Maatila, burn out, miten jaksaa
Tiedän etten ole ainoa karjatilallinen joka nyt kärsii. Me kärsitään usein hiljaa, koska muuten tulee vaan syyllistämistä, tilanpito on oma valinta. Mutta viljelijäkin on ihminen joka voi uupua. Minä olen nyt erittäin uupunut. Ei ulospääsyä, mitään sairaslomia ei ole tietenkään varaa pitää. Velkaa jäljellä 600 000e. Ei tällä mitään pointtia ollut, halusin anonyymisti purkaa pari ajatustani. Työt jatkuu.
Kommentit (115)
Olen ollut vapaaehtoisena tilalla ja kyllä ne hommat oppii riuska mies ja nainen. Se on erittäin kasvattava kokemuskin ja antaa uudet silmät Suomeen kummasti. Kaupunkilaiselle on elämys! Suosittelen muillekin. Kaikkia kojeita oppii ajamaan kyllä. hevostakin käsittelemään. Jne. Tiloilla on monta hommaa joissa voi auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen karjatilallinen. Rankkaa on. Mies käy yölläkin navetassa, nukkuu yöllä ehkä 3 h ja pitkin päivää 15 minuutin pätkissä päikkäretä. Ei mitään järkeä, mutta kun ei jaksa olla hereilläkään, eikä jaksa tehdä kaikkea päivällä, on pakko mennä yöllä. Plus että tietysti eläimet, robotit, jne vikaantuu aina keskellä yötä.
. Asiat hoidetaan juuri ja juuri. Eläimet ja vasikat kyllä hoidetaan, mutta koko ajan joku vanhoista paskoista koneista on rikki, osan hakemiseen menee päivä ja asentamiseen toinen päivä ja sitten sataakin taas. Tuolleen meni meillä puinnit ja paalaukset. Aina joku rakenne jumittaa tai hajoaa, ovi, automaattiportti, pienkuormaaja, jne. Laskut maksetaan aina myöhässä.
Me ei edes saada lomittajaa tietää etukäteen kunnolla vaan yhtäkkiä että huomenna vois tulla 2 päiväksi. Suunnittele siinä sitten. Ja lomittajat vielä monesti sellaisia, ettei välttämättä voi edes yksin jättää! Olisi kiva päästä edes 1 yöksi johonkin kylpylään ja olla huolettomasti.
Varmaan viiteen vuoteen ei olla päästy mihinkään.Masentaa ja ahdistaa. Ollaan puhuttu että pistetään lehmät pois.
Missä on niin kelvoton johtava lomittaja, että ei pysty järjestämään lomituksia ajoissa? Teille isoille karjatiloille saadaan sentään vielä lomittajia, kun on täydet tunnit. Pienemmillä ja mm. hevostiloilla on vaikeampaa. Eläinyksiköt on laskettu niin, että isollekin tallille saa lomittajan ehkä 5 tunniksi.
Meillä on navetassa töissä 2 henkilöä, mutta lomituslaskelmien mukaan saadaan lomittaja vain toiselle eli vaikka apua saisi, pitää jonkun jakaa appeet eikä lomittajille kuulu minkäänlainen koneiden huolto eli jonkun pitää tarpeen vaatiessa olla paikalla 16 tuntia, kun lomittaja on 8. Se joku sitten huolehtii robotista.
Jokainen jolla on kädet osaa jakaa apppeet ja siivota navettaa, ajella pihoja ja huoltaa joitain koneitakin, pestä ja viedä ja tuoda. Käydä kaupalla ja muuta. Pestä pyykit jne. Iso apu on jo kaikesta tuostakin.
Harkitkaa kaikki joilla on aikaa, edes asiaa. On siis kokemuksia takana täällä ja kyllä se virkisti ainakin minua. Sai olla apuna ja muuta.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen jolla on kädet osaa jakaa apppeet ja siivota navettaa, ajella pihoja ja huoltaa joitain koneitakin, pestä ja viedä ja tuoda. Käydä kaupalla ja muuta. Pestä pyykit jne. Iso apu on jo kaikesta tuostakin.
