Suosittele loistavaa kirjailijaa vaativalle lukijalle!
Luin nuorena hyvin, hyvin paljon. Kaikkea. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä kriittisempi ja vaativampi minusta tulee. Haluan, että kirjassa on juoni, punainen lanka, joka kantaa loppuun asti. Lisäksi haluan, että kirjailijalla on sanottavaa ja hän antaa oivalluksia. Haluan myös, että kirja antaa tietoa. Ja tietysti kirjan pitää olla myös hyvin kirjoitettu. Sillä ei ole oikeastaan niin väliä, onko kirja dekkari vai elämäkerta vai mikä. Kirjailijan taito on se määräävä tekijä.
Nuorena luin kaikki Leon Uriksen kirjat. Nyt olen yrittänyt uudestaan, mutta äääh, ne ovat aivan liian raskaita. Luin kaikki Garcia de Marquezin kirjat, koska rakastin Sadan vuoden yksinäisyyttä. Ääääh, ne ovat aivan liian sekavia. Hemingwayta ei ole koskaan saanut luetuksi, koska en ole koskaan ymmärtänyt, mihin niillä pyritään.
Tällä hetkellä suosin erityisesti Micheal Connellyn dekkareita. Kirjailija on täydellinen dekkarikirjailija.
Pidän myös Patricia Cornwellistä, koska niistä oppii valtavasti, mutta jokin viimeinen " sielu" niistä puuttuu.
Yksi suosikkikirjailijoitani on Pearl Buck, käsitämättömän viisas nainen.
Tietysti myös Bronten sisarukset ovat mahtavia (tai joku niistä) eikä Waltarissakaan ole vikaa.
Asiakirjojen suosikkini on ehdottomasti Tommy Hellsten - se punainen lanka kantaa yli kaiken.
Victoria Holtia olen lukenut paljonkin, hän kirjoittaa sujuvasti, mutta kokonaisuus on niin tyhjää, niin tyhjää.
Jos vielä pystyt näiden esimerkkien jälkeen suosittelemaan jotain, niin please, ehdota! Palan halusta lukea, mutta en osaa ottaa kirjastosta teostakaan ilman suosituksia!
Kommentit (28)
Vaativa lukija lukee Victoria Holtia ja Cornwelliä? Hmm...
Vierailija:
Medicien neuvonantaja 1500-luvulta, yllättävän ajatonta tekstiä...toisentyyppistä luettavaa taas Aila Meriluodon päiväkirjat, aikansa rohkea nainen...rakastan myös Waltarin novelleja...nyt aloin lukea Kalle Päätalon Koillismaa-sarjaa, mutta on jotenkin liian junnaavaa mulle.
Katsasta kirjastojen palautushyllyt, ja ota rohkeasti kaikenlaista, aina jotain kiintoisaa tarttuu mukaan.
Ayaan Hirsi Ali: Neitsythäkki - Nainen, Islam ja Fundamentalismi.
Eugenidesin Middlesexin joku jo mainitsikin. Kurt Vonnegutilta kaikki. Reko Lundanin Ilman suuria suruja. Petri Tammisen Enon opetukset ja MIehen ikävä. Matkatarinaa ja historiaa jne. (Afrikka ja Australia) yhdistävä Sven Lindqvist on hyvä jos haluaa kirjallista nautintoa ja tiedollista sivistystä. Dekkaristeista Åke Edwardsson on Henning Mankellin ohella ihan luettava, vaikka itselleni kirjat ovatkin tunnelmaltaan vähän liian painostavia. Tässä kirjoja ja kirjailijoita joista itse olen viime aikoina tykkäillyt.
Joku täällä jo suosittelikin Margaret Atwoodia, erityisesti " Orjattaresi" on tosi hyvä - ja todella ajatuksia herättävä ...kummittelee mielessä vielä pitkään lukemisen jälkeen.
Toni Morrison, Alice Munro, Virginia Woolf, Jeanette Winterson
kaikki todella hyviä kertojia!
Luen itse melkoisen määrän kirjoja vuodessa. Lähes kaikki edellä mainitut kirjat olen lukenut. Lukijana en välttämättä ole vaativa, mutta
haluan kirjan jäävän mielen päälle. Huomaan, että kotimainen kirjallisuus ei juurikaan näytä olevan suosittu. Jos haluat lukea rehellistä ja hyvin arjen iloja ja suruja kuvaavaa kotimaista kirjallisuutta, suosittelen sinua tutustumaan Laila Hietamiehen (nykyisin Hirvisaari) teoksiin. Niissä on tehty hyvä taustatyö ja niiden kautta pystyt verestämään melko hyvin suomen historiaa. Minua kiehtoo Hietamiehen realistinen ihmiskuvaus.
Olet varmastikin lukenut Täällä pohjan tähden alla. Ihailen kovasti myös Linnan tapaa kuvailla ihmiskohtaloita. Kirja on aukaissut silmäni monelle asialle ja antanut minulle kipinän hankkia lisää tietoa sodan aikaisista ihmiskohtaloista, Suomen historiasta jne.
Harrastelija lukija, n. 200 kirjaa/vuosi