Kuinka monta alkoholistia lähipiirissäsi on?
Tuli mieleen yhdestä toisesta ketjusta, kun luin jonkun tilaston että jokainen suomalainen tuntee ainakin yhden masentuneen ihmisen elämänsä aikana.
Aloin miettimään että onkohan alkoholisteja ympärillämme yhtäpaljon.
Omassa lähipiirissäni on lapsesta saakka ollut ainakin 18 täysipäiväistä alkoholistia (mukaanlukien lähisukulaiseni joista jouduin huolehtimaan teini-ikääni saakka).
Itsekin kaksikymppisenä viinastelin päivittäin, mutta parin vuoden jälkeen tajusin että olen kulkemassa samaa tietä kuin roolimallit aiemmassa elämässäni.
Nyt juon vain paljon mutta todella harvoin, eli tavallaan alkoholi on edelleen itselleni vähän ongelma.
Olen ajautunut myös muutaman kaverin kautta "hoivaamaan" heidän alkoholistipuolisoitaan ja mietin kovin kuinka saisin vedettyä rajan. En tahtoisi hyysätä ketään enää päivääkään viinan aiheuttamien ongelmien takia.
Mutta jokatapauksessa, näkisin omalla kohdallani että on jo pieni ihme etten löträä viinalla kuitenkaan tämän enempää. Jotenkin kuitenkin olen kasvanut siihen että on normaalimpaa leikkiä tyhjillä kaljapulloilla kuin legoilla.
Toivon tietysti etteivät lapset ja nuoret nykypäivänä altistuisi enää samanlaisille oloille ja että lasuja tehtäisiin nykyään paljon herkemmin.
T ysärilapsi
Kommentit (50)
En ole varma mutta merkit osoittavat pariin työkaveriin.
Huumeidenkäyttäjiä kyllä tunnen kolmekin.
Itekään en lasiin sylje.
No onhan niitä. Äiti ja isä, sitten äidin uudet puolisot ja kaverit olleet alkoholisteja.
Muut alkoholistit lähelläni ovatkin sitten olleet omia valintojani. Olen valinnut aina alkoholisteja puolisoiksi, melkein kaikki kaverit olleet alkoholiin meneviä ja minä itsekin.
En osaa tehdä siitä suurta numeroa vaikka tiedostan, ettei tuo nyt kovin hyväkään juttu ole mutta itselle tuttua ja "turvallista*.
Vanhempani. Se on surullista katsottavaa.
Onneksi vain veli, ei olla juurikaan tekemisissä kyseisestä syystä
äitini oli....on jo kuollut 1980 luvulla. En ollut tekemisissä. Mamma ja pappa kasvatti minut, onneksi.
Vierailija kirjoitti:
No onhan niitä. Äiti ja isä, sitten äidin uudet puolisot ja kaverit olleet alkoholisteja.
Muut alkoholistit lähelläni ovatkin sitten olleet omia valintojani. Olen valinnut aina alkoholisteja puolisoiksi, melkein kaikki kaverit olleet alkoholiin meneviä ja minä itsekin.En osaa tehdä siitä suurta numeroa vaikka tiedostan, ettei tuo nyt kovin hyväkään juttu ole mutta itselle tuttua ja "turvallista*.
Samaa täällä! Jotenkin sitä on niin tottunut alkoholinkäyttäjiin että välillä ihan hämmentää ajatellakin että olisi puoliso joka ei juo. Itse en kuitenkaan juo.
Ei enää yhtään. Hankkiuduin eroon heistä molemmista ja yksi on kuollut jo.
Ei yhtään! Olin aikoinaan alkoholistin kanssa naimisissa, mutta hän on kuollut. Hänen suvussaan on monta
alkoholistia, mutta heidän kanssaan en ole tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
21, sukulaisiaan ei voi valita.
21 alkoholistisukulaista kuulostaa kyllä vähän nyt liioittelulta. Kenellä edes on niin montaa sukulaista?
Mun on helpompi laskea kuinka monta ei-alkoholistia mulla on lähipiirissä.
Suvussa on ollut yksi kaappijuoppo, jonka outoa käytöstä ei osattu nähdä alkoholista johtuvaksi. Kaksi alkoholiongelmaiseksi osoittautunutta eksää, toinen oli koko lyhyem suhteen kuivilla ja toinen aloitti ryypiskelyn pitkän suhteen lopussa ja on jatkanut vuosikymmenet.
Onneksi ei muita!
Ainakin kaksi ja itsekin menen kevyesti alkoholin suurkuluttajasta.
Äiti, äitin mies, ex-työkaverini.
Tarkoitatko alkoholistilla tyyppiä joka juo joka päivä? Vai tyyppiä joku juo joka vk-loppu? Näitä vk-loppu ryyppääjiä löytyy montakin läheltäni, joka päivä juovia taas ei yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
21 alkoholistisukulaista kuulostaa kyllä vähän nyt liioittelulta. Kenellä edes on niin montaa sukulaista?
Et varmaan ole tosissasi. Minulla on esimerkiksi tätejä ja setiä 18, ja serkkuja lähes 50, en edes muista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti, isä, äitipuoli, isän isä, isän äiti, äidin isä, isosetä, iso-eno, täti, täti, setä, setä, eno, serkku, serkku, pikkuserkku, appiukko, anoppi, lanko, käly ja veljenpoika.
Siinä sitä kaitsettavaa.