Autatko sinut ohittanutta kaaharia hädässä?
Jos sinut ohittaa joku 200 ajava autollaan ja vähän matkan päässä tämä henkilö onkin ajanut autollaan kolarin, autatko häntä? Miksi et auta?
Kommentit (111)
Tietysti autan, koska se on velvollisuus.
Taitaa olla rikos jättää auttamatta.
Sen sijaan ohitseni ajaminen ei ole.
Käyn ottamassa muutaman kuvan ja videon someen ja kusen sen kituvan sääliön päälle.
Rikoslaissa on olemassa rikossyyte nimeltä heitteillejättö. Jos olet ainoa paikalla ja näit että kävi pahasti, henkilön avuttomaan tilaan jättäminen on rikos.
On velvollisuus auttaa.
Totta kai, sehän on velvollisuus. Mutta minulla on samalla oikeus vitt uilla ko. kaaharille aina ambulanssiin asti. Läksytän verbaalisesti niin että korvia punoittaa.
Ihmisen keksimä laki on veteen piirretty viiva.
Tietysti autan. Eri asia on se jos sillä on loppunut bensa ja viittilöi kanisterin kanssa tien poskessa. Silloin näytän keskaria ja ajan ohi.
Paskat auttamisen velvoitteista - karma is a bitch!
No siis, asiasta mopoilla huristeleviin. Itse katselen välillä kauhulla mopoille keulivia ja pelleileviä nuoria, koska minä en välttämättä halua olla se, joka joutuu soittamaan apua, jos kyseinen kaahaaja meneekin moponsa kanssa nurin. Tämä on usein mielessäni, kun tuolla kuljen ja katselen noita kuolemattomia kaahareita.
a) en ehkä osaa tehdä mitään vaan menen ihan lukkoon.
b) en halua auttaa, mutta en voi jättää apua tarvitsevaa.
Siksi toivonkin ettei kukaan pelleile.
Totta kai. Auttaisin ilman velvollisuuttakin.
Ei ota luonnon päälle, jos joku minut ohittaa.
Tottakai autan.
Tottakai auttaisin.
En muuten ajattele, että kaaharit olisi pelkästään yksioikoisia pässinpäitä. Joku syy sellaiselle käytökselle aina on. Mitä se sitten onkaan? Itsetuhoisuutta, impulsiivisuutta, äärimmäistä näyttämisen halua, kontrolliongelmia, puutteellista vihanhallintaa, päihteitä tms.
Normaali tervepäinen ihminen ei kaahaile.
Käyn katsomassa ja totean, että ei täällä ole kukaan elossa ääneen. Lähden pois.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla rikos jättää auttamatta.
Sen sijaan ohitseni ajaminen ei ole.
200km/h.....no taitaapa olla.
Autan mutta ei mulle tuu niin tapahtumaan.
Miksi ihmeessä en auttaisi? En ole hirviö ja lakikin siihen velvoittaa.
Tottakai autan. Autan jo ohituksessa ottamalla jalan kaasulta, että ohitus sujuu hyvin. Näin toivoisin muidenkin toimivan. Ei se, että toinen menee kovempaa ole minulta pois. Ihmettelen välillä kateellisia tai muuten v..tumaisia, jotka ohituskaistoilla kiihdyttävät, ettei muut vain pääse ohi.
Olin lapsi kun joku auto lähti lumipyryssä ohi ja lumipenkkaahan se auto pääty. Iskä kävi kysymässä tännekö oli kiire ja jatkettiin matkaa.
Jos paikalla on toiminta kykyisiä ihmisiä ei ole mikään pakko pysähtyä paikalle. Siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä.
Tirskahdan korkeintaan, otan videota kännykällä ja poistun paikalta.
Tuntuu oikealta tehdä näin.