Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parisuhde solmussa enkä enää tiedä mitä tehdä

Vierailija
11.10.2022 |

Varoitus, pitkä teksti. Olemme olleet yhdessä yli 10 vuotta. Meille on vuosien aikana kertynyt omien valintojen pohjalta vastuuksi 3 lasta, omakotitalo, koira. Ongelma on, että minä olen ollut vuosia (ainakin 6 vuotta enemmän tai vöhemmän) uupunut vastuiden alla.. Minä olen ajautunut tekemään toistuvasti 80% perheemme töistä (ulkona, sisällä, autot, koira, hankinnat, ruuanlaitto..) enkä halua enää tätä. Haluan tasavertaisemman työnjaon ja sitä kautta itselle vapaata aikaa ja lepoa.

Ollaan keskusteltu. Mies tiedostaa, että tekee paljon vähemmän. Hän sanoo ettei tarvitse minun tehdä niin paljon. Ongelma on, ettei hän nosta omaa osuuttaan kaikista töistä. Hän ei myöskään suostu, että palkkaamme jonkun tekemään osaa töistä. Minä olen kaikille hyvää haluava tunnollinen puuhastelija ja mies nykyään mukavuuden haluinen "hurjastelija" (eli tekee mieluiten kaikkea muuta paitsi jotain velvollisuuksia). Vaatimustasomme on vähän erilainen, mutta jos keskustellaan asiasta, niin mies haluaa suht saman siisteystason, mutta tietysti ilman vaivannäköä.

Mies ei ole koskaan ollut kotona vetovastuussa pitköö aikaa. Toissa syksynä oli lomautettuna ja kun tulin kotiin töistä niin sain aloittaa kotityöt - Hän ei koskenut kotitöihin. Mies ei mielestään ole masentunut. Olen alkanut epäillä et olenko itse jossain psykoosissa, että näen tilanteen väärin ja ongelmat johtuvat siitä tmv.

Minusta Hän ei ymmärrä realiteetteja. Jos on vastuita niin ne hoidetaan ja jos on kolme lasta ym. Niin aikaa harrastuksille on yksinkertaisesti paljon vähemmän kuin aikana ilman lapsia.

Ongelma on, että miten tästä eteenpäin? Miten voin jatkaa eloa tässä tilanteessa sopuisasti? Tarvitsen apua ja ajatuksia, koska olen aivan solmussa. Jos en välitä ongelmista niin kaikki menee näennäisesti hyvin, mutta minua vain ärsyttää. Jos nostan asian esiin, niin tulee kinaa.

Olen yrittänyt:
- keskustella (tiedämme ongelman mutta emme etene ongelman kanssa, terapiassa on käyty neljästi eikä siellä ole mitään apua vielä ainakaan tullut)
- asennoitua niin, että minä huolehdin kaikesta ja kiva jos toinen joskus tekee jotain 'avuksi'. En odota mitään ja suoritan vaan (ongelma: sisintäni syö tämä, en koe oikeaksi enkä aina jaksa tehdä kaikkea)
- en tee mitään mikä ei huvita tai mikä ns. Ylittää omat vastuuni (esim laskennallisesti n.50% - meillä on sitten hirveä sotku en tykkää pidemmän päälle, ja lapset myös kärsivät jos en jörjestä synttäreitä/kaverileikkejä/hommaa ruokaa/hanki oikeanlaisia vaatteita esim talveen. Tämän kokeilun aikana meni esim hirveästi rahaa ruokaan koska tilasin aina valmiina kun mies ei ollut köynyt kaupassa tai tehnyt ruokaa)

Kommentit (141)

Vierailija
1/141 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika!

Vierailija
2/141 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan kommentoijan ytimekäs tämän palstan vakiovastaus on just se oikea. Minäkään en keksi mitään muuta vaihtoehtoa kuin antaa miehen kiehua omassa liemessään. Eli poistut paikalta riittävän pitkäksi aikaa, vähintään viikoksi, mieluummin pidemmäksi aikaa. Ja siis kokonaan pois kuvioista. Mies hoitaa lapset, koiran, kodin, aivan kaiken. Nythän hän on täydellinen vapaamatkustaja suhteessanne ja perheessänne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/141 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siis mies tekee palkkatyön laskienkin jatkuvasti murto-osan duuneista niin ei se auta kuin rakkauden kova koulu:

-Peset omat ja lasten pyykit, mies hoitaa omansa

-teet omat ja lasten ruuat, mies hoitaa omansa

-siivoat omat jäljet, mies hoitaa muun (silmät kiinni vaan ja pihalle jos ahdistaa sotku)

Etukäteen ilmoitat että et jaksa enää ja tilanne tulee olemaan tämä. Sitten kun äijä tulee pyytämään anteeksi niin neuvottelette työnjaon uudelleen.

Vierailija
4/141 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä työnjaon epäsuhta tuli aivan puskista sen jälkeen kun talot, koirat ja lapset oli hankittu?

Vierailija
5/141 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, ikävä tilanne.

Ainoaksi ratkaisuksi jää (jos ei ymmärrä puhetta) että myös sinä alat tekemään mahdollisimman vähän kotona tai sitten hankit itsetuntosi takaisin ja kävelet pois tuollaisesta suhteesta. Miehesi ei selkeästi välitä sinusta ja perheestäsi samalla tavalla kuin sinä itse. Hyväuskoisuuttasi käytetään hyväksi. Mikäli hän välittäisi, hän pitäisi huolta.

Helpompaa olla yksinhuoltaja 3 lapselle kun yksinhuoltaja neljälle lapselle. Älä ole tallottavana, tuo ei muutu ellet sitä muutosta vaadi

Vierailija
6/141 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset on jo is Oja jos on 30 v suhde

Ne saa järjestää itse synttärit

L as part hommiin ja myytte talon pois. Koira pois jne

Vierailija
7/141 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankit ulkopuolisen ja Et kysele

Vierailija
8/141 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy mieheltä että erotaanko

Vierailija
9/141 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa viikon loma ja jätä mies ja lapset keskenään

Vierailija
10/141 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies vaistoaa, että etsit hänestä vikoja ja ajattelee, että et rakasta häntä. Ei myöskään halua tehdä mitään, vaan käyttää aseenaan passiivista vastarintaa. Tämä asia asia selviää sillä, että hyväksyt miehesi ehdoitta. Pyydä miestä vaikka hieromaan hartioitasi. Miehen on tunnettava itsensä tärkeäksi. Siitä tämä lähtee.

Vierailija
11/141 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä on raha-asiat hoidettu? Käyttekö molemmat töissä, onko yhteiset rahat vai omat rahat vai yhteinen taloustili tms? Olet saanut tässä jo muutaman hyvän vinkin. Ikävää, että olet alkanut jo miehen manipuloinnin takia epäillä omaa mielenterveyttäsi. Kuvauksesi perusteella kuulostaa, että mies on vapaamatkustaja, etkä todellakaan kuvittele koko ongelmaa.

Vierailija
12/141 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nojoojoo olipas paska vuodatus

Vierailija
13/141 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies vaistoaa, että etsit hänestä vikoja ja ajattelee, että et rakasta häntä. Ei myöskään halua tehdä mitään, vaan käyttää aseenaan passiivista vastarintaa. Tämä asia asia selviää sillä, että hyväksyt miehesi ehdoitta. Pyydä miestä vaikka hieromaan hartioitasi. Miehen on tunnettava itsensä tärkeäksi. Siitä tämä lähtee.

Voi jumalauta, mitä lässynläätä. Hierois nyt ennemmin vaikka luutua lattioihin ja vessaharjaa pöntönreunoihin.

Vierailija
14/141 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän tämä viesti tarkoittaa

Vierailija
15/141 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä keksit noin pitkän suhteen? Päästäsi 🙄?

Vierailija
16/141 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankit vaikka sen siivoojan ja otat sen verran omaa-aikaa.Tosiaan peset omat ja lasten pyykit,mies pesköön omansa.Vähenmät kotitöitä sen verran että pystyt asumaan sielä (ettei tule sikolättiä...)...Annat selvät vaihtoehdot miehelle:Jos mikään ei muutu niin lusikat jakoon...Ei tuollaista jaksa loppuelämää.

Vierailija
17/141 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten teillä on raha-asiat hoidettu? Käyttekö molemmat töissä, onko yhteiset rahat vai omat rahat vai yhteinen taloustili tms? Olet saanut tässä jo muutaman hyvän vinkin. Ikävää, että olet alkanut jo miehen manipuloinnin takia epäillä omaa mielenterveyttäsi. Kuvauksesi perusteella kuulostaa, että mies on vapaamatkustaja, etkä todellakaan kuvittele koko ongelmaa.

Aloituksesta selviää, että molemmat käyvät töissä. Raha-asiat on tässä ihan sivuseikka. Kotitöiden epätasainen jako ja puuttuva arvostus ap:tä kohtaan ovat avainasiat.

Vierailija
18/141 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän helposti parisuhteet menevät, jos siisteyskäsitykset on erilaiset. Mitä pidempi aika kuluu, sitä vaikeampaa on tapoja muuttaa. Itse puhuisin rehellisesti, että et haluaisi erota, mutta tällä hetkellä tuntuu, että se on ainoa mahdollinen ulospääsy. Vaihtoehdoiksi voi esittää, että hän alkaa huolehtimaan kotitöistä enemmän ihan oikeasti tai palkkaatte kodinhoitajan, joka maksetaan 50/50.

Jos hän valitsee, että alkaa tehdä kotitöitä, listat ovat hyviä apuja. Tuntuu ehkä lapselliselta, mutta jos ei ole tottunut huolehtimaan kotitöistä oma-aloitteisesti, ne auttavat ymmärtämään, mitä kaikkea täytyy tehdä.

Vierailija
19/141 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi jumalauta, mitä lässynläätä. Hierois nyt ennemmin vaikka luutua lattioihin ja vessaharjaa pöntönreunoihin.

On vahinko ettei kouluissa opeteta psykologiaa ja toisen ihmisen ymmärtämistä.

Vierailija
20/141 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On vahinko ettei kouluissa opeteta psykologiaa ja toisen ihmisen ymmärtämistä.

Miten tämä liittyy ketjun aiheeseen siitä, että ap:llä on patalaiska mies, joka vapaamatkustaa röyhkeästi ap:n kustannuksella?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan