Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen vela, mutta olen huomannut, että en kauheasti pidä muista veloista.

Vierailija
13.10.2022 |

Tai ainakaan niistä, jotka näistä asioista eniten ovat äänessä. Olin jossain vaihessa myös suljetulla vela-foorumilla, ja lopulta häivyin sieltä kun alkoi ottaa pannuun se porukka. En käsitä tätä ihmeellistä ehdottomuutta, mustavalkoisuutta ja lähestulkoon kulttimaista fanaattisuutta. Jos puhutaan äitikulttilaisista, niin eipä tää toinen kuppikunta juuri sen enempää vakuuta.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen vela, vieläpä sellainen joka tosiaan inhoaa lapsia ja pitää lasten hankkimista typeränä asiana. Mutta ei se niin suuri osa identiteettiäni ole tai niin hankala asia minulle, että tarvitsisi etsiä vertaistukea ympärille. Lähinnä joskus ärsyttää, kun lapsettomana ei kuitenkaan saisi inhota lapsia, vaan oikea mielipide pitäisi olla se, että "lapset ovat ihania, mutta en omia halua". Minusta lapset ovat inhottavia ja äidit taantuvat aina typeriksi, enkä mm. siksi halua lapsia.

Vierailija
42/54 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Netissä korostuvat ihmisten paskimmat puolet, ja pieni äänekkäiden joukko leimaa helposti koko porukan.

Totta. Tämä näkyy erityisesti erilaisissa alakulttuuri- ja vertaistukiryhmissä. Ne muutamat äänekkäimmät dominoivat helposti koko ryhmää ja ovat näkemyksissään usein niitä joustamattomimpia. Samat henkilöt toimivat usein myös "portinvartijoina", eli katsovat oikeudekseen määritellä, kuka on oikea vela (tai mikä yhteisö kyseessä nyt onkaan). Äärimmillään se menee siihen, että jäsenen pitää olla olemassa ryhmää varten eikä niin, että ryhmä on jäsentä varten. Liian tiiviit samanmielisten yhteisöt muuttuvat helposti tunkkaisiksi ja tosiaan jollain tapaa kulttimaisiksi. Omaa käytöstä ja sen vaikutusta yhteisöön ei osata reflektoida eikä toisten rajoja kunnioittaa.

Tämä. Olen todella monesta täysin eri aihepiirin someryhmästä lähtenyt tämän takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko hei juttu kuitenkin ollut niin että kukaan ei kestänyt SUN juttujas ja ikävää lasten mollaamista, joten siksi sut toivotettiin sieltä foorumilta muualle ja päätit tulla tänne valehtelemaan ja lietsomaan vihaa meitä normaaleja veloja kohtaan? Kun kaikki ei lähteneet hyppimään sun pillin mukaan. : )

"Normaaleja veloja". :D Katohan, päivystävä kulttilainen ilmoittautui ihan itse.

Vierailija
44/54 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsiin kohdistunut nega ajattelu on puhtaasti niiden kasvatustaidottomien vanhempien vika.

En tiedä onko tämä nega ajattelua mutta minusta lapset ovat tylsiä. Kaikki. Ei liity kasvatukseen, lapset vain eivät ole vielä valmiita.

Suurin osa persoonattomia tylsiä tusinatemmeltäjiä ja piinallisen yksinkertaisia raakileita. En vihaa siltikään.

Niin siis lapset vai velat?

Vierailija
45/54 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hämmentynyt että jotkut velat suorastaan vihaavat lapsia. Todella järkyttävää kielenkäyttöä.

Itseäni hämmentää myös se, että jotkut tuntuvat vihaavan äitejä (tai jopa yleisesti naiseutta). Olen vapaaehtoisesti lapseton ja feministi, joten tämä tuntui aika oudolta. Minä arvostan äitejä erityisen paljon, kun tiedän ettei minusta olisi siihen. Samalla tavalla arvostan esimerkiksi lääkäreitä.

