Onko Suomi isänmaani, vaikka isäni on irlantilainen?
Kommentit (26)
Onko isäsi valinnut asua Suomessa ja valinnut sen maakseen? Jos ei, niin sitten Suomi ei ole isänmaasi.
Minä ainakin olen kokonaan suomalainen, vaikka äitini on thaimaalainen ja isäni suomalainen. Mieheni on suomalainen ja kolme lastamme myös.
Kumpikin maa voi olla isänmaasi ja sukujuuresi. Vaikka onkin tavallaan "äidinmaa". Suomessa syntynyt voisi olla ollut myös irlantilainen edellisessä elämässään, koskaan ei tiedä. En tiedä miten eri sukulinjat ja geenit menivät isän suvusta ja äidin suvusta lapselle, mutta jossain netissä sekin lukee.
Vierailija kirjoitti:
Onko isäsi valinnut asua Suomessa ja valinnut sen maakseen? Jos ei, niin sitten Suomi ei ole isänmaasi.
Ei, hän ei ole koskaan asunut Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin olen kokonaan suomalainen, vaikka äitini on thaimaalainen ja isäni suomalainen. Mieheni on suomalainen ja kolme lastamme myös.
Nyt ei puhuttu suomalaisuudesta vaan isänmaasta.
Sinulle Suomi on isänmaa, mutta suomi ei ole äidinkieli.
Vierailija kirjoitti:
Se maa missä kävit koulusi
Kävin koulua kaksi vuotta Suomessa, loput en kummassakaan noista. Korkeakoulututkinto on kyllä Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin koulua kaksi vuotta Suomessa, loput en kummassakaan noista. Korkeakoulututkinto on kyllä Suomesta.
Sit sun isänmaa on se "en kummassakaan noista"-maa.
Irlanti ja Suomi kuulostavat kivalta yhdistelmältä: kaksi pientä maata Euroopan vastakkaisilta laidoilta. Toivottavasti nautit kummankin kulttuurista.
Ei kai isänmaata kukaan enää käytä. Kotimaa on parempi, ja dynaamisempi.
Kyllä, Erin, kyllä. Partitiivin käyttö vika kommentissais kertoo kyllä tottumattomuuesta suomen käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
..loppuja en kummassakaan noista..."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei puhuttu suomalaisuudesta vaan isänmaasta.
Sinulle Suomi on isänmaa, mutta suomi ei ole äidinkieli.
Äitinsä on suomalainen joten äidinkieli, siis AP:n, on suomi. Ja äitinsä myös, tietty.
Ai niin, ja minulla on molempien maiden kansalaisuus.