Suosittele loistavaa kirjailijaa vaativalle lukijalle!
Luin nuorena hyvin, hyvin paljon. Kaikkea. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä kriittisempi ja vaativampi minusta tulee. Haluan, että kirjassa on juoni, punainen lanka, joka kantaa loppuun asti. Lisäksi haluan, että kirjailijalla on sanottavaa ja hän antaa oivalluksia. Haluan myös, että kirja antaa tietoa. Ja tietysti kirjan pitää olla myös hyvin kirjoitettu. Sillä ei ole oikeastaan niin väliä, onko kirja dekkari vai elämäkerta vai mikä. Kirjailijan taito on se määräävä tekijä.
Nuorena luin kaikki Leon Uriksen kirjat. Nyt olen yrittänyt uudestaan, mutta äääh, ne ovat aivan liian raskaita. Luin kaikki Garcia de Marquezin kirjat, koska rakastin Sadan vuoden yksinäisyyttä. Ääääh, ne ovat aivan liian sekavia. Hemingwayta ei ole koskaan saanut luetuksi, koska en ole koskaan ymmärtänyt, mihin niillä pyritään.
Tällä hetkellä suosin erityisesti Micheal Connellyn dekkareita. Kirjailija on täydellinen dekkarikirjailija.
Pidän myös Patricia Cornwellistä, koska niistä oppii valtavasti, mutta jokin viimeinen " sielu" niistä puuttuu.
Yksi suosikkikirjailijoitani on Pearl Buck, käsitämättömän viisas nainen.
Tietysti myös Bronten sisarukset ovat mahtavia (tai joku niistä) eikä Waltarissakaan ole vikaa.
Asiakirjojen suosikkini on ehdottomasti Tommy Hellsten - se punainen lanka kantaa yli kaiken.
Victoria Holtia olen lukenut paljonkin, hän kirjoittaa sujuvasti, mutta kokonaisuus on niin tyhjää, niin tyhjää.
Jos vielä pystyt näiden esimerkkien jälkeen suosittelemaan jotain, niin please, ehdota! Palan halusta lukea, mutta en osaa ottaa kirjastosta teostakaan ilman suosituksia!
Kommentit (28)
Nämä eivät ole mitään raskassoutuisia eivätkä toisaalta hömppääkään:
Torey Hayden: Tiikerin lapsi (kertoo ongelmatytöstä ja hänen opettajastaan, psykologinen tarina)
Patricia Duncker: Houreissa Foucault
Seth Vikram: Sopiva nuori mies (pitkä kuin mikä, mutta kertoo intialaisesta kulttuurista hyvin)
Oletko lukenut John Irvingiä?
Vain Heyden on noista tuttu. Tykkäsin sitä enemmän mitä pidemmälle luin.
Älkää suotta pitäkö listaa lyhyenä! Ei sieltä kirjastosta aina kaikkia löydy kumminkaan.
Kokeilepa kanalalaista Michael Ondaatjea s. -43 Kirjoittanut mm. Anilin Puvussa, Englantilainen Potilas, Leijonan Varjo
Pyysit lukemista vaativalle lukijalle, mutta sitten omalla listallasi oli kuitenkin Patricia Cornvallia... mutta nuo yllämainitut tosiaan laadukasta lukemista!!!
Muita hyviä:
Dave Pelzer: Pimeän poika
Jeffrey Eugenides: Middlesex
Carolyn See: Kätevä mies
...on oma ehdoton suosikkini. tarinat liikkuvat monilla tasoilla, kirjat itkettävät ja naurattavat ja ovat kertakaikkisen hyvin kirjoitettuja. jos et ole vielä lukenut, kannattaa aloittaa vanhemmista. suosikkejani ovat kaikki isäni hotellti, sirkuksen poika, ystäväni owen meany sekä uudemmista leski vuoden verran ja neljäs käsi. uusin, kunnes löydän sinut, ei ollut ihan niin mukaansatempaava kuin muut, mutta mielenkiintoista oli että päähenkilö liikkui myös suomessa!
lisäksi suosittelen brittitulokas zadie smithin kaikkia kolmea (olen lukenut ne englanniksi, mutta muistan lukeneeni että niistä löytyy myös suomennokset). teokset ovat siis white teeth, the autograph man ja on beauty. ihania ihania!
oli aivan paska. Ensimmäinen puolisko oli ihan hyvä, mutta se punainen lanka kyllä katkesi siinä kesken. Ja loppu puolikas olikin sellaista ruikutusta ja säälinkerjuuta, että meni minulta ainakin hermot.