Joo, on monesti tehnyt mieli kysyä, että ajatteletteko te myös omista äideistänne yhtä alentuvasti ja vihamielisesti. Tosin voi hyvin ollakin, että osalla näistä äkäisimmistä kaikki kumpuaa pohjimmiltaan huonosta äitisuhteesta. 

Vierailija
46/54 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kaikissa ryhmissä on ne fanaatikot. Meillä on töissä useampi vela ja yksi on sellanen, että se koko ajan morkkaa lapsia. Jotenkin pitää koettaa keskusteluun kuin keskusteluun saada ujutettua jotain lapsiin liittyvää. En ymmärrä miksi, koska meidän työyhteisössä ei ole ollut tapana kenenkään perheasioita kommentoida, joten ei hänen puolustuskannalla tartteisi olla. Hänen lapsettomuuttaan ei siis ole mitenkään arvosteltu tai kommentoitu. Välillä on ne parit muutkin lapsettomat vähän sen näköisiä, että niitä kyrsii. Ne ei varmaan tahtoisi lapsiasioista puhua ollenkaan.

Viimeksi päästiin lapsiin siitä, kun puhuttiin ihonhoidosta ja siitä miten e-pillerit voi aiheuttaa joillekin aknea. Siitä tää yksi pääsi kätevästi miettimään, että mieluummin akne kuin lapsi. Ikään kuin näillä asioilla olisi siinä kontekstissa ollut mitään tekemistä keskenään.

Juuri tämä ihmistyyppi, voi kristus sentään. Kun ihan mikä tahansa aasinsilta kelpaa. Minun yksilöllinen ratkaisu ja minun hieno itsellinen elämä, kai nyt kaikki varmasti kuulitte ja ymmärsitte. 

Vierailija
47/54 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen erilainen kuin muut velat. Muut velat ovat katkeria ämmiä, mutta minä olen lämmin ja hoivaava. Pick me!!!!"

Vierailija
48/54 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen erilainen kuin muut velat. Muut velat ovat katkeria ämmiä, mutta minä olen lämmin ja hoivaava. Pick me!!!!"

Kiukkusi on liikuttavan aitoa.

Vierailija
49/54 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kaikissa ryhmissä on ne fanaatikot. Meillä on töissä useampi vela ja yksi on sellanen, että se koko ajan morkkaa lapsia. Jotenkin pitää koettaa keskusteluun kuin keskusteluun saada ujutettua jotain lapsiin liittyvää. En ymmärrä miksi, koska meidän työyhteisössä ei ole ollut tapana kenenkään perheasioita kommentoida, joten ei hänen puolustuskannalla tartteisi olla. Hänen lapsettomuuttaan ei siis ole mitenkään arvosteltu tai kommentoitu. Välillä on ne parit muutkin lapsettomat vähän sen näköisiä, että niitä kyrsii. Ne ei varmaan tahtoisi lapsiasioista puhua ollenkaan.

Viimeksi päästiin lapsiin siitä, kun puhuttiin ihonhoidosta ja siitä miten e-pillerit voi aiheuttaa joillekin aknea. Siitä tää yksi pääsi kätevästi miettimään, että mieluummin akne kuin lapsi. Ikään kuin näillä asioilla olisi siinä kontekstissa ollut mitään tekemistä keskenään.

Mulla on juuri tuollainen työkaveri. Koomisinta on, että se ite valittaa, että muut muka puhuu lapsista tai perheistä liikaa, vaikka se ite on se joka tän aiheen useimmiten kaivaa esiin vaikka millä verukkeella.

Vierailija
50/54 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi aihe pohdituttaa lähinnä niitä, joille se on ikävaiheen takia ajankohtainen. Kukaan täysijärkinen ei ripustaudu johonkin velaidentiteettiin enää neljää kymppiä lähestyessään.

Vierailija
51/54 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on juuri tuollainen työkaveri. Koomisinta on, että se ite valittaa, että muut muka puhuu lapsista tai perheistä liikaa, vaikka se ite on se joka tän aiheen useimmiten kaivaa esiin vaikka millä verukkeella.

