Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä v****a KELA? Asumistuen takaisin perintä

Vierailija
14.10.2022 |

Elikkäs sain kelalta postia että minun tämän vuoden asumistuet peritään takaisin koska en ole ilmoittanut heille tulojen muutoksesta tammikuussa!
Viime vuonna asumistuen tarkastus oli elokuussa ja olin sillä hetkellä kesätöissä niin silloin en tukea saanut. Hain asumistukea uudelleen lokakuussa ja silloin kela vastasi että heille pitää toimittaa tulotiedot. Vastasin marraskuussa että en tiedä minkä vuoden tulojen perusteella saan päivärahan, eli en pysty heti toimittamaan tulotietoja vaan vasta sitten kun työttömyyskassasta saan päätöksen.
Kela oli kuitenkin onkinut tuloni selville ja sain melkein täyden asumistuen.
Nyt kuitenkin olivat jotain tarkastuksia tehneet (en enää edes saa asumistukea ja edelleen on samat tulot kuin marraskuussa) niin miten helvetissä olisin tiennyt heille mitään muutoksia ilmoittaa???
Onko kellään ollut vastaavaa ja jouduitko maksamaan tuen takaisin?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta perittiin joskus takaisin asumistukea tilanteessa, jossa kaikki tuloni tulivat Kelasta. Sain kesken vanhempainvapaan hetkellisesti toista tukea, josta päätöksen teki myös Kela. En ymmärtänyt että minun olisi pitänyt ilmoittaa tulojeni muutoksesta Kelaan - eli tuosta toisesta tuesta päätöksen saatuani minun olisi pitänyt kertoa heille että he ovat tehneet sellaisen päätöksen. Tätä en ollut tehnyt, ja asumistukea perittiin takaisin tämän vuoksi.

Vierailija
22/45 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysy sieltä Kelasta. Eihän me täällä sun tuloja tiedetä.

Tarkoitin että tulot on olleet samat siitä asti kun Kela teki päätöksen asumistuesta viime vuoden marraskuussa. Nyt he sanoivat että pitää maksaa takaisin kun en ole ilmoittanut tulojen muutoksesta tämän vuoden tammikuussa. Miten olisin ilmoittanut muutoksesta kun tulot ei ole muuttuneet enkä ole itse mitään tulotietoja edes kelaan toimittanut?

Olet ilmoitusvastuussa Kelalle. Olisit määräajassa ilmoittanut etteivöt tulosi ole muuttuneet, se olisi riittänyt. Nyt jätit ilmoittamatta.

Ei siinä missään käsketty ilmoittaa mitään. Mutta en kyllä takaisinkaan pysty maksamaan. Jos nettotulot on 900€/kk ja siitä asumiskuluja 450€ niin ei riitä kelalle enää rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elikkäs on ällö sana. Onneksi en ole Kelan asiakas kun olen kuullut siitä niin paljon enkä aina hyvää.

Vierailija
24/45 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta perittiin joskus takaisin asumistukea tilanteessa, jossa kaikki tuloni tulivat Kelasta. Sain kesken vanhempainvapaan hetkellisesti toista tukea, josta päätöksen teki myös Kela. En ymmärtänyt että minun olisi pitänyt ilmoittaa tulojeni muutoksesta Kelaan - eli tuosta toisesta tuesta päätöksen saatuani minun olisi pitänyt kertoa heille että he ovat tehneet sellaisen päätöksen. Tätä en ollut tehnyt, ja asumistukea perittiin takaisin tämän vuoksi.

Se on varsin yleistä että ajatellaan Kelan olevan yksi sama viranomainen, vaikka on laitos, samalla tavoin kuin vaikkapa yliopisto on laitos.

Vierailija
25/45 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitin että tulot on olleet samat siitä asti kun Kela teki päätöksen asumistuesta viime vuoden marraskuussa. Nyt he sanoivat että pitää maksaa takaisin kun en ole ilmoittanut tulojen muutoksesta tämän vuoden tammikuussa. Miten olisin ilmoittanut muutoksesta kun tulot ei ole muuttuneet enkä ole itse mitään tulotietoja edes kelaan toimittanut?

Olet ilmoitusvastuussa Kelalle. Olisit määräajassa ilmoittanut etteivöt tulosi ole muuttuneet, se olisi riittänyt. Nyt jätit ilmoittamatta.

Ei siinä missään käsketty ilmoittaa mitään. Mutta en kyllä takaisinkaan pysty maksamaan. Jos nettotulot on 900€/kk ja siitä asumiskuluja 450€ niin ei riitä kelalle enää rahaa.

Koita nyt päättää miten tarinasi oikein menee. Aloitukseen kirjoitit että sinun olisi pitänyt tammikuussa ilmoittaa tulojen muutoksista ja nyt väität ettei pitänyt. Perintäänhän nuo menee suoraan jos et pysty maksamaan, ei ole sen kummempaa.

