Alkoholinkäytön ei tarvitse olla ongelmallista lopettaaksesi
Turha miettiä, onko alkoholinkäyttö sinulle ongelma vai ei. Onko tämä nyt alkoholiongelma? Ei mitään väliä.
Jos haluat lopettaa, lopeta. On vanhanaikaista ajatella, että absolutisti on joko alkoholisti tai uskovainen. Nykyään on myös kolmas vaihtoehto: Oman tiensä kulkija.
Unohtakaa vanhat jäärät ja muut ummehtuneen tyypit, joiden mielestä et juo tarpeeksi ollaksesi kunnon jätkä. Heidän aikansa oli ja meni. Kuka niiltä edes kysyi? Nyt on vuosi 2022 ja voit tehdä kuten haluat. Droppaa elämästäsi ihmiset, jotka painostavat suorasti tai epäsuorasti juomaan.
Kysy kommenteissa niin vastaan asiallisiin kysymyksiin parhaani mukaan.
Kommentit (21)
Minä olen välillä pitkiäkin aikoja juomatta alkoholia, en mistään periaatteesta, mutta jos ei maistu niin sitten ei maistu. En muista että kukaan ois sanonut yhtään mitään asiasta, missään. Joskus joku työkaveri ihmetteli kun join olutta, että hä, käytätkö sä alkoholia, luulin että et. Mulle alkoholi ei nyt ole niin tärkeä asia että tekisin kiveenhakattuja päätöksiä sen suhteen kumpaankaan laitaan, saati että tekisin juomattomuudesta ja juomisesta jonkun persoonallisuuttani määrittävän piirteen.
Vierailija kirjoitti:
Voin lopettaa varsin maltillisen alkoholin käyttöni kokonaan jos miedompaa päihdettä saa laillisesti.
Tässä tarkoitetaan varmaan kokonaan päihteetöntä elämää...
Teen kuten haluan eli jatkan juomista.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen välillä pitkiäkin aikoja juomatta alkoholia, en mistään periaatteesta, mutta jos ei maistu niin sitten ei maistu. En muista että kukaan ois sanonut yhtään mitään asiasta, missään. Joskus joku työkaveri ihmetteli kun join olutta, että hä, käytätkö sä alkoholia, luulin että et. Mulle alkoholi ei nyt ole niin tärkeä asia että tekisin kiveenhakattuja päätöksiä sen suhteen kumpaankaan laitaan, saati että tekisin juomattomuudesta ja juomisesta jonkun persoonallisuuttani määrittävän piirteen.
Mutta joku toinen on erilainen ja se hänelle sallittakoon, eikö vain? Tämä ei ole mikään kilpailu.
Miksi? Mitä muuttuu, jos jätän pois ne muutamat siiderit jotka vuodessa juon? Ei kaikilla ole ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta joku toinen on erilainen ja se hänelle sallittakoon, eikö vain? Tämä ei ole mikään kilpailu.
Joo sallitaan. On vaan ihmeellistä että sekä ne alkoholia juovat että juomattomat tekee siitä asiasta niin ison numeron ja oikeesti osan persoonallisuuttaan.
Tilasin juuri olutta, viiniä ja viskiä ihan vain koska vutitti uutisointi valvonnan kiristämisestä marraskuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo sallitaan. On vaan ihmeellistä että sekä ne alkoholia juovat että juomattomat tekee siitä asiasta niin ison numeron ja oikeesti osan persoonallisuuttaan.
Oleta vain, ettet tiedä tästä henkilöstä/tilanteesta kaikkea. Turha spekuloida ja arvostella toisten ratkaisuja sen kummemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin lopettaa varsin maltillisen alkoholin käyttöni kokonaan jos miedompaa päihdettä saa laillisesti.
Mulle ei sovi sellainen kun haluan myös nauttia elämästä.
Juon ehkä 2-4 lasillista alkoholia vuodessa, lähinnä alkumaljoja jossain juhlissa. Kannattaisiko lopettaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä tässä on yksi iso klisee. Elämästä nauttiminen selvinpäin ei ole varattu vain lapsille ja nuorille. Olet vain opetettu että ilman lasia kädessä ei saa olla hauskaa.
Aikuiset oppivat jossain kohtaa, että rentoutuminen ja juhliminen sekä hupsuttelu on sallittu vain humalaisille. Tämä on tosi paha ongelma kulttuurissamme.
Vierailija kirjoitti:
Juon ehkä 2-4 lasillista alkoholia vuodessa, lähinnä alkumaljoja jossain juhlissa. Kannattaisiko lopettaa?
Luultavasti, jos syntyy tarve tuolla tavalla selitellä.
"Unohtakaa vanhat jäärät ja muut ummehtuneen tyypit, joiden mielestä et juo tarpeeksi ollaksesi kunnon jätkä. Heidän aikansa oli ja meni. Kuka niiltä edes kysyi? Nyt on vuosi 2022 ja voit tehdä kuten haluat. Droppaa elämästäsi ihmiset, jotka painostavat suorasti tai epäsuorasti juomaan."
Ihan yhtä junttia on lopettaa juominen täysin.
Vierailija kirjoitti:
"Unohtakaa vanhat jäärät ja muut ummehtuneen tyypit, joiden mielestä et juo tarpeeksi ollaksesi kunnon jätkä. Heidän aikansa oli ja meni. Kuka niiltä edes kysyi? Nyt on vuosi 2022 ja voit tehdä kuten haluat. Droppaa elämästäsi ihmiset, jotka painostavat suorasti tai epäsuorasti juomaan."
Osui näköjään hermoon jollain
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmyys osuu vähän joo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmyys osuu vähän joo.
Onko sinusta ihan järkevää nahistella yksin peilisalissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä tässä on yksi iso klisee. Elämästä nauttiminen selvinpäin ei ole varattu vain lapsille ja nuorille. Olet vain opetettu että ilman lasia kädessä ei saa olla hauskaa.
Aikuiset oppivat jossain kohtaa, että rentoutuminen ja juhliminen sekä hupsuttelu on sallittu vain humalaisille. Tämä on tosi paha ongelma kulttuurissamme.
Ei ole pakko olla lasi kädessä. Se voi olla jointtikin. Rentoutuminen, nautinto ja juhliminen eivät ole mitään ilman päihteitä.
Vierailija kirjoitti:
Ota yks heeeeeei älä oo tommone yks kalja kamoon tissiposkiii :D Eikö rouvalta tullu lupaa lähteä radalle HEHHEHEH viina se maistuu KJÄHKJÄH pikkupojat ei vedä kunnolla VIINAA juntit on autolla :DDD
JUNTIT EI VEDÄ VIINAA :DD KIPPIS VAAN HEHHEHEE
Tolta sä kuulostat.
Vierailija kirjoitti:
Rentoutuminen, nautinto ja juhliminen eivät ole mitään ilman päihteitä.
Kuinka kerrot olevasi päihdeongelmainen sanomatta sitä suoraan.