Mulla vastaava kokemus. Kauhee mouhotus miten muiden lapsijutut ei kiinnosta yhtään, ja silti se oma lapsettomuus ja lasten ällöys pitää tuoda esiin joka välissä.

Vierailija
52/54 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä entinen vela, tai miten nyt pitäisi määritellä.

Elin päälle 30-vuotiaaksi tyytyväisenä lapsettomana täysin vapaaehtoisesti. Minulla oli kavereiden joukossa muitakin tyytyväisiä lapsettomia, ja kerroin ihan avoimesti näkemyksestäni: Minulle ovat elämässä erittäin tärkeitä asiat x, y ja z, enkä ole valmis joustamaan niistä puolison tai lapsen takia. Ja näistä syitä olin varautunut aivan tyytyväisenä elämään itsekseni, mikä oli minulle oikein mielekästä. Toisaalta olin puhunut siitäkin, että jos löytäisin itseni tilanteesta että odottaisin lasta, todennäköisesti pitäisin sen. Ja jos minulla olisi lapsi, hänen tarpeensa pitäisi tietysti priorisoida omien edelle, se on selvää. Ei tosin ollut ajankohtaista millään lailla, koska en harrastanut irtosuhteitakaan.

Kävi sitten niin, että tutustuin puolisoon, jonka kanssa parisuhde ei vaatinut asioista x, y ja z luopumista. Kävi myös niin, että tulin raskaaksi ehkäisystä huolimatta. Niin kuin edellisen kappaleen pohjalta varmaan voi odottaa, pidimme lapsen. Elämä muuttui, totta kai. En itse löydä asiasta draamaa.

Jotkut näistä entisistä vela-kavereista ottivat asian erittäin raskaasti. Eivät enää pidä juuri yhteyttä, eivät kutsu mihinkään. Jotkut niistä joiden kanssa tavataan puhuvat minulle eri tavalla kuin ennen - vain lapsesta. Jotkut ovat poistaneet minut kavereistaan somessa. Joidenkin kanssa taas ystävyys jatkuu kuten ennen. He ovat tukeneet minua tässä hyvinkin kokonaisvaltaisessa elämänmuutoksessa, ja minä taas tuen heitä omissa elämäntilanteissaan. En oikein ymmärrä tarvetta tiukalle jaolle meihin ja muihin, mutta selvästi joillakin sellainen on, vaikka en ollut sitä ennen huomannut.

Vierailija
53/54 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vela jota ärsyttää lapset on kyllä 100% jotain selvittämättömiä/kätkettyjä tunteita sisimmässään. Jos vela on sinut päätöksensä kanssa ei hänellä pitäisi olla negatiivisia ajatuksia lapsia kohtaan. Joko positiivisia tai täysin neutraaleja.

Tuo ei ole totta. Kyllä ketä tahansa ärsyttää nykyinen melu ja hallitsematon käytös ja täysi kasvatuksen puute. Usein tuntuu siltä että nykyään perheet tahallaan työtyvät aikuisten paikkoihin häiritsemään. Lapselliset vanhemmat ei osaa ottaa vastuuta valinnoistaan ja katkerina haluavat vaan häiritä muita.

Vierailija
54/54 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vela jota ärsyttää lapset on kyllä 100% jotain selvittämättömiä/kätkettyjä tunteita sisimmässään. Jos vela on sinut päätöksensä kanssa ei hänellä pitäisi olla negatiivisia ajatuksia lapsia kohtaan. Joko positiivisia tai täysin neutraaleja.

Tuo ei ole totta. Kyllä ketä tahansa ärsyttää nykyinen melu ja hallitsematon käytös ja täysi kasvatuksen puute. Usein tuntuu siltä että nykyään perheet tahallaan työtyvät aikuisten paikkoihin häiritsemään. Lapselliset vanhemmat ei osaa ottaa vastuuta valinnoistaan ja katkerina haluavat vaan häiritä muita.

Jaahas, sinä taas. Eikö se edellinen ketju riittänyt missä riehuit tätä asiaa viidentoista sivun verran. Mene hoitoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi