Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaa kuinka voi erottaa epävakaan persoonallisuuden ja kaksisuuntaisen toisistaan

Vierailija
12.10.2022 |

?

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aikuinen, koulutettu henkilö käyttäytyy jatkuvasti epäloogisesti useilla elämän osa-alueilla, on syytä olettaa että hänellä on jokin mielenterveyden häiriö tai persoonallisuushäiriö.

Vierailija
42/53 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2suuntainen = maanis-depressiivisyys

vakava krooninen sairaus. Vaatii tarkan lääkityksen ja omahoitoon sitoutumisen.

Epävakaa p.= Romukoppadiagnoosi. Epävakaaksi voi päästä vaikkapa monen trauman rasittama ihminen. Epävakaa voi parantua täysin hyvällä terapialla.

Persoonallisuushäiriöistä ei oman tiedon mukaan voi koskaan "parantua", mutta epävakaan oireita voi henkilö kyetä enemmän hillitsemään ja ymmärtämään. Mutta ei siitä koskaan "parane".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bipolaarisuuteen on nykyään hyviä lääkkeitä ja terapiaa saatavilla. Suurin osa voi elää melko normaalia elämää sairaudestaan huolimatta. Osa tietysti ei halua käyttää lääkkeitä tai lopettaa ne jossain kohtaan. Silloin voi taas mennä aika lujaakin. Sairaudesta on 2 muotoa. Toisessa on hypomania vaiheita toisella tyypillä on mania vaiheita.

Itse olen lukenut,että iän myötä tuo bipolaarisuus kyllä vain pahenee lääkkeistä huolimatta. 

Siksi esimerkiksi tuo Kayne West ja useat muut Bipolaariset julkkikset iän myötä tuntuvat sekoilevan vain enemmän.

Vierailija
44/53 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vänkytivänkyti.

Vierailija
45/53 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vänkytivänkyti.

Tuntemani epävakaa sanoo aina noin. Vänkytivänkyti.

Vierailija
46/53 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku varmaan ottaa nokkiinsa mutta miettisin että kaksisuuntainen on enempi lääketieteellinen häiriö jota useimmiten hoidetaan lääkkeillä. Tästä on ihan hyvä ja uudehko kirjakin vaan en muista kirjoittajaa. Kaksisuuntaista on useampaa muotoa ja mielialat voivat vaihdella nopeastikin, eli välttämättä ei ole selkeitä ääripäitä. Tämä sekamuoto voi olla lääkärille ja omaisille haastavampi tunnistaa. Kai sillä epävakaalla joku koodikin on mutta enempi tuntuu siltä että sillä vain selitellään huonoa käytöstä ja itsetunto-ongelmia tai omaa itsekkyyttä. Lähes jokainen voi riitatilanteessa olla epävakaa. Alkaa jo tuntua siltä että ankannokka ja muut täytteet eivät enää riitä, pitää olla myös se diagnoosi jotta voi sitten kerskua että "minäkin hakeuduin/menin terapiaan". Samalla sitten (me oikeasti) sairaat jäädään hoitamatta kun instabeibet ja bb-julkut juoksee avautumassa. Mutta ei kai meidän jutut ketään terapeuttia edes kiinnosta :(

Vierailija
47/53 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bipolaarisuuteen on nykyään hyviä lääkkeitä ja terapiaa saatavilla. Suurin osa voi elää melko normaalia elämää sairaudestaan huolimatta. Osa tietysti ei halua käyttää lääkkeitä tai lopettaa ne jossain kohtaan. Silloin voi taas mennä aika lujaakin. Sairaudesta on 2 muotoa. Toisessa on hypomania vaiheita toisella tyypillä on mania vaiheita.

Itse olen lukenut,että iän myötä tuo bipolaarisuus kyllä vain pahenee lääkkeistä huolimatta. 

Siksi esimerkiksi tuo Kayne West ja useat muut Bipolaariset julkkikset iän myötä tuntuvat sekoilevan vain enemmän.

Kayne West lääkitsee itseään hieman muilla aineilla kuin lääkkeillä. Ruohoa palaa päivittäin.

Vierailija
48/53 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tätä henkilöä vaivaa: jokin harrastus tai ismi on tänään hyvä mutta huomenna huono ja väärä.

Joku pukeutumistyyli on tänään hyvä mutta huomenna huono ja väärä. Puhe- ja kirjoitustyyli vaihtelee päivittäin muuttuvien ihanteiden mukana.

Lisäksi, henkilö lähettää kaipaavia viestejä ja haluaa tavata. Päivä ja aika sovitaan. Kun tuo päivä sitten koittaa, henkilöä ei tippaakaan kiinnosta eikä tapaaminen toteudu.

Saman ihmisen kanssa: ehdotan tapaamista. Hän ei innostu asiasta. Sitten kun tuo ehdotettu päivä ja aika koittaa, hän kysyy sopiiko sittenkin tavata tuolloin.

Ei kuulemma ole yhtään epävakaan eikä epävakaata käytöstä.

Vierailija
49/53 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun moni ihminen sanoo diipadaapa, monta prosee niist on niiku sairai?

Mitä muita sanontoja on, joita voi pitää diagnoosimyönteisinä?

T. Liibalaaba

Vierailija
50/53 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karsiutuuko epävakaat esim psykologisissa testeissä? Ei tuollainen ainakaan esimiesasemaan sovellu.

Vierailija
51/53 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2suuntainen = maanis-depressiivisyys

vakava krooninen sairaus. Vaatii tarkan lääkityksen ja omahoitoon sitoutumisen.

Epävakaa p.= Romukoppadiagnoosi. Epävakaaksi voi päästä vaikkapa monen trauman rasittama ihminen. Epävakaa voi parantua täysin hyvällä terapialla.

Persoonallisuushäiriöistä ei oman tiedon mukaan voi koskaan "parantua", mutta epävakaan oireita voi henkilö kyetä enemmän hillitsemään ja ymmärtämään. Mutta ei siitä koskaan "parane".

No kyllä voi, vaatii pitkäkestoisen terapian, siis tuo persoonallisuushäiriö. Epävakaa persoonallisuus kuuluu myös persoonallusuushäiriöihin.

Vierailija
52/53 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karsiutuuko epävakaat esim psykologisissa testeissä? Ei tuollainen ainakaan esimiesasemaan sovellu.

Ovat hyviä puhumaan.

Vierailija
53/53 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin tutkimukset sairaalan psykiatrisella osastolla, koska olin vakavasti masentunut ja työkyvytön. Yksi minua haastatelleista psykologeista oli sitä mieltä, että olen epävakaa vain siksi, että katselin niitä mustetahratestikuvia hänen mielestään liian pitkään. Muistakaa nyt kaikki, että vastaavassa tilanteessa selaatte ne perhoskuvat nopeasti läpi. Eikä liikoja tulkintoja vaikka kuinka olisitte visuaalisia.