Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko teidän lapsilla onnistunut kieltenopetuksen eriyttäminen ylöspäin?

Vierailija
12.10.2022 |

Kiinnostaisi kuulla, että miten muiden kohdalla on toimittu, jos lapsi on jossain kielessä reilusti edellä ikätasoaan?

Meidän nelosluokkalainen on englannin suhteen käytännössä kaksikielinen. Hänellä oli lapsena englanninkielinen lastenvahti ja hän katsoi taaperosta asti pelkästään englanninkielisiä lastenohjelmia ja nykyään kuluttaa pelkästään englannikielisiä medioita. Minä olen työskennellyt melkein 20 v. suureksi osaksi englanniksi, mutta lapsi on valovuosia minua edellä taidoissa.

Koulussa englannintunneilla ei ole mitään ongelmia, lapsi ei ole sitä lajia joka alkaisi riehumaan jos kyllästyttää. Minä itse vaan painiskelen sen asian kanssa, että olisiko hänellä OIKEUS oppia jotain englannintunneilla, jos niillä kuitenkin joutuu istumaan? Tässä kunnassa ei ole enkun ja ruotsin lisäksi muita kieliä tarjolla, ruotsi tuli pitkänä kielelä heti ekalla ja enkku alkoi kolmannella. Eivät siis ole ehtineet siinä kovin pitkälle.

Miten teillä muilla on toimittu vastaavissa tilanteissa? Luulisin, että tämä on nykyään aika yleistä, kun on kansainvälisiä perheitä ja muutetaan maasta toiseen ja vietetään vapaa-aika verkossa jutellen kavereiden kanssa pitkin maailmaa. Miten tunneilla huomioidaan lasten hyvin kirjava taitotaso?

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi hyvä tuuri ala-asteen 4. Ja 5. Luokan enkun ope eriytti luokalta kolme oppilasta ylöspäin. Tyttöni muistelee näitä kahta vuotta parhaina, saivat esimerkiksi kirjoittaa itse näytelmiä englanniksi. Yläasteella opettaja ei osannut eikä halunnut eriyttää. Nyt tyttö on lukiossa luokalla, jossa osa opetuksesta englanniksi ja hyvä englannin opetus myös.

Vierailija
42/56 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kävi hyvä tuuri ala-asteen 4. Ja 5. Luokan enkun ope eriytti luokalta kolme oppilasta ylöspäin. Tyttöni muistelee näitä kahta vuotta parhaina, saivat esimerkiksi kirjoittaa itse näytelmiä englanniksi. Yläasteella opettaja ei osannut eikä halunnut eriyttää. Nyt tyttö on lukiossa luokalla, jossa osa opetuksesta englanniksi ja hyvä englannin opetus myös.

Me kirjoitettiin näytelmiä ihan normaaleilla tunneilla ilman mitään eriytyksiä. Tuntuu, että nämä eritytykset on keksitty, jotta vanhemmat voivat keulia lastensa "superlahjoilla". 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me kirjoitettiin näytelmiä ihan normaaleilla tunneilla ilman mitään eriytyksiä. Tuntuu, että nämä eritytykset on keksitty, jotta vanhemmat voivat keulia lastensa "superlahjoilla". 

Sun kaltaiaten kateellisten toopejen takia täällä on nykyään vaikea keskustella mistään.

Vierailija
44/56 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojalla oli aina enkunkieli 10 todistuksessa, myös lukiossa ja kirjoitti L, olimme kaksikielinen perhe, isän kieli ei ollut englannin kieli

Vierailija
45/56 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksikielinen lapsi. Kotona puhutaan lähinnä englantia. Lapsi on aina ollut mukana ihan normaalisti englanninkielen opetuksesssa koulussa. Aina sielläkin jotain oppii. Vaikka meilla lapsi puhua pulputtaa englanniksi niin hän ei välttämättä osaa kirjoittaa sanoja oikein.

Vierailija
46/56 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsi pitäisi eriyttää kavereistaan, jos kerran itse ei koe tunteja ongelmaksi? Hyvähän se vaan on, että jossain aineessa pääsee helpolla. Kyllä niitä vaikeampia asioita ehtii opetella myöhemminkin tai vaikka vapaa-ajalla, jos ei kouluopetus riitä. Hän on kuitenkin vasta LAPSI. Suorituspaineita on turha kerryttää vielä tuossa vaiheessa. Niitä tulee väkisinkin myöhemmin. 

Miksi pitää kommentoida kun ei selkeästikään ymmärrä aiheesta hölkäsen pöläystä???

Vierailija
47/56 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa vanhemmista on tullu vaatimaan enkun korotusta koska lapsi puhuu sujuvasti englantia.

Jokainen lapsi on tällä hetkellä epäonnistunut kielioppi- ja kirjoitustestissä.

Vaikka lapsi osaa puhua niin kielioppi ja kirjoittaminen ei onnistu.

Melkein kaikki ovat epäonnistuneet youre vs your sanoissa.

Joo. Meillä toinen vanhemmista puhuu kotona äidinkieltään englantia. Silti lapset kävivät ihan normaalin A-englannin, muiden kanssa. Tärkeätä on, että lapset myös lukevat kirjoja englanniksi alakouluiässä, jos aikoo kehittää koulun ulkopuolella sitä kirjoitustaitoa. Sitä ei opi millään tavalla automaattisesti vaikka kuinka isänsä kanssa keskustelee, sanavarasto on suuri ja ääntäminen natiivi.