John Irving:iä, Nick Hornby:tä, Chuck Palahniukia ainakin kannatan lämpimästi. Olen ahminut heidän kaikkien kaikki romaanit (ne, joita ei ole julkaistu suomeksi, niin olen lukenut englanniksi).
Nuo edelliset kyllä pitävät otteessaan :)
Onhan se totta, että se loppupuoli oli aika kökkö alkuun verrattuna. Mutta suosittelin sitä, koska alku oli mielestäni huippukoukuttava.
Itse pidän hänen kirjoistaan melkein vielä enemmän kuin Cornwellin.
Tunnetko jo nämä:
Minette Walters
Thomas Harris
Iris Johansen
Tess Gerritsen?
Andreas Eschbachin " Eine Billion Dollar" (One Trillion Dollars) oli mielestäni myös hyvä, samoin Frank Schätzingin " Der Schwarm" (jälkimmäisestä en tiedä mille kielille on käännetty).
suden vuosi oli loistava - viihdyttävä, viisastava, luettava. suosittelen!
Vierailija:
Luin nuorena hyvin, hyvin paljon. Kaikkea. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä kriittisempi ja vaativampi minusta tulee. Haluan, että kirjassa on juoni, punainen lanka, joka kantaa loppuun asti. Lisäksi haluan, että kirjailijalla on sanottavaa ja hän antaa oivalluksia. Haluan myös, että kirja antaa tietoa. Ja tietysti kirjan pitää olla myös hyvin kirjoitettu. Sillä ei ole oikeastaan niin väliä, onko kirja dekkari vai elämäkerta vai mikä. Kirjailijan taito on se määräävä tekijä.
myös aikuisille.
Hannele Huovin Urpo ja Turpo-kirjat.
Uutuutena Urpon ja Turpon joulu.
Siis väittääkö ap olevansa VAATIVA lukija! Ja tykkää noista kirjailijoista...
Olen koko ajan odottanut, milloin aloitukseni herättää hilpeyttä :-). Mietin pitkään kehtaanko paljastaa, että olen lukenut Holtin kirjoja. Ne ovat täyttä roskaa. Piilotan sen tason kirjoja kirjapinon alimmaiseksi, jottei kukaan näe.
Cornwell on minusta tosi hyvää luettavaa, vaikka kutonen kritisoikin sitä. Tai sitten olen vain perverssi kun pidän ruuminavausten kuvaamisesta ja ruudinjälkien analysoinnista.
Kuvailin itseäni " vaativaksi" sen vuoksi, että en jaksa lukea ns. hyvää kirjallisuutta, ellei se anna mitään juuri MINULLE. Siis anna sitä punaista lankaa ja muuta, mitä alussa luettelin. En ole " vaativa" siinä mielessä, että haen jotain huippulaadukasta. Ei, en ole mitenkään sivistynyt.
En vain yksinkertaisesti JAKSA iltapuhteella mitään kovin monimutkaista. Joten samassa veneessä ollaan...
Hauskutti vain tuo vaativuus, kun se kaiketi aika usein mielletään juuri sellaiseksi pikkurilli-koukussa-mitä-vaikeampaa-sen-parempi -tyyliksi. Mutta totta mooses se on vaativuutta sekin, että ei kahlaa mitä tahansa lävitse vain siksi, että kirja on kuuluisa ja saanut hyvät arvostelut ;=)
Vierailija:
Kuvailin itseäni " vaativaksi" sen vuoksi, että en jaksa lukea ns. hyvää kirjallisuutta, ellei se anna mitään juuri MINULLE. Siis anna sitä punaista lankaa ja muuta, mitä alussa luettelin. En ole " vaativa" siinä mielessä, että haen jotain huippulaadukasta. Ei, en ole mitenkään sivistynyt.
Sitten luen paljon tietokirjallisuutta ja lastenkirjallisuutta.
Lingreniä voin suositella lämmöllä aikuisillekin lukijoille!
ihan minulta, mutta Tuomiseen voi AINA luottaa =)!!! Kirjat kertovat Suomen historiallisista tapahtumista, painottuen kyllä satakuntaan, Mutta kerronta on LOISTAVAA, juoni kulkee hyvin loppuun asti ja kirjan henkilöt piirtyvät kuvina mieleen. Kirjat eivät ole puuduttavia historiaeepoksia vaan niistä löytyy myös ihmissuhteita ja romantiikkaakin sopivasti. KANNATTAA KOKEILLA! Ja vielä, ota eka kirja jostain tuotannon puolivälin paikkeilta niin saat ehkä parhaan kuvan =).
Hermann Hesse, Nick Hornby: n kirjat ovat hauskoja, suomalaisista Hannu Raittila.
Lista on loputon :)