Harkitkaa kaikki joilla on aikaa, edes asiaa. On siis kokemuksia takana täällä ja kyllä se virkisti ainakin minua. Sai olla apuna ja muuta.
Pihan ajelu ym. "turha" ei kuulu maatalouslomittajalle, eikä mikään muu kuin välttämätön eläintenhoito. Ei esimerkiksi heinien ja kuivikkeitten haku. Koneittein huolto ja appeitten jako taas voi vaatia sen verran osaamista, että ei onnistu ihan keneltä tahansa.
Siitä voisi kyllä olla iso apu, jos olisi joku paikalla vaikka laittamassa ruokaa navetalla oleville. Usein maatiloilla on isot rakennukset, joissa olisi tilaa jollekin ylimääräiselle asukkaalle. Meilläkin on joskus ollut ruokapalkalla apuihminen, joka on vaan asunut meillä ja osallistunut talon ja tilan töihin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä appeet jakaa kone eikä lomittajan töihin kuulu rehumyllyn täyttö ja käyttö eikä sitä toisaalta ihan osaamattomalle voi työksi antaa, vaikka systeemi ei erityistä aivotoimintaa vaadi. Silti pitää tietää, mistä sinne myllyyn tuorerehu kulloinkin haetaan ja mitä sen sekaan pitää nakata. Vasikoiden kuivittaminen ja osin syöttö on käsipeliä, samoin navetan siivoaminen, mutta ei sitäkään päivittäin tehdä. Tavarat laitetaan paikalleen ja akuutit sotkut siivotaan samantien, mutta ei siellä ole mitään järkeä harjan kanssa joka päivä hosua, lannanluonti ei ole siivoamista eikä etenkään käsipelillä tehtävää.
Pihojen ajelu ei kuulu maataloustöihin eikä sitä lomittaja tee ja joidenkin koneiden huolto toki saattaa onnistua, mutta arveluttaisi päästää amatööriä korjaamaan etukuormaajaa.
Maataloudessa mennään pitkälti lean-menetelmän mukaan joka aikoinaan oli sama kuin "vie mennessäs, tuo tullessas", ei siellä pestä, viedä ja tuoda sattumanavaraisesti satunnaiseen aikaan. Tavaroilla on paikkansa, satunnainen apu ei tätä välttämättä ymmärrä.
Lomittaja ei osallistu kotitalouden töihin, mutta usein ne ovat maatalousyrittäjälle tapa rentoutua ja koota omia ajatuksia eli lupa olla pois maatalouden töistä. Niistä tulee kokemus, että edes jotain on hallinnassa ja näen muita ihmisiä, kun käyn edes kaupassa kerran viikossa.
Voisin kuvitella maatilan töiden olevan sellaisia mistä pitäisin. Ymmärrän tietysti sen kuinka rankkaa voi olla. Silti arvostan kyllä alalla toimivia. Minusta on hieno asia, että on "oma" työ jossa voi itse päättää asioista ja tehdä omalla tavallaan. Jos mietin mitä apua itse voisin tiloille antaa niin enhän minäkään osaa paljon mitään. Jotkut näyttävät tekevän näistäkin töistä liian helppoja. Tiedän kyllä itse ettei varsinkaan isoille tiloille missä monenlaista konetta yms ja paljon lehmiä voi noin vaan mennä "avuksi". Siinä tekisi enemmän haittaa.
Itsekin tiedän kyllä jotain tiloihin liittyvää, mutta en varmaan pystyisi mitään apuja antamaan. Eri asia on jokin hyvin pieni tila. Täällä missä asun on pieniä tiloja joissa vaan 20 lehmää tai enemmän. En tiedä sitten miten se kannattaa, mutta ehkä saavat kuitenkin lisätuloa maidosta esim viljelyn lisäksi. Niillä pikkutiloilla ei varmaan ole tekniikkaa niin paljon ja tehdään enemmän käsin. Sellaisessa pystyisin olemaan apuna. Tosin moni pieni tila ei välttämättä kaipaa apukäsiä. Isoilla tiloille taas toinen tilanne, mutta työ vaikeampaa koneineen ja laitteineen. Yritän itsekin aina ostaa kotimaista. Lehmät ovat minusta kivoja. Harmi, kun en pääse koskaan rapsuttamaan niitä. Toki eihän kaikki sellaisesta edes tykkää.
Ota yhteyttä tuohon välitä viljelijästä projektiin. Jo tänään.
Olen itse luopunut karjasta jo vuosia sitten, kun homma ei kannattanut. Tehkää laskelmat, ne ratkaisevat. Vaikka velkaa jäisi kaiken myymisestä, niin terveys on kuitenkin tärkeämpi, tappiolla ei pidä tuottaa ja odottaa tilanteen paranemista. Jos jätätte pellot, niin voitte jatkaa viljelemistä ja käydä muualla töissä, saatte lomia ja vapaa-aikaa.
Pidin kovasti työstä ja eläimistä, mutta kannattamatonta yritystoimintaa ei voi ylläpitää. Siinä menee terveys ja ihan kaikki. Muistoksi työstä jäi ammattitauti sekä miehelle että itselleni. Mutta näin palkansaajana ja osa-aikaviljelijänä on elämä sentään helppoa!
Tämä on vain yksi vaihe elämässäsi, selviät kyllä, kun uskallatte tehdä ratkaisuja oma terveys etusijalla, fyysinen ja psyykkinen. Tarvitsette ammattiapua!
Hei aloittaja! Muista että apua on saatavilla, uskalla vain pyytää. Eläimet eivät saa kärsiä. Oletko Facebookin Maajussit - ryhmässä? Sieltä voisi saada neuvoja. Missä päin asut? Veikkaan, että vapaaehtoisiakin löytyisi auttamaan.
Ja ihan voit ottaa vaikka soiton teurastamosi yhteyshenkilölle. Jos kerrot, että et enää jaksa, tarvitset apua, niin kyllä tolkun ihmiset osaa hätätilanteen koittaessa apua hankkia. Kukaan ei osaa lukea ajatuksia, uskalla kertoa ne ääneen. Apua on saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä appeet jakaa kone eikä lomittajan töihin kuulu rehumyllyn täyttö ja käyttö eikä sitä toisaalta ihan osaamattomalle voi työksi antaa, vaikka systeemi ei erityistä aivotoimintaa vaadi. Silti pitää tietää, mistä sinne myllyyn tuorerehu kulloinkin haetaan ja mitä sen sekaan pitää nakata. Vasikoiden kuivittaminen ja osin syöttö on käsipeliä, samoin navetan siivoaminen, mutta ei sitäkään päivittäin tehdä. Tavarat laitetaan paikalleen ja akuutit sotkut siivotaan samantien, mutta ei siellä ole mitään järkeä harjan kanssa joka päivä hosua, lannanluonti ei ole siivoamista eikä etenkään käsipelillä tehtävää.
Pihojen ajelu ei kuulu maataloustöihin eikä sitä lomittaja tee ja joidenkin koneiden huolto toki saattaa onnistua, mutta arveluttaisi päästää amatööriä korjaamaan etukuormaajaa.
Maataloudessa mennään pitkälti lean-menetelmän mukaan joka aikoinaan oli sama kuin "vie mennessäs, tuo tullessas", ei siellä pestä, viedä ja tuoda sattumanavaraisesti satunnaiseen aikaan. Tavaroilla on paikkansa, satunnainen apu ei tätä välttämättä ymmärrä.
Lomittaja ei osallistu kotitalouden töihin, mutta usein ne ovat maatalousyrittäjälle tapa rentoutua ja koota omia ajatuksia eli lupa olla pois maatalouden töistä. Niistä tulee kokemus, että edes jotain on hallinnassa ja näen muita ihmisiä, kun käyn edes kaupassa kerran viikossa.
Nyt ei ole kyse lomittajista, vai ajatteletko vapaaehtoisten vievän työsi? Kyllä senkin ymmärrän, mutta siellä missä olen ollut vapaaehtoisena tilalla ei palkollisista ole ollut haittaa, heitäkin on toki ollut.
Vierailija kirjoitti:
Voisin kuvitella maatilan töiden olevan sellaisia mistä pitäisin. Ymmärrän tietysti sen kuinka rankkaa voi olla. Silti arvostan kyllä alalla toimivia. Minusta on hieno asia, että on "oma" työ jossa voi itse päättää asioista ja tehdä omalla tavallaan. Jos mietin mitä apua itse voisin tiloille antaa niin enhän minäkään osaa paljon mitään. Jotkut näyttävät tekevän näistäkin töistä liian helppoja. Tiedän kyllä itse ettei varsinkaan isoille tiloille missä monenlaista konetta yms ja paljon lehmiä voi noin vaan mennä "avuksi". Siinä tekisi enemmän haittaa.
Itsekin tiedän kyllä jotain tiloihin liittyvää, mutta en varmaan pystyisi mitään apuja antamaan. Eri asia on jokin hyvin pieni tila. Täällä missä asun on pieniä tiloja joissa vaan 20 lehmää tai enemmän. En tiedä sitten miten se kannattaa, mutta ehkä saavat kuitenkin lisätuloa maidosta esim viljelyn lisäksi. Niillä pikkutiloilla ei varmaan ole tekniikkaa niin paljon ja tehdään enemmän käsin. Sellaisessa pystyisin olemaan apuna. Tosin moni pieni tila ei välttämättä kaipaa apukäsiä. Isoilla tiloille taas toinen tilanne, mutta työ vaikeampaa koneineen ja laitteineen. Yritän itsekin aina ostaa kotimaista. Lehmät ovat minusta kivoja. Harmi, kun en pääse koskaan rapsuttamaan niitä. Toki eihän kaikki sellaisesta edes tykkää.
Eihän kukaan osaa alussa, mutta kyllä nuo työt oppii isännän ja muiden neuvoessa. Ei ne nyt niin rakettitiedettä ole. Puhun kokemuksesta. Kyllä pärjää, kun on riuska.
Vierailija kirjoitti:
Velkaa jäljellä 600 000€.
Mietimpähän vaan. Normi duunari maksaa 300 000€ asuntolainaa 20-30 vuotta.
Paljonko maatilayrittäjä tienaa kun voi tuollaisen lainan ottaa...
ON ne investoinnitkin isompia ja laajempia tilalla, kuule. Vai mitä muut tuumivat? Kobeet ja rakennukset maksavat ja paljon, ainainen huolto ja muu....
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen karjatilallinen. Rankkaa on. Mies käy yölläkin navetassa, nukkuu yöllä ehkä 3 h ja pitkin päivää 15 minuutin pätkissä päikkäretä. Ei mitään järkeä, mutta kun ei jaksa olla hereilläkään, eikä jaksa tehdä kaikkea päivällä, on pakko mennä yöllä. Plus että tietysti eläimet, robotit, jne vikaantuu aina keskellä yötä.
. Asiat hoidetaan juuri ja juuri. Eläimet ja vasikat kyllä hoidetaan, mutta koko ajan joku vanhoista paskoista koneista on rikki, osan hakemiseen menee päivä ja asentamiseen toinen päivä ja sitten sataakin taas. Tuolleen meni meillä puinnit ja paalaukset. Aina joku rakenne jumittaa tai hajoaa, ovi, automaattiportti, pienkuormaaja, jne. Laskut maksetaan aina myöhässä.
Me ei edes saada lomittajaa tietää etukäteen kunnolla vaan yhtäkkiä että huomenna vois tulla 2 päiväksi. Suunnittele siinä sitten. Ja lomittajat vielä monesti sellaisia, ettei välttämättä voi edes yksin jättää! Olisi kiva päästä edes 1 yöksi johonkin kylpylään ja olla huolettomasti.
Varmaan viiteen vuoteen ei olla päästy mihinkään.Masentaa ja ahdistaa. Ollaan puhuttu että pistetään lehmät pois.
Menkääs kone ja iT ihmiset apuun!!!! Isänmaa kutsuu teitä! Saatte kyllä nuo kojeet kuntoon ennen talveä vielä!Perustakaa sovellus josta maatilallinen voi hankkia teidät apuun paikallisesti. Nykyään onnistuu. Tai vaikka lehtee ilmoitus.
Kyllä me nyt kaikki voimme ottaa asenteen näinä aikoina että eikun auttamaan jos joku uupuu tilallaan. He tuovat meille ruuat sentään pöytiimme, ne eläimet ja emännät ja isännät. Olemme velkaa, ehdottomasti. Eikun kyselemään vapaaehtoispaikkoja. Rohkeasti, rehdisti ja rakkaudella Isänmaahan. Kolme R :ää!
Mä menisin mielellään maatilalle avuks, tykkään eläimistä, niitä mä haluaisin hoitaa
Ap onkin saanut jo monta hyvää tsemppaavaa kommenttia! Täällä yksi tilallinen myös. Olen miettinyt millä mielin muut on. Hankala antaa neuvoja, kun tilanne on kaikin puolin hankala ja kuormittavaa taloudellisesti, henkisesti, fyysisesti.. Pidä itsestäsi huolta ap, perhe ja terveys on tärkeintä. Tk:hon voi soittaa myös ja kertoa ettei jaksa.
Viime vuosina ilmapiiri maatalouden ympärillä on muuttunut tosi syyllistäväksi. Kustannusten nousu on ollut ihan jäätävä. Itseä harmittaa eniten älytön ja sanktioiva byrokratia, jonka tarkotus tuntuu olevan kiristys eikö kannustus.
Päättäjät käyttävät maaseutua ja puhdasta ruokaa vaalimainonnassaan kiillottaakseen kilpeään ja kertovat kilpaa kuinka arvostavat kotimaista ruokaa, mutta käytännössä tämä ei näy. Poliittisesta tahdosta on paljon kiinni, miltä kotimainen ruuantuotanto näyttää tulevaisuudessa.
Tilanne on tosi vaikea.
Kuten edellä sanottiin, laskelmat kannattaa tehdä, ja neuvoa oikeilta auttajilta on myös hyvä kysyä.
Omaa fyysistä ja mielenterveyttä tarvitsee myös punnita.
Ratkaisut on parempi tehdä ajoissa. Jos ette itse tee päätöksiä ajoissa, joku muu (pankki yleensä) pakottaa teidät tekemään ratkaisuja. Toisille tietysti se on helpompaa, että ulkopuolinen taho tekee päätökset.
Nyt maatila on realistista saada kannattavaksi vain erikoistumalla (tuotanto ja/tai myynti: erikoistuotteet tai erikoismyynti, kuten reko) tai sitten volyymia todella isoksi kasvattamalla. Volyymin kasvattaminen vaatii rahoitusta ja työvoimaa. Eikä onnistumisesta ole takeita, koska arvaamattomia tekijöitä on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän kukaan osaa alussa, mutta kyllä nuo työt oppii isännän ja muiden neuvoessa. Ei ne nyt niin rakettitiedettä ole. Puhun kokemuksesta. Kyllä pärjää, kun on riuska.
Millä ajalla se isäntä neuvoisi? Harmillisen usein kun kyseessä on kaksinkertainen työ eli neuvo ensin, yritä seurata tekemistä ja sen jälkeen tee uudestaan itse.
Vierailija kirjoitti:
Velkaa jäljellä 600 000€.
Mietimpähän vaan. Normi duunari maksaa 300 000€ asuntolainaa 20-30 vuotta.
Paljonko maatilayrittäjä tienaa kun voi tuollaisen lainan ottaa...
No yrityksen tuotto-odotukset ovat yleensä "hiukan" palkansaajaa suuremmat. Samalla tavalla maatilayrittäjällä voi lisäksi olla vielä se henk koht asuntolaina 300000e yrityslainan päälle...
Mitä muita kuluja voi maksaa? Just tuli tieto, että tämän vuoden maataloustuesta (piti maksaa nyt lokakuussa) osa maksetaan vasta ensi vuonna. Eläimet on ruokittava, sähkö on maksettava eli mistä kuluista ajattelit, että nyt olisi karsittavaa?