Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on tuon kotivaran 3 päivän funktio?

Vierailija
11.10.2022 |

Normaai aikuinen pärjää kyllä kolme päivää varsin pienellä määrää ruokaa jos on oikea hätätilanne. Vettä toki tarvitsee ja tietysti jonkun valaisimen, radion. Lapsille ruokaa, eläimille. Mutta tämä Liemessä-Jenni nyt esittelee tuota kotivaraansa niin en kyllä käsitä tuollaistakaan määrää tavaraa. OIkeassa kriisitilanteessa ei varmasti ole tarpeen syödä ravintosuositusten mukaan 4-5 krt päivässä.

https://www.is.fi/asuminen/art-2000009117609.html

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman erityistä kotivaraa ja sen miettimistä meidän perhe pärjää kolme päivää. Korona-ajan alussa ostettiin jotain purkkiruokia ja tuolla ne kaapissa on edelleen. Ei meillä sellaisia edes syödä, mutta hetkellinen hysteria iski silloin.

Te jotka puhutte kotivarasta sairastumisen varalle, niin kysyisin, eikö teillä ole läheisiä?? Minä koin riitaisan eron, mutta kun lapsi ja minä oltiin norossa, niin ex toi kassillisen ruokaa ja muuta tarvittavaa oven taakse. Ja siis muitakin auttajia olisi ollut.

''Eikö teillä ole läheisiä??''

Tuleeko yllätyksenä että monella ei ole läheisiä tai ne läheiset on toisella puolella Suomea tai toisessa maassa? Jos minä sairastun, soitanko siskoni Lapista tänne Etelä-Suomeen tuomaan kassillisen ruokaa oven taakse?

Mietinkin, että pitäisi eritellä tuohon ystävät, naapurit ja muut, mutta kuvittelin ihmisten ymmärtävän pointin.

Tietääkseni harva perhe elää täysin keskenään ilman mitään sosiaalisia kontakteja, siis käytännössä. Juu, ne isovanhemmat saattaa asua siellä jossain kaukana, mutta eikö teillä ole ystäviä?? Tai yhden ainoaa naapuria, joka olisi vähän tutumpi. Olen 42v. helsinkiläinen ja tunnen naapurini. Kun sitä kuitenkin seuraavaksi sanotaan, että ei Helsingissä edes katsota päin.

Vierailija
62/98 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse kuolla nälkäisenä. Noutaja tulee kuitenkin 72 tunnin kuluessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla yksin asuvana aikuisena. Ylensä kotonani on aina 3 päivän ruokaa.Erikseen en varaa mitään.Syödään sitten vaikka 3 päivää kaura puuroa,jos ruokaa ei 3 päivälle olisikaan.Kenties ainoa minkä voisi varata on vesi litra kaksiko?

Vierailija
64/98 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Litra pirtua riittää kotivaraksi. Kännissä ja sammuneena 72 tuntia menee kuin siivillä.

Vierailija
65/98 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman erityistä kotivaraa ja sen miettimistä meidän perhe pärjää kolme päivää. Korona-ajan alussa ostettiin jotain purkkiruokia ja tuolla ne kaapissa on edelleen. Ei meillä sellaisia edes syödä, mutta hetkellinen hysteria iski silloin.

Te jotka puhutte kotivarasta sairastumisen varalle, niin kysyisin, eikö teillä ole läheisiä?? Minä koin riitaisan eron, mutta kun lapsi ja minä oltiin norossa, niin ex toi kassillisen ruokaa ja muuta tarvittavaa oven taakse. Ja siis muitakin auttajia olisi ollut.

Tuleeko yllätyksenä että monella ei ole läheisiä tai ne läheiset on toisella puolella Suomea tai toisessa maassa? Jos minä sairastun, soitanko siskoni Lapista tänne Etelä-Suomeen tuomaan kassillisen ruokaa oven taakse?

Mietinkin, että pitäisi eritellä tuohon ystävät, naapurit ja muut, mutta kuvittelin ihmisten ymmärtävän pointin.

Tietääkseni harva perhe elää täysin keskenään ilman mitään sosiaalisia kontakteja, siis käytännössä. Juu, ne isovanhemmat saattaa asua siellä jossain kaukana, mutta eikö teillä ole ystäviä?? Tai yhden ainoaa naapuria, joka olisi vähän tutumpi. Olen 42v. helsinkiläinen ja tunnen naapurini. Kun sitä kuitenkin seuraavaksi sanotaan, että ei Helsingissä edes katsota päin.

Me asumme myös Helsingissä, kantakaupungissa ja tunnemme naapurit hyvin.

