Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Älytöntä heittää suvun muistoesineet pois. Linkki

Vierailija
14.10.2022 |

https://kotiliesi.fi/koti/kodinhoito/5-asiaa-joita-ammattijarjestaja-ei…

Typerin esimerkki tuo, että mitalista valokuva ja sitten luopuu siitä (myy tai heittää pois)

Miksi muistoesineitä ei säästäisi. Eihän niitä kellään loputtomasti ole. Haluaisin, että myös suvun korut säästettäisiin.

Siis esim valokuvat, joissa on lähisukulaisia ja mitalit ja kunniamerkit ym kannattaa säästää suvussa.

Toki rajansa kaikella. Jos jollain on kokonainen kirjahylly täynnä pokaaleja, kannattaa säästää vain arvokkaimmat.

Isoisäni isoisä haudattiin kunniamerkkeineen vuonna 1890. Hän oli ortodoksi ja varmaan luultiin, ettei siihen enää haudata ketään muuta.

Luulen, errä ortodoksiseutakunnatkin uudelleekäyttää hautoja nykyään.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mitaleista mitä säilyttäisin ja mitä nakkaisin menemään. Jotain urheilumitaleita ei todellakaan tarvitse säästää, niillä ei ole mitään virkaa ikinä.

Vanhat valokuvat olen säästänyt, sillä ei niitä silloin aikanaan paljoa otettu ja ne ovat niin minun kuin lastenkin historiaa.

Huonekalut ja muut isot jutut voi myydä, jos niitä ei itse tarvitse. En todellakaan alkaisin säilömään jotain piironkeja, vaikka se olisi kenen vanha, jos en sitä tarvitse ja jos sillä ei ole kodissani paikkaa.

Kuolleet eivät tule kummittelemaan, vaikka et hamstraisi heidän roiniaan.

Vierailija
22/33 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mikään vanhan tavaran ystävä, en ole ollut koskaan ja enpä usko, että tulen koskaan olemaankaan. Isovanhemmistani olen nähnyt muutaman kerran vain isäni äidin ja hänenkään kanssa ei tullut mitään erikoismuistoja. En ole myöskään mitenkään sukurakas.

Vanhempieni kuva-albumeissa on siis vain täysin vieraiden ihmisten naamoja ja koska suku on varsinkin äidin puolelta aika iso, niin en saa kuvien hahmoista mitään kummoista olotilaa.

Omille lapsilleni ovat minun ja mieheni vanhemmat tärkeitä ja siksi olen keskittynyt lähinnä pitämään nämä asiat lähellä, muilla ei ole niin väliä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä säästän kaikki kuvat, joissa on sukulaisia.

Kehotan kaikkia nimeämään kuvien henkilöitä jälkipolvia varten.

Vierailija
24/33 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäempaattisia on ne, jotka kylmästi heittää muistoesineet pois.

Vierailija
25/33 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Konmaritus on muutenkin lähtenyt lapasesta.

Jos tulee pula-aika, moni saattaa kaivata pois heittämiään tavaroita.

Joo, ihan varmana kaipaan epämukavia vaatteita, jotka eivät istu minun päälle, lasteni pieniä vaatteita (ei ole tulossa lisää lapsia), kaikkia jo myytyjä leluja/pelejä/ym, kaikkia niitä meille tuupattuja kulhoja ja kuppeja. Kaikkea on sopiva määrä, emme tarvitse sitä kolmatta pientä kulhoa vain siksi, että se oli niin söpö jonkun mielestä.

Aika harvalla on mennyt yli konmarit ym. Suurimmalla osalla pysyy ihan järkevyyden nimissä, mutta tavaroiden haalijat ovat kauhuissaan.

Vierailija
26/33 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ihan varmana kaipaan epämukavia vaatteita, jotka eivät istu minun päälle, lasteni pieniä vaatteita (ei ole tulossa lisää lapsia), kaikkia jo myytyjä leluja/pelejä/ym, kaikkia niitä meille tuupattuja kulhoja ja kuppeja. Kaikkea on sopiva määrä, emme tarvitse sitä kolmatta pientä kulhoa vain siksi, että se oli niin söpö jonkun mielestä.

Aika harvalla on mennyt yli konmarit ym. Suurimmalla osalla pysyy ihan järkevyyden nimissä, mutta tavaroiden haalijat ovat kauhuissaan.

Itse säästän paljon leluja ja vaatteita mahdollisille lapsenlapsille.

Mulla oli 1920-luvun leluja lapsena käytössä. Ne oli esim puisia rakennussarjoja, sellaisia lasikuvun alla liikuteltavia pelejä, ym.

Vierailija
27/33 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli 1920-luvun leluja lapsena käytössä. Ne oli esim puisia rakennussarjoja, sellaisia lasikuvun alla liikuteltavia pelejä, ym.

Vähän veikkaan, että nuo vaatteet eivät tule kelpaamaan enää niille lapsenlapsille. Ja mitä kun niitä ei vaikka tulekaan?

Vierailija
28/33 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän veikkaan, että nuo vaatteet eivät tule kelpaamaan enää niille lapsenlapsille. Ja mitä kun niitä ei vaikka tulekaan?

Voi olla, ettei tule lapsenlapsia. Sitten heitän lähes kaikki pois. Muutaman säästän.

Mutta jos tulee lapsenlapsia, niin onhan se kätevää, kun on vaatteita valmiina.

Minun äitini oli säästänyt muutamia vaatteita. Ehkä yhteensä 100 kappaletta. Kyllä käytin lapsellani.

Samoin omia vanhoja juhlakenkiä käytin lapsellani. (Niitähän käytetään vain lyhyesti ja kohta ovat pieniä)

Vierailija
29/33 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisajan kamppeet oli yleensä kestäviä.

Esim Nokian kontiot 1970-luvulta ovat käyttökelpoiset. Uudemmat eivät ole kestäneet varastossa.

Vierailija
30/33 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku Youtube TikTok yms. sisustussuunnittelija mesosi videolla, että jos esine näyttää siltä, kuin isoisäsi olisi voinut sen tehdä, se kuuluu heittää menemään.

Anteeksi mitä, jos mulla olisi tallella jotain isoisäni omin käsin tekemää, todellakin sen säilyttäisin enkä heittäisi menemään ja ostelisi tilalle jotain made in China sisustuskrääsää.

Vierailija
31/33 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku Youtube TikTok yms. sisustussuunnittelija mesosi videolla, että jos esine näyttää siltä, kuin isoisäsi olisi voinut sen tehdä, se kuuluu heittää menemään.

Anteeksi mitä, jos mulla olisi tallella jotain isoisäni omin käsin tekemää, todellakin sen säilyttäisin enkä heittäisi menemään ja ostelisi tilalle jotain made in China sisustuskrääsää.

Meillä on isoisäni tekemä kynttilänjalka. En heitä pois.

Vierailija
32/33 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tilaa, mikä estää säilömästä jokaista rompetta mitä on kerääntynyt. Jälkipolvi tekee oman arvionsa jokatapauksessa.

Vierailija
33/33 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Josaain polvessa tulee kuitenkin ihminen, joka olisi kiinnostunut.