Onko kotiäitiys ok jos lapset jo kouluikäisiä?
Siis aito kotiäitiys, eli ei nosta työttömyyskorvausta, sairaspäivärahaa tms.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Tv:ssä oli jokin ohjelma, jossa korealainen muisteli, kuinka hänen tullessaan koulusta kotiin häntä odotti äidin laittama lohturuoka.
Suomessa näin ei kai yleensä ole, koska moni äiti on kokopäivätyössä ja tulee kotiin vasta illalla. Pitäisi tehdä osa-aikatyötä, jotta ehtisi antaa lapselle tuollaisia muistoja.
Itse olisin pikkulapsena halunnut äidin olevan kotona. Haaveilin rauhallisesta ja turvallisesta tunnelmasta, kun tulen kotiin koulusta. Äiti selitti, että se ei käy, koska jokaisen aikuisen on tienattava.
Joten asialla on puolensa ja puolensa.
Minä teen kotona töitä eli olen laittamassa aamupalan ja lämpimän ruuan kun lapset palaa koulusta.
Nyt myös mies on edelleen etätöissä eli käytännössä täällä ei edes saa olla tarpeeksi yksin, koska mun työpiste siirtyi yläkerran aulaan. Mutta joo, muistan itse miten haljua oli lähteä pimeästä kylmästä kodista kouluun ja miten inhottavaa sinne oli palata. Usein ei ollut edes kaapissa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No et myöskään tuota yhteiskunnalle yhtään mitään. Joten kannattaa ainakin vältellä haukkumasta muita ei-työllisiä, koska itse et ole sen parempi (olet siis negatiivikulu siinä mielessä, että voisit myös työnteollasi korottaa Suomen bruttokansantuotetta ja kerryttää veroja, joilla muut työssäkäyvät maksavat lastesi koulut ja katuvalot illalla).
Kaikkea elämässä ei voi mitata rahassa.
Oletat kuitenkin että lapsesi saa käydä koulua, käyttää terveydenhuoltopalveluita, leikkiä puistoissa ym.
Mutta sinä et osallistu niiden kustannuksiin.Suurin osa äideistä on kuule paahtanut töissä vuosia ennen lapsia ja paahtavat vuosia lasten jälkeen.
Minä jäin kotiin kun lapset oli 3. luokalla ja 5. luokalla. Olin siinä vaiheessa ollut jo töissä ja maksanut veroja 14-vuotiaasta asti. Mieheni on yrittäjä ja maksoi minun ansiostani vielä normaaliakin enemmän veroja.
Ei ne kotiäidit niitä tuottamattomia ole, vaan työttömät incel-miehet kuntien vuokrayksiöissä. Köh.
No mun tuntemat köitäidit ei kyllä ole, toinen jäi kotiin 23 vuotiaana ja toinen opiskeli itselleen amk- tutkinnon ja kun valmistui, jäi kotiäidiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi olla myös kova luotto siihen että ei mene eläkeiän kynnyksellä lusikat jakoon, jos ei ajatellut minkäänlaista eläkettä itselleen tienata.
Eläke ei kerry pelkästään töissä käymällä. Eläkettä voi myös maksaa itse itselleen eläkevakuutuksen muodossa. Fiksu kotiäiti näin tekeekin.
Tähän on jopa useita eri vakuutusyhtiöitä olemassa, jotka ovat erikoistuneet eläkkeisiin. Se ei ole harvinaista tai vaikeaa tai erikoista.
Ootko kattonut miten ne tuottaa nykypäivänä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän kuin ok. Lasten kasvatus on nykyään vanhemmille täysin vieras termi, kotivanhemmuus pitäisi säätää lakisääteiseksi vähintään eskari-ikään asti. Olen ollut korona 9 vuotta, olen edelleen ainakin vuoden. Sit nuorimmainen aloittaa kolmannella luokalla ja mietin sit palaanko töihin vai en.
Tollasen tauon jälkeen ei tarvitse miettiä kun mihinkään ei oteta.
Ei tarvitse ottaa, kun mulla on oma firma. Ja vaikkei olisikaan, koulutetulle on töitä aina.
Ei ole. Yhdeksän vuotta pois työelämästä on kyllä niin kauan, että jos et ole sairaanhoitaja, en keksi kuka sut palkkaisi. Sh on ainoa ammatti, jossa työvoimapula on niin valtava, että kuka vaan kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No et myöskään tuota yhteiskunnalle yhtään mitään. Joten kannattaa ainakin vältellä haukkumasta muita ei-työllisiä, koska itse et ole sen parempi (olet siis negatiivikulu siinä mielessä, että voisit myös työnteollasi korottaa Suomen bruttokansantuotetta ja kerryttää veroja, joilla muut työssäkäyvät maksavat lastesi koulut ja katuvalot illalla).
Oletat kuitenkin että lapsesi saa käydä koulua, käyttää terveydenhuoltopalveluita, leikkiä puistoissa ym.
Mutta sinä et osallistu niiden kustannuksiin.Suurin osa äideistä on kuule paahtanut töissä vuosia ennen lapsia ja paahtavat vuosia lasten jälkeen.
Minä jäin kotiin kun lapset oli 3. luokalla ja 5. luokalla. Olin siinä vaiheessa ollut jo töissä ja maksanut veroja 14-vuotiaasta asti. Mieheni on yrittäjä ja maksoi minun ansiostani vielä normaaliakin enemmän veroja.
Ei ne kotiäidit niitä tuottamattomia ole, vaan työttömät incel-miehet kuntien vuokrayksiöissä. Köh.
No mun tuntemat köitäidit ei kyllä ole, toinen jäi kotiin 23 vuotiaana ja toinen opiskeli itselleen amk- tutkinnon ja kun valmistui, jäi kotiäidiksi.
SUURIN OSA.
Mitä et ymmärrä tuosta?
Mikäs siinä jos talous kestää. Jokainen tekee niinkuin itse parhaaksi näkee. Mulla alko kyllä seinät kaatumaan päälle jo lapsen vauvavuoden aikana, en jaksaisi itse kotona olla kovin montaa vuotta. Kaipasin töihin ja kävinkin ekan parin kuukauden sijaisuuden tekemässä kun lapsi oli 10kk. Päivähoidossa lapsi aloitti kun oli 1v1kk.
Ihmisellä oikeus omiin ratkaisuihinsa. Lasten ikä ei siis vaikuta onko jokin teko minusta ok vai ei. Omia 12 ja 14 vuotiaita kun seuraan, niin en ymmärrä miksi jäisin kotiin. Ehkä jos omistaisin jonkun 400 neliöisen talon, mitä pitää olla siivoamassa alituiseen, niin olisi tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SUURIN OSA.
Mitä et ymmärrä tuosta?
Lähde tuohon tilastoon, kiitos.
-eri
Ei pätkääkään pitäisi kiinnostaa mitä muut ovat siitä mieltä. Miksi kyselet täällä tuollaisia. Jos teillä on siihen varaa ja tulevaisuutesi on turvattu, mikä ettei. Yleensä siinä tapauksessa toinen teistä maksaa suuret verot suurehkoilla tuloillaan, muutenhan tuollainen järjestely ei yleensä ole mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Ei pätkääkään pitäisi kiinnostaa mitä muut ovat siitä mieltä. Miksi kyselet täällä tuollaisia. Jos teillä on siihen varaa ja tulevaisuutesi on turvattu, mikä ettei. Yleensä siinä tapauksessa toinen teistä maksaa suuret verot suurehkoilla tuloillaan, muutenhan tuollainen järjestely ei yleensä ole mahdollista.
Minusta ap ei missään mainitse itse olevansa tällainen kotiäiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SUURIN OSA.
Mitä et ymmärrä tuosta?
Lähde tuohon tilastoon, kiitos.
-eri
Näet sen jo siitä että Suomessa esikoinen saadaan kolmekymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siis ei omilla rahoilla vaan muiden rahoilla?
Eihän tuo kuulu muille. Jokainen järjestää itse elämänsä.
Voi ne lapsetkin joskus haluta sitä omaa rauhaa esim yläkoulu tai lukioikäisenä. Musta se ainakin oli rasittavaa kun toinen vanhemmista oli joskus kotona työttömänä jonkin aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tv:ssä oli jokin ohjelma, jossa korealainen muisteli, kuinka hänen tullessaan koulusta kotiin häntä odotti äidin laittama lohturuoka.
Suomessa näin ei kai yleensä ole, koska moni äiti on kokopäivätyössä ja tulee kotiin vasta illalla. Pitäisi tehdä osa-aikatyötä, jotta ehtisi antaa lapselle tuollaisia muistoja.
Itse olisin pikkulapsena halunnut äidin olevan kotona. Haaveilin rauhallisesta ja turvallisesta tunnelmasta, kun tulen kotiin koulusta. Äiti selitti, että se ei käy, koska jokaisen aikuisen on tienattava.
Joten asialla on puolensa ja puolensa.
Minä teen kotona töitä eli olen laittamassa aamupalan ja lämpimän ruuan kun lapset palaa koulusta.
Nyt myös mies on edelleen etätöissä eli käytännössä täällä ei edes saa olla tarpeeksi yksin, koska mun työpiste siirtyi yläkerran aulaan. Mutta joo, muistan itse miten haljua oli lähteä pimeästä kylmästä kodista kouluun ja miten inhottavaa sinne oli palata. Usein ei ollut edes kaapissa ruokaa.
Mun mielestä iltapäivät "yksin" kotona oli parasta. Koti oli turvallinen ja ruokaa riitti, myös kavereille, joita kävi usein. Pienenä leikittiin ja isompana usein leivottiin tai laitettiin ruokaa.
Nyt hybridityöaikana käyn usein perjantaisin töissä, että lapset voi rauhassa aloitella viikonloppua iltapäivisin. Usein meillä onkin hyvä hulina päällä, kun tulen kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä puoliso pystyy kirimään tämän kuilun kiinni? Satun tietämään että usein tämä on ns hyvätuloisten järjestely, jossa toinen omistautuu täysillä töihin, on paljon työmatkoja sun muuta. Jos toinenkin on töissä, menee perheen pyörittäminen melko hankalaksi ja kuormittavaksi.
On ok, jos se on sinulle ja teidän perheessä ok.
Muilta ei kysytä.
Monet kotiäidit tekevät arvokasta työtä kolmannella sektorilla; järjestötyössä, vapaaehtoistyössä jne. Se voi olla myös hyvin palkitsevaa. Ja yhteiskunnallisesti merkittävää.
Ja siinä vaiheessa, kun lapset on kouluikäisiä, saattaa omat vanhemmat olla siinä vaiheessa, että alkavat tarvita apua, mikä voi olla yllättävän aikaa vievää, sanon kokemuksesta.
Ja ne lapset. Kyllä hekin tarvitsevat aikaa. Muutakin kuin kyytiä harrastuksiin.
Hienoa, jos voit antaa aikaa lapsillesi ja olla läsnä heidän elämässään.
Tottakai on ok. Kotiäitiys on joidenkin kutsumus. Ei kutsumustaan pidä hävetä tai edes miettiä mitä muut siitä ajattelevat. Jokaisen oma asia. Katuisit ja olisit onneton jos et kuuntelisi sydäntäsi.
Virraitten lasten päivähoitajana oleminen ei ole enää kotiäitiyttä vaan työtä. Tulot pitäis ilmoittaa verottajalle niinkuin työssä tehdään.
Ennen oli "pimeitä hoitajia", sitten osa oli kunnan listoilla, kunta ohjasi lapset hänelle ja maksoi palkan. Sitten osa toiminimellä yrittäjinä.
Nykyiset kotihoidot usein ovat pienryhmätätejä. Esim. Kolmio, jossa kaksi tätiä, 8 - 10 lasta hoitotarpeen mukaan. Kunta maksaa toiminnan, osa kai voi toimia yrittäjinä tuossakin muodossa