Meillä on vaan niin että mun mies auttelee naapureita kun sattuvat olemaan 65-85v.

Mun osuus on jutelle heille mukavia jos pihalla törmätään.

Eipä noilta vanhuksilta kehtaa hirveästi apua pyydellä.

Vierailija
66/98 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla yksin asuvana aikuisena. Ylensä kotonani on aina 3 päivän ruokaa.Erikseen en varaa mitään.Syödään sitten vaikka 3 päivää kaura puuroa,jos ruokaa ei 3 päivälle olisikaan.Kenties ainoa minkä voisi varata on vesi litra kaksiko?

Millä sä keität sen kaurapuuron ilman sähköä?

Vierailija
67/98 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tajusin aamulla, että olen koko loppuviikon toimistolla pitkää päivää tekemässä, enkä ehdi käydä kaupassa tai tehdä ruokaa illalla töiden jälkeen. Pikakysely teineiltä, että mitä haluavat syödä kolme päivää putkeen: makaronilaatikkoa. Ok. Minä en pidä makaronilaatikosta, joten pitää keksiä jotain muuta itselle, tarvitsen siis eväät tuonne toimistolle. Olen käynyt kaupassa viimeksi perjantaina, eikä silloin ollut varsinaisesti suunniteltuna toimistosulkeisia.

Makaronilaatikkoon löytyy kaikki tarvittava kotoa, jauheliha oli pakastimessa kilon paketissa, joten siitä lopusta sitten jotain... Verannalla tarjouksesta ostettu keräkaali.

Makaronilaatikko: 2pkt makaronia, muutama kananmuna (pieniä), litran verran (punalaputettua näköjään) maitoa, mausteita ja jauhelihaa. Kaikki ovat täältä kotoa, ilman erillistä kaupassakäyntiä.

Kaalilaatikko: kaalinkerä, ohrasuurimoiden jämät riitti justiinsa, ei tarttenut ottaa riisiä lisäksi, mausteita, siirappia ja jauhelihaa. Kaikki ovat täältä kotoa, ilman erillistä kaupassakäyntiä.

Jauhlihasta riitti kissoille maistiaiset ja jäi vielä paistettua jauhelihaa yli vaikka pizzan päälliseksi. Pakastimesta kaivoin vielä ruisleipää ja puolukoita, teineille porkkanoita jääkaapista.

Tällaisiakin tilanteita varten meillä on aina kotivaraa - en ehkä osaa suunnitella seuraavien päivien syömisiä, mutta osaan varautua siihen, että jossain vaiheessa täyty saada ateriat kasaan ilman kaupassakäyntiä.

Ihan hyvin ehtisit kauppaan ja tekemään ruokaa, et vaan jaksa. Tuskinpa olet töissä 20 tuntia päivässä.

En olekaan, seuraavat kolme työpäivää ovat noin 12-tuntisia, aamuseitsemästä iltaseitsemään (sisältää matkat). Työmatkan varrelle ei satu yhtään ruokakauppaa, joten sellaiseen meno pidentäisi päivää vielä noin 1-1,5 tunnilla. Olen niin laiska, etten jaksaisi sitten enää puoli ysin aikaan illalla ruveta vääntämään ruokaa! Lisäksi kun olen tällainen laiskimus, niin vähintään 6 tunnin yöunet on saatava. Jäähän tuohon nyt muutama tunti ylimääräistä, aamulla ehdin käyttää koirat lenkillä ja vahtia, että teinit herää ja alkavat etsiä aamupalaa. Illalla sitten ehdin kuulustella päivän kuulumiset, pakata itselleni eväät seuraavaan päivään, käydä koirien+teinien kanssa lenkillä ja ehkä jos oikein hyvin käy, niin rojahtaa hetkeksi sohvalle telkan eteen tuijottamaan tohtori paisetta tai jotain muuta aivot narikkaan- ohjelmaa.

Tänään olisin ehkä voinut käydä illalla kaupassa, mutta viimeinen palaveri alkaa neljältä, ja voi olla, etten ole vielä kuudeltakaan vapaa. Onneksi tässä päivällä oli kalenterissa tyhjää, niin saatoin pitää pidemmän ruokatunnin ja valmistella noi kaikki. Nyt ihmettelen, että kahvi ei valmistu, kun unohdin painaa virrat päälle. Olisi pitänyt keittää pannukahvia.

En kritisoi yhtään, tiedän mitä tuo työelämä vaatii.

Mutta nyt viimeistään kannattaisi opettaa ne teinit tekemään ruokaa.

Vierailija
68/98 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

3pv ei riitä mihinkään kansallisessa tositilanteessa.  Aiemmin suositus oli 2 viikkoa, mutta se laskettiin nykyiseen Suomen valmiusjärjestelmän alasajon myötä (mm. valtion viljavarastojen alasajo 2000-luvun alussa).

Suomen valtion elintarvikevarastot perustuu nykyisin keskusliikkeiden varastoihin. Keskusliikkeiden varastot taas perustuu optimointiin, eli ne ovat tosi pienet. Pienikin häiriö näkyy kaupoissa nopeasti tyhjinä hyllyinä. "Toimittajalla toimitusvaikeuksia, pahoittelemme". Niinpä niin.  

Koronasekoilu osoitti päivänselvästi että se 3vrk menee pelkästään yleiseen sekoiluun ja siihen, että ihmetellään kenen pitäisi tehdä jotain. Sen jälkeen aletaan selvitellä mitä tuo "joku" oikeasti edes pystyy tekemään.

Vierailija
69/98 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotivaran tarkoitus on se, että hädän tullen pärjäät/kotitaloutesi pärjää muutaman päivän omillaan ilman, että tarvitsee turvautua kenenkään (=viranomaiset, poliisi tvm) apuun. Poislukien tietysti sairaalahoitoa vaativat asiat ja rikokset.

Näin annetaan viranomaistoimijoille aikaa järjestää poikkeustilanteet ilman, että hätäkeskus kuormittuu tokana päivänä janoisista ja nälkäisistä soittelijoista, joilla on lääkkeet loppu.

Hätä taas voi olla mitä tahansa pankkikortin katoamisesta, veden saastumisesta aina zombieapokalypsiin. Hyvin valmistautuneet voivat sitten auttaa lähimmäisiään myös.

Vierailija
70/98 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on tullut jo hyviä pointteja. Eikös siinä ole myös se idea, että kriisi ei välttämättä lopu kolmeen päivään? Jos yhteiskunnalla kestää aloittaa ruuan jakelu juuri sulle vaikka viikon verran (suomi on kuitenkin iso maa), niin on se viikko mukavampi kun ei tarvitse alusta asti nälkää potea. Tai jos valtio tarjoaa vaikka laihaa soppaa, niin ei silti heti nälkä yllätä kun on tukevat ruuat alla. Muutenkin täysi vatsa lisää kummasti ihmisten kriisinkestävyyttä, jos samanaikaisesti menee vaikka vesi tai muuta yhteiskunnallisesti tärkeää.

Patterikäyttöisiä radioita oon nähnyt muuten tokmannissa ja muissa vastaavissa. Myyvät mökeille ja matkailukäyttöön

Tässä viestissä on se virheajatus, että yhteiskunta ei aloita missään vaiheessa ruuan jakelua vaan ruoka kriisitilanteissakin ostetaan kaupoista omilla rahoilla. Valtiolla ei ole olemassa ruokapiiloja, jotka jaeltaisiin tai keitettäisiin soppaa kenellekään. Hyvin yleinen harhaluulo tiedän, mutta mitään ruuan jakelua valtio ei tule edes sota-aikana järjestämään.

Vierailija
71/98 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tunnen noin 70% naapureistani, mutta kommenttisi jälkeen tajusin, ettei mulla ole kenenkään heistä puhelinnumeroa. Keväällä 2020 koronatartunnan saanut määrättiin eristyksiin ja kaikki samassa taloudessa asuvat karanteeniin. Eipä sellaisessa tilanteessa olisi voinut lähteä soittelemaan naapureiden ovikelloja ja kyselemään, voisko joku heistä käydä meille kaupassa. 

Mutta noin muuten tähän aiheeseen, niin aika harva suomalainen taitaa mennä kauppaan vasta sitten, kun kaapeissa ei ole enää mitään. Joten useimmilla on ruuan suhteen kolmen päivän kotivara. Ei ehkä kovin monipuolinen eikä herkullinen, mutta ei kuitenkaan tarvitse nälässä olla. Vesi on sitten se ongelmallisempi juttu. Ja muu kotivaraan liittyvä. 

Vierailija
72/98 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä edes myydään enää paristokäyttöisiä radioita? Nähny vuonna - 82 viimeksi enon mökillä.

Väjakin päästö. Käytännössä kaikki pienemmät radiot toimivat (myös) paristolla.