Vierailija
26/45 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ajattelin että ne käsittelee sun asumistukihakemuksen automaattisesti uudelleen kun myönsivät tuon uuden tuen eli lisän sun tuloihin?  Me on jotenkin vajottu tämmöiseen holhousharhaan missä ajatellaan että viranomaiset huolehtii kaikesta eikä mikään ole oma vika. Rahaa vaan tulee.

Vierailija
27/45 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa siinä kyllä käsketään ilmoittaa jos tulot poikkeaa päätöksessä ilmoitetuista... 

Vierailija
28/45 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina pitää katsoa mitä siinä Kelan antamassa viimeisimmässä päätöksessä on niitä tuloja huomioitu.

Kun ne tulot siitä nousevat pysyvästi eli useamman kuukauden ajalta saatkin yli 400 euroa enemmän, niin tuki tarkistetaan tulojen nousun takia. Niin se vain menee. Jos sinulle on syksyllä 2021 huomioitu tuloja vaikka 800 euroa ja tulot ovat nykyisellään 1400 euroa, niin Kelassa katsotaan missä kohtaa olet alkanut saada enemmän.

Kyllä asiakkaalla on edelleen se ilmoitusvelvollisuus.

Ties vaikka minä olisi tukesi tarkistanut. Terveisin asumistuen käsittelijä.

Vierailija
29/45 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ihan päässyt kärryille, mutta vaikuttaa sun omalta mokalta ja joo, joudut maksamaan takaisin.

Eli Kela teki asumistuki päätöksen marraskuussa 2021 ja he olivat itse etsineet tulotietoni jostain. Olin heille laittanut marraskuussa viestin että en vielä tiedä minkä vuoden tulojen perusteella saan päivärahan, ja he tekivät päätöksen vasta tuon jälkeen.

Tammikuussa 2022 minun tulot ovat olleet samat kuin marraskuussa 2021, eli en ole lähettänyt heille tietoa tulojen muutoksesta koska ne ei ole muuttuneet.

Outo kirjoitus. Kela ei toimi automaatiolla, eli ei tee sinun puolesta asumistukipäätöstä. Kyllä sä joudut sitä ihan itse hakemaan ja ilmoittamaan tulot sekä menot - ei haun yhteydessä eivät ole onkineet tulotietojasi yhtään mistään vaan päätös on tehty sinun ilmoittamiesi ja luovuttamiesi tietojen perusteella. Miten olet voinut hakea asumistukea tietämättä tulojesi määrää? Olet luultavasti saanut jonkun määräaikaispäätöksen johon on sitten vaadittu jatkuvia tulomuutosten ilmoittamisia.

Vierailija
30/45 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koita nyt päättää miten tarinasi oikein menee. Aloitukseen kirjoitit että sinun olisi pitänyt tammikuussa ilmoittaa tulojen muutoksista ja nyt väität ettei pitänyt. Perintäänhän nuo menee suoraan jos et pysty maksamaan, ei ole sen kummempaa.

Siis nyt tuli tuo kirje missä sanottiin että en ole ilmoittanut tulojen muutoksesta tammikuussa. Mistä olisin niistä tiennyt ilmoittaa kun ne ei ole muuttuneet?

Vierailija
31/45 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina pitää katsoa mitä siinä Kelan antamassa viimeisimmässä päätöksessä on niitä tuloja huomioitu.

Kun ne tulot siitä nousevat pysyvästi eli useamman kuukauden ajalta saatkin yli 400 euroa enemmän, niin tuki tarkistetaan tulojen nousun takia. Niin se vain menee. Jos sinulle on syksyllä 2021 huomioitu tuloja vaikka 800 euroa ja tulot ovat nykyisellään 1400 euroa, niin Kelassa katsotaan missä kohtaa olet alkanut saada enemmän.

Kyllä asiakkaalla on edelleen se ilmoitusvelvollisuus.

Ties vaikka minä olisi tukesi tarkistanut. Terveisin asumistuen käsittelijä.

Päätös tehty marraskuussa 2021 eikä tulot ole sen jälkeen muuttuneet. Samoihin aikoihin tuli päätös päivärahasta niin ilman muuta oletin että sen perusteella on päätös tehty. Kelan päätöksissä on niin hirveästi kaikkea turhaa jorinaa ja epäselviä laskelmia etten niistä ite älyä mitään.

Vierailija
32/45 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis nyt tuli tuo kirje missä sanottiin että en ole ilmoittanut tulojen muutoksesta tammikuussa. Mistä olisin niistä tiennyt ilmoittaa kun ne ei ole muuttuneet?

Ilmoitusvastuu koskee myös sitä, että niistä tuloista ilmoitetaan myös silloin kun ne eivät muutu. Mikä tässä on niin vaikeaa sisäistää?

Vierailija
33/45 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kai sinä katsoit mitä kela oli tuloiksi laittanut? Kyllähän jokainen nyt suunnilleen tietää pitääkö se paikkansa. Täysin oma moka ja onhan ne maksettava takaisin. Voi kuitenkin jakaa useamaan erään.

Vierailija
34/45 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan oma moka. Eikös asumistuessa ole niin, että jos tulot muuttuvat yli 400e/kk, niin siitä pitää ilmoittaa? Satunnaisia isompia palkkoja ei lasketa mukaan.

Vierailija
35/45 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea voittajalle! KELA:ssa työskentelevät tekevät laskelmat ja päätökset huomattavasti useamnin väärin kuin oikein. Luonnollisesti he kaatavat omat virheensä asiakkaan maksevaksi takaisinperintänä. Tämä vanha ja perinteinen neuvostiliittolainen viranomaistapa pitää ihmiset varpaillaan ja nöyrinä.

Vierailija
36/45 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa valittaa päätöksistä. Ensin voi olla itseoikaisupyyntö, sitten muutoksenhakulautakunta (joka edelleen sidoksissa Kelaan), sitten vielä hallinto-oikeus mahdollinen.

Vierailija
37/45 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ihan päässyt kärryille, mutta vaikuttaa sun omalta mokalta ja joo, joudut maksamaan takaisin.

Eli Kela teki asumistuki päätöksen marraskuussa 2021 ja he olivat itse etsineet tulotietoni jostain. Olin heille laittanut marraskuussa viestin että en vielä tiedä minkä vuoden tulojen perusteella saan päivärahan, ja he tekivät päätöksen vasta tuon jälkeen.

Tammikuussa 2022 minun tulot ovat olleet samat kuin marraskuussa 2021, eli en ole lähettänyt heille tietoa tulojen muutoksesta koska ne ei ole muuttuneet.

Se "jostain" on tulorekisteri, mitä käyttää nykyään Kela ja kassat, kun maksetaan tukia/päivärahoja. Ei tämä ole mitään mystistä, vaan ihan selkeästi joka paikassa ilmoitetaan tähän tyyliin "tarkistamme tulorekisteristä ajantasaiset tulotiedot / käytämme tulorekisteriä saadaksemme ajan tasalla olevat tulotiedot". 

Mutta siis oma käsitykseni on se, ettei asumistukihakemusta pääse lähettämään ellei ole itse ensiksi arvioinut tulojansa, joten mitä olet silloin siihen laittanut? Ei Kela tee kenellekään tuosta noin vaan asumistukipäätöksiä, vaan henkilön on itse sitä haettava. 

Miltä ajalta sulta edes peritään, jos et enää saa asumistukea, mutta aloituksessa mainitset, että "peritään tämän vuoden asumistuet"? Ja jos sun tulot ovat 900e/kk brutto ja asumiskulut mitä ne nyt oli, 450e/kk, niin kyllä muutaman kympin saa tuollakin yhdistelmällä. Itselläni on vielä toistaiseksi n. 1200e/kk brutto ja asumiskulut 400e/ kk ja as.tukea tulee 25e/kk.

Vierailija
38/45 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä kelakeskustelut päättyy aina siten, että aloittaja on idiootti valehtelija, eikä kela tee koskaan mitään virheitä, eikä se voi edes tehdä niin mitä aloittaja väittää. Täällä lienee paljon kelatanttoja palstailemassa työaikana.

Vierailija
39/45 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedot eli tulot pitää aina itse ilmoittaa ellei kela erikseen ilmoita ettei tarvitse. Vaikka olisitkin saanut päätöksen ennen kuin lähetit tulotietosi kelaan niin tulot olisi silti pitäneet ilmoittaa. Kelalla on ollut tiedossa vuoden 2021 tulot eikä tämän vuoden tuloja, jotka jätit ilmoittamatta. Ne olisi pitäneet ilmoittaa ajoissa, jotta kela olisi voinut tarkistaa asumistuen oikean määrän. Oma moka.

Vierailija
40/45 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela perii LIIKAA MAKSETUN asumistuen. Se tuskin on tässä kohtaa vuoden koko asumistuet, vaan esim muutamia satasia.

Voit selvittää asian olemalla yhteydessä Kelaan ja kysymällä mistä liikamaksu muodostuu. Liikamaksun perinnässä pyydetään oma selvitys asiasta, jolla perinnästä voidaan esim luopua tai kohtuullistaa summaa.

Ap ei ole ole lukenut aiempia ja nyt saamaansa kelan kirjettä huolella. Tai ei ole viitsinyt olla huolellinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi