Onko kotiäitiys ok jos lapset jo kouluikäisiä?
Siis aito kotiäitiys, eli ei nosta työttömyyskorvausta, sairaspäivärahaa tms.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi olla myös kova luotto siihen että ei mene eläkeiän kynnyksellä lusikat jakoon, jos ei ajatellut minkäänlaista eläkettä itselleen tienata.
Eläke ei kerry pelkästään töissä käymällä. Eläkettä voi myös maksaa itse itselleen eläkevakuutuksen muodossa. Fiksu kotiäiti näin tekeekin.
Tähän on jopa useita eri vakuutusyhtiöitä olemassa, jotka ovat erikoistuneet eläkkeisiin. Se ei ole harvinaista tai vaikeaa tai erikoista.
Fiksu kotiäiti kyllä sijoittaa osakkeisiin, nuo eläkevakuutukset on monen rahat vieneet.
-tuo 9 vuotta kotona ollut
Omasta mielestä lapsia tai kotia ei kuulu hoitaa. Kaikki töihin vaan. Tai lapset laittaa ruokaa vanhemmille ja siivoaa.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän kuin ok. Lasten kasvatus on nykyään vanhemmille täysin vieras termi, kotivanhemmuus pitäisi säätää lakisääteiseksi vähintään eskari-ikään asti. Olen ollut korona 9 vuotta, olen edelleen ainakin vuoden. Sit nuorimmainen aloittaa kolmannella luokalla ja mietin sit palaanko töihin vai en.
Tollasen tauon jälkeen ei tarvitse miettiä kun mihinkään ei oteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ekaluokkalaisen kohdalla voi vielä joten kuten puhua kotiäitiydestä, mutta että vaikka 14-vuotiaan kotiäiti? Sitä lastakin jo nolottais tossa vaiheessa.
Teineille kuule vanhemmilla vasta pitääkin olla aikaa. Nimenomaan rauhallista läsnäoloa ja kuuntelua.
t. 18-vuotiaan ja 20-vuotiaan äiti
Älä jaksa. Ai lähes aikuinen ihminen kasvaa vinoon siitä että äiti käy töissä. Kaikenlaisia meriselityksiä sitä kuulee elämäntapatyöttömyydelle. Mun koirakin tarvitsee enemmän läsnäoloa, pitäiskö jättäytyä kotiin?
En minä ole elämäntapatyötön. Olen yrittäjä, itseni lisäksi työllistän 9 muuta. Korjasin vain tämän harhan, että vain pienet lapset muka tarvitsevat vain vanhempiaan.
Mulla on koirat mukana kotitoimistolla.
Vierailija kirjoitti:
Täysi loinen olet. En kestäisi itseäni tuollaisena.
Miten kärttyinen vanhapiika voisikaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No et myöskään tuota yhteiskunnalle yhtään mitään. Joten kannattaa ainakin vältellä haukkumasta muita ei-työllisiä, koska itse et ole sen parempi (olet siis negatiivikulu siinä mielessä, että voisit myös työnteollasi korottaa Suomen bruttokansantuotetta ja kerryttää veroja, joilla muut työssäkäyvät maksavat lastesi koulut ja katuvalot illalla).
Kaikkea elämässä ei voi mitata rahassa.
Oletat kuitenkin että lapsesi saa käydä koulua, käyttää terveydenhuoltopalveluita, leikkiä puistoissa ym.
Mutta sinä et osallistu niiden kustannuksiin.On hyvin mahdollista, että kotiäidin puoliso tienaa sitten kahden edestä. Ja maksaa isolla prosentilla veroja.
Että jos kotitalouden verokertymiä verrattaisiin, voitaisiin olla vähän enemmän totuuden äärellä. Huutele vasta sitten "loiseksi", jos oikeasti maksatte euromääräisesti paljon enemmän veroja, kuin se kotiäidin perhe.
Niinpä. Meillä kotitalouden bruttotulot on 90 000. Ja minä olen kotiäiti. Kyllähän tuosta paljon menee veroa, ettei nettotulo nyt läheskään tuollainen ole.
Kotiäitinä mahdollistan miehen työnteon ja tulot. Hänellä ei ole aikaa hoitaa kotia tai arkijuttuja, on paljon ulkomailla.
Ja kyllä, minulle kertyy eläkettä, kenenkään ulkopuolisen ei tarvitse siitä krokotiilinkyynelin murehtia. En koe itseäni loiseksi. Minun "työpäiväni" alkoi tänään klo 5.45 kun aloin tekemään aamupalaa. Nyt tässä eka "tauko", kun sain muksut kouluun.
Enemmän kuin ok. Lapset voivat hyvin kun äiti kotona ja lapsille tarpeeksi aikaa.
Pentuna oma äiti aina ollut töissä, isä lähes jatkuvasti sairaslomilla, koska "nuha". Omasta mielestä kotiäityydessä ei ole mitään vikaa, kunhan oikeasti hoitaa ne kotityöt ja lapset, eikä vain jää makoilemaan sängyn pohjalle.
Mulle kävi lukiossa ilmi, että suurimmalla osalla kavereista äidit pysyivät kotiäiteinä. Ehkä isät tienasivat enemmän, oma ei viitsinyt edes lähteä töihin. Voi olla ihan rahakysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi olla myös kova luotto siihen että ei mene eläkeiän kynnyksellä lusikat jakoon, jos ei ajatellut minkäänlaista eläkettä itselleen tienata.
Eläke ei kerry pelkästään töissä käymällä. Eläkettä voi myös maksaa itse itselleen eläkevakuutuksen muodossa. Fiksu kotiäiti näin tekeekin.
Tähän on jopa useita eri vakuutusyhtiöitä olemassa, jotka ovat erikoistuneet eläkkeisiin. Se ei ole harvinaista tai vaikeaa tai erikoista.
Fiksu kotiäiti kyllä sijoittaa osakkeisiin, nuo eläkevakuutukset on monen rahat vieneet.
-tuo 9 vuotta kotona ollut
Totta, sijoittaminen on parempi, mutta täällä kun tartutaan "eläkekertymään". Vanhuudenturva voi olla muutakin kuin kirjaimellinen "eläke", se voi olla sijoitusasuntoja, osakkeita, mitä vaan muutakin.
No sille valinnalle ei kyllä kenenkään hyväksyntää tarvitse?
Tiedän vähän suurempia syntejä kuin kotiäitiys 😁
Mielestäni kyseessä ei enää varsinaisesti ole kotiäitiys jos lapset ei jatkuvaa hoitoa enää tarvitse. Kotirouvana olossakaan ei toki ole mitään väärää, jos sille tielle haluaa lähteä. Itse pidän täysin puolison elätiksi heittäytymistä melko riskialttiina valintana, mutta sehän on jokaisen oma päätös.
Olen kotiäiti, sijaisäiti. Kumma kun sitä ihmetellään. Minullekin ihmetellään, miksi olet vielä kotona, mutta lapsilla on paljon sellaisia asioita joissa tarvitsevat edelleen paljon apua, ihan joka päivä.
En vaan voi heidän haasteistaan, terapioistaan, sukulaisistaan, oireistaan sen kummemmin avautua ihmettelijöille.
Eiköhän se ole sama myös biologisten erityislasten kanssa, silloin vanhemmalla on mahdollisuus omaishoitajuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän kuin ok. Lasten kasvatus on nykyään vanhemmille täysin vieras termi, kotivanhemmuus pitäisi säätää lakisääteiseksi vähintään eskari-ikään asti. Olen ollut korona 9 vuotta, olen edelleen ainakin vuoden. Sit nuorimmainen aloittaa kolmannella luokalla ja mietin sit palaanko töihin vai en.
Tollasen tauon jälkeen ei tarvitse miettiä kun mihinkään ei oteta.
Ei tarvitse ottaa, kun mulla on oma firma. Ja vaikkei olisikaan, koulutetulle on töitä aina.
Jos se mieskään ei vaadi maksamaan centilleen puolta menoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No et myöskään tuota yhteiskunnalle yhtään mitään. Joten kannattaa ainakin vältellä haukkumasta muita ei-työllisiä, koska itse et ole sen parempi (olet siis negatiivikulu siinä mielessä, että voisit myös työnteollasi korottaa Suomen bruttokansantuotetta ja kerryttää veroja, joilla muut työssäkäyvät maksavat lastesi koulut ja katuvalot illalla).
Oletat kuitenkin että lapsesi saa käydä koulua, käyttää terveydenhuoltopalveluita, leikkiä puistoissa ym.
Mutta sinä et osallistu niiden kustannuksiin.On hyvin mahdollista, että kotiäidin puoliso tienaa sitten kahden edestä. Ja maksaa isolla prosentilla veroja.
Että jos kotitalouden verokertymiä verrattaisiin, voitaisiin olla vähän enemmän totuuden äärellä. Huutele vasta sitten "loiseksi", jos oikeasti maksatte euromääräisesti paljon enemmän veroja, kuin se kotiäidin perhe.
Niinpä. Meillä kotitalouden bruttotulot on 90 000. Ja minä olen kotiäiti. Kyllähän tuosta paljon menee veroa, ettei nettotulo nyt läheskään tuollainen ole.
Kotiäitinä mahdollistan miehen työnteon ja tulot. Hänellä ei ole aikaa hoitaa kotia tai arkijuttuja, on paljon ulkomailla.
Ja kyllä, minulle kertyy eläkettä, kenenkään ulkopuolisen ei tarvitse siitä krokotiilinkyynelin murehtia. En koe itseäni loiseksi. Minun "työpäiväni" alkoi tänään klo 5.45 kun aloin tekemään aamupalaa. Nyt tässä eka "tauko", kun sain muksut kouluun.
Lol kun kotiäidit leijuu miestensä tuloilla, jotka ei edes ole erityisen kovat. Kyllä moni tuon verran tienaava ihan ehtii myös tehdä kotihommia ja osallistua kodin ja lasten hoitamiseen.
Mutta leikki sikseen, jokaisella on tietysti oikeus valita mitä tekee. Hienoa jos myös tulevaisuutta turvataan sijoittamisella. Pidän kyllä tärkeänä ja arvostan sitä, että lapsia hoidetaan kotona etenkin kun ovat pieniä.
INormaali "uravalinta" ympäri maailmaa, paitsi pohjoismaissa. Japanissa, USAssa, keski-Euroopassa yms on edelleen vahva kotiäitikulttuuri, eivätkä ne ole mitään takapajuloita. Eikä elämäntyön siivoojana tai kaupan kassana ollut saa yhtään enempää eläkettä kuin kotona ollut. Silti näiden pienipalkkaisten eläkkeistä ei olla huolissaan.
Ota sinne kotiin pari pienempää hoitolasta niin siinähän se menee hyvin ja saat olla jatkumona kotona vaikka koululaiset koulussa.
Tv:ssä oli jokin ohjelma, jossa korealainen muisteli, kuinka hänen tullessaan koulusta kotiin häntä odotti äidin laittama lohturuoka.
Suomessa näin ei kai yleensä ole, koska moni äiti on kokopäivätyössä ja tulee kotiin vasta illalla. Pitäisi tehdä osa-aikatyötä, jotta ehtisi antaa lapselle tuollaisia muistoja.
Itse olisin pikkulapsena halunnut äidin olevan kotona. Haaveilin rauhallisesta ja turvallisesta tunnelmasta, kun tulen kotiin koulusta. Äiti selitti, että se ei käy, koska jokaisen aikuisen on tienattava.
Joten asialla on puolensa ja puolensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lol kun kotiäidit leijuu miestensä tuloilla, jotka ei edes ole erityisen kovat. Kyllä moni tuon verran tienaava ihan ehtii myös tehdä kotihommia ja osallistua kodin ja lasten hoitamiseen.
Mutta leikki sikseen, jokaisella on tietysti oikeus valita mitä tekee. Hienoa jos myös tulevaisuutta turvataan sijoittamisella. Pidän kyllä tärkeänä ja arvostan sitä, että lapsia hoidetaan kotona etenkin kun ovat pieniä.
Ei ehdi, jos työ on ulkomailla, kuten lainaamassasi esimerkissä.
Ja leijuu? Kertoo vain itsestäsi, jos tuo summa on sinusta leijumista. Se on vain keskiluokkainen kotitalouden tulotaso. Huomasitko yhtään mihin tämä oli vastaus? Siihen, että kotiäidin lasten koulutuksen, lääkärin ja leikkipuistot maksaa mukamas joku tänne kirjoittava. Ei, kyllä ne voi maksaa kotiäidin puoliso, niiden lasten isä voi kyllä käydä töissä.
Se ei ole leijumista jos pistetään vähän mittasuhteita ja konkretiaa.
Älä jaksa. Ai lähes aikuinen ihminen kasvaa vinoon siitä että äiti käy töissä. Kaikenlaisia meriselityksiä sitä kuulee elämäntapatyöttömyydelle. Mun koirakin tarvitsee enemmän läsnäoloa, pitäiskö jättäytyä kotiin?