Vierailija
73/98 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotivarasta kun puhutaan niin helposti mieleen tulee sodat ja koronakriisi. Voi tulla paljon pienempikin kriisi: esimerkiksi itseltäni suljettiin pankkikortti, koska olin tehnyt pankin mielestä ostoksen epäilyttäviltä sivuilta ja korttini suljettiin varotoimenpiteenä. Korttini ei vaan yhtäkkiä toiminut prisman kassalla ja viikonloppuostokset jäivät siihen. Muutamaa tuntia myöhemmin sain pankin tekstiviestin ja selvitettyä asiat. Kortti toimi taas seuraavana päivänä, mutta ilman kotivaraa ei olisi ollut mitään syötävää.

Vierailija
74/98 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää niiden ihmisten asenne jotka täälläkin toteavat että kotivara on täysin turhaa. Ja jos kyse ei ole pelkästä asenteesta (tahi trollauksesta, joka on aika vahva viba täällä), niin mikä mahtaa olla kotivaraan negatiivisesti asennoituvan päämäärä..

Itselläni on hätävara seuraavanlainen (nämä mahtuvat normaalisti keittiön kaappiin ilman ongelmia), pääosiltaan, ei yksityiskohtainen lista:

Säilykkeitä, mm. papusekoituksia, tonnikalaa, jne. - Jos käytän normikokkauksessa näitä, ostan kaupasta niin monta kuin aion käyttää, ja fyysisesti sitten käytän vanhimmat kaapista, korvaten uusimmilla.

Kuivaruokaa, mm. pastaa, riisiä, linssejä, couscous:ia, näkkileipää

-Säilyvät pieneen ikuisuuden, maksavat vähän, ja couscous+linssit valmistuu keittämättäkin liottamalla jos ei voi keittää.

Proteiinijauhetta, maustamaton. Voi lisätä ruokaan kuin ruokaan jos hätävaraa joutuu käyttämään pidennettyjä aikoja.

Kananmunajauhe.

Hätäradio, saa virtaa johdolla tai kammella. Biltemasta, n. 30€

Taskulamppuja + useampi säästöpakkaus pattereita.

Ulko-oven lähistöllä on 2 laukkua, jotka vartavasten suunniteltu ja valmistettu varautumiseen, ja tilapäisiin hätätilanteisiin jolloin kotoa täytyy kokonaan poistua (esim. tulipalo talossa, muu tilapäinen evakuointi).

Pikkulaukku (poissa 24-48h):

Paperiset, laminoidut kopiot tärkeimmistä dokumenteista ( passi+EU:n terveydenhuoltokortti+ajokortti jne.jne).

Kolme avaruushuopaa, 2 vesipulloa, proteiinipatukoita, pähkinöitä, pikakahvia(annospusseissa), heijastinliivit.

Pieni retkikuppi (metallia, voi lämmittää liekillä), retkiaterin, taskuveitsi, kaksi sytkäriä, tulitikkuja ja kaksi tuikkua.

Vesipullo (2kpl, yhteensä 1L, kaupasta, koska säilyy avaamattomana kauemmin kuin hanavesi pullossa)

Taskulamppu, ja varapattereita.

Vara-avain kotiin sekä mökille.

Villasukat, pipo ja tumput.

jos 72H reppu kiinnostaa, voin listata myös sitä. 

Vierailija
75/98 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitelkaa se tilanne, että sähkö- ja tietoliikenneyhteydet pimenevät useaksi päiväksi. Vaikkapa keskellä talvea.

Ette saa yhteyttä läheisiin. Patteriradioa ei ole, ette tiedä mitä on tapahtunut. Naapurista voisi käydä kysymässä, mutta uskaltaako asunnosta poistua? Tiedätte, että on mahdollista, että JokuTM on hyökännyt ydinvoimaloiden kimppuun.

Istutte lasten ja puolison kanssa pimenevässä, hiljalleen kylmenevässä asunnossa. Taskulampusta loppuu patterit ensimmäisenä iltana. Kaapin perältä löytyy kolme tuoksukynttilää ja miehellä on sytkä.

Ensimmäisenä päivänä pärjäätte leivillä ja jäätelöpaketin lopulla. Toisena päivänä syötte kylmänä makaronilaatikon lopun. Vanhempia pelottaa. Lapset ahdistuu, tylsistyy ja pelkää.

Veikkaisin että tässä vaiheessa alkaa viimeistään kaduttaa, ettei ole sitä radioa. Josta kuunnella uutisia ja musiikkia. Tai trangiaa, jolla lämmittää se makaronilaatikko tai pitää lettukestit. Suklaalevyä, josta jakaa lapsille. Tai edes ämpäriä, johon tehdä tarpeensa, kun pytty täyttyy.

Pahimmassa tapauksessa kirjat ja lautapelit on konmaritettu ja addiktilapset kirkuu ruutuaikansa perään...

