"Pääsäisitkö" 18 v lapsesi Viron laivalle?
Lapseni kaveri (18 v )oli intoillut, että pitäisi lähteä Viroon halvemman alkoholin perässä. Kaksistaan menisivät.
Olisiko teille ihan ok, että lapsenne tekisi tuollaisen reissun, vai olisitteko vastaan? Itse tietenkin tekee päätöksensä, mutta varmaankin sillä, miten suhtaudunme, on hitunen väliä. Ei ainakaan ihan heti ollut innoissaan lähdössä.
Itse lähinnä pelkäisin, että mitä jos jotain käy, kun ovat kännipäissään reissussa. Toisaalta itselleni tuon ikäisenä risteilyt olivat suurinta hupia. Asuimme tosin silloin lähempänä satamaa (eli oli helppo mennä) ja alkoholikin oli huomattavasti halvempaa tuolloin.
Kun eka ajatukseni oli, jee risteily. Sehän on hauskaa. Sitten iski kaikki huolet mieleen.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nykytiedoilla päästäisi varmaan, ennen oli hieman turvallisempaa 90-luvulla. Joskus oli sääntö että alle 21v pitää olla huoltaja mukana vai miten se meni, eli ilmeisesti jotain niillä laivoilla tapahtuu tai sitten osa säheltää. Alkoholi ja väkevät eivät kuuluisi periaatteessa nuorten elämään, koska niitä voi vetää yliannoksen ja osa löytää merestä itsensä. Tai on yksi rikollinen laivalla. Pienikin määrä voi aiheuttaa mielialaongelmia tai lennokkaita ideoita, varsinkin jos on vielä lääke käytössä johonkin vaivaan joskus. Jos matka perustuisi muuhun kuin alkoholiin ja siellä on fiksu aikuinen saatavilla, voisi olla eri asia, laivalta ei pääse pois jos se uppoaa, tulee virustauti, tapaturma tai joku pahoinpitelee - ei ole lääkkeitä, ellei joku ota mukaan. Ulkomailla on rikollisia, nykyään Suomessakin. Alan kuulostaa kauhealta tädiltä, en halua rajoittaa muiden elämää tai vapauksia mitenkään, olen lukenut liikaa rikosuutisia ja realismi on iskenyt. Moni säilyy hengissä, mutta mikä himo on mennä ostamaan niin suuria määriä alkoholia ulkomailta?
Voi hyvänen aika, kyllä sun elämä on sitten tosi vaarallista. Pysyhän siellä kotona pelkäämässä mitä kaikkea vielä voi tapahtua ja anna muiden elää.
Aloittaja kysyi päästäisitkö ja vastaan EI OLE HYVÄ IDEA. Se ei estä ketään menemästä sinne laivalle ja kittaamasta alkoholia. En estä muiden elämää! Eikö se tullut jo selväksi. Nuoria ja aikuisia kuolee koko ajan Suomessa alkoholin vuoksi, vaarallisten ihmisten vuoksi ja uloskin. Ei ole leikin asia.
Kaikkialla kuolee ihmisiä alkoholin vuoksi, tapaturmissa ja ulos. Mutta tuskin sinäkään äitisi helmoissa olit 40-vuotiaaksi, vai olitko? Missä iässä itse matkustit ensimmäisen kerran yksin?
Nyt ei ole kyse yksin matkustamisesta, vaan laivojen vaarallisuudesta, sekä itä-euroopan maiden riskeistä, turvallisuustilanteesta yleensä. Kukaan ei takaa etteikö laivalla ole väkivaltainen Make käytävällä keskellä yötä, kun osa palaa baarista hyttiin, jos löytää edes perille. Alkoholia jotkut eivät osa käyttää, ottavat suuria määriä tai tehdään mitä sattuu. Kukaan ei estä todella, mutta voisi kai oppia aiemmasta jotain. Ei kukaan kehota olemaan äidin helmoissa, mutta alkoholin ihannointi ei johda vapauteen, vaan aivopesua koko alkoholi.
Vierailija kirjoitti:
18v.ei ole lapsi.Suomen lain mukaan täysi ikäinen ja itsemäärämis- oikeus. Johon vanhemmat ei voi mitään.Tarkista matkan myyjältä mikä on laivan ikäraja matkustaa yksin? Onko 18v. Vai muttuunut 21v? 22v.
Oikeus on. Aloittaja kysyikin suosituksia, tuskin pakottaa ketään jäämään kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä on "pääsääminen"?
Niin, siinä pitäisi olla vähän korkeampi älykkyys, jotta ymmärtäisi asiayhteydestä sanan merkityksen, vaikka siinä onkin kirjoitusvirhe. Heittomerkkien merkityksen ymmärtäminen on vielä vaikeampaa monelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei kännisekoilut huolettaisi, vaan velivenäläisen läheisyys ja arvamaton käytöksensä. Ennenkin on matkustajalaivojen upotettu. Sano, että menee Tukholman risteilylle.
Montako vironlaivaa on upotettu? Kerro toki. Enemmän suomalainen sinisilmäisyys huolestuttaa mitä Venäjän politiikkaan tulee. Viro nyt sentään sulki rajansa ja lopetti venäläisten tv-kanavien näyttämisen. Suomessa saa näemmä näyttää propagandaa kenenkään sitä estämättä. Sananvapaus koskee näemmä venäläisiä, mutta ei suomalaisia lainkaan.
Semmoinen laiva kuin Estonia. Nythän on kaikessa hiljaisuudessa tutkimukset laivan uppoamisesta aloitettu uudestaan. On jo myönnetty, että laivalla on aiemmin kuljetettu sotakalustoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on "pääsääminen"?
Niin, siinä pitäisi olla vähän korkeampi älykkyys, jotta ymmärtäisi asiayhteydestä sanan merkityksen, vaikka siinä onkin kirjoitusvirhe. Heittomerkkien merkityksen ymmärtäminen on vielä vaikeampaa monelle.
Lainausmerkkien.
Minäpä lähdin heti 18 täytettyäni yksin pariksi viikoksi Eurooppaa kiertämään. Eikä ollut kännykkää ja nettiäkin sai käytettyä lähinnä jossain kahvilassa. Mitään yhteyttä en kotiin pitänyt.
Nyt kun olen itse äiti, niin kyllähän se hirvittäisi, jos oma lapsi samoja juttuja tekisi kuin minä. Vaan kun ei sille mitään voi. Täysi-ikäinen tekee itse päätökset ja kantaa myös vastuun. Voi vaan toivoa, että on osannut siihen mennessä kasvattaa jotain järkeä päähän.
Kauanko mamma meinaa panikoida, rajoittaa ja päsmäröidä aikuisen jälkeläisensä elämässä?
Kammottavaa.
Täyspäinen vanhempi on tyytyväinen kun lapsi aikuistuu ja itsenäistyy.
Joo tietenkin.
18v ja matka kestää 1,5h
Vierailija kirjoitti:
Joo tietenkin.
18v ja matka kestää 1,5h
Täältä on satamaankin usean tunnin ja matkustusvälineen matka. Riittävän jännää selvitä ajoissa edes satamaan.
On vaan pakko luottaa. Sinulla on ollut 18 vuotta aikaa valmistella häntä elämään. Työn hedelmän näet tästä eteenpäin. Anna hänen kannatella itse siipiään.
Joku o päästäny 18v tyttö Viroo
ja täälä olen minä saanu nussii sit
t. Urmas
Vierailija kirjoitti:
Onko poika vai tyttö? Jos poika niin anna mennä, sielä saa yleensä pillua. Jos tyttö, niin anna mennä, sielä saa varmasti munaa.
Ja jos on molempisukupuolinen, nii kyllä siellä varmasti muitakin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo tietenkin.
18v ja matka kestää 1,5h
Täältä on satamaankin usean tunnin ja matkustusvälineen matka. Riittävän jännää selvitä ajoissa edes satamaan.
Mun lapset on jo 16v kiertäneet Eurooppaa kaverien kanssa joten joku Suomen sisäinen siirtymä on pikkujuttu:)
Suomessa on aika pitävät aikataulut joten jos osaa laskea matkat 1+2+3+4 yhteen ja verrata lopputulemaa laivan lähtöaikaan tuskin myöhästyy. Muistutat vaan että ottaa passin tai henkkarin mukaan;)
En ymmärrä mitä päästämistä 18 vuotiaan kohdalla on, lain mukaan täysi-ikäinen, menee jos haluaa mennä.
Vierailija kirjoitti:
Abien ryhmämatkalle kyllä.
Tuollaiselle matkalle en.
Vierailija kirjoitti:
Joo tietenkin.
18v ja matka kestää 1,5h
Kerkeehän siinä kassinsa tyhjentää!
t abipoika Tuusulasta
Varmaankin päästäisiin jos kaverit olisi ihan tolkkuja ja tuntisin ne.
Jos eivät olisi, totesin että mamma lähtee mukaan, ottaisin hytin, ilon irti elämästä ja tutustuisin niihin.
Oma poikani oli pari vuotta sitten, enkä sanonut juuta tai jaata. Täysi-ikäisellä on oikeus päättää menemisistään, ihan ilman äidin määräilyä. Tunnen muutaman äitinsä kanssa asuvan aikamiespojan, eikä sellainen kohtalo ole todellakaan kadehdittava.
Mitä on "pääsääminen"?