkilteen, kun bolognese ei tuo siihen mitään lisämakua?
Itse olen tehnyt sushit ihan ilman mitään mattoja ja muotteja. Yritin rullata sen maton avulla, mutta helpompi oli ilman. Tärkeintä on oikein maustettu ja valmistettu riisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt jompikumpi meistä ei tainnut ymmärtää pointtia. Kyse ei lainkaan ole pelkän riisin syönnistä. Esim. makit voi sisältää kovinkin monenlaisia täytteitä. Ja kattiloita meillä jo on joka lähtöön, ihan niin avuttomina ei tässä olla liikkeellä. Kiitos kuitenkin, että halusit olla avuksi. :)
ap
kiva, kun voin auttaa
Vierailija kirjoitti:
Ei tartte muottia
Ihan hyvin voi muotoilla nigirit käsin
Multitasking on aika suuria
ei saa sanoa nigiri vaan alkuperäis amerikkalainen
Muotteja en ole itse käyttänyt. Aika turhia mielestäni, jos ei joku nyt välttämättä halua neliskanttisia susheja. Itsellä käytössä bambumatto, mutta ei siinä silikonimatossa mitään vikaa ole.
Riisinkeitintä suosittelen, sillä se riisin onnistuminen on tärkeintä. Voi hyvin tehdä ilmankin, mutta varmempaa keittimellä.
Riisi on tehty kattilassa siihen siis mukaan mausteet. Päälle olematon siivu kalaa tai kääri merilevään. Voila. Kattila siis riittää ja soosin voit ostaa valmiina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, kiitos! :) Ostan setin hänelle tosiaan lahjaksi ja hankin myös tarvittavat raaka-aineet, samoin kivat astiat. Tuo perustelu silikonisesta matosta kuulostaa järkevältä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, kiitos! :) Ostan setin hänelle tosiaan lahjaksi ja hankin myös tarvittavat raaka-aineet, samoin kivat astiat. Tuo perustelu silikonisesta matosta kuulostaa järkevältä.
ap
Ole hyvä :) Osta vielä jotkut kauniit keraamiset puikot joita voi käyttää ikuisesti!
Vierailija kirjoitti:
Riisi on tehty kattilassa siihen siis mukaan mausteet. Päälle olematon siivu kalaa tai kääri merilevään. Voila. Kattila siis riittää ja soosin voit ostaa valmiina.
Minkä soosin? Soijakastikkeen? Sitä tuskin kukaan tekeekään itse. Kalan määrän voi päättää ihan itse. Ehkä sinä tykkäät että kalaa on olematon määrä, minä taas laitan ihan kunnon siivun.
Ei se matto ole lainkaan välltämätön, elmukelmu ajaa saman asian. Puikot ja pienet astiat kattauksessa sen sijaan tuovat lisäarvoa syömiseen.
Minulla on sellainen setti, missä oli mukana syömäpuikot kahdelle, soijalle ja wasabille omat kulhot, bambumatto ja 2 lautasta. Se on ollut kyllä hyvä ja ollaan käytetty. Silikonimattokin varmaan toimii, mutta ei se bambu vaikea ole puhdistaa, kunhan tekee sen heti.