Vierailija
76/98 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulko-oven lähistöllä on 2 laukkua, jotka vartavasten suunniteltu ja valmistettu varautumiseen, ja tilapäisiin hätätilanteisiin jolloin kotoa täytyy kokonaan poistua (esim. tulipalo talossa, muu tilapäinen evakuointi).

Pikkulaukku (poissa 24-48h):

Paperiset, laminoidut kopiot tärkeimmistä dokumenteista ( passi+EU:n terveydenhuoltokortti+ajokortti jne.jne).

Kolme avaruushuopaa, 2 vesipulloa, proteiinipatukoita, pähkinöitä, pikakahvia(annospusseissa), heijastinliivit.

Pieni retkikuppi (metallia, voi lämmittää liekillä), retkiaterin, taskuveitsi, kaksi sytkäriä, tulitikkuja ja kaksi tuikkua.

Vesipullo (2kpl, yhteensä 1L, kaupasta, koska säilyy avaamattomana kauemmin kuin hanavesi pullossa)

Taskulamppu, ja varapattereita.

Vara-avain kotiin sekä mökille.

Villasukat, pipo ja tumput.

jos 72H reppu kiinnostaa, voin listata myös sitä. 

Aika ovelaa!

Onko tämä siis joku tietty laukku jota käytät? Onko se siis laukku, vai reppu vai minkälainen laatikko? Paljonko tuo painaa tuossa muodossa?

Tosi hyvä idea!!!

Vierailija
77/98 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvitelkaa se tilanne, että sähkö- ja tietoliikenneyhteydet pimenevät useaksi päiväksi. Vaikkapa keskellä talvea.

Ette saa yhteyttä läheisiin. Patteriradioa ei ole, ette tiedä mitä on tapahtunut. Naapurista voisi käydä kysymässä, mutta uskaltaako asunnosta poistua? Tiedätte, että on mahdollista, että JokuTM on hyökännyt ydinvoimaloiden kimppuun.

Istutte lasten ja puolison kanssa pimenevässä, hiljalleen kylmenevässä asunnossa. Taskulampusta loppuu patterit ensimmäisenä iltana. Kaapin perältä löytyy kolme tuoksukynttilää ja miehellä on sytkä.

Ensimmäisenä päivänä pärjäätte leivillä ja jäätelöpaketin lopulla. Toisena päivänä syötte kylmänä makaronilaatikon lopun. Vanhempia pelottaa. Lapset ahdistuu, tylsistyy ja pelkää.

Veikkaisin että tässä vaiheessa alkaa viimeistään kaduttaa, ettei ole sitä radioa. Josta kuunnella uutisia ja musiikkia. Tai trangiaa, jolla lämmittää se makaronilaatikko tai pitää lettukestit. Suklaalevyä, josta jakaa lapsille. Tai edes ämpäriä, johon tehdä tarpeensa, kun pytty täyttyy.

Pahimmassa tapauksessa kirjat ja lautapelit on konmaritettu ja addiktilapset kirkuu ruutuaikansa perään...

Nykyaikainen androidpuhelin toimii radiona, antennina toimii langalliset nappikuulokkeet. Ja nimenomaan radiona, ei netin kautta. Vaatii kylläkin apin toimiakseen (yleensä), mutta senhän voi asentaa nyt, kun ei ole hätätilanne päällä.

Vierailija
78/98 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyaikainen androidpuhelin toimii radiona, antennina toimii langalliset nappikuulokkeet. Ja nimenomaan radiona, ei netin kautta. Vaatii kylläkin apin toimiakseen (yleensä), mutta senhän voi asentaa nyt, kun ei ole hätätilanne päällä.

Koska tätä oli alanuolitettu, niin katsoin nyt vielä omasta Samsungistani, siinä on valmiiksi jo asennettu radio, ei tarvitse hakea app storesta. Tämä on erillinen toiminto, joka ei riipu puhelimen liittymästä. Useimmissa puhelimissa tämä on, mutta sitä ei ole aktivoitu, sen saa kuitenkin otettua käyttöön.

Vierailija
79/98 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin siinä ensimmäisenä nälkä tulisi, jos joutuisi evakkoon lähtemään. 

Itse syön normaalistikin vain kerran päivässä. 

Eli siis normaalin elämän ja evakkoon lähtemisen välissä ei ole mitään? Just.

Vierailija
80/98 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se puhelin vaatii latausta eli sähköä. Patteriradio sen sijaan toimii vaikka sähköt olisi poissa viikkoja kunhan vaan on niitä pattereita kotivarassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan