Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka monta alkoholistia lähipiirissäsi on?

tällästä vaan mietin
13.10.2022 |

Tuli mieleen yhdestä toisesta ketjusta, kun luin jonkun tilaston että jokainen suomalainen tuntee ainakin yhden masentuneen ihmisen elämänsä aikana.
Aloin miettimään että onkohan alkoholisteja ympärillämme yhtäpaljon.

Omassa lähipiirissäni on lapsesta saakka ollut ainakin 18 täysipäiväistä alkoholistia (mukaanlukien lähisukulaiseni joista jouduin huolehtimaan teini-ikääni saakka).

Itsekin kaksikymppisenä viinastelin päivittäin, mutta parin vuoden jälkeen tajusin että olen kulkemassa samaa tietä kuin roolimallit aiemmassa elämässäni.
Nyt juon vain paljon mutta todella harvoin, eli tavallaan alkoholi on edelleen itselleni vähän ongelma.

Olen ajautunut myös muutaman kaverin kautta "hoivaamaan" heidän alkoholistipuolisoitaan ja mietin kovin kuinka saisin vedettyä rajan. En tahtoisi hyysätä ketään enää päivääkään viinan aiheuttamien ongelmien takia.

Mutta jokatapauksessa, näkisin omalla kohdallani että on jo pieni ihme etten löträä viinalla kuitenkaan tämän enempää. Jotenkin kuitenkin olen kasvanut siihen että on normaalimpaa leikkiä tyhjillä kaljapulloilla kuin legoilla.

Toivon tietysti etteivät lapset ja nuoret nykypäivänä altistuisi enää samanlaisille oloille ja että lasuja tehtäisiin nykyään paljon herkemmin.

T ysärilapsi

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

21, sukulaisiaan ei voi valita.

Vierailija
2/50 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei yhtään, hyh!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole varma mutta merkit osoittavat pariin työkaveriin.

Huumeidenkäyttäjiä kyllä tunnen kolmekin.

Itekään en lasiin sylje.

Vierailija
4/50 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan niitä. Äiti ja isä, sitten äidin uudet puolisot ja kaverit olleet alkoholisteja.

Muut alkoholistit lähelläni ovatkin sitten olleet omia valintojani. Olen valinnut aina alkoholisteja puolisoiksi, melkein kaikki kaverit olleet alkoholiin meneviä ja minä itsekin.

En osaa tehdä siitä suurta numeroa vaikka tiedostan, ettei tuo nyt kovin hyväkään juttu ole mutta itselle tuttua ja "turvallista*.

Vierailija
5/50 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani. Se on surullista katsottavaa.

Vierailija
6/50 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi vain veli, ei olla juurikaan tekemisissä kyseisestä syystä

Vierailija
7/50 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään.

Vierailija
8/50 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitini oli....on jo kuollut 1980 luvulla. En ollut tekemisissä. Mamma ja pappa kasvatti minut, onneksi.

Vierailija
9/50 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan niitä. Äiti ja isä, sitten äidin uudet puolisot ja kaverit olleet alkoholisteja.

Muut alkoholistit lähelläni ovatkin sitten olleet omia valintojani. Olen valinnut aina alkoholisteja puolisoiksi, melkein kaikki kaverit olleet alkoholiin meneviä ja minä itsekin.

En osaa tehdä siitä suurta numeroa vaikka tiedostan, ettei tuo nyt kovin hyväkään juttu ole mutta itselle tuttua ja "turvallista*.

Samaa täällä! Jotenkin sitä on niin tottunut alkoholinkäyttäjiin että välillä ihan hämmentää ajatellakin että olisi puoliso joka ei juo. Itse en kuitenkaan juo.

Vierailija
10/50 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei enää yhtään. Hankkiuduin eroon heistä molemmista ja yksi on kuollut jo.

Vierailija
11/50 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään! Olin aikoinaan alkoholistin kanssa naimisissa, mutta hän on kuollut.  Hänen suvussaan on monta

alkoholistia, mutta heidän kanssaan en ole tekemisissä.

Vierailija
12/50 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei enää yhtään.

Vierailija
13/50 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

21 alkoholistisukulaista kuulostaa kyllä vähän nyt liioittelulta. Kenellä edes on niin montaa sukulaista?

Vierailija
14/50 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on helpompi laskea kuinka monta ei-alkoholistia mulla on lähipiirissä.

Vierailija
15/50 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvussa on ollut yksi kaappijuoppo, jonka outoa käytöstä ei osattu nähdä alkoholista johtuvaksi. Kaksi alkoholiongelmaiseksi osoittautunutta eksää, toinen oli koko lyhyem suhteen kuivilla ja toinen aloitti ryypiskelyn pitkän suhteen lopussa ja on jatkanut vuosikymmenet.

Onneksi ei muita!

Vierailija
16/50 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin kaksi ja itsekin menen kevyesti alkoholin suurkuluttajasta.

Vierailija
17/50 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti, äitin mies, ex-työkaverini.

Vierailija
18/50 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko alkoholistilla tyyppiä joka juo joka päivä? Vai tyyppiä joku juo joka vk-loppu? Näitä vk-loppu ryyppääjiä löytyy montakin läheltäni, joka päivä juovia taas ei yhtään.

Vierailija
19/50 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

21 alkoholistisukulaista kuulostaa kyllä vähän nyt liioittelulta. Kenellä edes on niin montaa sukulaista?

Et varmaan ole tosissasi. Minulla on esimerkiksi tätejä ja setiä 18, ja serkkuja lähes 50, en edes muista.

Vierailija
20/50 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti, isä, äitipuoli, isän isä, isän äiti, äidin isä, isosetä, iso-eno, täti, täti, setä, setä, eno, serkku, serkku, pikkuserkku, appiukko, anoppi, lanko, käly ja veljenpoika.

Siinä sitä kaitsettavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yksi