Vierailija
48/56 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylöspäin eriyttäminen vaihtelee ihan paikkakunnasta ja koulusta riippuen sen mukaan, mitä resursseja ja mahdollisuuksia on käytössä.

Eihän se kovin tasa-arvoista ole tietenkään, että jossain eriyttäminen onnistuu ja jossain ei. Ja voihan sille lapselle olla tosi tylsää, ettei varsinaisesti opi siellä englannintunnilla juuri mitään uutta. Toisaalta taas joku voi olla tyytyväinen että on helppoa.

Itse olen sitä mieltä, että lasta olisi hyvä kannustaa aina oppimaan uutta, varsinkin jos lapsella itselläänkin riittää intoa oppimiseen.

Vierailija
49/56 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se tyssäsi siihen että alakoulun enkun tunnit piti täytetunteinaan kielikylpyluokan ope, joka ei siis ollut ope ollenkaan, pelkän lukion käynyt.

Hyvä että selvisi siitä perusenkusta. Ei hänellä ollut mitään rahkeita mihinkään kunnolliseen kielen opetukseen. Kirjaa tankuttivat eteenpäin.

Vierailija
50/56 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kaksikielinen ja olen lapsesta asti puhunut englantia toisen vanhempani kanssa. Olen myös muuten käyttänyt kieltä, esimerkiksi lukenut kirjoja englanniksi, ihan kuten suomeksikin.

Ala-asteella ei eriytetty yhtään mitenkään, vaan istuin niillä englannintunneilla ihan samoin kuin kaikki muutkin. Yläasteella sovittiin, että saan tehdä haastavampia tehtäviä tai lukea esimerkiksi kirjaa samaan aikaan kuin muilla on englantia. Näin pääsin kuitenkin oppimaan jotain uutta. Kokeet tein yhdessä muiden kanssa.

Vierailija
51/56 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun kaltaiaten kateellisten toopejen takia täällä on nykyään vaikea keskustella mistään.

Jaa mistähän tällä kertaa pitäisi olla kateellinen? :D On muuten yksi väsyneimpiä "vasta-argumentteja" tuo kateuskortti. 

Vierailija
52/56 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin osan alakouluajastani englanninkielisessä maassa ja muutettuamme takaisin Suomeen menin 6. luokalle. En muista ikinä turhautuneeni englannin tuntien helppouteen. Oli kiva, että yhden aineen pystyi ottamaan rennommin. Kehitin itsenäisesti vapaa-ajalla kielitaitoani lukemalla paljon englanniksi. Lukiossa minulla oli englannin ope, jolla oli luokassaan tarjolla englanninkielisiä aikakauslehtiä ja kirjoja, joita pystyi lukemaan, jos sai tehtävät tehtyä nopeasti.

Jos asuu isommassa kaupungissa, voi tietty hakea kielipainotteiselle luokalle. Itsekin kävin yläkoulun osittain englanniksi. Lukion kävin taas suomeksi, vaikka harkitsin myös IB-lukiota.

Vierailija
53/56 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsi pitäisi eriyttää kavereistaan, jos kerran itse ei koe tunteja ongelmaksi? Hyvähän se vaan on, että jossain aineessa pääsee helpolla. Kyllä niitä vaikeampia asioita ehtii opetella myöhemminkin tai vaikka vapaa-ajalla, jos ei kouluopetus riitä. Hän on kuitenkin vasta LAPSI. Suorituspaineita on turha kerryttää vielä tuossa vaiheessa. Niitä tulee väkisinkin myöhemmin. 

Miksi pitää kommentoida kun ei selkeästikään ymmärrä aiheesta hölkäsen pöläystä???

Onneksi sinun älyä tihkuva kommenttisi sentään toi keskusteluun suorastaan loistokkaasti lisätietoa :D

t. eri

P.S. Älä lue kommentteja, jos et kestä erilaisia näkemyksiä.

Vierailija
54/56 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää kommentoida, kun ei selkeästikään ole mitään sanottavaa ketjun aiheesta???

Vierailija
55/56 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi sinun älyä tihkuva kommenttisi sentään toi keskusteluun suorastaan loistokkaasti lisätietoa :D

t. eri

Eihän tuossa ole näkemyksiä vaan täyttä pöllöyttä. Jos ei edes tiedä mitä eriyttäminen on niin miksi kommentoida?

Vierailija
56/56 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. eri

Eihän tuossa ole näkemyksiä vaan täyttä pöllöyttä. Jos ei edes tiedä mitä eriyttäminen on niin miksi kommentoida?

Jos ei osaa keskustella ketjun aiheesta niin miksi kommentoida? Pöllöyttä ei ole se, ettei tiedä kaikkea, vaan se, että asiallisen keskustelun sijaan keskittyy nälvimään muille kirjoittajille. Jos sinulla on aiheesta parempaa tietoa kuin jollain toisella, voit ihan asiallisesti jakaa sitä tietämystäsi ja korjata mahdollisia vääriä tietoja. Tuollaisella kiukuttelulla luot vain vaikutelman, että et osaa keskustella.