Burn outin ensioireet
Minula on ollut vuosia sitten loppuunpalaminen. Johtui arjen kuormittavuudesta.
Vuorotyö jonka vaihdoin päivätyöksi jossa olin vuoden verran. Lisäksi pienehköt lapset (3kpl) joista yksi erityislapsi. Töiden yhdistäminen raskaaseen arkeen ja kuntoutusten vekslaamisiin oli liikaa.
Tulin raskaaksi ja jäin pois työelämästä. Se oli paras päätös ja tajusin vasta siinä vaiheessa kuinka loppu olin! Olin kotona lopulta neljä vuotta kunnes palasin töihin osa-aikaisena.
Töihinpaluu jännitti mutta huomasinkin että nautin töistä. Lapset jo isoja. Ainoastaan kuopus pieni ja hänkin jo 5-vuotias.
Olen nyt vuoden verran ollut työelämässä.
Teen edelleen osa-aikaista mutta töitä on enemmän mitä alussa.
Välillä töihin meno tuntuu raskaalta.
Nyt olen huomannut että unohtelen asioita. Se lisää stressiä siitä että unohdan jotain tärkeää töihin tai lasten asioihin johtuen.
Olen unohtanut nyt pari kertaa yhden lapsen kuntoutusajan ja näin ei ole käynyt koskaan! Pari suuhygienistikäyntiä (lasten) olen myös unohtanut.
Nyt huomasin että olen unohtanut eilen kaupan kassalle tämän päivän ruuaksi tarkoitetun eineksen. Ärsyttää. Unohdin samalla kertaa myös lapsen suklaamunan mutta sen palasin hakemaan kun tajusin asian jo autossa.
Minun on vaikea sanoa "ei" mutta tekisi mieli vähentää töitä. Otin silti muutaman tunnin vielä lisää töitä! Tosin vain kuukausitasolla mutta kuitenkin.
Haluaisin käydä töissä ja haluan sen alkuajan mukavuuden taas takaisin kun kuitenkin tykkään työstäni.
Miten oppisin rentoutumaan että jaksan arkea?
Nytkin on oma vapaa viikonloppu kun muut on mökillä. Tämä on todella harvinaista ja näin tapahtuu kerran kahdessa vuodessa jos silloinkaan.
Olen siivonnut. Aamusta asti käynyt kaappeja läpi kun ei muuta siivottavaa ole.
Haluaisin katsoa telkkaa ja syödä herkkuja mutta en pysty keskittymään siihen ja mielessä pyörii vaan koko ajan mitä pitäisi tehdä seuraavaksi.
Minulla on add ja olen vähän introvertti (vaikka omaankin hyvät sosiaaliset taidot) eli se lisää vielä oman twistin tähän 🤯
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Ling covid aiheutti mulle näitä muistiongelmia, voiko olla että olisi se, eikä loppuunpalaminen kyseessä?
Edit *long covid
Vierailija kirjoitti:
Ling covid aiheutti mulle näitä muistiongelmia, voiko olla että olisi se, eikä loppuunpalaminen kyseessä?
Olwn sairastanut koronan mutta siitä alkaa olla vuosi aikaa. Tosi lievänä eikä mitään oireita jäänyt.
Epätodennäköistä että johtuu koronasta.
Mulla oli muistiongelmia silloin vuosia sitten kun olin ihan loppu. Silloin saatoin unohtaa kaikki ostokset kassalle sen jälkeen kun olin ne maksanut. 😬
Silloin en kylläkään unohtanut lasten asioita vaikka niitä saattoi olla useampikin käynti viikossa.
Ap
Sulla on useampi synnytys takana, joten tarkistuta ihmeessä ferritiini. Samoin kilpirauhanen. Aivosumu voi johtua myös noista.
Voihan tuossa ollakin burn outin ensioireet. Myös nuo ylikierrokset ja rentoutumisen vaikeus viittaa pitkittyneeseen stressiin.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on useampi synnytys takana, joten tarkistuta ihmeessä ferritiini. Samoin kilpirauhanen. Aivosumu voi johtua myös noista.
Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja siihen lääkitys. Arvot pysyneet hyvinä.
Rautaa syön kausittain. Ferriitiini ollut matalahko. 20 luokkaa vuosia sitten. Sen jälkeen ei olla mitattu mutta olosta aina huomaan koska on hyvä ottaa taas rautakuuri.
Nyt aloitin hetki sitten taas varmuuden vuoksi. Toivottavasti johtuisi vaan raudan puutteesta kaikki!
Ap
Mt-ongelmia ollut aiemminkin kyllä, burn-out, lapsuustraumaa. Nyt tämän takia lääkitystä lisätty ja kovasti odotan terapiaan pääsyä. En pääse tästä asiasta eteenpäin omin voimin.
Ap
Ihan hyvin voi olla myös varhaisdementiaa. Omalla mummillani alkoi jo 50 vuotiaana, esim. eksyi lähimetsiin marjareissulla, vaikka aiemmin ei ongelmia ollut. Varhaisdementiaanhan ei tietenkään kukaan läheinen aluksi uskonut.