Arjen aikataulut heittää häränpyllyä, APUA ruuhkavuosiin?!
Meillä on 2 lasta, 1 päiväkodissa, toinen ekaluokkalainen. Päikkyyn ja kouluun vientiin menee niin paljon aikaa, ettei töitä meinaa ehtiä tehdä... Miten ootte ratkaissut kuvion?
Missä välissä ja monta tuntia teette töitä? Syöttekö lounasta ravintolassa? Meillä koululaisen saattamisen jälkeen, voi töitä aloitella 9-9-30 ja hakemaan pitää lähteä viimeistään 15.30. Työpäivän jälkeen ilta menee niin härdellissä, ettei illalla jaksa tehdä puuttuvia tunteja.
Monelta teidän lapset menevät nukkumaan? Milloin syövät ruokaa? Ostatteko valmisruokaa tai tilaatteko kauppakassia? Miten tämä yhtälö saadaan pyörimään... Ja vaihtoehto ei ole kotiäitiys/-isyys.
Harrastuksiakin on, mutta ne on toisaalta myös henkireikä. Apua!
Kommentit (5)
Mulla ei ole enää tuota rumbaa, kun lapset ovat jo isoja, mutta aikoinaan vaihdoin päivällisen ja iltapalan paikkaa. Töistä päiväkodin kautta tultuani meillä oli "kello viiden tee" (tosin ilman teetä) ja vasta myöhemmin illalla päivällinen. "Kello viiden teen" sai nopeasti jääkaapista pöytään ja siinä syödessä kuunnella lasten päivän kuulumiset. Sen jälkeen sain hetken aikaa huilata. Lounaan söin työpaikkaruokalassa ja lapset päiväkodissa ja koulussa. Ekaluokkalaisen saatoin aamulla kouluun vain ensimmäisellä viikolla (mulla oli se viikko lomaa), mutta sen jälkeen lähti itsenäisesti kouluun, koska mun piti olla töissä jo klo 7:30 ja sitä ennen viedä kuopus vielä päiväkotiin.
Nykyisin teen etätöitä ja ymmärrän hyvin sun ongelmasi, koska et pysty tekemään töitä silloin, kun lapsesi ovat kotona. Sinuna käyttäisin kauppakassipalveluita. Jos tarvitset taukoa työpäiväsi aikana, kävisin ravintolassa lounaalla. Mä teen päivällistä sen verran paljon, että siitä riittää mulle seuraavaksi päiväksi lounaaksikin. Mulla on aika säännöllinen ruutiini etätöissä eli ennenkuin aloitan työpäivän, nostan tiskikoneesta puhtaat astiat kaappeihin ja jos on pyykkiä, pistän pesukoneen pyörimään. Käyn keittämässä kahvia aamupäivällä ja nostan samalla puhtaat pyykit narulle. Lounaan syön usein tietokoneen ääressä töitä tehdessä ja saatan esimerkiksi varsinaisella lounastauolla imuroida alakerran (asun kaksikerroksisessa asunnossa). Iltapäivällä pidän toisen kahvitauon ja kahvin valumista odotellessani laitan usein jonkun pataruuan tms uuniin. Siellä se saa hautua siihen asti, että on päivällisaika. Ruoka on siis valmista, kun työpäiväni loppuu. Tiskejä vien pitkin päivää tiskikoneeseen ja lopuksi illalla laitan tiskikoneen päälle.
Roskat voisit viedä joka aamu, kun saatat lapsesi kouluun tai viet pienemmän päiväkotiin. Näin ei pääse kertymään roskapussejakaan.
Mä mietin tota sun härdelliäsi, niin voisitko herätä aamulal sen verran aikaisemmin, että tekisit "puuttuvia tunteja" jo ennenkuin koululaisen pitää herätä?
Itse teen etää ja aloitan työt ennen klo 6. Mies vie lapset päikkyyn kasin aikaan ja menee itse töihin. Minä haen lapset kolmelta ja mies kotona puoli neljän aikaan.
Sitten ruoan laittoon, harrastukset usein 17-18 välillä. Vanhemmalla lapsella reenit 2x vk ja nuoremmalla 1x vk.
Vierailija kirjoitti:
Itse teen etää ja aloitan työt ennen klo 6. Mies vie lapset päikkyyn kasin aikaan ja menee itse töihin. Minä haen lapset kolmelta ja mies kotona puoli neljän aikaan.
Sitten ruoan laittoon, harrastukset usein 17-18 välillä. Vanhemmalla lapsella reenit 2x vk ja nuoremmalla 1x vk.
Se piti lisätä että syön aina kotona, välillä tilaan tuokaa esim foodoralta. Kaupassa käydään 1-2x vk ja ruokaa teen usein sen verran että se riittää pari päivää.
Siivotaan kun ehditään 😅
Minä tein lyhennettyä työaikaa kun lapset oli 1 - 2 luokilla.
Palkka pieneni mutta Kela maksoi pienen korvauksen.
up